וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא קהל ובתמיכת הליכוד, נתניהו יתייצב היום לפתיחת משפטו

24.5.2020 / 6:30

ראש הממשלה הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, יעמוד בפני שלושה שופטים בבית המשפט המחוזי בירושלים לאחר שנדחתה בקשתו שלא להגיע להקראת כתב האישום נגדו. שרים וח"כים מהליכוד יגיעו לבית המשפט לתמוך בו. בשל מגבלות הקורונה, הדיון ייערך ללא קהל

עריכה: ניר חן

ראש הממשלה בנימין נתניהו יתייצב היום (ראשון) בשעה 15:00 באולם 317 בבית המשפט המחוזי בירושלים לדיון הקראת כתב האישום נגדו. לראשונה בתולדות המדינה, ראש ממשלה מכהן יעמוד לדין. נתניהו מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים במסגרת שלושה תיקים - תיק 1000 (טובות הנאה מאנשי עסקים), תיק 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) ותיק 4000 (פרשת בזק-וואלה).

ההיערכות לדיון בבית המשפט חסרת תקדים. מלבד סידורי האבטחה של ראש הממשלה, נאלצו לעמוד גם במגבלות שנובעות מהקורונה. בשל כך הוגבל מספר הנוכחים וכל אחד מהנאשמים - נתניהו, מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס, בעל השליטה לשעבר בבזק שאול אלוביץ' ואשתו איריס אלוביץ' - יורשה להיות מיוצג בדיון על ידי סנגור אחד בלבד. באולם לא יהיה קהל, ואפילו העיתונאים יאלצו לצפות משני אולמות נפרדים בקומה אחרת, והדיון ישודר אליהם במעגל סגור.

בנימין נתניהו. GettyImages
לראשונה בתולדות המדינה. נתניהו/GettyImages

בדיון עצמו יאשרו הנאשמים כי הם מכירים ומבינים את כתב האישום נגדם. לאחר מכן צפוי הדיון לעסוק בנושאים טכניים יותר, כמו בקשות של הסנגורים להעברת חומרי חקירה נוספים מהפרקליטות וקביעת מועדים לדיונים בהם יישמעו הטענות המקדמיות של הצדדים.

בימים האחרונים נראה היה כי ניתנו סימנים לדרך בה יתנהל המשך המשפט, שפתיחתו נדחתה ממרץ בשל מצב החירום במערכת המשפט. שלישיית השופטים - ראש ההרכב רבקה פרידמן-פלדמן, משה בר-עם ועודד שחם - נהגו בנתניהו כמו בכל נאשם ודחו את בקשתו לפטור אותו מנוכחות פיזית באולם בדיון ההקראה.

עוד בוואלה!

החפרפרת, ראיית הזהב ועדים מסביב לעולם: מדריך לפתיחת משפטו של נתניהו

לכתבה המלאה
נוני מוזס מגיע לחקירה, מחוץ ללהב 433, לוד. ינואר 2017. טליה קדוש
נאשם בהצעת שוחד. מוזס/טליה קדוש

במקביל, הודיעו שרים וח"כים של הליכוד כי יגיעו לבית המשפט כדי לתמוך בנתניהו וללוות את הפגנת התמיכה בו, בהם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, שרת התחבורה מירי רגב, השר צחי הנגבי, ח"כ שלמה קרעי ונוספים. כמה מהם הגבירו בימים האחרונים את האש כלפי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. אוחנה אמר בריאיון לחדשות 12 כי מרחפת "עננה כבדה" מעל לראשו של מנדלבליט, בעוד שהשר יואב גלנט אמר דברים ברוח דומה בפוסט שפרסם ואף הוסיף כי יש "לבחון את בעיית הסמכות המוסרית של מנדלבליט להוות את צד התביעה".

עוד קודם לכן, השר דודי אמסלם אמר בריאיון לגל"צ כי "אין מחלוקת בעם ישראל על כך שהוא לכאורה עבריין". בהמשך, ניתן להעריך, עשוי הארס לעבור לשלישיית השופטים.

ביבי נתניהו וארנון מילצ'ן. GettyImages
האישום - טובות הנאה. נתניהו ומילצ'ן/GettyImages

במה נאשם נתניהו בכל אחד מהתיקים?

בתיק 1000, פרשת המתנות, נתניהו נאשם כי קיבל מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר טובות הנאה בשווי של כ-700 אלף שקלים, בעת שכיהן כראש ממשלה. עיקר המתנות היו סיגרים, מארזי שמפניה ותכשיטים.

בנוסף לכך, נטען כי נתניהו פעל לטובת מילצ'ן בשלושה עניינים, שבהם ביקש איש העסקים את התערבותו: הוא פנה לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי כדי להאריך את תוקף הוויזה של איש העסקים, הוא פנה לשר האוצר יאיר לפיד כדי להאריך את תוקף הפטור ממס לתושבים חוזרים, והוא פעל לקדם מיזוג של "קשת" ו"רשת" - לכאורה לבקשת מילצ'ן. על פי התביעה, מעשים אלו פגעו בדימוי השירות הציבורי ובאמון הציבור בו, בצורה שמגבשת עבירה של מרמה והפרת אמונים.

שאול אלוביץ ואיריס אלוביץ. מוטי מילרוד חדשות "הארץ", אתר רשמי
פעל לכאורה להטות את הסיקור באתר. בני הזוג אלוביץ'/אתר רשמי, מוטי מילרוד חדשות "הארץ"

תיק 2000 עוסק בשיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות מוזס. באותן שיחות השניים דנו לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". התביעה השתכנעה כי מי שהציע את העסקה הוא מוזס, ולכן הוא נאשם בהצעת שוחד. מנגד, היועמ"ש גם השתכנע כי נתניהו לא התכוון להשלים את עסקת השוחד, אולם המשיך את השיחות עם מוזס כדי לשפר את סיקורו בקבוצת ידיעות, ואף קיים פעולות מסוימות לצורך כך. התנהלות זו, על פי הפרקליטות, מהווה לכאורה עבירה של מרמה והפרת אמונים.

תיק 4000, התיק החמור ביותר מבחינת ראש הממשלה, עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לאלוביץ'. בתמורה, על פי האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה! NEWS, שהיה בשליטתו. זהו התיק היחיד שבו חשוד נתניהו בשוחד.

ציר זמן פרשות נתניהו. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
ציר זמן פרשות נתניהו/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully