וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי עשרות דיונים: ביהמ"ש קבע שמלכה לייפר כשירה לעמוד לדין

ביהמ"ש המחוזי בי-ם קבע שהמורה הנאשמת בעבירות מין בנערות באוסטרליה תעמוד לדין לאחר שהשופטת קיבלה את חוות הדעת של צוות המומחים. כעת יחודשו הליכי ההסגרה. השופטת: "נוצר רושם שלייפר התחזתה למי שחולה במחלת נפש". קורבנותיה של לייפר: "לא מאמינות שהיום הזה הגיע"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע היום (שלישי) כי מלכה לייפר, הנאשמת בעבירות מין בנערות באוסטרליה, כשירה לעמוד למשפט. ההחלטה התקבלה לאחר עשרות דיונים על בסיס חוות דעת של מומחים בנושא, וכעת יחודשו הליכי ההסגרה. הדיון בהסגרה צפוי להתקיים בעוד חודשיים (20 ביולי).

לייפר הואשמה בביצוע עשרות עבירות מין בקטינות שלמדו בסמינר החרדי "עדת ישראל" במלבורן, שאותו ניהלה בשנים 2001 ועד 2008. היא נמלטה לישראל לפני שהועמדה לדין באוסטרליה. בתחילת 2014 ביקשה אוסטרליה מישראל את הסגרתה - מה שהחל מאבק משפטי שנמשך עד היום.

לקריאת ההחלטה המלאה

"במקרה הנוכחי שוכנעתי, לאור האמור בחוות דעת הפאנל, כי לייפר מבינה את האישומים שבגינם היא תעמוד לדין באוסטרליה, וכן מבינה את מהות הליך ההסגרה", נימקה השופטת חנה מרים לומפ. "מבדיקות שנערכו לה ניכר שהיא מבינה את תפקידו של עורך הדין ואת הצורך לשתף עימו פעולה. כל זאת בנוסף לממצאים אליהם הגיעו המומחים כמפורט בחוות דעתם".

"לא נעלם מעיני, כי ללייפר היו בעבר וישנן בהווה בעיות נפשיות, כפי שגם אישרו חברי פאנל המומחים בעדויותיהם בבית המשפט", ציינה לומפ אך מיד הדגישה: "אין מדובר בבעיות נפשיות פסיכוטיות של מחלת נפש במובנה המשפטי. הרושם שנותר בי הוא, שהמשיבה מעצימה את בעיותיה הנפשיות, ובכך היא מתחזה למי שחולה במחלת נפש. על כן מסקנתי היא שהמשיבה מסוגלת לעמוד לדין ויש לחדש את ההליכי ההסגרה בעניינה".

מלכה לייפר, מנהלת בית הספר באוסטרליה שחשוד בעבירות מין בתלמידותיה וישראל לא מסגירה בחזרה לשם, 28 בדצמבר 2019. AP
נמלטה לישראל לפני שהועמדה לדין באוסטרליה. לייפר, דצמבר 2019/AP

"אין לפני בית המשפט אלא את שעיניו רואות, ולאחר שכל המומחים נחקרו לפניי בחקירות שתי וערב במשך שעות ארוכות, התקבלה תמונה שלימה וברורה שהביאה למתן החלטתי זו", הוסיפה. "מטבע הדברים, מהלכים אלה הובילו להתמשכות ההליך".

עו"ד מתן עקיבא ועו"ד אביטל ריבנר מהמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה ציינו כי משנתנה החלטת בית המשפט, "נסללה הדרך לדיון בעתירת ההסגרה לגופה באופן ממוקד, זריז ויעיל".

"אנחנו קצת בשוק אבל זה שוק מדהים", אמרו הנפגעות, האחיות דסי ארליך, אלי סאפר וניקול מאייר. "אנחנו מאוד שמחות ונרגשות. חיכינו שש שנים לזה. אנחנו לא מאמינות שהיום הזה הגיע. עכשיו אנחנו יכולות לראות את זה קורה שהיא מגיעה לאוסטרליה".

מארגון "מגן" המלווה את הנפגעות נמסר: "כבר מתחילת הדרך טענו שמלכה לייפר מתעתעת ברשויות ואנו שמחים שבית משפט קבע כי היא כשירה לעמוד לדין. לאחר אין ספור דיונים ומריחות שהשפיעו קשות על המתלוננות אנו מקווים שבית המשפט יקבע דיון מהיר בעניין ההסגרה ויביא סוף סוף לצדק ולמזור לנפגעות. בנוסף אנו מצפים שמדינת ישראל לא תגרור רגליים במקרים דומים, ותפעל להסגרה מידית של פדופילים מכל העולם שרואים בישראל כמדינת מקלט".

שיחה וידאו עם קורבנותיה של מלכה לייפר החשודה בעבירות מין בנערות באוסטרליה 26 במאי 2020. רוני כנפו
"מצפים שלא יגררו רגליים". הנפגעות בשיחת וידאו, היום/רוני כנפו

סנגורה של לייפר, עו"ד טל גבאי, אמר כי ההחלטה איננה נקייה מספקות. "לא מדובר במקרה של שחור או לבן", טען. "די אם נזכיר שב-2016 הופסקו הליכים בעניינה בגין חוות דעת מטעם המדינה שקבעו כי אינה כשירה לעמוד לדין. ואף ב-2018 בית המשפט הנכבד הזה ביטל שתי חוות דעת שקבעו שהיא מתחזה לחולת נפש".

סניגורה הנוסף של לייפר, עו"ד יהודה פריד, הוסיף כי בשלב זה לא ניתן לערער. "אך כשתתקבל החלטה בעניין ההסגרה גופה אנחנו מתכוונים לערער הן על ההחלטה של ההסגרה והן על ההחלטה בעניין כשירותה".

מלכה לייפר, החשודה בעבירות מין בקטינות באוסטרליה במהלך דיון בעניינה בבית המשפט השלום בפתח תקווה 13 בפברואר 2018. -, פלאש 90
לייפר בבית משפט השלום בפתח תקווה, 2018/פלאש 90, -

במסגרת הדיונים, בדק את לייפר פסיכיאטר מחוזי וקבע כי היא כשירה לעמוד לדין ולכן ניתן להסגירה. לפי ממצאי המשטרה, סגן שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן פנה אל הפסיכיאטר והבהיר לו כי מבחינתו דרושה חוות דעת שונה. בתוך כמה חודשים, אותו פסיכיאטר הוציא חוות דעת מנוגדת לחלוטין, שקובעת שלייפר לא כשירה לעמוד לדין ואינה ברת הסגרה.

אחרי דיונים רבים, החליטה השופטת לומפ למנות צוות מומחים בשל "פגמים רבים שעלו בחוות הדעת מטעם הפסיכיאטר המחוזי, שבין היתר התבססו על עובדות שגויות שהוצגו בפני הרופאים, והדבר השפיע על דעתם בטרם חוות הדעת". הצוות, שכלל את פסיכיאטר מחוז חיפה וסגניתו וכן את פסיכיאטר מחוז צפון, קבע כי לייפר כשירה לעמוד לדין.

"צדק מאוחר ומר"

מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית נמסר כי "היום נעשה צדק, אבל צדק מאוחר ומר. אנו מחבקות את דסי, אלי וניקול, נפגעות ההתעללות המינית של לייפר שנאבקות עבור הצדק הזה כבר מעל לעשור, ומקוות שההחלטה היום תאפשר להן להתרכז סוף סוף בתהליך ההחלמה. כעת יש לוודא כי תהליך ההסגרה יתקיים במהירות וללא שיהוי, ויאפשר למערכת המשפט האוסטרלית למצות איתה את הדין ביעילות".

(עדכון ראשון: 8:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully