וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה הגיעה להסכם ברקזיט חדש עם האיחוד האירופי; הפרלמנט צפוי להתנגד

לונדון ובריסל הגיעו להבנות כשבועיים לפני הפרישה, וג'ונסון אמר כי ההסכם "נהדר". אולם, הוא יתקשה להעביר את ההסכם לאור התנגדות חלק מחברי מפלגתו והאופוזיציה. לא ברור מה יקרה אם הפרלמנט יצביע נגד, משום שג'ונסון מתנגד לדחיה נוספת חרף חוק המחייב אותו

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הודיע היום (חמישי) כי לונדון והאיחוד האירופי הצליחו לגבש הסכם ברקזיט חדש, שאותו כינה "נהדר", אולם סיכוייו לעבור בפרלמנט המפולג בלונדון נותרו לא גבוהים כשגם בעלי בריתו וגם מתנגדיו הביעו הסתייגות. גורם בלונדון אמר כי ג'ונסון יבקש ממנהיגי האיחוד במהלך הפסגה בבריסל שתתקיים היום ומחר לשלול אפשרות לדחייה נוספת בברקזיט.

"השגנו הסכם חדש ונהדר שלוקח בחזרה את השליטה", כתב ג'ונסון בטוויטר שלו. "עכשיו הפרלמנט צריך להעביר את הברקזיט בשבת, כך שנוכל להתקדם לסדר עדיפויות אחר, כמו יוקר המחיה, מערכת הבריאות, הפשיעה האלימה והסביבה שלנו".

דוברת של ג'ונסון אמרה כי הוא משוכנע שההסכם החדש יכול להיות מאושר עד תאריך העזיבה ב-31 באוקטובר, וציינה כי ההצבעה תעלה בפרלמנט ביום שבאת. היא הוסיפה כי הסכם יבטיח שבריטניה תעזוב את האיחוד בצורה מסודרת.

עם זאת, המפלגה היוניוניסטית הדמוקרטית של צפון אירלנד (DUP) אמרה כי היא לא תתמוך בהסכם משום שהוא יחצוץ בין הממלכה לבין צפון אירלנד בסוגיות המכסים והתקנות. גם יתר מפלגות האופוזיציה הבהירו כי הן לא יצביעו בעד.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, מגיע למשרדו בלונדון לפגישה עם ראש נאט"ו. ה-15 לאוקטובר 2019. רויטרס
יעדיף "למות בשוחות" מאשר לדחות פעם נוספת את המהלך. ג'ונסון/רויטרס

תמיכת ה-DUP, המגבה את ממשלתו של בוריס ג'ונסון, היא קריטית להעברת כל הסכם פרישה מהאיחוד. זאת משום שגורמים באגף הברקזיט במפלגה השמרנית רואים בעמדותיה לגבי החלק הבעייתי בכל הסכם - סוגיית הגבול האירי - תעודת כשרות. ג'ונסון, שעומד בראש ממשלת מיעוט, זקוק ל-320 קולות מתוך 650 כלל חברי הפרלמנט. ל-DUP יש עשרה מושבים.

"כפי שהדברים עומדים כעת, אנחנו לא יכולים לתמוך במה שהוצע לגבי סוגיות המכסים וההסכמות ויש חוסר בהירות לגבי המסים", מסרו מנהיגת המפלגה, ארלן פוסטר, וסגנה, נייג'ל דודס, בהצהרה משותפת עוד לפני ההודעה של ג'ונסון. "נמשיך לעבוד יחד עם הממשלה כדי לנסות ולהשיג הסכם הגיוני, שפועל למען צפון אירלנד ומגן על השלמות הכלכלית והחוקתית של הממלכה המאוחדת".

"גרוע מההסכם של מיי"

האופוזיציה בבריטניה, כולל הלייבור ומורדים משורות המפלגה השמרנית, העבירו בחודש שעבר חוק שמחייב את ראש הממשלה לבקש הארכה נוספת מבריסל אם לא יצליח להעביר הסכם חדש בפרלמנט עד יום שבת הקרוב. הם חוששים מפני פרישה חד-צדדית, שעלולה להוביל לכאוס ולמשבר כלכלי חמור בממלכה.

מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין טען שההסכם של ג'ונסון גרוע מזה של קודמתו בתפקיד, תרזה מיי, שנדחה ברוב קולות על ידי הפרלמנט. לפי ההערכה, מפלגתו צפויה להצביע בעד משאל עם שני.

"לפי מה שאנחנו יודעים, נראה שראש הממשלה הגיע במשא ומתן להסכם גרוע יותר ממיי", טען קורבין, שהצביע נגד הצטרפותה של בריטניה לאיחוד האירופי בשנת 1975, ונתן תמיכה מסויגת בלבד לקמפיין ההישארות באיחוד במשאל שהעם שהתקיים ב-2016. "מכירת החיסול הזאת לא תאחד את המדינה שלנו ועל העסקה הזאת להידחות. הדרך הטובה ביותר להעביר את הברקזיט היא לתת לעם להגיד את המילה האחרונה בהצבעה ציבורית".

הפעם האחרונה שבה התכנס הפרלמנט הבריטי לדיון מיוחד ביום שבת הייתה ב-1982, כשארגנטינה פלשה לאיי פוקלנד.

גבר חולף על פני תחנת אוטובוס בלונדון שעליה כרזה המציגה מידע על הברקזיט. ה-16 לאוקטובר 2019. רויטרס
הממלכה עדיין מפולגת. כרזה על הברקזיט בלונדון/רויטרס

לפי החוק, אם לא יצליח ג'ונסון להעביר הסכם או לקבל את תמיכת רוב חברי הפרלמנט לעזוב את האיחוד ללא הסכם, הוא מחויב לשלוח מכתב לאיחוד ולבקש הארכה של שלושה חודשים נוספים במועד הפרישה. ראש ממשלת בריטניה הבטיח מאז שנכנס לתפקידו ביולי כי הוא יעדיף "למות בשוחות" מאשר לדחות פעם נוספת את המהלך. לאור עתירות משפטיות נגדו, ג'ונסון הבטיח כי יציית לחוק, אך באופוזיציה עדיין חוששים שהוא מתכנן לעקוף זאת בצורה כזו או אחרת.

הפרלמנט כבר דחה שלוש פעמים את ההסכמים שגיבשה ראשת הממשלה הקודמת. ג'ונסון, ממנהיגי המחנה שתמך בעזיבת האיחוד במשאל העם ב-2016, הבטיח לסלק את סוגיית "הבקסטופ" - שאמורה למנוע את שובו של הגבול הפיזי בין צפון אירלנד, שהיא חלק מהממלכה, לבין אירלנד, שהיא חלק מהאיחוד. עם זאת, היוניוניסטים חוששים שצפון אירלנד תהיה תקוע בגוש במשך שנים רבות אחרי הפרישה, כך שהיא למעשה תתפצל מהממלכה.

ברחבי האיחוד הביעו אופטימיות זהירה אחרי ההבנות שהושגו. שר החוץ של אירלנד, סיימון קובניי, אמר כי ההסכם הוא "צעד אחד קדימה". לדבריו, "ההסכם מכיר בכל הבעיות שהעלנו בשלוש השנים האחרונות. זה הסכם שיגן על תושבי האי הזה, יגן על השלום באי הזה, ויגן על המסחר באי הזה".

(עדכון ראשון: 11:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully