וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קמרון נגד ג'ונסון: תמך בברקזיט רק מתוך שיקולים פוליטיים

15.9.2019 / 19:52

ראש ממשלת בריטניה לשעבר, שתחתיו התקיים משאל העם, תוקף את ראש הממשלה הנוכחי בספר זיכרונות חדש: "הסתכן בתוצאה שהוא לא האמין בה משום שזה יעזור לקריירה הפוליטית שלו". ג'ונסון, מנגד, מבטיח להשלים את הפרישה: "אנחנו כמו הענק הירוק"

עריכה: טל רזניק

ראש ממשלת בריטניה לשעבר דייוויד קמרון טוען כי בוריס ג'ונסון לא האמין בעזיבת האיחוד האירופי בזמן הקמפיין למשאל העם, ועשה זאת רק כי "זה יעזור לקריירה הפוליטית שלו".

בחלקים מספר הזיכרונות שלו שפורסמו היום (ראשון) בסנדיי טיימס, תקף קמרון גם את השר מייקל גוב, גם הוא ממנהיגי מחנה הפרישה. קמרון, שתחתיו התקיים משאל העם, אמר כי השניים הם "שגרירי עידן הפופוליזם של עיוות האמת ודחיית המומחיות".

אתמול פורסמו חלקים אחרים מספרו, שיראה אור בחמישי, שבהם כתב כי ג'ונסון וגוב התנהגו בצורה "מזעזעת" במהלך הקמפיין. קמרון קרא למשאל העם, על בסיס הבטחת הבחירות של השמרנים, ועל אף שתמך בהישארות בגוש, בסופו של דבר הפסיד את המשאל - 52% מול 48% והתפטר זמן קצר לאחר מכן.

לטענתו של קמרון, ג'ונסון שקל את עמדתו לפני משאל העם על בסיס מה תהיה "התוצאה הטובה ביותר" עבורו מבחינה פוליטית. "כל פוליטיקאי שמרני שלקח את הצד של הברקזיט - העמוס בתמונות של פטריוטיזם, עצמאות ורומנטיקה - היה יקיר המפלגה", כתב קמרון. "הוא (ג'ונסון) לא רצה להסתכן בכך שמישהו בכיר אחר - מייקל גוב במיוחד - יזכה בכתר הזה".

ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון וראש עיריית לונדון בוריס ג'ונסון, 2014. רויטרס
מתקפה של ראש הממשלה לשעבר נגד יורשו. ג'ונסון וקמרון, 2014/רויטרס

מנהיג השמרנים לשעבר הוסיף: "המסקנה שאליה הגעתי היא שהוא הסתכן בתוצאה שהוא לא האמין בה, משום שזה יעזור לקריירה הפוליטית שלו".

הוא הודה כי הוא היה "מדוכא מאוד" מהתוצאות וכי הוא ידע שיש "אנשים מסוימים שלעולם לא יסלחו לי". עם זאת, הוא הגן על החלטתו לקיים את משאל העם, משום, שלדבריו, "היה צריך לטפל" בסוגיית החברות באיחוד האירופי.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, 13.09.19. רויטרס
מזהה "סימן" לתזוזה באירופה. ג'ונסון/רויטרס

הביקורת של קמרון על ג'ונסון מגיעה בימים קשים עבורו. הפרלמנט העביר חוק הדורש ממנו לבקש דחיה נוספת במועד הפרישה מהאיחוד, שכרגע הוא 31 באוקטובר, אם לא יצליח להעביר את הסכם הברקזיט בפרלמנט או יקבל את אישורו לפרישה חד-צדדית, ללא הסכם. ג'ונסון אמר כי הוא יעדיף "למות" ולא לבקש הארכה נוספת, ובהמשך השבוע הוא ייפגש עם נשיא הנציבות האירופית ז'אן-קלוד יונקר בלוקסמבורג כדי לנסות ולגשר על הפערים בין הצדדים.

ג'ונסון, מצדו, מביע אופטימיות כי ניתן יהיה להגיע להסכם חדש, לפני הפסגה המכרעת של האיחוד ב-17 באוקטובר. הוא טען לכך שיש "סימן ממשי של תזוזה" בברלין, בפריז וגם בדבלין. עם זאת, הוא אמר כי במקרה שלא יושג הסכם, בריטניה תפרוץ את "אזיקיה" בדומה לדמות הקומיקס הענק הירוק.

"הענק הירוק תמיד נמלט, לא משנה כמה נראה שהוא מוחזק חזק, וזה גם המקרה של המדינה הזו", אמר ראש הממשלה בריאיון לדיילי מייל. "אנחנו נצא ב-31 באוקטובר ונעשה זאת". ג'ונסון, שלא הצליח גם להקדים את הבחירות לאור התנגדות הלייבור שבאופוזיציה, שלל גם אפשרות של שיתוף פעולה עם מפלגת הברקזיט ולא שלל את האפשרות שהמורדים בשורות מפלגתו, שהצביעו יחד עם האופוזיציה, יורשו להתמודד בשורותיה בבחירות הבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully