וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח מרכז המידע למאבק בקורונה מזהיר: ישראל נכנסת לגל השני

20.6.2020 / 16:50

מרכז המידע השייך לאגף המודיעין פרסם אזהרה לפיה העלייה בתחלואה החלה בימים האחרונים עלולה להסתיים במאות מתים כבר בחודש הבא. לפי מחברי הדוח, ההבדל המרכזי בין הגל הנוכחי לבין הראשון, הוא שכעת המגמה נוטה להסרת המגבלות ולא להחמרתן

דובר צה"ל

מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, השייך לאגף המודיעין, מזהיר הבוקר (שבת) כי ישראל נכנסת בימים אלו לגל שני של תחלואה "השונה במאפייניו מהגל הראשון אך לא פחות בחומרתו". בדוח שהוגש למשרד הבריאות נטען כי קצב הגידול החולים המאומתים ממשיך לעלות, וכי אם לא יקטן משמעותית בעוד כחודש מספר הנדבקים החדשים היומי יעמוד על מעל לאלף ומספר המתים הכולל יגיע למאות.

על פי מחברי הדוח הבדל המרכזי בין הגל הנוכחי לבין הגל הראשון, הוא שבראשון הוטלו הגבלות הולכות ומחמירות החל מאמצע חודש מרץ שבסופו של דבר הובילו לירידה במספר הנדבקים. כעת, מאז אמצע אפריל, ההקלות ההולכות ומתרחבות, עלולות לא רק להוביל להמשך העלייה אלא אף להאצתה. "להערכתנו, בהנחה שלא ינקטו פעולות כלשהן, ועל בסיס ההנחות המחקריות, בתוך כחודש מספר המתים הכולל יגיע למאות רבות".

לקריאת הדוח המלא

מתחם היבדק וסע בבאר שבע 4 ביוני 2020. ראובן קסטרו
ההחמרה עלולה להוביל להחלטות משקיות קשות. מתחם "היבדק וסע" בבאר שבע/ראובן קסטרו

בדוח מזהירים המומחים כי ההחמרה בתחלואה עלולה להוביל להחלטות משקיות קשות מאוד, עד כדי בחינת חידוש סגר כולל. "להערכתנו, ניתן יהיה להימנע מהן על ידי צעדים מתונים, אך זאת רק אם יבוצעו בימים הקרובים".

אחת הדוגמאות שמציגים מחברי הדוח היא העלייה במספר החולים הקשים. "רק בשבוע האחרון נרשמו 20 חולים חדשים במצב קשה, בעוד שאך לפני חודש כמעט שלא היו חולים קשים חדשים כלל". בנוסף, בעוד שלפני כמה שבועות נראה היה שהנדבקים מרוכזים במגזרים מסוימים כמו תלמידי בית ספר ומהגרי עבודה, כיום התחלואה התפשטה למגזרים רבים נוספים ולעשרות רבות של יישובים בארץ.

בנוסף, בעוד שבחודשים מרץ-אפריל כרבע מהנדבקים היו חסרי סימפטומים במועד הבדיקה, כיום מדובר על כמחצית מהנדבקים. "שינוי מדיניות הבדיקות חושף אמנם יותר מקרי הדבקה מבעבר, אולם עובדה זו לבדה אינה מסבירה את העלייה המשמעותית בהיקף התחלואה".

בדוח נכתב עוד כי ביחס לגל התחלואה הקודם, מערכת הבריאות ערוכה יותר בהיבטי ידע, פרוטוקולי טיפול וטיפולים תרופתיים וכי "כל אלה יסייעו להבנתנו בהנמכת היקף התמותה בעקבות המחלה". עם זאת, בגל התחלואה הקודם חלק משמעותי מהחולים החדשים נבע מחזרת ישראלים מחו"ל. אוכלוסייה זו, של השבים מחו"ל, הייתה במידה רבה נוחה יותר לזיהוי ולהכלה, מרגע שהוחלט על שליחת כל השבים מחו"ל לבידוד. בגל התחלואה הנוכחי, מקור התחלואה הוא אך ורק בתוך הקהילה, ומשכך, קשה יותר להשתלט עליו ולדכא את ההתפשטות.

מחברי הדוח מזהירים כי "ההתנהגות הציבורית שבמסגרתה אין הקפדה על עטיית מסכה ושמירה על ריחות חברתי וכן ההקלות המתבצעות, צפויים להמשיך ולהאיץ את העלייה במספר הנדבקים".

מתחם היבדק וסע שנפתח מחדש על ידי מד"א בסמוך לאצטדיון טדי בירושלים בשל העלייה בהידבקויות 31 במאי 2020. יהונתן ולצר/TPS, TPS
מתחם היבדק וסע בירושלים/TPS, יהונתן ולצר/TPS

לאור זאת, ממליצים מחברי הדוח לשקול מחדש את ההקלות עליהן הוחלט בימים האחרונים, הן מבחינת השלכותיהן על התחלואה והן מבחינת המסר שהן משדרות לציבור. בנוסף, מומלץ בדוח להרחיב משמעותית את ההסברה ברמה הלאומית והמקומית "שכן עולה החשש שחומרת המצב אינה ברורה דיה לציבור". עוד מומלץ בדוח להרחיב את האכיפה, ואת סמכויות האכיפה של הרשויות המקומיות במרחב הציבורי ולגבש מנגנון יעיל לאכיפת הבידוד, לאור פער מסתמן בהיבט זה. לסיום מחברי הדוח מזהירים כי ללא ביצוע מהיר והחלטי של צעדים אלה, שעלותם המשקית מצומצמות באופן יחסי, ישראל עלולה בעוד כחודש להידרש להחלטות כלכליות וחברתיות כואבות בהרבה.

"הניתוח לא מקצועי ולעיתים שגוי"

יו"ר איגוד רופאי הציבור בהסתדרות הרפואית, פרופ' חגי לוין, תקף את התנהלות מרכז המידע והידע של אגף המודיעין. "זה לא מקצועי ולא רציני שיוצאים דוחות שאף בן אדם אינו חתום עליהם", אמר פרופ' לוין לוואלה! NEWS. "חוסר השקיפות הזה בלתי נסבל. יש מרכז ידע שהוא לא שקוף, ונראה שאין שם רופאים אפידמיולוגים בכלל. הניתוח עצמו הוא לעיתים לא מקצועי, ולפעמים שגוי".

פרופ' לוין הוסיף כי "מעבר לכל זה, מונעים מגופים אחרים - שיש להם את הידע המקצועי - נגישות למידע. לא נורא שנותנים לחיילי אגף המודיעין נגישות למידע בריאותי". לדברי פרופ' לוין, רופא אפידמיולוג העובד באוניברסיטה העברית ובמרכז הרפואי הדסה, "חמור מאוד שמונעים מהאפידמיולוגים במרכז הלאומי לבקרת מחלות ומרופאי המחוזות גישה לנתונים הגולמיים".

(עדכון ראשון: 15:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully