וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוב לג'ונסון, קורבין רה"מ או משאל עם נוסף: התרחישים בבחירות בבריטניה

12.12.2019 / 1:02

מערכת הבחירות הגורלית בממלכה מגיעה בעיצומו של משבר פוליטי בעקבות סוגיית הפרישה מהאיחוד האירופי. בין ההתפתחויות האפשריות לאחר הבחירות: ניצחון של ג'ונסון ופרישה מהירה מהאיחוד, מצב שבו אין לאף מפלגה רוב שיוביל למשאל עם נוסף או רוב ללייבור ולקורבין

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

מערכת הבחירות בבריטניה יוצאת היום (חמישי) לדרך, במה שצפוי לקבוע אם הממלכה המאוחדת תנטוש את האיחוד האירופי או תלך למשאל עם נוסף על הסכם הברקזיט.

תוצאות הבחירות, שצפויות להתפרסם מחר בשעות בבוקר, יראו האם מועמד השמרנים, ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, יקבל הזדמנות נוספת לקיים את הבטחתו ולהעביר את הסכם הפרישה הגורלי ב-31 בינואר, או שמנהיג מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין יוביל את בריטניה למשאל עם חוזר.

לפי הסקר הגדול האחרון שפורסם בבריטניה בלילה שבין רביעי לחמישי, השמרנים בבריטניה צפויים לנצח בבחירות לפרלמנט, אך ברוב קטן של 28 מושבים בלבד, בהשוואה ל-68 מושבים שלהם זכו בסקרים לפני שבועיים בלבד. בשל הפער הקטן, אמרו בחברת YouGov כי ג'ונסון עשוי שלא לזכות ברוב בכלל, מה שיאריך את תקופת אי-הוודאות הפוליטית לקראת הברקזיט. מודל חיזוי דומה של חברת סקרים קטנה יותר, Focalpoint, הראה שג'ונסון בדרך לזכות ברוב של 24 מושבים, בהשוואה ל-82 שנחזו בחודש שעבר.

בין הבטחות המנהיגים קיימים עוד מספר תרחישים פוליטיים, שאליהם צפויה להיגרר הממלכה. אלה האפשרויות:

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון במהלך ביקורו בדרום ויילס 11 בדצמבר 2019. רויטרס
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון במהלך ביקור בדרום ויילס/רויטרס

ג'ונסון זוכה ברוב, פרישה מהאיחוד בינואר

כדי לנצח את הבחירות, על ראש הממשלה לזכות בלפחות 326 מושבים בפרלמנט. עם זאת, התנאי המינימלי עשוי להיות מעט נמוך יותר, אך הדבר תלוי בהישגי המפלגות הקטנות בבחירות. אם יצליח להשיג רוב, הדבר יאפשר לג'ונסון להעביר בפרלמנט את עסקת הברקזיט, שנידונה במשא ומתן מול האיחוד האירופי מוקדם יותר השנה, ובריטניה תפרוש מהאיחוד בסוף ינואר.

אם אכן תפרוש בריטניה מבלוק המדינות האירופיות, היא תיכנס לתקופה שבמהלכה עדיין תישמר מדיניות של סטטוס קוו מול אירופה. מערכת יחסים זו אמורה להימשך עד סוף דצמבר 2020. תקופה זו תשמש לניהול משא ומתן על הסחר החופשי בין לונדון לבריסל, שבסיומו יוגדרו היחסים בין הכלכלה החמישית בגדולה בעולם ושותפתה הגדולה ביותר.

ג'ונסון טוען שלא יאריך את תקופת המעבר. עם זאת, יש החוששים שתקופה זו, אם לא תוארך, תסתיים מבלי שהאיחוד ובריטניה הגיעו להסכם, והמצב יצור מעין תרחיש של ניתוק פתאומי של הסדרי המסחר בין הצדדים. בינתיים, השמרנים הבטיחו כי באמצעות הגדלת ההלוואות, התקציב שייקבע בפברואר יכלול פיתוח של מערכת הגירה חדשה למדינה והקצאות גבוהות יותר לפיתוח תשתיות.

עוד בוואלה!

סקר אחרון בבריטניה: הרוב של ג'ונסון מצטמצם, ואף נמצא בסכנה

לכתבה המלאה
מנהיג מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין במהלך כנס תמיכה במידלסברו, בריטניה 11 בדצמבר 2019. רויטרס
יו"ר הלייבור ג'רמי קורבין במהלך כנס תמיכה במידלסברו/רויטרס

ג'ונסון לא משיג רוב, מסתמן משאל עם נוסף על פרישה מהאיחוד

במצב בו ג'ונסון לא מצליח להשיג רוב מוחלט בבחירות, בריטניה עשויה להיכנס למצב בו לאף מפלגה אין את היכולת להרכיב ממשלה. מצב זה יוביל את המתמודדים לחפש אחר בריתות בין מפלגות, כשהמנדט יינתן ראשון לג'ונסון בניסיון להקים ממשלה. בנוסף, במצב כזה מנהיג השמרנים יוכל להחליט שהוא מתפטר.

תסבוכת פוליטית מסוג זה תביא את השמרנים למצב בו יהיה עליהם להוכיח שהם מסוגלים להשיג רוב בהצבעה בפרלמנט, גם במצב שבו לג'ונסון אין בעלי ברית מובהקים במערכת הפוליטית הבריטית. אם הוא יחליט להתפטר, יו"ר הלייבור ג'רמי קורבין צפוי לנסות להקים ממשלה. במצב כזה, קורבין צריך לשכנע את המפלגה הלאומית הסקוטית והליברלים הדמוקרטים לגבות אותו בהצבעת אמון או לפחות לא להצביע נגדו.

אם קורבין יצליח להקים ממשלה, סביר להניח שמפלגות קטנות יתלכדו סביב הרעיון של קיום משאל עם נוסף על החברות באיחוד. במפלגת הלייבור אומרים כי הבחירה צריכה להיות בין הסכם ברקזיט חדש, לבין הישארות באיחוד. אחת מאותן מפלגות קטנות, המפלגה הסקוטית הלאומית, מעוניינת לקיים משאל עם נוסף גם על עצמאות סקוטלנד מהממלכה הבריטית, שני לזה שנערך במדינה ב-2014.

יו"ר הלייבור מעוניין לנהל משא ומתן על הסכם חדש בעוד שלושה חודשים, ולהביא את תנאיו למשאל עם בעוד כחצי שנה. עם זאת, מכיוון שסביר להניח שקורבין לא יקבל את תמיכתן של מפלגות קטנות בעקבות הרפורמות הכלכליות הקיצוניות אותן הצהיר שיקדם, הוא יוכל לבחור אם לקרוא לבחירות נוספות, רק לאחר שעניין הברקזיט יוכרע.

מתנגדי הברקזיט יצאו להפגין בזמן כינוס בית המחוקקים ברחובות לונדון. 19 באוקטובר 2019. רויטרס
אם ג'ונסון לא ישיג רוב, יהיה משאל עם נוסף על פרישה מהאיחוד. הפגנה של מתנגדי הברקזיט בלונדון/רויטרס

ג'ונסון מאבד את הרוב אך שומר על כוחו בפרלמנט

אם ראש הממשלה לא מצליח להשיג רוב בבחירות, הוא עדיין עשוי לנסות לשמור על כוחו. זאת באמצעות יצירת בריתות עם יריביו הפוליטיים.

אמנם לג'ונסון אין בעלי ברית מובהקים בפרלמנט, בעיקר בגלל עמדתו בעניין הברקזיט, אך הוא עשוי להחליט כי כהונה נוספת בתפקיד שווה את הנזק שיספוג אם יפר את הבטחתו לספק פרישה מהאיחוד האירופי בינואר.

בוריס ג'ונסון וג'רמי קורבין, במהלך נאום המלכה, 14 אוקטובר 2019. רויטרס
ג'ונסון וקורבין במהלך נאום המלכה/רויטרס

הלייבור זוכים ברוב

תרחיש נוסף, אך על פי תוצאות הסקרים חסר סיכוי, הוא ניצחון של מפלגת הלייבור. אם מפלגת השמאל תזכה ברוב, תהיה לה יד חופשית לפעול למשאל עם שני בעניין הפרישה מהאיחוד האירופי, זאת לצד יישום הרפורמות הכלכליות הקיצוניות שמעמיד יו"ר המפלגה על סדר היום.

במפלגה טוענים כי במידה ויגיעו לשלטון, כבר במאה הימים הראשונים יקצו תקציבים לסיום העוני, יפתחו בהלאמת תעשיות הרכבת והמים ויעבירו כספים להשקעה מאסיבית בתשתיות.

(עדכון ראשון: 22:15, 11.12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully