וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אנחנו צריכים לדעת על פרשת מלכה לייפר

מנהלת בית הספר במלבורן נמלטה מאוסטרליה בעקבות טענות לעבירות מין בתלמידות לפני 12 שנים. פרשת העמדתה לדין עירבה גורמים פוליטיים בכירים, העיבה על היחסים עם אוסטרליה וכללה גם המלצה להעמיד לדין את ליצמן

צילום: רוני כנפו, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע אתמול (שלישי) כי מלכה לייפר, הנאשמת באוסטרליה בעבירות מין בתלמידות, כשירה לעמוד לדין והליך ההסגרה בעניינה יחודש. זאת לאחר עשרות דיונים בסוגיה וסערה תקשורתית חוצת גבולות.

"הרושם שנותר בי הוא, שהמשיבה מעצימה את בעיותיה הנפשיות, ובכך היא מתחזה למי שחולה במחלת נפש", כתבה השופטת חנה מרים לומפ בהחלטתה. "על כן מסקנתי היא שהמשיבה מסוגלת לעמוד לדין ויש לחדש את ההליכי ההסגרה בעניינה".

מלכה לייפר, מנהלת בית הספר באוסטרליה שחשוד בעבירות מין בתלמידותיה וישראל לא מסגירה בחזרה לשם, 28 בדצמבר 2019. AP
"מעצימה את בעיותיה הנפשיות ומתחזה למי שחולה במחלת נפש". לייפר/AP

הסיפור הגדול. לייפר מואשמת בעשרות עבירות מין בתלמידות בבית ספר שניהלה במלבורן. בשנת 2008 היא נמלטה לישראל, ובאוגוסט 2014 עתרה המדינה לבית המשפט בבקשה להכריז על לייפר כבת הסגרה לבקשת אוסטרליה. לייפר נעצרה ושוחררה למעצר בית.

שנתיים לאחר מכן, ביוני 2016, בית המשפט עצר את דיונו בעתירה, לאור חוות הדעת של פסיכיאטר מחוז ירושלים, לפיה לייפר אינה כשירה לעמוד לדין, והליך ההסגרה הופסק. בפברואר 2018, לייפר נעצרה פעם נוספת לאחר שנאספו נגדה ראיות המוכיחות כי היא מתחזה ואינה לוקה בנפשה, והמדינה ביקשה לחדש את ההליכים בעניינה. בבקשה נטען כי ישנן ראיות שלייפר מנהלת אורח חיים נורמלי והציגה מצג שווא בפני המטפלים והוועדה הפסיכיאטרית. בפני בית המשפט הוצגו חוות דעת שונות על ידי המדינה והסנגורים.

האחיות האוסטרליות אלי סאפר, דסי ארליך וניקול מאייר שהתלוננו על עבירות מין מצד מלכה לייפר כשהיו נערות, דיון בבית המשפט המחוזי בירושלים. 6 במרץ, 2019. יונתן סינדל/פלאש 90, פלאש 90
שלוש האחיות שהתלוננו על עבירות מין מצד לייפר/פלאש 90, יונתן סינדל/פלאש 90

בספטמבר 2019, החליטה השופטת מרים לומפ כי צוות מומחים ייבחן את מצבה של לייפר. הצוות הורכב מפסיכיאטר מחוז צפון ופסיכיאטר מחוז חיפה וסגניתו. בחוות הדעת שהגישו נקבע כי לייפר מתחזה ולכן כשירה לעמוד לדין. אתמול בית המשפט קיבל את עמדתם.

למה הסיפור חשוב כל כך? לייפר נאשמת כי פגעה מינית בתלמידות, בהן שלוש אחיות, ומואשמת ב-74 עבירות מין. בתגובה לפסיקה אתמול אחת המתלוננות הדגישה את הטראומה שהן חוו גם מהתחמקותה ממשפט. בריחתה מאוסטרליה לישראל העיבה על היחסים בין המדינות. ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון וקודמו מלקולם טרנבול ביקשו מנתניהו אישית לזרז את הליך ההסגרה.

נשיא המדינה ראובן ריבלין, שנדרש להתייחס לנושא על ידי מוריסון במהלך ביקורו במדינה לפני שלושה חודשים, שוחח עמו היום אחרי החלטת בית המשפט כי לייפר כשירה לעמוד לדין. הנשיא הדגיש בשיחתו היום כי כפי שאמר גם בביקורו, "מדינת ישראל לא תאפשר לאיש להשתמש במוסדותיה על מנת להמלט מהחוק", והוסיף כי גם בית המשפט בישראל הוכיח זאת אתמול. לדבריו, אם וכאשר יאשר בית המשפט סופית שלייפר בת הסגרה, יובא העניין לשר המשפטים לחתימה על צו הסגרה. ראש ממשלת אוסטרליה הודה לנשיא על השיחה והדגיש כי היא מבטאת את היחסים האיתנים והחמים בין המדינות, ואף יותר מכך, בין העמים.

ראש הממשלה, שר הבריאות, ר' המל"ל ומנכ"ל משרד הבריאות בהצהרות לתקשורת בנושא הקורונה, 11 במרץ 2020. פלאש 90, פלאש 90
לחץ על פסיכיאטרים שישנו את אבחנותיהם כדי שלא ניתן יהיה להסגיר את לייפר. ליצמן/פלאש 90, פלאש 90

חלקו של ליצמן. לפי ממצאי המשטרה, לאחר שנקבע כי לייפר כשירה לעמוד לדין, לחץ שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן על שני פסיכיאטרים שישנו את אבחנותיהם כדי שלא ניתן יהיה להסגיר אותה. לאחר מכן, הוציא הפסיכיאטר המחוזי יעקב צ'רנס חוות דעת המנוגדת לעמדתו הקודמת, וקבע כי לייפר אינה בת הסגרה. באוגוסט האחרון פורסם כי במשטרה סבורים כי ישנה תשתית ראייתית נגד ליצמן בגין חלקו בפרשה על הדחת עד, מרמה והפרת אמונים.

מלכה לייפר, החשודה בעבירות מין בקטינות באוסטרליה במהלך דיון בעניינה בבית המשפט השלום בפתח תקווה 13 בפברואר 2018. -, פלאש 90
הליך ההסגרה בעניינה יחודש. לייפר בדיון בבית משפט השלום בפ"ת/פלאש 90, -

השלכות הפרשה. הימשכות הליכי ההסגרה גררה ביקורת מצד אוסטרליה ואף דווח כי הפרלמנט מקדם חוק הקורא לישראל להסגירה. לאורך שנות הפרשה התעוררה ביקורת מצד הקהילה היהודית נגד יחס הרשויות בישראל ומינויו של ליצמן לתפקיד שר הבריאות. לאחר החלטת בית המשפט כתב התובע הכללי של אוסטרליה כריסטיאן פורטר כי "ממשלת אוסטרליה מברכת על ההחלטה להעמיד לדין את מלכה לייפר ולהסגירה לאוסטרליה".

השלב הבא בפרשה. עתה הליך ההסגרה בעניינה של לייפר יחודש. הדיון הקרוב נקבע ל-20 ביולי. בית המשפט המחוזי בירושלים ידון בראיות לכאורה הקיימות בתיק ויכריע לגבי הסגרתה. סנגוריה של לייפר הודיעו כי אם יוחלט להסגירה, יערערו לבית המשפט העליון. אם תוסגר לבסוף לאוסטרליה, היא צפויה לעמוד שם לדין בגין עשרות עבירות מין בקטינות.

(עדכון ראשון: 11:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully