וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטחון במקום ברקזיט: הפיגוע בלונדון טרף את הקלפים לפני הבחירות

ג'ונסון מבטיח להקשיח את עונשי המאסר למורשעים בטרור, אחרי שאסיר משוחרר רצח שני בני אדם. עם זאת, בלייבור ובמשפחה של אחד ההרוגים זועמים על הפוליטיזציה שהוא עושה לטרגדיה: "לא לנקמה". המתקפה הזניחה את העיסוק בפרישה מהאיחוד, פחות משבועיים לבחירות

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

יריביו של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מאשימים אותו בניצול הפיגוע בלונדון למטרות פוליטיות, לקראת הבחירות שיתקיימו בעוד פחות משבועיים. זאת אחרי שאתמול (ראשון) הוא אמר כי הורה לשירותי הביטחון להגביר את הפיקוח על פעילי טרור שזכו לשחרור מוקדם מהכלא, לאור העובדה שהמחבל שרצח ביום שישי שני בני אדם בגשר לונדון שוחרר בטרם ריצה את מלוא עונשו.

מנהיג השמרנים חשף כי גורמי הביטחון עוקבים אחרי 74 מורשעים בטרור, שעונשם קוצר, בדומה לאוסמה חאן. "הם משגיחים מקרוב כדי להבטיח שאין איום", אמר ג'ונסון לרשת BBC. "עשינו דברים רבים, כפי שניתן לתאר, ב-48 השעות האחרונות". במסגרת הבחינה המחודשת של אותם מורשעים בטרור, נעצר אדם בן 34 "בחשד לתיכנון פעולות טרור".

כלי תקשורת בממלכה דיווחו כי העצור קשור למחבל בגשר לונדון ונשלח יחד עמו לכלא ב-2012 בעקבות תכנון פיגוע בבורסה בלונדון. עם זאת, במשטרה אמרו כי אין בשלב זה מידע המצביע על קשר למתקפה של יום שישי.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מבקר בזירת הפיגוע בגשר לונדון, 30 בנובמבר 2019. רויטרס
ג'ונסון מבקר בזירת הפיגוע בגשר לונדון, שבת/רויטרס

חאן, בן 28, נורה למוות בידי המשטרה כשהוא נושא חגורת נפץ מזויפת לאחר שדקר למוות שני בני אדם ליד אולם שאירח כנס של אסירים משוחררים. שלושה אנשים נוספים נפצעו. אתמול פרסמה המשטרה את שמות הקורבנות: ג'ק מריט בן ה-25 מקיימברידג'שייר שבמזרח אנגליה, וססקיה ג'ונס בן ה-23 מוורקוויקשייר.

ג'ונסון האשים את ממשלת הלייבור הקודמת בשינוי החוק ב-2008 שאיפשר שחרור מוקדם של אסירים, והבטיח להנהיג עונשי מינימום של 14 שנים אם יישאר בתפקידו אחרי הבחירות ב-12 בדצמבר. הוא פרסם מאמר שבו פירט את עמדתו החדשה בעיתון דיילי מייל, תחת הכותרת: "תנו לי רוב ואשמור עליכם מפני טרור".

דבריו של ג'ונסון גררו ביקורות מצד יריביו, ואפילו מצד משפחתו של מריט, שאמרה כי הוא נהרג בזמן ש"עשה את מה שאהב". בעוד שג'ונסון נשבע להקשיח את העונשים על מורשעי טרור, משפחתו של מריט אמרה כי בנם "האמין בגאולה ובשיקום, לא בנקמה" וכי "הוא תמיד לקח את הצד של החלש".

עוד בוואלה!

הפיגוע בלונדון: המחבל שוחרר לפני שנה מהכלא אחרי שהורשע בעבירות טרור

לכתבה המלאה
אנשים ושוטרים משתלטים על התוקף בגשר לונדון שבבריטניה, שדקר כמה אנשים ונורה, בעוד שאדם לוקח את הסכין שלו. 29 בנובמבר 2019.. אתר רשמי
ההשתלטות על המחבל בגשר לונדון ביום שישי שעבר/אתר רשמי

בהצהרה שמסרו נאמר כי "אנו יודעים שג'ק לא היה רוצה שהתקרית הנוראית והיחידה הזו תשמש עילה לממשלה להטלת עונשים דרקוניים עוד יותר על אסירים, או למאסר ממושך יותר מהנדרש". מריט היה רכז במכון לפשיעה באוניברסיטת קיימברידג', שאירח את אותו הכנס ביום שישי כדי לציין חמש שנים להשקת תכנית השיקום שלו. חאן, שהשתתף ביוזמה במהלך מאסרו, השתתף באירוע כשהוא חמוש בשני סכינים, ודקר שם חמישה אנשים.

עוברי אורח מנעו הרג גדול יותר, כשאחד מהם השתמש בחט של לווייתן ואדם אחר במטף כיבוי כדי לבלום אותו. באותו מקום נרצחו שמונה בני אדם, ו-48 נוספים נפצעו, במתקפה של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) לפני שנתיים. דאעש קיבל אחריות גם על פיגוע הדקירה האחרון, שאירע גם הוא זמן קצר לפני בחירות לפרלמנט, שבהן איבדו השמרנים - אז בהנהגת תרזה מיי - את הרוב בפרלמנט, אחרי שהלייבור האשימו אותם בקיצוץ כוחות המשטרה ברחובות.

ב-2012 נגזרו על המחבל חאן שמונה שנות מאסר לפחות, לאור חברותו ברשת אל-קאיעדה, שתיכננה פיגועים בבורסה בלונדון ובבתי כנסת, ולאור רצונו לעבור אימוני טרור בפקיסטן. עם זאת, שנה לאחר מכן בית משפט לערעורים הקל על עונשו, והוא שוחרר על תנאי לפני כשנה. המשטרה סבורה כי חאן, אזרח המדינה, פעל לבדו.

עצרת לזכר קורבנות הפיגוע  בגשר לונדון ,2 בדצמבר 2019.. רויטרס
עצרת לזכר קורבנות הפיגוע בגשר לונדון, היום/רויטרס

אביו של ג'ק מריט שנרצח בפיגוע, דייוויד, אמר כי המשפחה לא זקוקה "לתגובות אידיוטיות". לדבריו, הבעיה היא לא מדיניות מקלה, אלא "הרס שירות המבחן, שאמורים לפקח אחרי אסירים לאחר שחרורים, ושירותי השיקום".

הוא קרא לתקשורת ולפוליטיקאים שלא להשתמש בבנו כדי להצדיק חלוקה או שנאה. "אל תשתמשו במותו של בני ובתמונות שלו כדי לקדם את התעמולה הערמומית שלכם", כתב בציוץ שבו שיתף גם את העמודים הראשונים של הצהובונים הדיילי מייל ודיילי אקספרס. "ג'ק התנגד לכל מה שאתה תומכים בו - שנאה, חלוקה ובורות", הוסיף.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, מנהיג מפלגת הלייבורג'רמי קורבין וראש עיריית לונדון סאדיק חאן, משתתפים במשמרת לקורבנות הפיגוע  בגשר לונדון ,2 בדצמבר 2019.. רויטרס
ג'ונסון, קורבין וראש עיריית לונדון סאדיק חאן, משתתפים במשמרת לקורבנות הפיגוע בגשר לונדון/רויטרס

גם מפלגת הלייבור, המצמצמת את הפער בסקרים מהשמרנים, אמרה כי הם נמצאים בשלטון כמעט עשור, שבמהלכו הם לא הידקו את העונשים על עבירות טרור. מנהיג הלייבור, ג'רמי קורבין, אמר כי הוא חושב "שצריך לבחון כיצד שירותי בתי הסוהר שלנו עובדים ובמיוחד מה קורה להם (האסירים) לאחר שחרורם מהכלא".

עם זאת, לפי סקר של חברת "יוגוב", הציבור חלוק ברמת הביטחון שיש להם בג'ונסון סביב סוגיות הביטחון, אולם רוב מוחץ חסר ביטחון במנהיגותו של קורבין, הידוע בעמדותיו הפציפיסטיות, סביב הנושא.

העיסוק בסוגיות הביטחון דחק הצדה, לפחות בימים האחרונים, את העיסוק בברקזיט, שלמעשה הוביל להקדמת הבחירות, וכן את סוגיית מערכת הבריאות. השמרנים מקווים לצייר את יריביהם כחלשים נגד הפשיעה והטרור, אולם ב-2017 זה לא עזר להם.

במהלך היום, התקיים טקס במרכז לונדון שבו חלקו המשתתפים כבוד להרוגי הפיגוע וכן לשירותי החירום ועוברי האורח שבלמו את המחבל. ג'ונסון וקורבין נכחו בו שניהם. ראש הממשלה ג'ונסון, שחזר על ההבטחה להפסיק שחרורים מוקדמים "אוטומטיים" כמו במקרה של אוסמה חאן, אמר במהלך ביקור קמפיין בהמשך היום כי חלק מהקיצוניים כמו חאן, לא יצאו מהמשנה הרדיקלית שבה הם מחזיקים. "יש מקרים שזה קשה מדי, ונראה שהוא היה אחד מהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully