וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחת ההבהרה לפסיכיאטר והגנה על "מסעדת הבית": כך עבדה שיטת ליצמן

6.8.2019 / 15:31

מחקירת סגן שר הבריאות עלה כי הוא פנה לפסיכיאטרים שחוות דעת שלהם על מלכה לייפר לא היו לרוחו. אחד מהם העיד: "מה אתם רוצים ממני? אני פקיד". עוד עולה כי ליצמן לכאורה הציע קידום לגורמי מקצוע במשרדו כדי למנוע סגירת מסעדה בה נהג לאכול

צילום: ארכיון וואלה! NEWS, רוני כנפו, ראובן קסטרו, אוליבייה פיטוסי, הארץ; קובי ריכטר/ TPS. עריכה: עמית שמחה

המשטרה המליצה היום (שלישי) להעמיד לדין את סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בעבירות של שוחד, ומרמה והפרת אמונים. מאחורי סעיפי החוק היבשים מסתתרים סיפורי של התערבות בוטה לכאורה של סגן שר במנגנונים המקצועיים הכפופים לו, מתוך אינטרסים אישיים צרים - ולרעת הציבור.

החקירה הגלויה החלה בפברואר השנה, סביב פרשת מלכה לייפר - חרדית ואם לשמונה שחשודה בעבירות מין קשות בקטינות באוסטרליה. בין השנים 2001 ו-2008 ניהלה לייפר את הסמינר החרדי "עדת ישראל" בעיר מלבורן. היא חשודה כי בשנים אלו ביצעה עשרות עבירות מין בקטינות שלמדו במוסד, אך נמלטה לישראל לפני שהועמדה לדין באוסטרליה. בתחילת 2014 ביקשה אוסטרליה מישראל את הסגרתה - מה שהחל מאבק משפטי שמתנהל עד היום בבית המשפט המחוזי בירושלים.

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן בישיבת ממשלה, יישוב קלע, רמת הגולן, 16 ביוני 2019. ראובן קסטרו
התערבות בוטה לכאורה במנגנונים המקצועיים הכפופים לו. ליצמן/ראובן קסטרו

השאלה שעומדת בבסיס הליך ההסגרה, ובעצם תקבע את גורלה של לייפר, היא האם מצבה הנפשי מאפשר לה לעמוד לדין. ב-2015, לבקשת בית המשפט, בדק את לייפר פסיכיאטר מחוזי וקבע כי היא כשירה לעמוד לדין ולכן ניתן להסגירה. ליצמן, על פי ממצאי המשטרה, פנה אליו והבהיר לו כי מבחינתו - דרושה חוות דעת שונה. בתוך מספר חודשים, אותו פסיכיאטר הוציא חוות דעת מנוגדת לחלוטין, שקובעת שלייפר לא כשירה לעמוד לדין ואינה ברת הסגרה.

לאחר מכן, בהמשך ההליך, נזקק בית המשפט לחוות דעת נוספת. אותו פסיכיאטר המחוזי חש אי נוחות בשל התערבותו של ליצמן, והעביר את המשימה לסגנו. הסגן כתב חוות דעת שקבעה כי לייפר כשירה לעמוד לדין - ועל פי המשטרה זכה גם הוא לשיחה אישית מסגן השר, שהבהיר לו כי חוות הדעת אינה לרוחו. חוות הדעת הזו כבר לא שונתה. אחד הפסיכיאטרים שהעידו בתיק אמר לחוקרי המשטרה: "מה אתם רוצים ממני? אני פקיד. יושב מולי שר בכיר, אני יודע בדיוק מה מקומי ומה מקומו ומה נדרש ממני".

עוד בוואלה!

עם אלופים ורמטכ"ל במיל': מפקדי העבר ייעצו ל"סדנת הניצחון" של כוכבי

לכתבה המלאה
החשודה בעבירות מין בקטינות באוסטרליה. אוליבייה פיטוסי, הארץ, אתר רשמי
ליצמן הבהיר כי חוות הדעת עליה אינה לרוחו. מלכה לייפר/אתר רשמי, אוליבייה פיטוסי, הארץ

לאחר התפוצצות פרשת לייפר הגיעו אל החוקרים עדויות גם למעשים שאינם קשורים אליה. אחד מהם, שבהודעת המשטרה היום כונה "פרשת המסעדה", הפך להמלצה החמורה ביותר נגד ליצמן - הצעת שוחד.

במרכז הפרשה, שנחשפה בתחקיר "המקור", עומדת המסעדה "גולדיס" - בית עסק ותיק מאוד לממכר מזון בירושלים. הוא נמצא רחוב אחד מביתו של ליצמן, וסגן השר הוא לקוח קבוע. בין השנים 2012-2015 הגיעו למערך המזון במשרד הבריאות ראיות לכך ש"גולדיס" מהווה מוקד תחלואה של חיידקי סלמונלה וליסטריה, שעשויים לסכן חיים. על פי המידע שהיגע לאנשי המערך מבתי החולים, לפחות שלושה אנשים אושפזו לאחר שאכלו במקום, ואישה הרה אחת אף עברה הפלה.

אנשי מערך המזון ערכו שימוע לבעלי המקום והחליטו לסגור את המסעדה. ליצמן שמע על כך, ובתוך יומיים ארגן סיור של בכירים במערך המזון במקום. גם הוא עצמו השתתף בסיור, ובסיומו כינס את הגורמים המקצועיים והבהיר להם כי הוא מעוניין שההחלטה תתהפך. במהלך חקירת המשטרה נמצא כי לפי החשד ליצמן אף התעניין באותה שיחה בתנאי העסקתם, והציע להם קידום. אנשי מערך המזון לא שינו לבסוף את החלטתם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסעדת "גולדיס" שלמענה פעל לכאורה ליצמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלשכתו של ליצמן נמסר בתגובה להמלצות המשטרה כי "כפי שהודענו לאורך כל הדרך, סגן השר ליצמן פעל בכל שנות תפקידו לטובת אזרחי ישראל, בשקיפות מוחלטת ועל פי חוק. לשכת ליצמן נוהגת במדיניות ברורה של דלת פתוחה, לסיוע ועזרה לציבור. זאת, ללא אפלייה בין האוכלוסיות והמגזרים וללא בירור מצבם של הפונים אליו לסיוע, אלא לפי החוק והיושר".

עוד נמסר כי "מהודעת המשטרה אף עולה בבירור שגם המשטרה סבורה שלא נעברה כל עבירה במירב סעיפי החשדות בהן נחקר סגן השר ליצמן. לגבי הטענות האחרות אנו בטוחים ללא ספק כי לאחר בחינה מדוקדקת יתגלה כי לא נפל כל פגם במעשיו של סגן השר. יושרו הציבורי ועשייתו העצומה של סגן השר ליצמן, בייחוד בתחום פניות ציבור מכל האוכלוסיות, מוכרות וידועות לכל, תוך הקפדה מדוקדקת על החוק, ואין ספק כי הדבר יוכח במהרה".

ממסעדת "גולדיס" נמסר כי המקום החליף בעלים מאז המקרים. עוד הוסיפו כי "אין לנו כל קשר לעניין, ואין לנו פרטים לגבי המקרה, הכל טרם תקופתינו. המסעדה עומדת בסטנדרטים המחמירים ביותר של כל הרשויות".

האחיות שהתלוננו על הטרדה מינית מצד מלכה לייפר רגע לפני הדיון בעיניינה של ליפר בבית המשפט המחוזי, ירושלים 6 במרץ 2019. רוני כנפו
האחיות שהתלוננו על הטרדה מינית מצד מלכה לייפר רגע לפני הדיון בעיניינה של ליפר בבית המשפט המחוזי, ירושלים 6 במרץ 2019/רוני כנפו

שלושת המתלוננות נגד לייפר, התייחסו מוקדם יותר להמלצות להעמדה לדין של ליצמן, ואמרו כי "אנו אסירות תודה על כך שהשאלות שהעלינו ללא הרף קירבו בצעד נוסף להשגת הצדק. החקירה שנערכה על ליצמן הצביעה על החיםוי המערכתית והתמיכה במתעללים, ברמות השלטון הגבוהות ביותר, במיוחד בפרשת מלכה לייפר. ההמלצה להעמיד לדין את ליצמן גרמה לנו להתרגשות, להקלה ועודדה אותנו להמשיך קדימה".

(עדכון ראשון: 12:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully