וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקשתו נדחתה: בית המשפט חייב את נתניהו להתייצב לפתיחת משפטו

ראש הממשלה, הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ביקש לפטור אותו מהתייצבות לדיון הקראת כתב האישום בטענה שמדובר ב"דיון טכני" - אך בית המשפט דחה את בקשתו. "כך הדבר בכל הליך פלילי, ולא מצאנו כי יש בנימוקי המבקש כדי להצדיק חריגה מכלל זה", כתבו השופטים

ישיבת ממשלה ראשונה/לע"מ

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה היום (רביעי) את בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפטור אותו מהתייצבות לדיון הקראת כתב האישום נגדו ביום ראשון. נתניהו נימק את בקשתו בטענה שמדובר ב"דיון טכני" בלבד ועל כן נוכחותו בדיון אינה נחוצה, אולם השופטים סברו כי אין לחרוג מהכלל. בנוסף, השופטים דחו בקשה נוספת שהגישו נתניהו ונוני מוזס, מו"ל ידיעות אחרונות הנאשם בתיק 2000, להתיר לכל אחד מהם להיות מיוצג בדיון על ידי שני עורכי דין - חרף הגבלות הקורונה בבתי המשפט. מקורבי נתניהו מסרו כי הוא "יגיע לפתיחת משפטו ביום ראשון כמתחייב".

"בכל הנוגע לדיון הקראה - הכלל הוא כי נאשם מתייצב להקראה, שהיא פתיחת המשפט. כך הדבר בכל הליך פלילי, וכך גם בהליך הפלילי הנוכחי, ולא מצאנו כי יש בנימוקי המבקש כדי להצדיק חריגה מכלל זה", כתבו השופטים בנוגע להחלטה.

"אמנם לטענת המבקש 'נוכחותו אינה נחוצה למעמד ההקראה' שכן 'תרומתו של המבקש בדיון תתמצה בכך שהוא יאשר כי קרא את כתב האישום והבין את תכנו', ולדבריו הוא קרא את כתב האישום מספר פעמים והבין את תכנו, אך זו בדיוק 'התרומה' הנדרשת ממנו - להתייצב לדיון ולאשר את הדברים כאמור בסעיף 143 הנ"ל. על המבקש, כמו יתר הנאשמים, להתייצב ולומר את דברו בבית המשפט".

"אשר לטענה כי בשל הצורך בכניסת מאבטחים לאולם, לא ניתן יהיה לעמוד בהנחיות משרד הבריאות - בקביעת הנוכחים שייכנסו לאולם נלקח בחשבון הצורך בנוכחות מאבטחים. לעניין ההסדרים הקונקרטיים, על הגורמים המופקדים על נושא האבטחה לתאם את הנושא מול הגורמים הרלוונטיים בבית המשפט".

בנימין נתניהו בהשבעת הכנסת, 17 במאי 2020.. רויטרס
יתייצב לדיון. נתניהו/רויטרס

באשר לבקשה לייצוג של שני עורכי דין בדיון, השיבו השופטים כי "הגבלת מספר הנוכחים באולם בית המשפט בדיון הקרוב בתיק זה, כמו גם בכל הדיונים האחרים המתנהלים בימים אלה בבית המשפט, הנה בהתאם להוראות מנהל בתי המשפט, על פי הנחיות משרד הבריאות, ובהתאם לכללי 'התו הסגול' - וזאת בשים לב לצורך בשמירה על בריאות הציבור. נוכח הצורך בשמירת מרחק בין הנוכחים באולם, לא ניתן להגדיל את מספרם מעבר לזה שכבר נקבע"

"להשלמת התמונה יצוין, כי בשל המגבלות הקיימות, נערך בית המשפט באופן מיוחד, תוך הקצאת מספר אולמות בהם ניתן יהיה לצפות בדיון בטלוויזיה במעגל סגור, לרבות אולם סמוך לאולם הדיונים, המיועד לעורכי הדין הנוספים המייצגים את הצדדים", נמסר.

עימות בין נציגי נתניהו והפרקליטות

נתניהו הגיש אמש את הבקשה לבית המשפט, ונימק את בקשתו מבית המשפט המחוזי בירושלים, בכך שמדובר בדיון טכני בלבד, כך שההגעה אליו איננה מצדיקה את סידורי האבטחה בבית המשפט ואת עלותם הגבוהה.

במקביל, ראש הממשלה ומוזס ביקשו מבית המשפט להתיר לכל אחד מהם להיות מיוצג בדיון ביום ראשון על ידי שני עורכי דין. זאת, לאחר שבשל מגבלות הקורונה והרצון להימנע מצפיפות באולם, החליט הרכב השופטים כי כל נאשם יוכל להיות מיוצג בדיון על ידי סנגור אחד בלבד. עורכי הדין ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר, שמייצגים את שאול ואיריס אלוביץ', הודיעו כי הם מסכימים לבקשה.

מטעמו של ראש הממשלה חתומים על הבקשה עורך הדין עמית חדד ועורך הדין הפלילי הוותיק מיכה פטמן, מבכירי הסנגורים בתחום הצווארון הלבן, שייצג בעבר בין היתר את גלעד שרון ואת ראש לשכתו של אהוד אולמרט, שולה זקן. מהגשת הבקשה עולה כי משרדיהם של פטמן וחדד "צפויים לנהל את הגנתו של הנאשם במשותף". עם זאת, עו"ד פטמן אמר לוואלה! NEWS כי טרם הצטרף רשמית לצוות ההגנה. לפי הבקשה, מכיוון שחדד ופטמן צפויים לחלוק את ייצוגו של ראש הממשלה, ובדיון הקרוב צפויים להיקבע מועדים לדיוני ההליכים המקדמיים ולתחילת שמיעת ההוכחות, ההחלטות שיתקבלו בדיון ישפיעו על שניהם וראוי ששניהם יהיו שם.

קודם לכן, פנו נציגי נתניהו לפרקליטות כדי לנסות לקבל את הסכמתה להיעדרותו מהדיון - אולם הפרקליטות השיבה אף היא כי היא מתנגדת לבקשה. עו"ד יהודית תירוש מפרקליטות מיסוי וכלכלה חתומה על התשובה, בה נכתב כי המדינה "אינה רואה מקום לשנות מהחלטות בית המשפט הנכבד בדבר התייצבות הנאשמים לדיון ההקראה". "לנוכחות הנאשם במשפטו חשיבות גם בהיבט של מראית פני הצדק ואמון הציבור בהגינות ושוויוניות ההליך הפלילי ביחס לנאשמים כולם", נכתב בתשובה. "יפים לעניין זה דבריו של כב' הנשיא (כתוארו אז) ברק: 'נוכחות נאשם במשפטו אינה אך ביטוי לאוטונומיה של הרצון הפרטי שלו. נוכחות נאשם במשפטו היא ערך ציבורי. ביסוד ערך זה מונח הצורך לקיים... את 'הצדק בהדרו' ואת 'מראית פני הצדק' גם יחד'", הוסיפו בפרקליטות.

עוד נמסר כי "הדברים בדבר מראית פני הצדק מתעצמים ביתר שאת בשעה שעסקינן בדיון הקראה שהינו הדיון הפותח את משפטו של הנאשם. דיון הקראה אינו דיון טכני. הוא מהווה פתיחה של המשפט ויש לכך משמעויות משפטיות הקבועות בדין".

נוני מוזס מגיע לחקירה, מחוץ ללהב 433, לוד. ינואר 2017. טליה קדוש
נוני מוזס/טליה קדוש

פרקליטי נתניהו, עורכי הדין חדד ופטמן, טענו מנגד כי סירוב הפרקליטות להיענות לבקשתו של ראש הממשלה להיעדר מדיון הפתיחה במשפטו, הצפוי להיערך ביום ראשון, היא "מופרכת בעליל", והתעקשו כי מדובר ב"ישיבה טכנית".

"אמנם נושא הדיון ביום א' הוא 'הקראה' של כתב האישום, אבל בפועל לא תתבצע שום הקראה. הסניגורים של ראש הממשלה ישיבו כמקובל שהוא מודע היטב לכל פרטי כתב האישום. מדובר בדיון טכני ואין שום צורך בנוכחותו של ראש הממשלה באולם בית המשפט", טענו עורכי הדין.

"יתר על כן, בנסיבות מסוימות הפסיקה מתירה למי שמיוצג על ידי עורך דין להיעדר מחלק ניכר מישיבות ההוכחות בהמשך המשפט. קל וחומר שהדבר נכון כשמדובר בישיבה טכנית, בה ממילא לא יתרחש דבר שדורש עניינית את נוכחותו של ראש הממשלה בדיון. יש לכך מספיק תקדימים בעבר", הוסיפו השניים.

מעבר לכך, הבהירו עו"ד חדד ועו"ד פטמן, כי "אין מנוס מלקבוע שתגובת הפרקליטות אינה נובעת ממניעים ענייניים, אלא באה לשרת את המסע התקשורתי להציג תמונה של ראש הממשלה נתניהו על ספסל הנאשמים, כהמשך לקמפיין 'רק לא ביבי'". הם הוסיפו כי "למקרה שמישהו לא שם לב, הבחירות כבר הסתיימו וראש הממשלה נתניהו פועל במרץ במסגרת ממשלת האחדות שהקים לטפל בבעיות הבוערות של הקורונה, הכלכלה והחזרת אנשים למעגל התעסוקה. הוא ימשיך לעשות זאת גם ביום ראשון, לפני ואחרי הדיון בבית המשפט".

בפרקליטות מתחו ביקורת על הודעת הסנגורים, וטענו כי היא "בלתי מתקבלת על הדעת, מעבר לכך שהיא כוזבת ומתלהמת". עוד הוסיפו בפרקליטות כי "בקשת הסנגורים שראש הממשלה לא יתייצב להקראה עם יתר הנאשמים נשענה על נימוקים הקשורים באבטחה ועלויות. לא היה בה שום נימוק שקשור להצגת תמונה של מר נתניהו על ספסל הנאשמים. ממילא תגובת הפרקליטות לא התייחסה לשיקול הזה בשום אופן, אלא לשיקולים ענייניים בלבד. צר לנו על כך שעורכי הדין נתנו ידם להתקפה פראית נגד עמיתיהם, נציגי התביעה, ועל הניסיון הכוזב ליחס לנציגי הפרקליטות שיקולים זרים שלא ממין העניין".

בית משפט מחוזי ירושלים, דצמבר 2011. עומר מירון
בית המשפט המחוזי בירושלים/עומר מירון

הדיון, שבו יוקרא כתב האישום נגד נתניהו, ייערך ביום ראשון הקרוב בבית המשפט המחוזי בירושלים, תחת הגבלות משרד הבריאות. לאור מגיפת הקורונה, מספר האנשים באולם יוגבל, והדיון יועבר במעגל סגור לשני אולמות נוספים, אך לא מעבר לכך. מוקדם יותר החודש, הודיע הרכב השופטים כי הדיון לא יועבר בשידור חי, חרף בקשתם של כמה כלי תקשורת בהם כאן, חדשות 13 וגלובס.

כתב האישום מייחס לראש הממשלה עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים בתיקים 1000, 2000 ו-4000. הוא הוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים על ידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לאחר שנתניהו משך את בקשת החסינות שהגיש לכנסת. בראש הרכב השופטים שידונו במשפט תעמוד השופטת פרידמן-פלדמן, יחד עם השופטים משה בר-עם ועודד שחם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully