וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאמצים לממשלת אחדות: ליברמן יבקש מריבלין הבהרות על מתווה הנבצרות

בפגישתם השבוע יבקש יו"ר ישראל ביתנו מהנשיא להבהיר את פרטי המתווה שהציג לליכוד ולכחול לבן ובין השאר לחדד מהי נקודת הזמן שבה תתחיל תקופת הנבצרות של נתניהו אחרי הגשת כתב אישום. ריבלין עד כה נמנע מלתת תשובה בנושא כדי להשאיר את הפרטים להכרעה בין הצדדים במו"מ

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: אסף דרורי

ברקע המאמצים להקמת ממשלת אחדות, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מתכוון לבקש מנשיא המדינה ראובן ריבלין, להבהיר פרטים בנוגע למתווה הנבצרות שהציג לליכוד ולכחול לבן, ובין היתר, לחדד מהי נקודת הזמן שבה תתחיל תקופת הנבצרות של ראש הממשלה אחרי הגשת כתב אישום, זאת במסגרת פגישתם השבוע.

המתווה שהציג ליברמן בסוף השבוע לראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, מתבסס על מתווה האחדות שהנשיא הציג אחרי הבחירות, לפיו נתניהו יהיה ראשון ברוטציה, אך במידה שיוגש כתב אישום הוא יצא לנבצרות שאינה מוגבלת בזמן וגנץ יכהן כראש הממשלה בפועל. עם זאת, ריבלין לא נקב בנקודת ההתחלה של תקופת הנבצרות - האם תהיה זו הגשת כתב האישום או שמא שלב מאוחר יותר של פתיחת משפט, מה שיוצר בלבול ומחלוקת במשא ומתן בין הליכוד וכחול לבן.

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו במלון יד השמונה, 22 בספטמבר 2019. רויטרס
יבקש מריבלין להבהיר פרטים בשאלה שעוררה מחלוקת במו"מ. ליברמן/רויטרס

ריבלין עד כה נמנע מלתת על כך תשובה כדי להשאיר את הפרטים להכרעת הנושאים ונותנים. בסביבתו מסרו כי "הנשיא ישקול את צעדיו בהתאם להתקדמות במשא ומתן בין הצדדים".

שאלת הנבצרות היא אחת המרכזיות במשא ומתן להקמת ממשלת אחדות. בליכוד אימצו את מתווה הנבצרות של הנשיא ולוחצים על כחול לבן לקבל אותו כבסיס למשא ומתן, אך בכחול לבן טרם הסכימו לדון על כך, ואכן אין הסכמה בין המפלגות על הפרטים - ובעיקר על השלב המשפטי שבו ראש הממשלה יצא לנבצרות.

עוד בוואלה!

החברים שהפכו לאויבים: קרב המוחות שעשוי להכריע האם ישראל תלך שוב לבחירות

לכתבה המלאה
נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין במהלך נאומו בטקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין, בהר הרצל, ירושלים 10 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
לא נקב בנקודת ההתחלה של תקופת הנבצרות. ריבלין/ראובן קסטרו

גנץ אמר אתמול (ראשון) במליאת הכנסת שנתניהו לא יוכל "להוביל ממשלה אם וכאשר יוגש נגדך כתב אישום", כך שמבחינת כחול לבן - נקודת ההתחלה היא מועד הגשת כתב האישום. בליכוד, מאידך, דורשים שתקופת הנבצרות תתחיל רק בשלב מאוחר יותר של פתיחת המשפט. בישראל ביתנו אמרו כי נבצרות היא מרגע שיחל המשפט, בדומה לעמדת הליכוד.

שאלת הנבצרות אינה מקובלת על כל חברי כחול לבן. גנץ נחשב למי שמוכן לקבל את מתווה הנשיא בתנאים מסוימים תחת ערבויות מצד נתניהו לקיומו, אבל ח"כ יאיר לפיד, מראשי המפלגה, מתנגד לכל ישיבה בממשלה תחת נתניהו. לנוכח האולטימטום שהציב ליברמן לליכוד ולכחול לבן - שאם לא יקבלו את דרישתו יקים ממשלה עם הצד האחר - בכחול לבן יצטרכו לשקול מחדש את עמדתם לגבי המתווה וגם לגבי נקודת ההתחלה של הנבצרות.

השאלות שטרם הוכרעו

הצעת ריבלין קובעת שנתניהו יכהן כראש הממשלה ראשון, אך יתחייב לצאת לנבצרות אם יוגש נגדו כתב אישום. במקרה כזה, מציע ריבלין, סמכויות ראש הממשלה המכהן יועברו לממלא מקומו גנץ, בעוד ראש הממשלה הנבצר נתניהו ימשיך להחזיק בתואר ולהתגורר במעון בבלפור. החוק בישראל מאפשר לנתניהו לכהן עד לקבלת פסק דין, ולכן עולה השאלה מתי הוא ייצא לנבצרות, אם יוגש נגדו אישום.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך נאומו במסגרת ישיבת מיוחדת בכנסת לזכרו של יצחק רבין 10 בנובמבר 2019. אתר רשמי
בליכוד אימצו את מתווה הנבצרות. נתניהו/אתר רשמי

שלוש נקודות זמן מרכזיות קיימות במכלול האפשרויות: מועד הגשת האישום, מועד הקראת האישום או מועד פתיחת המשפט. לפי חוק יסוד: הממשלה, אם חלפו מאה ימים מאז שיצא ראש הממשלה לנבצרות, "יראוהו כמי שנבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו". ההצעה של ריבלין למעשה מבטלת את מגבלת מאה הימים ומאפשרת לראש ממשלה בנבצרות להמשיך ולהחזיק בתואר בעוד ממלא מקומו יהיה ראש הממשלה בפועל וכל הסמכויות יועברו אליו.

לא רק שאלת הנבצרות טרם הוכרעה. גם התעקשותו של נתניהו לא להיפרד מבלוק ה-55 של ראשי מפלגות הימין, כפי שדורשים בכחול לבן ובישראל ביתנו, אינה מאפשרת להתקדם במשא ומתן להקמת ממשלת אחדות. לכן, ריבלין יעדיף כנראה שלא להכריע בשאלה של ליברמן כדי להימנע מהתערבות מיותרת, כזו שלא תהיה רלוונטית.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך טקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין, בהר הרצל, ירושלים 10 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
נחשב למי שמוכן לקבל את מתווה הנשיא, בניגוד ללפיד. גנץ/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully