וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ נפגש עם ריבלין: אעשה הכול כדי למנוע מנתניהו לגרור לבחירות שלישיות

השניים נועדו ברקע המאמצים להרכבת הממשלה, ארבעה ימים לפני תום המנדט שקיבל יו"ר כחול לבן. גנץ עדכן את ריבלין על מצב המו"מ, ודן עימו במרכיבי המתווה שהציע, כדי למנוע בחירות נוספות. זאת, ברקע החשש בליכוד שיקים ממשלת מיעוט. נתניהו: "ממשלת מיעוט - פגיעה בביטחון"

אתר רשמי

המאמצים להרכבת ממשלה - כל העדכונים

  • ארבעה ימים לתום המנדט: גנץ וריבלין נפגשו במעון הנשיא
  • גורמים בכחול לבן: "מעדיפים אחדות, אך פועלים להקמת ממשלת מעבר"
  • נתניהו ליעלון ואשכנזי: "פעלו למנוע ממשלה בתמיכת המשותפת"
  • גנץ: "אעשה הכל כדי למנוע מנתניהו הליכה לבחירות נוספות"
  • מחר: רה"מ יערוך "כינוס חירום" לח"כים בליכוד
  • ליברמן: "נתמוך בממשלת אחדות מבחוץ, אם תוקם"

ברקע המאמצים להרכבת ממשלה, יו"ר כחול לבן בני גנץ נפגש הערב (שבת) עם נשיא המדינה ראובן ריבלין בבית הנשיא שבירושלים. בפגישה גנץ עדכן את הנשיא על סטטוס המו"מ הקואליציוני ודן עימו על מרכיבי המתווה שהציע, במטרה למנוע בחירות נוספות. השניים קבעו כי ימשיכו לעמוד בקשר בהמשך ככל שידרש. ליו"ר כחול לבן נותרו ארבעה ימים עד לתום המנדט שקיבל מהנשיא לנסות ולהקים ממשלה, ומחר צפוי להיפגש צוות המשא ומתן של כחול לבן עם הצוותים של ישראל ביתנו ושל העבודה-גשר.

גורמים בכחול לבן אמרו הערב כי "אנחנו מעדיפים ממשלת אחדות אך פועלים במקביל להקים 'ממשלת מעבר' כדי למנוע בחירות. אם הליכוד יתגמש, אנחנו כמובן מעדיפים אחדות, אבל אם לא, נשאף להקים ממשלת מיעוט בתקווה שבהמשך יצטרפו אליה מפלגות נוספות".

לדברי הגורמים, "שום דבר לא השתנה, עדיין אין הסכמה מליברמן או ישראל ביתנו לתמוך או להימנע בהצבעה על ממשלה כזו, אבל ככל שמתקרבים לסוף המנדט כל האופציות על השולחן כי אנחנו ברגעי ההכרעה. בניגוד למה שנתניהו מסר לליכוד, לא היתה שום התקדמות לקראת ממשלת מעבר, ההבדל היחיד הוא שנתניהו נלחץ. אם ב-24 השעות הקרובות יהיה מהפך בעמדת ליברמן, אפשר להקים ממשלת מיעוט במהירות גדולה אבל נכון לעכשיו אין שינוי בעמדתו".

נשיא המדינה ראובן ריבלין ויו"ר כחול לבן בני גנץ בפגישה בבית הנשיא, 16 בנובמבר 2019. צילום: מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
ריבלין וגנץ בבית הנשיא, הערב/לשכת העיתונות הממשלתית, צילום: מארק ניימן

במקביל, בסרטון שהפיץ ראש הממשלה בנימין נתניהו ברשתות החברתיות, הוא פנה לגבי אשכנזי ומשה יעלון כרמטכ"לים לשעבר, כדי שילחצו על גנץ ולא ייקחו חלק בממשלה עם "אלה שקראו להעמיד אותם לדין כפושעי מלחמה". נתניהו אמר בסרטון, "אני קורא לגבי אשכנזי ולבוגי יעלון - אתם הייתם במדים. אתם הייתם רמטכ"לים. דברו עם בני גנץ שגם הוא היה רמטכ"ל ותזכירו לו שאלה שאתם רוצים שיהיו שותפים שלכם, שהממשלה שלכם תהיה תלויה בהם, הם רצו להעמיד אתכם - כמו את שאר חיילי צה"ל - לדין כפושעי מלחמה", אמר נתניהו.

מוקדם יותר הערב ערך ראש הממשלה שיחת ועידה עם שרים וח"כים בליכוד, אותה הגדיר כ"שיחת חירום" שבה הזהיר מהקמת ממשלת מיעוט על ידי כחול לבן וביקש לגייס את חברי הליכוד לקמפיין נגד המהלך. נתניהו אמר לחברי הליכוד כי במהלך סוף השבוע התקבל מידע שהתקבלה החלטה בכחול לבן ללכת לממשלת מיעוט, שתורכב מכחול לבן, העבודה-גשר, המחנה הדמוקרטי וישראל ביתנו - בתמיכה חיצונית של חלק מהרשימה המשותפת.

"אנו לפני מצב חירום שלא היה כמותו בתולדות המדינה"

לאחר שיחת הוועידה, חברי הכנסת בליכוד קיבלו זימון ל"כינוס חירום" של המפלגה שיתקיים מחר (ראשון) ב-18.30 בגני התערוכה בתל אביב. בנוסף, נתניהו יכנס מחר גם פגישה של בלוק הימין-חרדים כדי לדון בצעדים נוספים.

נתניהו הדגיש כי בחירות שלישיות הן אסון, אך תרחיש של ממשלת מיעוט הוא פגיעה בבטחון. "אנחנו לפני מצב חירום שלא היה כמותו בתולדות מדינת ישראל. בחירות זה אסון, אבל הקמת ממשלה שתלויה במפלגות הערביות זה אסון גדול יותר. זאת סכנה היסטורית לביטחון ישראל", אמר, "זאת ממשלה שתהיה תלויה בתומכי הג'יהאד האסאלמי והחמאס. זאת סטירת לחי לחיילי צה"ל על ידי שלושה רמטכ"לים לשעבר".

בניגוד לדבריו של נתניהו שלא היה דבר כזה בתולדות ישראל - ממשלת רבין השנייה ב-1993 המשיכה להתקיים כממשלת מיעוט בתמיכת הח"כים הערביים לאחר פרישת ש"ס, כשבממשלה נותרו רק מפלגת העבודה ומר"צ. עם זאת, מעולם לא הוקמה ממשלת מיעוט מיד אחרי בחירות אלא רק כתוצאה משינויים בקואליציות רחבות יותר.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך נאומו במסגרת ישיבת מיוחדת בכנסת לזכרו של יצחק רבין 10 בנובמבר 2019. אתר רשמי
"זאת ממשלה שתהיה תלויה בתומכי הג'יהאד האסאלמי וחמאס". נתניהו/אתר רשמי

בתגובה לדברי ראש הממשלה פנה גנץ לנתניהו בחשבון הטוויטר וכתב: "נתניהו, ראיתי שהשתמשת במונח 'מצב חירום' בגלל שיש סיכוי ששלטונך יסתיים בקרוב. אז לא. מצב חירום זה מאות טילים על אזרחי מדינת ישראל".

גנץ הוסיף כי "אני אעשה הכול כדי למנוע ממך לגרור את אזרחי ישראל למערכת בחירות בפעם השלישית. אמרתי זאת לאורך כל הדרך ואני קורא לך שוב היום: בוא למו"מ ישיר בלי בלוק החסינות, בלי טריקים ובלי ספינים. מה שעבד לך במשך 10 שנים לא יעבוד יותר".

עם תום פגישת גנץ וריבלין, ח"כ יאיר לפיד פנה לראש הממשלה בציוץ בטוויטר, וביקש ממנו לפתוח במו"מ ישיר. "ביבי כל מה שאתה צריך זה להגיד לליצמן וסמוטריץ' שטובת המדינה קודמת, להפרד מהם יפה ולבוא למו"מ ישיר עם כחול לבן", אמר לפיד, ותקף את נתניהו: "כל עוד אתה לא מוכן לעשות את זה, כל ההיסטריה שלך היא צביעות של אדם שמפחד לאבד את הכסא".

במקביל, יו"ר ישראל ביתנו ליברמן, כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "הגענו לרגע שבו שעון החול עומד לסיים את מסלולו ואיתו הספינים, השקרים והמניפולציות. במהלך מערכת הבחירות, בערב בו התפרסמו התוצאות ולאורך 63 הימים מאז, שבתי וקראתי לנתניהו ולגנץ להקים ממשלת אחדות, שתשקף את רצון הבוחר. נתניהו התעלם באופן מוחלט מכל פניותינו לנהל מו"מ, בכתב ובעל פה. עם גנץ נפגשנו, אך נדמה היה שאצלו בבית הדברים לא הדוקים וסגורים".

עימות במליאת הכנסת בין ראש הממשלה וחברי הכנסת מהרשימה המשותפת 13 בנובמבר 2019. דוברות הכנסת - עדינה ולמן., אתר רשמי
חשש בליכוד ממשלת מיעוט בתמיכתם. טיבי במהלך עימות עם נתניהו בכנסת, השבוע/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן.

ליברמן חזר על עמדתו כי ישראל ביתנו תסכים לתמוך בממשלת אחדות מבחוץ, במידה ותקום. "כל בר דעת מבין שבין הליכוד לכחול לבן אין פערים אידיאולוגיים אלא חשבונות אישיים. אתם לא זקוקים לא למתווכים ולא למפלגות נוספות על מנת לגבש קווי יסוד ולהקים ממשלת אחדות, עוד היום. כפי שכבר אמרתי, לאחר גיבוש קווי היסוד ועל בסיסם, תוכלנה מפלגות נוספות להצטרף לקואליציה. בכל מקרה, ישראל ביתנו תתמוך בממשלת אחדות, אפילו מבחוץ, רק שתקום. אני מקווה שהשכל הישר יגבר על האגו", אמר.

(עדכון ראשון: 19:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully