וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש העיר אשקלון לשעבר שמעוני הורשע בשוחד, אך זוכה מסיקור אוהד

בית המשפט המחוזי בת"א הרשיע את איתמר שמעוני בשוחד, הפרת אמונים והלבנת הון, אך זיכה אותו מחמת הספק מהטיית סיקור עיתונאי. הוא הושעה מתפקידו בפברואר 2017 עקב קשר מושחת שקיים עם הקבלן יואל דוידי, שהעביר לו מאות אלפי שקלים. שמעוני: "מאוכזב, בוחנים להגיש ערעור"

צילום: שי מכלוף, עריכה: עמית שמחה

עיקרי הכרעת הדין

  • שמעוני הורשע בשוחד, הפרת אמונים והלבנת הון
  • ראש העיר לשעבר זוכה מחמת הספק מהטיית סיקור עיתונאי
  • השופטת: בסיקור העיתונאי, המרכיב הסובייקטיבי בעל משמעות יתרה

ראש עיריית אשקלון לשעבר, איתמר שמעוני, הורשע היום (שני) בעבירות שוחד, הפרת אמונים והלבנת הון. עם זאת, הוא זוכה מהטיית סיקור עיתונאי. שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, לימור מרגולין-יחידי, הרשיעה את שמעוני בעבירה של לקיחת שוחד ביחס לסכום של 150 אלף שקלים, אך זיכתה אותו מעבירה זו בסכומים אחרים. כמו כן, זיכתה מחמת הספק את שמעוני והקבלן יואל דוידי מעבירות של לקיחת ומתן שוחד בקשר להשבתת אתר האינטרנט של המקומון "אשקלון 10".

השופטת פירטה על פרשת הטיית הסיקור העיתונאי והבהירה כי "התנהלותו של דוידי בהקשר של רכישת אתר האינטרנט העוין והשבתת פעילותו, הייתה מבחינה קונספטואלית עשויה לבסס 'טובת הנאה אחרת' המהווה מתת". עם זאת, הסבירה כי "בשל פרק הזמן הקצר מאד שבין מועד רכישת האתר ב-29 בנובמבר 2015 לבין התפוצצות הפרשה והמעצרים בתחילת ינואר 2016, פרק זמן שלא אפשר בחינה והבנה מספקת של התמונה הכוללת של ההתנהלות, וכן בשל טעמים ראייתיים נוספים שהיו קשורים למהלך מקביל שעניינו תביעות דיבה שהתנהלו בין שמעוני לבעלי האתר, כמו גם בשל חוסרים ראייתיים, לא מצאתי שניתן לקבוע ממצאים מרשיעים ברמה שמעבר לספק סביר".

כתב האישום נגד שמעוני, שהושעה מתפקידו בפברואר 2017, נגע בין היתר במערכת היחסים שלו עם דוידי. נטען כי בין השניים התקיים קשר מושחת של "תן וקח", במסגרתו העביר דוידי לראש העיר לשעבר כספים בסך 366 אלף שקלים, אך גם "רכש את הבעלות במקומון 'קול אשקלון', ודאג לסיקור תומך ואוהד לשמעוני".

איתמר שמעוני ראש עיריית אשקלון לשעבר בהכרעת דינו, בית המשפט המחוזי ת"א 11 בנובמבר 2019. צילום: לירן לוי, מערכת וואלה!
חתם עם שתי נשים על "הסכמי שתיקה". שמעוני בבית המשפט, היום/מערכת וואלה!, צילום: לירן לוי

"הגעתי למסקנה שבין עופר לדוידי התקיימו יחסים עסקיים וקשרי תיווך, שמרבית העסקאות ביניהם היו עסקאות תיווך, ושהמאשימה לא הצליחה להוכיח במידה הנדרשת ממנה את המאפיינים הלא חוקיים להם טענה במרבית העסקאות וקיים ספק סביר בהקשר זה", תיארה השופטת.

עוד הוסיפה השופטת כי "אמנם איני רואה מצדו של דוידי כל פגם בכך ששילם לעופר (אחיו של שמעוני) עבור עסקאות תיווך, ושהשתדל כחבר לעשות איתו עסקים, אך מצדו של שמעוני, יש במצב שבו עופר חי ומתפרנס מעסקאות עם דוידי, ומעביר לשמעוני כספים שמקורם בדוידי, בידיעת שמעוני החל במועדים קרובים לאחר תחילת הקשר ביניהם, ושמעוני מסתיר עובדות אלה זמן ארוך, נמנע מלחשוף את ניגוד העניינים ומציג מצגים לא נכונים, כדי לבסס עבירה של הפרת אמונים מצדו".

עוד בוואלה!

המאמצים לממשלת אחדות: ליברמן יבקש מריבלין הבהרות על מתווה הנבצרות

לכתבה המלאה

"המרכיב הסובייקטיבי בעל משמעות יתרה"

השופטת אף פירטה את השיקולים שהועלו בעת הכרעת הדין בנושא הסיקור העיתונאי. לדבריה, "יש לבחון אם כלי התקשורת מוחזק בידי גורם שיש לו אינטרסים חיצוניים-כלכליים בכלל ומול נבחר הציבור בפרט". כמו כן, "יש לבחון אם כלי התקשורת מחזיק באופן עקבי בעמדה ובהשקפת עולם כלשהי, אשר מתיישבת מבחינת האג'נדה שלו עם פרסומים הנוחים לנבחר הציבור, שאז הפרסומים האוהבים אינם קשורים בהכרח לקשר מול נבחר הציבור, או שמא הפרסומים ברוח האמורה נובעים רק מהקשר עם נבחר הציבור ו/או מבטאים שינוי בעמדה, שאז הקשר שלהם לטובת הנאה נפסדת הוא ברור יותר".

"מדובר בטובת הנאה שהמרכיב הסובייקטיבי בה הוא בעל משמעות יתרה, ולפיכך, יש לבחון על פני רצף של זמן, ובמנותק מההתנהלות הפלילית הנטענת, באיזו מידה מייחס נבחר הציבור חשיבות לפרסומים על אודותיו בכלי התקשורת באופן כללי, כשככל שנושא זה חשוב לו יותר, כך האפשרות שעבורו מדובר ב'טובת הנאה אחרת' המבססת מתת, היא גדולה יותר", הסבירה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"איני רואה כל פגם בכך ששילם לו" דוידי/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד נטען בכתב האישום כי "ב-29 בנובמבר 2015 רכש הנאשם דוידי את הבעלות באתר האינטרנט 'אשקלון 10' אשר ביקר בצורה נוקבת את פעילותו של הנאשם איתמר בתור ראש עירייה ואת פעילות העירייה, בידיעה שלא מדובר בעסקה כלכלית רווחית עבורו. מיד עם רכישת האתר השבית דוידי את פעילות האתר, בידיעתו של שמעוני".

אישום נוסף סובב סביב מכתבים של שתי נשים שטענו כי פגע בהן מינית - ודרשו ממנו פיצוי. לפי כתב האישום, הוא חתם איתן על "הסכמי שתיקה" לפיהם היה עליו לשלם כמיליון שקלים לשתיהן ביחד. כדי לעמוד בתשלומים, חתם לכאורה על עסקאות שוחד עם קבלנים לפיהן הוא יטה החלטות לטובתם, והם ישלמו לו את הכספים שלהם נזקק.

אחרי החלטת בית המשפט, אמר שמעוני כי "יש בהחלטה הזו הרבה זיכויים, אבל אני עדיין מאוכזב ועצוב. אנחנו לומדים כרגע את ההחלטה ובוחנים את האפשרות להגיש ערעור על ההרשעה".

פרקליטי נתניהו: "ברור שתיק 4000 קורס"

לאחר הכרעת הדין בעניינו של שמעוני אמרו פרקליטיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "לא במקרה מעולם בהיסטוריה המשפטית של הדמוקרטיות לא היה תיק שקבע שסיקור חיובי זה שוחד. קביעה כזו תפגע באופן אנוש בחופש העיתונות שהוא מיסודות הדמוקרטיה. אם בית המשפט סגר היום תיק שוחד הרבה יותר חמור ממה שנטען בתיק 4000 - רכישת אתר אינטרנט ביקורתי נגד ראש העיר ב-600 אלף שקל וסגירתו מיד לאחר הרכישה - ברור שתיק 4000 קורס".

לטענתם, "הטענות נגד ראש הממשלה נתניהו הן חלק מאכיפה בררנית שזועקת לשמיים: סחיטה באיומים של עד המדינה ניר חפץ, הפריצה הלא חוקית לטלפונים של דובריו ושיטפון ההדלפות הפליליות והמגמתיות נגד ראש הממשלה במטרה לנהל נגדו משפט שדה בדעת הקהל".

(עדכון ראשון: 08:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully