וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר אחרון בבריטניה: הרוב של ג'ונסון מצטמצם, ואף נמצא בסכנה

11.12.2019 / 9:29

סקר של YouGov, שהצליחה לחזות את אובדן הרוב של השמרנים בבחירות ב-2017, מראה כי בתוך שבועיים הצטמק הרוב שלהם מ-68 מושבים ל-28 בלבד - פער קטן מכדי לשלול את האפשרות למבוי סתום נוסף בפרלמנט

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

השמרנים בבריטניה צפויים לנצח בבחירות לפרלמנט מחר, אולם רק ברוב קטן - כך עולה מסקר אחרון וגדול שפורסם הלילה (רביעי), שלפיו הרוב שלהם יהיה 28 מושבים, בהשוואה ל-68 לפני שבועיים בלבד. בשל הפער הקטן, אמרו בחברת YouGov כי ג'ונסון עשוי שלא לזכות ברוב בכלל, מה שיאריך את אי-הוודאות לקראת הברקזיט.

"בהתבסס על הדגם הזה, אנחנו לא יכולים לשלול את התרחיש של 'פרלמנט תלוי'", אמר אנתוני וולס, מנהל המחקר הפוליטי של החברה, לעיתון טיימס, שפרסם את התוצאות. "פרלמנט תלוי" הוא מצב שבו לאף אחת מהמפלגות אין מספיק מושבים כדי להקים ממשלה לבדן. בבריטניה לא נהוגות קואליציות, והממשלה היוצאת הייתה ממשלת מיעוט שנשענה על קולות המפלגה הצפון אירית.

ג'ונסון הקדים את הבחירות כדי לשבור את המבוי הסתום בפרלמנט, כשממשלת המיעוט שלו לא הצליחה להעביר את הסכם העזיבה של בריטניה מהאיחוד האירופי, שנדחתה שוב, ל-31 בינואר. בעקבות היחלשות השמרנים מול הלייבור בהנהגת ג'רמי קורבין, הלירה צנחה בחדות וירדה ביותר מחצי סנט מול הדולר, אחרי שקבעה שיא של שבעה חודשים מול המטבע האמריקני מוקדם יותר באותו היום.

מוקדם יותר אתמול, מודל חיזוי דומה של חברת סקרים קטנה יותר, Focalpoint, הראה שג'ונסון בדרך לזכות ברוב של 24 מושבים, בהשוואה ל-82 שנחזו בחודש שעבר. מומחים רבים רואים ב"פרלמנט תלוי" כתוצאה הגרועה ביותר לכלכלת בריטניה, לפחות בטווח הקצר, משום שאף מפלגה לא תהיה מסוגלת לפתור פלונטר הברקזיט.

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה. רויטרס
הקדים את הבחירות כדי לזכות ברוב. ג'ונסון/רויטרס

בסקר הקודם של YouGov לפני שבועיים, השמרנים קיבלו 359 מושבים מתוך 650 בכל הפרלמנט, עם רוב נוח של 68 מושבים. התחזית הנוכחית, של 339 מושבים, היא שיפור קל בהשוואה לבחירות הקודמות ב-2017, אז איבדו השמרנים את הרוב שלהם וזכו רק ב -317 מושבים, תחת הנהגתה של ראשת הממשלה לשעבר תרזה מיי.

הלייבור, המפלגה הגדולה ביותר באופוזיציה בבריטניה, עדיין נחלשת, אולם בלמה את המפולת. היא צפויה לשמור על 231 מתוך 262 המושבים שבהן זכתה בבחירות לפני שנתיים. המפלגה הלאומית הסקוטית והדמוקרטים-הליברלים, התומכים בהישארות באיחוד האירופי, צפויות לזכות במכה מושבים כל אחת.

התחזיות של YouGov מבוססות על יותר ממאה אלף ראיונות עם מצביעים במהלך השבוע האחרון, והן משכללות, מגדר, גל השכלה ומשתנים אחרים כדי לחזות תוצאות בכל מחוז הצבעה בריטי. המודל הצליח בבחירות הקודמו, שנערכו בסוף מאי 2017, לחזות שמיי תאבד את הרוב שלה, בניגוד למרבית הסקרים האחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully