וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איסור שיחות בנייד ו-700 דיילים: כך יראו הנסיעות ברכבת בצל הקורונה

קינן כהן, כתבנו לעניינו תחבורה ותעופה

21.6.2020 / 19:23

הנהלת הרכבת הציגה את מתווה הנסיעה החדש, שהותאם להגבלות של משרד הבריאות. הנוסעים יידרשו להנפיק שובר לנסיעה מראש, ולעטות מסיכות לכל אורך הנסיעה. כמו כן, דיילים יקפידו על שמירת הריחוק בין הנוסעים. מנכ"ל הרכבת: "מצפים מהנוסעים לגלות אחריות"

עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

רכבת ישראל תפתח מחר (שני) את שעריה לציבור הנוסעים, כשלושה חודשים לאחר השבתתה ולאחר שפתיחתה נדחתה כמה פעמים. חזרת הרכבת נעשית תחת הנחיות חדשות של משרד הבריאות ותוך השקת מתווה שימוש חדש ושונה מאוד מזה שאליו היו רגילים הנוסעים בשגרה.

מתווה השימוש, ששונה בעקבות ההנחיות של משרד הבריאות, מתוכנן כך שתישמר הפרדה גדולה ככל הניתן בין הנוסעים, על הרציפים ובתוך הרכבות. כמו כן, יחוייבו הנוסעים לעטות מסיכות לאורך כל הנסיעה ותיאסר אכילה או קיום שיחות סלולריות.

תחנת סבידור מרכז 21  ביוני 2020. ראובן קסטרו
שמירת הפרדה ככל הניתן בין הנוסעים. תחנת רכבת ת"א סבידור מרכז, הבוקר/ראובן קסטרו

הנסיעה ברכבת: כך זה יעבוד

בשלב הראשון, על מנת לעמוד במכסת המקסימום של 500 נוסעים לרכבת, יידרש כל נוסע להנפיק שובר נסיעה בהתאם לקו הרכבת שבחר. השובר יאפשר כניסה לתחנה בטווח הזמן התואם את הנסיעה המבוקשת, והתוקף שלו ייבדק על ידי דיילים שיוצבו בכניסה לתחנות.

את השובר ניתן להנפיק באמצעות אתר הרכבת והאפליקציה, ולאחר סימון הנסיעה שבה המשתמש מעוניין יישלח קוד QR למכשיר הנייד שלו. ניתן להנפיק את השובר גם באמצעות עמדות שיוצבו בכניסה לתחנות.

המערכת מתחילה את ה"ספירה לאחור" מ-500 מקומות ועד למילוי מכסת הנוסעים, אך מסוגלת לגמישות ולהפחתה של מספר הנוסעים בכל תחנה, על סמך הנתונים שהקלידו הנוסעים. כלומר, אם בתחנה מסוימת יורדים מהקרונות 50 נוסעים, היא תדע להקצות את המקומות האלו כזמינים מאותה תחנה והלאה.

תחנת סבידור מרכז 21  ביוני 2020. ראובן קסטרו
הכניסה לתחנת הרכבת ת"א סבידור מרכז/ראובן קסטרו

כרגע, עדיין אין מענה טכני עבור נוסעים שטעו או החליטו לשנות את יעד וזמן הנסיעה שלהם, ואלו יאלצו להפיק שובר חדש תחת המגבלות המאפשרות הפקת שובר לנוסע בכל שלוש שעות, אך ניתן לעקוף את המגבלה הזו על ידי הנפקת שובר בעמדות שמוצבות בכניסה לתחנות, שבהן אין הזדהות על פי מספר תעודת זהות, כפי שנדרש באפליקציה או באתר.

לאחר בדיקת השובר, יעברו הנוסעים לעמדת הבידוק הביטחוני, אליה נוספו גם עמדות בדיקת חום ידניות וכן מצלמות תרמיות הסורקות את הנכנסים ומתריעות על חום הגבוה מ-38 מעלות, כשנוסעים מעל חום כזה לא יורשו להיכנס לתחנה. עם זאת, יש לציין כי עמידה ממושכת בשמש עשויה לשבש את קריאת החום ויידרשו פתרונות להצללת הכניסות.

תחנת סבידור מרכז 21  ביוני 2020. ראובן קסטרו
"הציבור נדרש לגלות אחריות". מנכ"ל הרכבת מיכאל מייקסנר, בכניסה לתחנת הרכבת, הבוקר/ראובן קסטרו

לאחר מכן יעברו הנוסעים במסלולים מסומנים אל מכונות הכרטוס ולכיוון הקרוסלות והשערים לרציפים. שם תופרד תנועת הנוסעים המגיעים והיוצאים מהתחנה, בתיחום שימנע עומס במעברים.

גם מהלך ההמתנה לרכבת והנסיעה בה יהיו שונים מאוד מהמוכר. מערכות הכריזה ו-700 אנשי שירות ודיילים יעברו בין הנוסעים, ויזכירו להם לשמור על ההנחיות. בין השאר, חובת עטיית מסיכה לכל אורך השהות ברכבת, איסור אכילה ושתיה והימנעות משיחה בנייד. כמו כן, יקפידו הדיילים על הפרדה בתהליך הירידה והעליה לקרונות. קודם יסיימו הנוסעים לרדת ואז תתאפשר עליית נוסעים מאותה דלת.

תחנת סבידור מרכז 21  ביוני 2020. ראובן קסטרו
חובה לעטות מסיכה לכל אורך השהות ברכבת. נוסע בתחנת סבידור מרכז/ראובן קסטרו

בהתייחס לאכיפת הכללים האלו אמר מנכ"ל הרכבת מיכאל מייקסנר כי "הציבור נדרש לגלות אחריות ולהישמע להנחיות של עטיית המסיכה והריחוק החברתי". במהלך מסיבת עיתונאים הבהיר מייקסנר כי "הציבור נושא באחריות ואני מקווה שהוא יהיה קשוב, זו משימה שלנו ביחד. באירופה לא סגרו רכבות והציבור עושה בה שימוש אחראי".

הוא הזכיר גם את התוצאות שעשויות להיות לאי שמירה על הכללים: "אם תהיינה התחכמויות ואנחנו נגיע לרכבות עמוסות מדי - תוך יומים ספורים הרכבות יסגרו שוב".

סימולציות ושינויים במערך הרכבות

בנוגע להכנת מערך הרכבות לתנועה סדירה, אמר סמנכ"ל ההפעלה של הרכבת אבי אלמליח כי שימור המערך נעשה באמצעות נסיעת רכבות והפעלת המערכות במוקדים ובתחנות. לקראת החזרה לשגרה הופעלו הרכבות במערך מלא לפי לוח הזמנים.

החזרה לתנועה תתבצע על פי לוחות הזמנים הרגילים, עם שינויים מסוימים בחלק מהקווים (אשקלון-רעננה ותל אביב-הרצליה) בשל עבודות התשתית לחשמול המסילות. בקווים אלו נערכה הרכבת לתגבור באמצעות שאטלים, כמו בין תחנת בית יהושע לתל אביב ובתחנות וקווים נוספים המפורטים באתר הרכבת.

תחנת סבידור מרכז 21  ביוני 2020. ראובן קסטרו
עמדת הדפסת שובר לנסיעה, בכניסה לתחת הרכבת/ראובן קסטרו

עוד ציין אלמליח כי לרכבת התאפשר קידום פרויקטים בתקופת ההשבתה, ואלו קיצרו את לוחות הזמנים ויחסכו אי נוחות מהנוסעים בהמשך. להערכת הגורמים ברכבת, אם לפני תקופת הקורונה עשו בה שימוש כרבע מיליון נוסעים, בימי ההפעלה הראשונים שלה הצפי הוא לכמחצית מהכמות הזו. נכון להיום בבוקר, כ-20 אלף נוסעים כבר הנפיקו שוברי נסיעה.

תחנות בעידן הקורונה

גם תחנות הרכבת עצמן ישנו את המראה שלהן, מלבד השינויים שפורטו בתהליך קליטת הנוסעים. דודו פילוסוף, סמנכ"ל חטיבת הנוסעים הסביר כי מלבד כריזה מתאימה, שילוט ומדבקות הנחייה, יוצבו במתחמי התחנות עמדות לחיטוי ידיים, ותוכפל כמות נותני השרות במוקד הלקוחות.

בכל תחנה יוגדר "מנהל קורונה", שיטפל בהיבטים של שמירה על כללי הבריאות והשינויים בעקבות המצב ובהתאם להנחיות משרד הבריאות. בנושא מזנוני האוכל בתחנות הבהירו בהנהלת הרכבת כי אלו ייפתחו אך ורק אם יעמדו בכללי משרד הבריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully