וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הבטחתו לעזוב בכל מחיר: "ג'ונסון יבקש מהאיחוד דחייה של הברקזיט"

4.10.2019 / 23:12

בריטניה הודיעה כי ראש הממשלה ישלח מכתב לאיחוד האירופי ויבקש לעכב את הברקזיט, במידה שלא יושג הסכם עד ה-19 באוקטובר. מתנגדיו טוענים כי יחפש דרך מילוט חוקית כדי שיסרבו לבקשה. בעבר אמר ג'ונסון כי הוא "מעדיף להיות מת בתעלה מאשר לבקש עיכוב"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ישלח מכתב לאיחוד האירופי ובו יבקש לעכב את הברקזיט, זאת במידה שלא יושג הסכם עזיבה מהאיחוד האירופי עד ה-19 באוקטובר - כך הודיעה אתמול (שישי) הממשלה. בינתיים הממלכה מתקרבת לתאריך המתוכנן, 31 באוקטובר, בו מתכנן ראש הממשלה לעזוב את האיחוד "בכל מחיר". ג'ונסון אמר בעקביות כי לא יבקש לעכב את הברקזיט, אך לא יפר חוק שמאלץ אותו לבקש עיכוב אם לא תושג עסקה.

ג'ונסון לא הסביר את הסתירה לכאורה בתגובותיו, ומתנגדיו טוענים כי הם מאמינים שהוא יחפש דרך מילוט חוקית כלשהי או ינסה ללחוץ על האיחוד האירופי לסרב לבקשת הארכה. למרות ספקנות באיחוד האירופי, ביום רביעי הגיש ראש הממשלה הצעות חדשות בתקווה שיובילו להסכם נסיגה. לדבריו, כדי להימנע מברקזיט ללא הסכם יש צורך בוויתורים נוספים.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. 04 באוקטובר 2019.. רויטרס
ינסה ללחוץ על האיחוד האירופי לסרב לבקשה. ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון/רויטרס

קצת יותר משבוע לאחר פסק הדין של בית המשפט העליון בבריטניה שקבע כי ג'ונסון השעה את הפרלמנט שלא כדין ובשבועות לפני המועד האחרון, שוב פנו מתנגדי הברקזיט לשופטים כדי לנסות להבטיח שהיציאה תתעכב אם לא תושג עסקה להקלת המעבר. הם הגישו שני ערעורים לבתי משפט בסקוטלנד בבקשה לצו שיאלץ אותו לקיים את "חוק בן", לפיו ג'ונסון מחויב לבקש עיכוב בברקזיט אם לא יגיע להסכם נסיגה בשבועיים הקרובים.

במידה ולא, המתנגדים דורשים כי בית המשפט בסקוטלנד ישתמש בסמכויותיו, שאינן עומדות לרשות השופטים האנגלים, ויפנה בשמו למנהיגי האיחוד כדי לבקש הארכה מטעמו. בעבר הבהיר ג'ונסון כי יעמוד בחוק ואמר כי הוא מעדיף להיות "מת בתעלה" מאשר לבקש עיכוב כלשהו וכי בריטניה תעזוב את האיחוד האירופי ב-31 באוקטובר, לא משנה מה.

נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק וראש הפרלמנט של האיחוד האירופי, דייוויד סאסולי, יגיעו ביום שלישי לברלין לשיחות עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. סאסולי ייפגש גם את נשיא צרפת עמנואל מקרון בפריז ביום שני ואת ג'ונסון בלונדון ביום שלישי.

עוד בוואלה!

חבריו של החשוד ברצח אשתו: "קשה להאמין, הכרנו איש רגיש וחכם"

לכתבה המלאה
נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק בעצרת הכללית של האו"ם. 04 באוקטובר 2019.. רויטרס
צפוי להיפגש עם קנצלרית גרמניה בשלישי. נשיא המועצה האירופית טוסק/רויטרס

מחוקק מהמפלגה הסקוטית הלאומית אמר גם כי אם ג'ונסון לא יצליח לעמוד בחוק בן, בתי המשפט יוכלו להטיל עונשים "כולל קנס ומאסר". במסגרת הבקשות שהוגשו לבית המשפט בסקוטלנד, הקריא עורך דינם של העותרים, איידן אוניל כי הממשלה הבריטית הודיעה כי ראש הממשלה הביע את מחויבותו לשלוח בקשת הארכה לאיחוד האירופי ב-19 באוקטובר, אם עד אז לא יושג הסכם ואם תידרש הארכה, בריטניה תסכים לכך. אוניל אמר כי ההגשות "מנוגדות ישירות למה שאמר ראש הממשלה בפני הפרלמנט אתמול". דובר מטעמו של ג'ונסון מסר כי אינו יכול להתייחס להליכים משפטיים נמשכים.

בבריסל, גורם שעוסק בברקזיט אמר כי "אנו לא מגיבים על ההסכמים החוקתיים הפנימיים או הליכים משפטיים בבריטניה. אך הזמן כבר דוחק והדרך היחידה להימנע מפרישה ללא הסכם היא לאשר הסכם או להסכים על הארכה".

ראש הפרלמנט של האיחוד האירופי, דייוויד סאסולי. 04 באוקטובר 2019.. רויטרס
"אין לנו להגיב על ההסדרים החוקתיים הפנימיים". ראש הפרלמנט של האיחוד האירופי סאסולי/רויטרס

העורכת הפוליטית של ה-BBC, לורה קינסברג, צייצה בטוויטר כי גורם בכיר במשרדו של ג'ונסון אמר כי הם עדיין יכולים להימנע מכל עיכוב. "הממשלה תציית לחוק בן, שרק מטיל חובה צרה מאוד ספציפית ביחס למכתב הפרלמנט בבקשה לעיכוב," ציטטה קינסברג את הגורם. "הממשלה מבהירה את עמדתה האמיתית על העיכוב באופן פרטי באירופה וזה יתברר בקרוב".

ההצעה החדשה של ג'ונסון נועדה להסדיר לאחר הברקזיט את הגבול בין אירלנד, חברת האיחוד האירופי, לבין צפון אירלנד שבשליטת הממלכה. באיחוד האירופי מעוניינים לעבד מחדש את הצעתו כדי להניב עסקה בפסגה שתתקיים ב-17-18 באוקטובר בבריסל בהשתתפות 28 מנהיגים.

"כנראה מאוחר מדי לעסקה"

"אם בסוף השבוע הבא אין שום סימן של היענות רצינית, כנראה שזה מאוחר מדי לעסקה בפסגה", אמר דיפלומט של האיחוד האירופי העוסק בברקזיט. "אנו זקוקים להיענות משמעותית מצד בריטניה, במיוחד במכס".

למרות חוק בן, שר החוץ של אירלנד, סימון קובנאי, אמר כי האיחוד האירופי נותר מודאג מהאפשרות של ברקזיט ללא הסכם, שיוביל להשלכות כלכליות על בריטניה והאיחוד כולו. "אני חושב שהפוליטיקה הבריטית כל כך בלתי צפויה כרגע, שאנחנו לא יכולים לסמוך אפילו על החוק בבריטניה בהקשר הזה", אמר.

האתגר המשפטי הנוכחי הוא המקרה האחרון בו נקראו שופטים לבוררות בעניין הברקזיט. תומכי עזיבת האיחוד האשימו שופטים בשימוש יתר בכוחם לטובת מעורבות בנושאים פוליטיים. בעוד ג'ונסון אמר כי הוא מכבד את החלטת בית המשפט העליון שהתקבלה בשבוע שעבר, גם הוא טען כי השופטים טועים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully