וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני הבחירות: ג'ונסון וקורבין בעימות תקיף על קולם של הבריטים

7.12.2019 / 11:13

ראש ממשלת בריטניה ומנהיג הלייבור נפגשו לעימות אחרון לפני הבחירות שיתקיימו בשבוע הבא. בעימות הם דנו בסוגיית הברקזיט וכן בשאלות הנוגעות למדיניות הרווחה, הכלכלה והביטחון בממלכה. ג'ונסון: "חייבים לבצע את הברקזיט". קורבין תקף, "הברקזיט של ג'ונסון הוא תרמית"

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

ראש הממשלה בוריס ג'ונסון ומנהיג האופוזיציה ג'רמי קורבין התעמתו אתמול (שישי) בעימות הטלוויזיוני האחרון לפני הבחירות שיתקיימו שבוע הבא בממלכה. המנצח בבחירות עתיד להוביל את בריטניה בהליך עזיבתה את האיחוד האירופי, ולנסות להוציא אותה מהמשבר הפוליטי בו היא נמצאת מאז שהוחלט על עזיבתה.

שישה ימים לפני שתושבי בריטניה יוצאים לבחור שוב, ובפעם השנייה בפחות משלוש שנים, העימות נתפס כהזדמנות האחרונה של מנהיג הלייבור קורבין לנסות לצמצם את הפער בסקרים, שלפיהם ראש הממשלה ג'ונסון צפוי לנצח בבחירות. אולם, בסקר שנערך על ידי מכון המחקר YouGov,מרבית הצופים חשבו כי ג'ונסון הוא זה שניצח בעימות.

ג'ונסון וקורבין בעימות הטלוויזיוני האחרון לפני הבחירות (1219\6). רויטרס
ג'ונסון וקורבין בעימות. רצון לעזוב את האיחוד למול ניטרליות/רויטרס

שני המנהיגים קבעו טון תקיף בעימות, שעסק בשאלת עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי וכן במדיניות הפנים הנחוצה בבריטניה: סוציאל-דמוקרטיה מצד קורבין, ושמרנות לאומית מצד ג'ונסון. יותר משלוש שנים אחרי שהבריטים הצביעו על עזיבת האיחוד, הבחירות שיתקיימו ביום חמישי הקרוב, ה-12 לדצמבר, יקבעו איך ומתי בריטניה תעזוב את האיחוד ואפילו אם הדבר יתרחש בכלל.

ג'ונסון לעג לתמיכת קורבין במשאל עם חדש, שבו הוא התחייב להישאר "ניטרלי", וקורבין מצידו ענה כי התחייבות ראש הממשלה "לבצע את הברקזיט", משמעה שנים של שיחות על הסכמי סחר ומשבר כלכלי. בתשובה לכך אמר ג'ונסון כי "יש לנו מספיק זמן להשיג ולבנות הסכמי סחר חופשי, לא רק עם האיחוד האירופי, אלא גם עם עוד מדינות בעולם". מנגד, ענה קורבין כי משא ומתן על הסכם סחר עם ארצות הברית ייקח כשבע שנים, זמן שבו העסקים המקומיים לא ישרדו את אי-הוודאות הכלכלית ואת עצם העובדה שבריטניה עלולה לצאת מהאיחוד ללא הסכמי סחר בכלל.

ברקע הדברים, הפאונד הבריטי הגיע השבוע לשיא של שנתיים וחצי למול האירו ושיא של שבעה חודשים למול הדולר, כל זאת בעקבות הציפיות כי השמרנים אכן ינצחו את הבחירות.

מתנגדי הברקזיט יצאו להפגין בזמן כינוס בית המחוקקים ברחובות לונדון. 19 באוקטובר 2019. רויטרס
מתנגדי הברקזיט בפגנה נגד יציאה מהאיחוד, אוקטובר 2019/רויטרס

ג'ונסון, שניהל באוקטובר משא ומתן מחודש עם האיחוד האירופי לגבי עזיבת בריטניה, הבטיח "לבצע את הברקזיט"; סיסמה שהוא חזר עליה רבות במהלך קמפיין הבחירות שלו כדי לנסות ולמשוך אליו מצביעי לייבור שתמכו בעזיבת בריטניה את האיחוד, ואת אלו שמאסו בדיון הפוליטיים על הנושא ובתסבוכות שנבעו ממנו. זאת לאור העובדה שעם פחות משבוע לבחירות, נראה שהרבה אנשים לא החליטו עדיין למי להצביע ושהמפלגה השמרנית מובילה.

במשאל העם שנערך ביוני לפני כשלוש שנים, הבריטים הצביעו 52% בעד עזיבת האיחוד האירופי למול 48% שתמכו בהישארות בו. אולם, מאז, הפרלמנט הבריטי עומד במקום ולא מצליח להוביל את הממלכה לעזיבת האיחוד, שכן אופן העזיבה שנוי במחלוקת, מחלוקת שעומדת בסיס המשבר הפוליטי בממלכה בשלוש השנים האחרונות. אם ג'ונסון ינצח וישיג את הרוב שהוא צריך כדי לצאת מהאיחוד באופן מידי, בריטניה תעזוב את האיחוד עד ה-31 לינואר 2020, ואז תנסה להשיג הסכם סחר עם האיחוד עד סוף השנה.

עצרת לזכר קורבנות הפיגוע  בגשר לונדון ,2 בדצמבר 2019.. רויטרס
עצרת לזכר קורבנות הפיגוע בגשר לונדון, 2 בדצמבר 2019/רויטרס

קורבין, שרוצה להנחית מכה פוליטית ליריבו, אמר בעבר שהבטחות הברקזיט של ג'ונסון הן תרמית ושעסקת העזיבה אותה ג'ונסון מציע תהיה "תחילתם של משאי מתן כואבים והבטחות שבורות".
מנהיג הלייבור הציג ביום העימות מסמכים, שלפיהם עסקת העזיבה בהובלת ג'ונסון תביא לצורך בהצהרות מכס ובדיקות ביטחוניות בגבול בין צפון אירלנד לבריטניה, דבר שנוגד באופן ישיר את הבטחתו של ג'ונסון כי העסקה לא תיצור חסמים כאלו. "מה עם זה שראש הממשלה יראה מידה מינימלית של אמינות לגבי ההסכמים שהוא באמת עשה עם צפון אירלנד", אמר קורבין. "זאת שאלה של פתיחות". ג'ונסון מצידו, אמר שהמסמך הוא "שטות גמורה".

כמו כן, במהלך העימות שני המנהיגים נדרשו לענות להאשמות בדבר דעות קדומות במפלגותיהם, ונשאלו על סוגיות נוספות כמו שירות הבריאות הציבורי והעמדה הביטחונית שלהם, שבוע לאחר מתקפת הטרור בלונדון.

על פי הסקרים, המפלגה השמרנית בראשות ג'ונסון מובילה על מפלגת הלייבור בראשות קורבין. סקר מיום שישי האחרון הראה שהשמרנים מובילים בסקרים על האופוזיציה בתשע נקודות, עלייה של נקודה מהשבוע שעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully