וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל העיניים נשואות לליברמן: האיש שיכריע בין מיעוט, אחדות ובחירות

18.11.2019 / 9:24

פחות מ-72 שעות למנדט של גנץ, המערכת הפוליטית ממתינה ליו"ר ישראל ביתנו, שהאפשרות להקים ממשלת מיעוט תלויה רק בו. בינתיים הוא משחק בשני המגרשים: מצד אחד פגישה חיובית עם נתניהו ומצד שני "התקדמות ממשית" במו"מ עם כחול לבן. ההחלטה - ככל הנראה עד מחר בחצות

אתר רשמי

נותרו פחות מ-72 שעות למנדט של כחול לבן, והמערכת הפוליטית נכנסת לרגעי הכרעה - וממתינה בעיקר להכרעה של אדם אחד, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. מעמדו של ליברמן כלשון המאזניים הלך והתחדד בימים האחרונים והוא חזר להיות השחקן הכי מחוזר במערכת: לנוכח העובדה שהאפשרות היחידה של כחול לבן להקים ממשלה עד יום רביעי תלויה רק בו ובתמיכה של ישראל ביתנו, גם בליכוד מגבירים את החיזורים, בניסיון למנוע הקמה של ממשלת מרכז-שמאל בתמיכה חיצונית של חלק מחברי הרשימה המשותפת.

ליברמן, שדורש עדיין להקים ממשלת אחדות של הליכוד וכחול לבן, משחק בשני המגרשים: מצד אחד, צוותי המשא ומתן של כחול לבן וישראל ביתנו נפגשו אתמול (ראשון) ודיווחו על "התקדמות ממשית" בנושאי דת ומדינה, ומצד שני, ליברמן וראש הממשלה בנימין נתניהו נפגשו ודיווחו לראשונה על אווירה טובה וחיובית. אחרי הפגישה, בנאום בכנס ליכוד בגני התערוכה בו תקף בחריפות את ראשי כחול לבן על כוונתם להקים ממשלת מיעוט, נתניהו לא הזכיר את ליברמן אפילו במילה, וגם הח"כים בליכוד ובמפלגות החרדיות קיבלו הוראה להפסיק לתקוף אותו.

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו במלון יד השמונה, 22 בספטמבר 2019. רויטרס
משחק בשני המגרשים. ליברמן/רויטרס

במקביל, ליברמן הורה לכל חברי ישראל ביתנו לחדול מריאיונות, והוא עצמו צפוי לשאת היום דברים בישיבת סיעה של ישראל ביתנו. כחצי שעה לאחר מכן תתקיים ישיבה מורחבת וחריגה של כל החברים בבלוק ה-55 של הימין-חרדים, וגם ראשי כחול לבן צפויים לעדכן את הסיעה במאמצים להרכבת הממשלה. בשלב זה, כחול לבן יוכלו להרכיב ממשלה בלי הליכוד רק אם תושג תמיכתו של ליברמן בממשלה עם כחול לבן והעבודה-גשר בתמיכה חיצונית של המחנה הדמוקרטי וחלק מחברי הרשימה המשותפת, וגורמים במפלגה מעריכים כי הסיכוי לכך נמוך ביותר.

ליברמן דורש מיו"ר כחול לבן בני גנץ ומנתניהו להתפשר ולהיענות לשתי דרישות שלו - שכחול לבן יקבלו את מתווה הנבצרות והרוטציה של הנשיא, ושבליכוד ייפרד מגוש הימין-חרדים. עד כה, בשני הצדדים לא נענו לדרישותיו: נתניהו הבהיר שהוא לא מתכוון להיפרד מהבלוק, ומתווה הנשיא - לפיו נתניהו יכהן ראשון ברוטציה בראשות הממשלה - לא מקובל על כל כחול לבן; ככלל, גנץ נחשב למי שמוכן לשקול את מתווה הנבצרות בתנאים מסוימים בעוד שאר חבריו בכחול לבן - לפיד, יעלון ואשכנזי מתנגדים לכל ישיבה תחת נתניהו.

עוד בוואלה!

תום המנדט מתקרב, אך נתניהו יודע שגנץ לא תלוי ברשימה המשותפת

לכתבה המלאה
כנס חירום של הליכוד נגד ממשלת מיעוט בתמיכת המפלגות הערביות, גני התערוכה, תל אביב 17 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
הבהיר שהוא לא מתכוון להיפרד מהבלוק. נתניהו בכינוס הליכוד, אמש/ראובן קסטרו

ליברמן איים בשבוע שעבר שמי שלא יקבל את הדרישות שלו - הוא יתמוך בצד השני, ולא שלל אפשרות שיתמוך בממשלת מיעוט של כחול לבן וגם לא בממשלת ימין-חרדים. עם זאת, אתמול הדגיש שהוא מתנגד להקמת ממשלה צרה. ליברמן צפוי להיפגש עם נתניהו ועם גנץ שוב היום ומחר, בניסיון להמשיך ללחוץ על הקמת ממשלת אחדות. מחר בצהריים הוא צפוי לכנס ישיבת סיעה נוספת ולדבריו, עד מחר בחצות הוא ימסור את החלטתו.

אם עד יום רביעי בלילה גנץ לא יצליח להודיע על הרכבת ממשלה, ייפתחו אוטומטית 21 יום שבמהלכם כל ח"כ יכול להרכיב ממשלה במידה שיגייס 61 חתימות של חברי כנסת שיוגשו לנשיא המדינה, ראובן ריבלין. הנשיא צפוי לקיים בימים הקרובים גם הוא סבב פגישות פוליטי עם רוב ראשי הסיעות, ומחר הוא צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ונציגי הליכוד. ריבלין קרא אתמול לגנץ ונתניהו "להתעשת", למנוע בחירות נוספות, להקים ממשלה "ולהבין שאזרחי ישראל קודמים לכל".

בני גנץ באירוע "נזכור בשירים" לציון 24 שנים לרצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין בקיבוץ גן שמואל במועצה אזורית מנשה - ה-10  לנובמבר 2019. שלומי גבאי
עד יום רביעי בלילה להודעה על הקמת ממשלה. גנץ/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully