וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בלונדון: המחבל שוחרר לפני שנה מהכלא אחרי שהורשע בעבירות טרור

המשטרה מסרה כי אוסמאן חאן, בן 28 ותושב מחוז סטפורדשייר שבצפון-מערב אנגליה, הוא המחבל שדקר למוות שני אזרחים בבירה ונורה למוות על ידי שוטרים. ב-2012 הורשע במעורבות בטרור וב-2018 שוחרר על תנאי. ג'ונסון: "זמן רב טענתי שזו טעות לאפשר שחרור מוקדם לטרוריסטים"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

אוסמאן חאן, תושב מחוז סטפורדשייר שבצפון-מערב אנגליה, בן 28 שהורשע בעבר בטרור - הוא המחבל שדקר אמש למוות שני אזרחים בגשר לונדון, בירת בבריטניה, פצע שלושה נוספים ונורה למוות - כך התירה היום (שבת) המשטרה לפרסום.

חאן הורשע בשנת 2012 במעורבות בפעילות טרור על חלקו בקבוצה שתכננה לפוצץ את הבורסה בלונדון, והקימה מחנה אימונים בפקיסטאן. בשנה שעברה הוא שוחרר על תנאי ממאסר והוצמד לו אזיק אלקטרוני. ראש המטה ללוחמה בטרור של בריטניה, ניל באסו, אמר כי "הוא היה מוכר לרשויות".

מהמשטרה נמסר כי לאסיר היו מגבלות תנועה מסוימות, ובמידה והיה מפר אותן, נשלח למעצר שוב ללא אפשרות לערער על כך. כחלק מתנאי השחרור שלו, על חאן היה לקחת חלק בתכנית ממשלתית לשיקום אסירים שהורשעו בעבירות טרור. ועדת השחרורים הודיעה שהיא לא הייתה מעורבת בשחרורו, אלא ש"נראה שהוא השתחרר אוטומטית לפי חוק".

בדיילי מייל הבריטי דווח כי חאן, במסגרת חברותו בתא טרור בו היו חברים תשעה בני אדם נוספים, תכנן לבצע פיגועים ביעדים נוספים. על פי הדיווח, המשטרה מצאה רשימה עם כתובות, ובהן השגרירות האמריקנית, ה"ביג בן" וארמון ווסטמיניסטר והלונדון איי. כמו כן, הקבוצה תכננה לשלוח מטעני חבלה לבתי רבנים, בתי כנסת, מטה כנסיית הסיינטולוגיה וביתו של ראש עיריית לונדון לשעבר וכיום ראש הממשלה בוריס ג'ונסון.

אוסמאן חאן, תושב אנגליה, בן 28 שביצע את הפגיגוע בגשר לונדון, 28 נובמבר 2019. צילום מסך
שוחרר על תנאי, וביצע את הפיגוע. אוסמאן חאן/צילום מסך

הפיגוע החל בשעה 13:58 (שעון מקומי) סמוך לבניין היסטורי הממוקם בחלקו הצפוני של גשר לונדון, אולם סוחרי הדגים, שבו נערכה ועידה של אוניברסיטת קיימברידג' בנושא שיקום אסירים בשם "לומדים יחד". התכנית מאפשרת לסטודנטים באוניברסיטה ולאסירים ללמוד אחד ליד השני, בהם חאן שהיה אחד מעשרות המשתתפים באירוע.

באסו הוסיף כי "אנו מאמינים כי ההתקפה החלה בתוך הבניין, טרם עזב חאן את המקום והמשיך אל גשר לונדון, שם הוא נעצר ואז התעמת ונורה על ידי קצינים חמושים," אמר באסו.

ראש המטה ללוחמה בטרור אישר לאחר התקיפה כי אכן מדובר במתקפת טרור והתוקף נורה למוות במקום. הוא הוסיף כי "לפי דיווחים, ייתכן כי על החשוד היה מטען חבלה, כוחות מיוחדים הגיעו לזירה על מנת לוודא שאין סכנה נוספת לציבור".

לדברי באסו, נראה שחאן לבש חגורת נפץ מזויפת. לפי הכתב הביטחוני של ה-BBC, מחבלים נוהגים בחלק מהמקרים ללבוש חגורות נפץ מזויפות כדי לעורר בהלה ציבורית, או כדי לוודא שהמשטרה לא יורה בהם. כמו כן, חלקם מעדיפים למות כשהידים מאשר להישפט ולהישלח למאסר ממושך.

עוד בוואלה!

פיגוע דקירה בבריטניה: שני אזרחים נרצחו בגשר לונדון; התוקף חוסל

לכתבה המלאה
פצוע בתקרית הדקירה בגשר לונדון, 29 בנובמבר 2019. צילום מסך
פצוע בתקרית הדקירה בגשר לונדון, 29 בנובמבר 2019/צילום מסך

סרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות מציגים אדם בחליפה כשהוא מתרחק מחאן בריצה, לאחר שככל הנראה שלף סכין גדולה. אחד מעדי הראייה תיאר כיצד אדם שהשתתף באירוע תפס שן מעוקלת של לווייתן מסוג חדשן חדקרן, ויצא החוצה כדי להתעמת עם המחבל. אדם אחר השתמש במטף לכיבוי אש כדי לנסות לעצור את חאן.

על פי דיווח ב"טיימס", אחד מהנוכחים שניסו לעצור את המחבל היה רוצח מורשע שהשתתף בתכנית לשיקום אסירים ביום השחרור שלו. ג'יימס פורד, בן 42, נכלא למאסר עולם עם מינימום של 15 שנים מאחורי הסורגים בשנת 2004 על רצח אנדה צ'מפיון, צעירה בת 21 עם קשיי למידה.

ג'ונסון, אמר כי במשך זמן רב הוא טוען שזוהי טעות לאפשר את שחרורם המוקדם של פושעים מסוכנים ואלימים. "על המשטרה לגזור עונשים המותאמים לפושעים ובייחוד לטרוריסטים", הוסיף ואמר כי המשטרה תערוך סיורים באזור להשבת הסדר, חרף העובדה כי נשללה האפשרות לחשודים נוספים. הפיגוע אירע כשבועיים לפני הבחירות המתוכננות בבריטניה, והמפלגות השונות השעו את הקמפיינים שתוכננו.

"אני חושב שהמדיניות של שחרור אוטומטי מוקדם, בו אתה מקצץ את גזר הדין בחצי לעבריינים מאד אלימים - פשוט לא עובדת. ויש הוכחות מאד ברורות לכך שהמדיניות הזאת לא עובדת", אמר ג'ונסון, והדגיש - "אני חושש מאותם מקרים", הוסיף ג'ונסון.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בנאום לקראת הבחירות במדינה. 29 בנובמבר 2019.. רויטרס
טרוריסטים צריכים עונשים מותאים. ג'ונסון, אמש/רויטרס

הבית הלבן גינה את פיגוע הטרור בלונדון והדגיש כי ארצות הברית תתמוך בבעלת בריתה, בריטניה. "ארצות הברית מגנה בכל תוקף כל אלימות נוראית שפוגעת בחפים פשע", נמסר. בנוסף לכך, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ תודרך על מתקפת הטרור בבירת בריטניה.

מוקדם יותר החודש בריטניה הורידה את רמת איום הטרור הלאומי מ"חשוב" ל"חמור" - הדרגה הנמוכה ביותר מאז 2014. ביוני 2017 מתקפת טרור התרחשה בגשר לונדון. שלושה אנשי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) נהגו בוואן ודרסו למוות שמונה בני אדם. עשרות בני אדם נוספים נפצעו.

שוטרים בודקים את הזירה בה התרחש פיגוע הדקירה בלונדון שבבריטניה. 29 בנובמבר 2019.. רויטרס
המשטרה תערוך סיורים עד להשבת סדר. שוטרים בזירת הפיגוע בלונדון, אתמול/רויטרס

כתב וואלה! NEWS עמית לגו, שנכח בזירה בעת האירוע סיפר כי "התחלתי ללכת על גשר לונדון ומספר שניות לאחר מכן אנשים התחילו לרוץ בפאניקה לכיוון השני. המשכתי מעט ואז שמעתי את היריות. המון יריות. התחלתי לרוץ חזרה כדי להתחבא מאחורי עמוד בניין. בשלב הזה שמענו את המשטרות והמסוקים מגיעים".

"השוטרים צרחו עליי לברוח מהר מהאזור", הוסיף לגו. "עשרות בריטים שהיו סביבי התחילו לרוץ לכל עבר כדי לתפוס מחסה".

(עדכון ראשון: 8:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully