וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע החשש מממשלת מיעוט: נתניהו נועד עם ראשי בלוק הימין-חרדים

ראש הממשלה סיכם עם ראשי גוש הימין והחרדים על כינוס ישיבה מורחבת בכנסת של כל 55 החברים בבלוק, זאת לאחר שהודיעו כי לא ישתתפו בכינוס התמיכה של הליכוד לנתניהו. בנט לגנץ: "אלך תיתן יד לממשלה עם הרשימה המשותפת"

עריכה: טל רזניק ואסף דרורי

ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד היום (ראשון) עם ראשי סיעות בלוק הימין-חרדים. בישיבה סוכם כי מחר בשעה 14:30 בכנסת תתקיים ישיבת סיעה מורחבת של כל 55 חברי הכנסת של בלוק הימין. בליכוד קיוו שראשי הסיעות והח"כים במפלגות האחרות בבלוק יגיעו הערב גם לכינוס התמיכה שהליכוד מארגן לנתניהו בגני התערוכה בתל אביב, אך הישיבה המורחבת של חברי הבלוק נקבעה לאחר שראשי הבלוק הבהירו כי לא יגיעו לכינוס הערב.

ראשי הסיעות החרדיות ביקשו שלא להגיע לכינוס התמיכה של נתניהו בשל היותו כנס מעורב שעשוי לכלול שירת נשים. לדברי גורמים בבלוק, בישיבת ראשי הבלוק עם נתניהו ראשי הסיעות החרדיות אמרו לו שכנס מסוג זה "אינו מתאים לאורחות חייהם". בנוסף לכך, ראשי הימין החדש והבית היהודי אמרו לנתניהו שהכנס של הליכוד הוא "אירוע מפלגתי". לכן, הוחלט לכנס מחר את כל חברי הבלוק בישיבת סיעה מורחבת בכנסת שבה ראשי המפלגות האחרות יכולים לקחת חלק יותר משמעותי.

בתגובה להודעת הסיעות החרדיות על אי הגעתם לכנס בשל שירת נשים שמתוכננת, מהליכוד נמסר כי "הידיעה על אי השתתפות של הסיעות החרדיות בגלל שירת נשים אינה נכונה - שכן בכלל לא מתוכננת שירת נשים באירוע. ראשי הסיעות ביקשו לקיים מחר ישיבה משותפת בכנסת וכך סוכם בישיבת ראשי המחנה הלאומי".

פגישת נתניהו עם ראשי סיעות הימין, בלוק הימין, 23 אוקטובר 2019. לע"מ, עיבוד תמונה
נתניהו בפגישת ראשי בלוק הימין-חרדים, בחודש שעבר/עיבוד תמונה, לע"מ

ביציאה מישיבת ראשי הבלוק, ראשי יהדות התורה נשאלו על מה יהיו מוכנים לוותר כדי לאפשר את כניסת ישראל ביתנו לממשלה. יו"ר יהדות התורה ח"כ יעקב ליצמן השיב: "על ארוחת בוקר", ויו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני השיב: "גם על ארוחת צהריים".

הערב נפגשים ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לראשונה מאז שהמנדט להרכבת הממשלה עבר לידי כחול לבן וידונו בדרישות שליברמן הציב לממשלת אחדות ובדרישה שלו מנתניהו להיפרד מגוש הימין-חרדים.

כינוס בלוק הימין-חרדים מגיע בהמשך לישיבת הממשלה שהתקיימה מוקדם יותר היום, ואחרי "שיחת החירום" שנתניהו ערך אתמול עם שרים וח"כים בליכוד. זאת, על רקע החשש מהאפשרות שיו"ר כחול לבן בני גנץ יקים ממשלת מיעוט שתורכב מכחול לבן, העבודה-גשר, המחנה הדמוקרטי וישראל ביתנו - בתמיכה חיצונית של חלק מהרשימה המשותפת.

בשיחת הוועידה שנערכה אתמול, נתניהו הזהיר מהקמת ממשלת מיעוט וביקש לגייס את חברי הליכוד נגד המהלך. "בחירות זה אסון, אבל הקמת ממשלה שתלויה במפלגות הערביות זה אסון גדול יותר", אמר נתניהו. במקביל, הוא הפיץ סרטון ברשתות החברתיות שבו פנה לגבי אשכנזי ומשה יעלון, כרמטכ"לים לשעבר, כדי שלא ייקחו חלק בממשלה עם "אלה שקראו להעמיד אותם לדין כפושעי מלחמה". לאחר שיחת הוועידה, חברי הכנסת בליכוד קיבלו זימון ל"כינוס חירום" של המפלגה שיתקיים היום ב-18:30 בגני התערוכה.

שר הביטחון נפתלי בנט אמר מוקדם יותר היום כי צו השעה הוא ממשלת אחדות. "‏אם ממשלת ישראל היתה תלויה בחברי הרשימה הערבית המשותפת, 25 המחבלים שחוסלו השבוע היו עדיין בחיים. מבחינת אותם ח"כים פעולת צה"ל היתה 'רצח', כלשונם", הוא צייץ בטוויטר. "אני קורא לבני גנץ לא לתת לכך יד".

עוד בוואלה!

ארבעה ימים לתום המנדט: הסיבוב המכריע של רכבת ההרים הפוליטית יצא לדרך

לכתבה המלאה

צוותי המו"מ של כחול לבן וישראל ביתנו נפגשו

במקביל, צוותי המשא ומתן של כחול לבן וישראל ביתנו נפגשו בכפר המכביה ומסרו כי נרשמה "התקדמות של ממש". צוות המו"מ של כחול לבן להיפגש נועד גם עם העבודה-גשר.

בכחול לבן ממשיכים בפגישות עם צוותי המו"מ של ישראל ביתנו והעבודה-גשר בניסיון להשיג התקדמות בהסכמות על קווי היסוד שיאפשרו הקמת ממשלה. עם שתי המפלגות כבר הושגו הסכמות עקרוניות בנושאים חברתיים כלכליים, והשאיפה בכחול לבן היא להמשיך ולהתקדם בתשתית להרכבת ממשלת מיעוט, למרות שליברמן עדיין לא נתן את הסכמתו למהלך.

פגישות צוותי המו"מ של כחול לבן וישראל ביתנו בכפר המכביה 17 בנובמבר 2019. קובי ריכטר/TPS, אתר רשמי
פגישות צוותי המו"מ של כחול לבן וישראל ביתנו בכפר המכביה, היום/אתר רשמי, קובי ריכטר/TPS

לדברי גורמים בכחול לבן, השאיפה היא לייצר תשתית שתאפשר הקמת ממשלת מיעוט בהשתתפות ישראל ביתנו והעבודה גשר בתמיכה חיצונית של המחנה הדמוקרטי וחלק מחברי הרשימה המשותפת, במידה שליברמן יתן את הסכמתו למהלך אך הגורמים העריכו כי ליברמן לא צפוי לשתף פעולה עם ממשלת מיעוט בתמיכה המשותפת.

אתמול גנץ נפגש עם נשיא המדינה ראובן ריבלין בבית הנשיא שבירושלים. בפגישה גנץ עדכן את הנשיא על סטטוס המו"מ הקואליציוני ודן עימו על מרכיבי המתווה שהציע, במטרה למנוע בחירות נוספות. השניים קבעו כי ימשיכו לעמוד בקשר בהמשך ככל שיידרש. גורמים בכחול לבן אמרו אתמול כי "אנחנו מעדיפים ממשלת אחדות אך פועלים במקביל להקים 'ממשלת מעבר' כדי למנוע בחירות. אם הליכוד יתגמש, אנחנו כמובן מעדיפים אחדות, אבל אם לא, נשאף להקים ממשלת מיעוט בתקווה שבהמשך יצטרפו אליה מפלגות נוספות".

הרשימה המשותפת נגד הכנס: "כינוס הסתה"

לקראת כנס החירום של הליכוד, ח"כ מטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת) שלח מכתב ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בו ביקש ממנו למנוע את "כינוס ההסתה". שחאדה כתב כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו החל מאתמול במסע הסתה גזעני חמור כלפי האזרחים הערבים והרשימה המשותפת, בטענה כי ח"כ בני גנץ מתכוון להקים ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה. אמש פורסם כי נתניהו אמר בשיחת ועידה עם בכירים בליכוד במוצ"ש: 'גנץ יקים ממשלת מיעוט, להבעיר הכול'".

במקביל, פורסמו תמונות של חברי הרשימה המשותפת במדי הג'יהאד האסלאמי. שאחדה גינה בחריפות את התמונות: "‎אווירת ההפחדה והדה-לגיטימציה שנעשית לחברי כנסת כמו גם לציבור אזרחים שלם קיבלו תאוצה בימים האחרונים; קיום הכנס היום - יש בו כדי ללבות את אלה ואף להוציא לפועל פגיעה פיזית בנבחרי הציבור הערבים שאפשר כי תגבה קורבנות של ממש".

(עדכון ראשון: 12:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully