וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוריס ג'ונסון ניצח בפריימריז המפלגה השמרנית ויהיה רה"מ בריטניה הבא

בפער של יותר מ-40 אלף קולות, זכה שר החוץ לשעבר ואחד ממנהיגי מחנה הברקזיט בבחירות הפנימיות ויחליף את מיי והוא יתמודד עם המשימה הקשה של השלמת הפרישה. "המטרה - לאחד את המדינה ולנצח את קורבין", הצהיר. בלייבור קוראים לבחירות. גם איראן בירכה: "לא מחפשים עימות"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בוריס ג'ונסון הוכרז היום (שלישי) כראש ממשלת בריטניה החדש, בתום הבחירות הפנימיות במפלגה השמרנית המפולגת. אתמול הסתיימה ההצבעה שנמשכה כחודש בין פחות מ-200 אלף מחברי המפלגה, שהכריעו בין ג'ונסון, ראש עיריית לונדון לשעבר לבין שר החוץ ג'רמי האנט.

ג'ונסון ייאלץ לעמוד במשימת "הלהיות או לחדול" שלו לסיים את הפרישה מהאיחוד האירופי בתוך שלושה חודשים. אם אכן ינצח, הוא יחליף את תרזה מיי, שהתפטרה אחרי שנכשלה בהעברת הסכם הברקזיט. הוא היה שר החוץ בממשלתה, עד שהתפטר לפני שנה בשל המדיניות שלה בנושא. ג'ונסון הוביל את המחנה שתמך בפרישה מהאיחוד האירופי במשאל העם ב-2016, שאמורה באופן רשמי לצאת לדרך ב-31 באוקטובר.

בנאום הניצחון שלו, אמר ג'ונסון כי מטרת הקמפיין שלו היא "להשלים את הברקזיט, לאחד את האומה ולהביס את הלייבור של קורבין. זה מה שאנחנו הולכים לעשות", הבטיח ג'ונסון בן ה-55. שחזר על כך שהוא מתכוון לצאת מהאיחוד האירופי במועד הנוכחי, 31 באוקטובר. "אנחנו ננצל את ההזדמנויות שברקזיט יכול לספק", אמר ראש הממשלה החדש. בבריסל הבהירו כי לא יפתחו שוב את ההסכם.

מיי, שבעצמה עלתה לשלטון בגלל הברקזיט אחרי התפטרותו של דייוויד קמרון, תגיע לארמון בקינגהאם ביום רביעי כדי לראות את המלכה אליזבת, שתמנה באופן רשמי את ג'ונסון לפני שהוא ייכנס לדאונינג 10. "האם אתם נראים מבוהלים? אתם מרגישים בהלה? אתם לא נראים לי אפילו טיפה מבוהלים", אמר ג'ונסון בכינוס של המפלגה במרכז "המלכה אליזבת", שנמצא בסמוך לפרלמנט.

ראש ממשלת בריטניה הנכס, בוריס ג'ונסון במהלך אירוע ההכרזה על היבחרו בלונדון 23 ביולי 2019. רויטרס
משימות רבות מונחות לפתחו. ג'ונסון, היום/רויטרס

ג'ונסון, שיהיה ראש הממשלה ה-77 של בריטניה, ייכנס רשמית לתפקיד מחר אחר הצהריים. לפי התוצאות הרשמיות, הוא קיבל 92,153 קולות, בהשוואה ל-46,656 קולות שהצביעו בעד האנט. האחרון צפוי להישאר בתפקיד שר החוץ בממשלה החדשה.

הוא ביקש להודות למיי "על השירות יוצא הדופן שהעניקה למפלגה הזאת ולמדינה". לדבריו, "זאת הייתה זכות לשרת בקבינט שלה, ולראות את התשוקה והנחישות שהיו לה מול אתגרים הרבים, שהם חלק מהמורשת שלה, כמו שכר שוויוני לגברים ונשים, בהתמודדות עם סוגיית בריאות הנפש ואפליה על רקע גזעני במערכת המשפט". מיי בירכה אותו על ניצחונו והבטיחה לשתף עמו פעולה.

אחרי ניצחונו של ג'ונסון, קרא קורבין לקיומן של בחירות כלליות. "ג'ונסון לא קיבל את התמיכה של אזרחינו, שצריכים להכריע מי יהיה ראש הממשלה", אמר מנהיג האופוזיציה, שהזהיר מהאפשרות של פרישה מהאיחוד האירופי ללא הסכם, תרחיש שאותו לא שולל ג'ונסון. "ברקזיט ללא הסכם יוביל לאובדן משרות, לעליית מחירים ולאיום על מערכת הבריאות הלאומית".

לשמרנים אין רוב בפרלמנט, והממשלה היוצאת נשענה על תמיכתה של המפלגה היוניוניסטית הקטנה של צפון אירלנד. עם זאת, חלק מחברי המפלגה עצמה מאיימים להפיל את הממשלה כדי למנוע אפשרות של פרישה לא מסודרת מהאיחוד האירופי, מה שככל הנראה יעמיק את המשבר הפוליטי החמור ביותר בממלכה מאז מלחמת העולם השנייה ויוביל לבחירות חדשות.

עוד בוואלה!

נפילתה של "אשת הברזל החדשה": 3 השנים הסוערות והכושלות של מיי

לכתבה המלאה
ראש ממשלת בריטניה הנכס, בוריס ג'ונסון במהלך אירוע ההכרזה על היבחרו בלונדון 23 ביולי 2019. רויטרס
רוצה לפתוח מחדש את ההסכם עם האיחוד. ג'ונסון/רויטרס

ג'ונסון רוצה לפתוח מחדש את ההסכם שגיבשה מיי עם האיחוד האירופי, ושנדחה שלוש פעמים בפרלמנט. הוא אחד הפוליטיקאים הססגוניים והשנויים במחלוקת ביותר בממלכה, ועתה עומד בראש הממשלה תומך נלהב של הברקזיט לראשונה מאותו משאל עם שטלטל את המדינה ואת היבשת. משקיעים וכלכלנים רבים מזהירים כי פרישה חד-צדדית של בריטניה מהגוש תכה גלים בשווקים העולמיים ועלולה להכניס את הכלכלה החמישית בגודלה בעולם למיתון או אפילו לכאוס.

מישל ברנייר, נציג האיחוד האירופי לשיחות הברקזיט, אמר כי הגוש מוכן לעבוד יחד עם ג'ונסון כדי להשלים את הליך הפרישה באופן מסודר. "אנחנו מסתכלים קדימה כדי לעבוד בצורה בונה עם ראש הממשלה ג'ונסון כשהוא ייכנס לתפקיד, על מנת לאשרר את הסכם הפרישה ולהשיג ברקזיט סדיר", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "אנחנו מוכנים גם לפתוח מחדש את ההצהרה על שיתוף הפעולה החדש", אמר בהתייחסו להצהרה הפוליטית המלווה את הסכם הפרישה.

טראמפ מברך את ג'ונסון

ברחבי העולם בירכו את ג'ונסון על ניצחונו. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שהביע לאורך קמפיין הבחירות את תמיכתו בג'ונסון, אמר כי הוא יהיה ראש ממשלה "נהדר".

אחד האתגרים הראשונים של ראש הממשלה החדש יהיה איראן, שהשתלטה על מכלית נפט בריטית ביום שישי. עם זאת, שר החוץ שלה, מוחמד ג'וואד זריף, שלח מסרי פיוס ובירך את ג'ונסון. "אנחנו לא מחפשים עימות", אמר.

מאוקספורד לדאונינג 10

עלייתו של ג'ונסון, ששמו הרשמי הוא אלכסנדר בוריס דה פפל ג'ונסון, היא התפנית הגדולה ביותר בקריירה שלו שהחלה בעיתונות, עברה בטלוויזיה והמשיכה לפוליטיקה ולמשבר הברקזיט. ג'ונסון, שנולד בניו יורק ובהמשך ויתר על האזרחות האמריקנית שלו, למד באיטון, בית הספר הפרטי היוקרתי ביותר בממלכה והמשיך לאוניברסיטת אוקספורד.

הוא התחיל את הקריירה שלו בחברת ייעוץ בלונדון, אבל פרש אחרי שבוע. הוא עבר לעיתונות לאחר מכן, אך פוטר מעיתון "טיימס" אחרי שהמציא ציטוטים. הוא שימש ראש עיריית לונדון במשך שתי כהונות, מ-2008 ועד 2016.

(עדכון ראשון: 8:30)

ראש ממשלת בריטניה הנבחר בוריס ג'ונסון, ויריבו ג'רמי האנט לאחר ההחלטה על היבחרו של ג'ונסון 23 ביולי 2019. רויטרס
האנט, המפסיד, מאחורי ג'ונסון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully