וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באירלנד מזהירים: ברקזיט ללא הסכם עשוי להוביל לאיחוד האי

דבלין חוששת מהתכנית של ג'ונסון לפרוש בכל מחיר מהאיחוד האירופי, וראש הממשלה - שטרם שוחח עם מקבילו הבריטי - אמר כי תרחיש כזה יחזק את הקולות שרוצים לאחד בין חלקי האומה. בממשלה הבריטית מתעקשים כי יש להסיר את הסעיף הנוגע לגבול מהסכם הברקזיט, אך באיחוד מסרבים

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

אירלנד מזהירה כי פרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי עשויה להסתיים באיחוד האי עם חלקו הצפוני, זאת על רקע ההכנות של הממשלה החדשה בלונדון לברקזיט חד-צדדי. הסיכויים לכך גברו עם כניסתו לתפקיד של בוריס ג'ונסון בשבוע שעבר, אחד ממנהיגי המחנה שתומך בעזיבה, כשבמקביל נעשים הכנות בפרלמנט למניעת אפשרות של יציאה מהגוש ללא הסכם. רבים מזהירים מהשלכות כלכליות חמורות במצב כזה.

ג'ונסון רוצה לפתוח מחדש את ההסכם שגיבשה קודמתו בתפקיד, תרזה מיי, ולהסיר סעיף בעייתי הנוגע לגבול בין צפון אירלנד, שהיא חלק מבריטניה, לבין אירלנד, מדינה עצמאית החברה באיחוד. הסעיף נועד למנוע הקמה של גבול פיזי בין שני חלקי האי. עם זאת, בבריסל מתעקשים כי ההסכם אינו למשא ומתן מחודש והצדדים נמצאים במבוי סתום.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במוזיאון המדע והתעשייה במנצ'סטר, 27 ביולי 2019. רויטרס
התחייב לעזוב עד ה-31 באוקטובר. ג'ונסון, שלשום/רויטרס

באירלנד מנסים להמעיט מחשיבות העובדה שג'ונסון טרם שוחח עם ראש הממשלה ליאו ורדקאר עד עתה ואמרו כי הם צפויים לפתוח בדיאלוג בהקדם האפשרי. עם זאת, ורדקאר כבר הבהיר בשבוע שעבר שדרישתו של ג'ונסון להסכם חדש "אינה מחוברת למציאות", והזהיר כי ברקזיט חד-צדדי יגרום ליותר ויותר אנשים בצפון אירלנד לתהות לגבי האיחוד עם אנגליה, סקטולנד ווויילס.

"אנשים שאותם אפשר לתאר כלאומנים מתונים או כקתולים מתונים, שהיו פחות או יותר מרוצים מהסטטוס-קוו, עשויים להסתכל יותר לעבר איחוד אירלנד", אמר ורדקאר בשבוע שעבר בפני תלמידים, לפי העיתון האינדפנדנט האירי וכלי תקשורת אחרים. "ואנחנו נראה יותר פרוטסטנטים ליברלים, יוניוניסטים וליברלים מתחילים לשאול היכן הם מרגישים יותר בבית. האם זה בבריטניה לאומנית, שמדברת על השבת עונש המוות ודברים כאלו? או בחלק מבית אירופי משותף וחלק מאירלנד?".

עוד בוואלה!

מתיחות ללא גבול: הברקזיט מאיים להבעיר שוב את אירלנד

לכתבה המלאה
מפגינים באזור הגבול בין אירלנד וצפון אירלנד נגד הקמת גבול קשיח בעקבות הברקזיט, קאריקארנון, 30 במרץ 2019. REUTERS/Clodagh Kilcoyne, רויטרס
הפגנה נגד הקמת גבול קשוח בגבול אירלנד, מרץ/רויטרס, REUTERS/Clodagh Kilcoyne

ג'ונסון הבטיח להוציא את בריטניה מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר, בין אם עם הסכם ובין אם לא. היום הבהיר שר החוץ שלו, דומיניק ראב, כי לונדון מאיצה את הכנותיה לעזיבת האיחוד ללא הסכם. ראב, תומך מושבע בברקזיט, אמר כי הסעיף האירי "הלא דמוקרטי" חייב להיות מוסר מההסכם, שנדחה שלוש פעמים על ידי הפרלמנט בחודשים האחרונים.

הסעיף בהסכם הברקזיט נועד למנוע את ביקורת הגבולות לאורך 500 ק"מ המפרידים בין אירלנד לבין צפון אירלנד, שבוטלו עם חתימת הסכם "יום שישי הטוב" ב-1998. ההסכם סיים את הסכסוך בן שלושת העשורים בין הלאומנים האירים לבין תומכי הממלכה המאוחדת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully