וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון בבריטניה קבע: החלטת ג'ונסון להשבית את הפרלמנט לא חוקית

11 השופטים קבעו פה אחד כי ראש הממשלה הטעה את המלכה כשביקש את אישורה להשעות את הפרלמנט עד לשבועיים לפני הפרישה מהאיחוד האירופי. עתה הפרלמנט יתכנס מחדש, אולם ג'ונסון מסרב להתפטר: "יש לקיים בחירות"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

בית המשפט העליון של בריטניה קבע היום (שלישי) בפסיקה היסטורית כי החלטת ראש הממשלה בוריס ג'ונסון להשעות את הפרלמנט למשך חמישה שבועות הייתה לא חוקית. ההחלטה התקבלה פה-אחד, והיא צפויה להעמיק עוד יותר את הסבך הפוליטי בממלכה המשותקת. ג'ונסון אמר כי הוא יכבד את הפסיקה וקרא לקיים בחירות חדשות. בדאונינג 10 דחו את האפשרות שהוא יתפטר.

הממשלה טענה כי הסוגיה איננה משפטית, אולם מבקריה בפרלמנט ומחוצה לו טוענים כי השבתת בית המחוקקים נועדה לצמצם את הזמן שנותר לדון בברקזיט. 11 השופטים קבעו כי הוא הטעה את המלכה אליזבת בהסבר שנתן לה על הצורך להשעות את הפרלמנט, שלדבריהם "פגע או מנע מיכולת הפרלמנט לבצע את תפקידיו החוקתיים ללא הצדקה הגיונית". לפי מערכת החוקים הסבוכה של בריטניה, שלה אין חוקה, המלכה נושאת רק בתפקיד סמלי והיא אישרה את בקשת ג'ונסון כפי שנהוג לעשות.

הממשלה, שסבלה שורה של מפלות בשבועות האחרונים, אמרה עוד לפני הפסיקה כי היא תציית להחלטת השופטים. עם זאת, ג'ונסון, ששוהה בניו יורק לרגל העצרת הכללית של האו"ם - סירב לשלול השעיה מחודשת של הפרלמנט במקרה שיפסיד בבית המשפט, שדן בשני ערעורים שונים - אחד מכיוון הממשלה ואחד מכיוון פעילת קמפיין.

נשיאת העליון, ברנדה הייל, אמרה אחרי הפסיקה כי הפרלמנט לא הושעה, ועתה ההחלטה חוזרת אל יו"ר הפרלמנט ואל יו"ר בית הלורדים. יו"ר הפרלמנט, ג'ון ברקו, בירך על הפסיקה. היא אמרה כי למהלך של ג'ונסון "השפעה קיצונית על היסודות של הדמוקרטיה". הפרלמנט יתכנס מחר שוב.

לקריאה נוספת על הברקזיט
בימים הנוראיים של ג'ונסון, גם המלכה נגררת אל ביצת הברקזיט

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון בועידת האקלים של האו"ם, ניו יורק 24 בספטמבר 2019. רויטרס
עוד מפלה פוליטית. ג'ונסון, היום/רויטרס

כשנשאל אם הוא יתפטר במקרה של הכרעה של העליון נגדו, אמר הבוקר ג'ונסון לרשת BBC: "אני הולך להמתין ולראות מה הפסיקה, הוא הוסיף כי הממשלה מכבדת לחלוטין את החוק ואת מערכת המשפט".

הפרלמנט אמור היה לשוב מהשעייתו ב-14 באוקטובר, כשבועיים לפני שבריטניה אמורה לעזוב את האיחוד האירופי, אולם כלל לא בטוח שזה יקרה בתאריך הזה, או אם בכלל. בבריסל סירבו להתייחס לפסיקה ואמרו כי מדובר בסוגיה פוליטית פנימית בבריטניה.

שורה של חברי פרלמנט קראו עתה לראש הממשלה להתפטר ולכינוסו מחדש של הפרלמנט במהירות האפשרית.

מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין קרא לג'ונסון לשקול את עמדתו ולהכריז על בחירות חדשות. לקול תשואות וקריאות "ג'ונסון החוצה", אמר מנהיג האופוזיציה כי על ראש הממשלה להיות המנהיג שהחזיק הכי מעט זמן אי-פעם וכי הלייבור מוכן להקים ממשלה. "אני מזמין את בוריס ג'ונסון, במיליות ההיסטוריות האלו, 'שקול את עמדתך מחדש'", אמר קורבין לצירי המפלגה בכינוס השנתי שלה בעיר ברייטון.

מנהיג מפלגת הברקזיט נייג'ל פאראג', שהיה אחד ממנהיגי קמפיין הפרישה מהאיחוד האירופי ב-2016 יחד עם ג'ונסון, אמר כי השבתת הפרלמנט הייתה ההחלטה הפוליטית הגרועה ביותר אי-פעם. הוא קרא לג'ונסון לפטר את יועצו דומיניק קאמינגס, שעומד מאחורי המהלכים האחרונים של ראש הממשלה, שכבר הפסיד כמה פעמים בפרלמנט בחודש האחרון.

עוד בוואלה!

קמרון נגד ג'ונסון: תמך בברקזיט רק מתוך שיקולים פוליטיים

לכתבה המלאה
מפגינים במהלך מחאה מחוץ לבית המשפט העליון בלונדון 24 באפריל 2019. רויטרס
באופוזיציה קוראים לג'ונסון להתפטר. הפגנה מחוץ לעליון, היום/רויטרס

הפסיקה התקבלה אחרי שלושה ימי דיונים בשני ערעורים. האחד, אשת העסקים ג'ינה מילר, עתרה נגד החלטת בית המשפט העליון של אנגליה, שקבע כי זאת "החלטה פוליטית" ולא של בתי המשפט.

הממשלה, מצדה, עתרה נגד החלטת בית המשפט העליון של סקוטלנד, שקבע כי השבתת הפרלמנט לא הייתה חוקית ונועדה להשתיק את הפרלמנט. העליון קיבל את עתירה של מילר, פעילה בולטת נגד הברקזיט, ודחה את הממשלה.

מילר אמרה מחוץ לבית המשפט כי הפסיקה "מדברת בבירור". לדבריה, "על ראש הממשלה לפתוח את דלתות הפרלמנט מחר. חברי הפרלמנט צריכים לשוב ולהיות אמיצים ונועזים בפיקוח על הממשלה חסרת המצפון".

(עדכון ראשון: 9:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully