וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעמד מיוחד לצפון אירלנד: המתווה החדש לפתרון הבעיה שמסבכת את הברקזיט

2.10.2019 / 4:59

הגרדיאן הבריטי חשף פרטים ראשונים מתוך המתווה לעסקת ברקזיט חדשה שצפוי ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון להציג היום, לפיהם המחוז יישאר במובנים רבים חלק מהשוק האירופי המאוחד עד 2025. ההצעה נתמכת על נציגי המחוז, אך באירלנד מפקפקים: "זה לא נראה כבסיס להסכם"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

האם נמצא פיתרון לאחת הסוגיות המורכבות במשבר הברקזיט? ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתכנן להגדיר את צפון אירלנד כבעלת מערכת יחסים מיוחדת עם האיחוד האירופי עד שנת 2025 - כך מדווח הלילה (רביעי) הטלגרף הבריטי.

על פי התכנית, שצפויה להיחשף היום במלואה, צפון אירלנד תמשיך לפעול במובנים רבים כחלק מהשוק האירופי לפחות עד שנת 2025, אך תעזוב את איחוד המכסים האירופים יחד עם שאר הממלכה המאוחדת. עוד יציע ג'ונסון ככל הנראה מתן יכולת השפעה לנציגי האזור בכל הנוגע לעתידו, וחידוש מועצת השרים המשותפת לאירלנד וצפון-אירלנד, אשר לא התכנסה כלל בשלוש השנים האחרונות, ותאפשר עוד השפעה לנציגי שני חלקי האי - צפון אירלנד, שהיא חלק מבריטניה, לבין אירלנד, מדינה עצמאית החברה באיחוד - על עתיד החיים המשותפים בו.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במפעל במנצ'סטר במהלך הועידה של המפלגה השמרנית, 30 בספטמבר 2019. רויטרס
"בואו נקבל ברקזיט ב-31 באוקטובר כדי שב-2020 מדינתנו תוכל להמשיך הלאה". ג'ונסון/רויטרס

"כולם רוצים עסקה", הסביר מקור המקורב לשיחות, "ה-DUP רוצה עסקה, דבלין רוצה עסקה, אנחנו רוצים עסקה. אנחנו מלאי תקווה. זה לא אומר שיש לנו את העוגה, אבל אנחנו מקווים שיש לנו את המצרכים בשבילה".

המפלגה היוניוניסטית הדמוקרטית של צפון אירלנד "מרוצה" בסך הכל עם המתווה, אשר אף נתמך על ידי מנהיגתה ארלין פוסטר, כך על פי הדיווח בגארדיאן. עם זאת, שר החוץ של אירלנד, סיימון קובני, אמר כי ההצעות לא יהוו בסיס לעסקה עם האיחוד האירופי והן "מדאיגות". "לא ראינו שום דבר", אמר קובני לאחת מתחנות הטלוויזיה באירלנד, "אבל אם הדיווחים שקראנו הם נכונים, הם לא נראים כבסיס להסכם - זה בטוח".

עוד בוואלה!

בימים הנוראיים של ג'ונסון, גם המלכה נגררת אל ביצת הברקזיט

לכתבה המלאה
מפגינים באזור הגבול בין אירלנד וצפון אירלנד נגד הקמת גבול קשיח בעקבות הברקזיט, קאריקארנון, 30 במרץ 2019. REUTERS/Clodagh Kilcoyne, רויטרס
מפגינים נגד הקמת גבול קשיח בין אירלנד וצפון אירלנד, מרץ 2019/רויטרס, REUTERS/Clodagh Kilcoyne

עסקת הברקזיט המלאה והסופית שג'ונסון יציע לאיחוד האירופי תיחשף היום על ידו, תוך הבהרה מצד בריטניה כי מדובר בהצעה אחרונה, אשר עם בריסל לא תקיים משא ומתן עליה - לונדון תפרוש מהמשא ומתן ותעזוב את האיחוד בסוף החודש. בנאומו, ג'ונסון צפוי להצהיר כי כל הצדדים לוויכוח מעוניינים "להמשיך הלאה" וכי "המצביעים נואשים שנתמקד בנושאים אחרים בסדר העדיפויות שלהם". "בואו נקבל ברקזיט ב-31 באוקטובר כדי שב-2020 מדינתנו תוכל להמשיך הלאה", הוא צפוי לומר.

שר האוצר הבריטי סג'יד ג'אוויד אמר אתמול כי המחיר של ברקזיט ללא עסקה מחוויר בהשוואה למחיר הפוליטי של אי-עזיבה של האיחוד האירופי ב-31 באוקטובר. בוועידה השנתית של המפלגה השמרנית הזהיר ג'אוויד כי מחיר החמצת הדד-ליין שבסוף החודש יהיה בלתי נסבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully