וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: נתניהו מתכוון לבטל את הפריימריז בליכוד אם יהיו בחירות

17.11.2019 / 17:17

בשבועות האחרונים ראש הממשלה העביר מסרים לח"כים בליכוד לפיהם הוא מתכוון להקפיא את הרשימה ולא לקיים פריימריז נוספים במקרה של בחירות. לדברי בכירים במפלגה, הוא פועל לבטל גם את הבחירות לראשות הרשימה, בהתאם לחוקת הליכוד שבה הבחירות לרשימה ולהנהגה כרוכות יחדיו

עריכה: טל רזניק ואסף דרורי

אם יהיו בחירות שלישיות, ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון לבטל את הפריימריז בליכוד הן לראשות המפלגה והן לרשימה - כך אמרו היום (ראשון) לוואלה! NEWS בכירים בליכוד. לפי חוקת הליכוד, עם ההכרזה על בחירות חדשות יש לקיים בחירות מקדימות על ראשות המפלגה וכן למועמדי הרשימה הארצית לכנסת. נתניהו כבר העביר מסרים לח"כים במפלגה שהוא מתכוון להקפיא את הרשימה ולא לקיים פריימריז נוספים של המועמדים לכנסת, כחלק מהניסיון לשמור על איחוד השורות בליכוד ולמנוע מרד של ח"כים מהספסלים האחוריים שחוששים לאבד את כיסאם במקרה של בחירות נוספות.

לדברי הבכירים, אם יהיו בחירות, נתניהו מתכוון לבטל גם את הפריימריז לראשות המפלגה ולכרוך את המהלכים יחדיו, בהסתמך על הסעיף בחוקת הליכוד שבו הבחירות לרשימה ולהנהגה כרוכות יחדיו. "הח"כים החדשים ברשימה שעוד לא השלימו שנת כהונה אחת יעשו הכול כדי לא ללכת לפריימריז שבהם הם יכולים לאבד את מקומם, ולכן האינטרס של כולם לשמור על המצב הקיים יהיה חזק יותר", אמר אחד הגורמים. עוד הוסיף כי נתניהו כבר דן בנושא עם חיים כץ, יו"ר המרכז.

עם זאת, ח"כ גדעון סער, הבכיר היחיד בליכוד שהצהיר כי יתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד בפעם הבאה, צפוי לדרוש פריימריז לראשות המפלגה במידה ואכן יוכרזו בחירות. מסביבת נתניהו לא נמסרה תגובה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 17 בנובמבר 2019. אוהד צויגנברג, פול צלמים
מתכוון לבטל את הפריימריז לראשות המפלגה ולרשימה. נתניהו/פול צלמים, אוהד צויגנברג

הפעם הקודמת שבה התקיימו פריימריז לראשות הליכוד הייתה בסוף 2014, לקראת הבחירות לכנסת ה-20, ונתניהו ניצח בהן את דני דנון ברוב גדול. אחרי בחירות 2015, נתניהו החליט להקדים את הבחירות המקדימות ולהבטיח את הנהגתו גם בבחירות לכנסת ה-21, אך מכיוון שאף אחד לא הציב מועמדות מולו הפריימריז בוטלו והוא נקבע כיו"ר המפלגה גם לבחירות הבאות.

רשימת הליכוד לכנסת ה-21, לעומת זאת, נבחרה בפריימריז שהתקיימו בפברואר השנה לפני בחירות מועד א' באפריל. לפי חוקת הליכוד, עם פיזור הכנסת ה-21 במאי האחרון ולקראת מועד ב' בספטמבר, היו צריכות להיקבע בחירות מקדימות גם ליו"ר וגם לרשימה - אך במסגרת המאמצים להבטחת הרוב לפיזור הכנסת ומיזוג סיעת כולנו לתוך הליכוד, נתניהו העביר החלטה במזכירות הליכוד שהקפיאה את הרשימה כך שהח"כים לא יצטרכו לעבור עוד סיבוב פריימריז כדי להקל עליהם לתמוך בפיזור הכנסת. יחד עם צילום המצב של הרשימה אושררה גם מועמדותו של נתניהו כיו"ר הרשימה ומועמדה לראשות הממשלה.

עוד בוואלה!

הנשיא ריבלין: אפשר להקים ממשלה, הפערים הם אישיים ולא הגותיים

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו במטה מפלגת הליכוד בתל אביב 18 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
עם פיזור הכנסת הרשימה הוקפאה. הליכוד לאחר בחירות ספטמבר/ראובן קסטרו

אחרי בחירות ספטמבר נתניהו שקל להקדים את הפריימריז לראשות המפלגה כדי להבטיח את תמיכת הליכוד בו ולדכא כל אפשרות למרד פנימי בליכוד שתאפשר לכחול לבן להקים ממשלה בלעדיו. באותה הזדמנות סער הודיע לראשונה כי הוא מתכוון להתמודד מולו על ראשות המפלגה ולאחר מכן, נתניהו חזר בו מהכוונה לערוך פריימריז בזק והסתפק בהצעת הפשרה שהציג יו"ר המרכז כץ, לפיו מרכז הליכוד יאשר את מנהיגותו של נתניהו.

לפי הצעת ההחלטה, שאושרה בחודש שעבר במרכז הליכוד, נתניהו יהיה מועמד תנועת הליכוד לראשות הממשלה לכל כהונת הכנסת ה-22 והליכוד "יהיה שותף אך ורק לממשלה שבנימין נתניהו יעמוד בראשה, בין אם לכל תקופת כהונתה או לחלק מכהונתה במסגרת רוטציה". מטרת ההחלטה הייתה להבטיח את הנהגתו של נתניהו גם לאחר החזרת המנדט לנשיא והעברתו ליו"ר כחול לבן בני גנץ ולהבטיח את שלטונו של נתניהו גם בתקופה של ה-21 יום שיחלו במידה וגנץ לא יצליח להרכיב ממשלה במסגרת הזמן שיוקצב לו. עם זאת, הצעת ההחלטה קיבעה את שלטונו של נתניהו רק למשך הכנסת ה-22; אם אף אחד מהמועמדים לא יצליח להרכיב ממשלה הכנסת עשויה להתפזר ולצאת לבחירות נוספות. על פי בכירי המפלגה, במקרה כזה, לפי חוקת הליכוד, ייערכו פריימריז לראשות המפלגה ולרשימה, שמהן נתניהו מנסה כעת להימנע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully