וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכדו של רבין קרא לפוליטיקאים בטקס האזכרה: "אם דבק בכם רבב, זוזו הצידה"

10.11.2019 / 15:59

הטקס הממלכתי לזכרם של ראש הממשלה יצחק רבין ורעייתו לאה נערך ליד קברו בהר הרצל, במלאת 24 שנים לרצח, ובנוכחות ראשי המדינה ובני משפחת רבין. ריבלין: "החרדה מרצח פוליטי נוסף היא של כולנו". נתניהו: "הקריאה 'בוגד' כלפי רבין לא הייתה לגיטימית בעליל"

צילום: סנטרל הפקות, עריכה: טל רזניק ואסף דרורי

טקס לזכרו של רבין - עדכונים אחרונים

  • נכדו של רבין במסר לנתניהו: אם דבק בכם רבב - זוזו הצידה
  • נתניהו: אני שומע שאומרים ששתקתי מול הקריאות בוגד - זה שקר
  • ריבלין: החשש מרצח פוליטי נוסף אינו מנת חלקו של מחנה כזה או אחר

נכדו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, שנרצח בידי מתנקש לפני 24 שנים, קרא היום (ראשון) לפוליטיקאים "לזוז הצידה" אם דבק בהם רבב, במהלך טקס האזכרה הממלכתי לרבין ולאשתו לאה. בטקס, שהתקיים בחלקת גדולי האומה בהר הרצל שבירושלים, אמר יונתן בן ארצי: "לאורך כל חייו ידע רבין לקבל החלטות, בשם הדרך הזו אני פונה לראש הממשלה היוצא ולאנשי המפלגות כולם - מדינת ישראל קורסת, אין ממשלה ואין תקציב. אין מפכ"ל למשטרה, אזרחי ישראל סובלים - הביטו סביב, כאן קבורים מנהיגי המדינה. זה הזמן לקחת אחריות אישית וללכת בדרכם. אם דבק בכם רבב, זוזו הצידה, אם תתנקו תוכלו לחזור".

רבין נרצח ב-4 בנובמבר 1995 בעצרת תמיכה בהסכמי השלום שהתקיימה בכיכר מלכי ישראל בתל אביב. הטקס נערך בנוכחותם של נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, בני משפחת רבין ונכבדים נוספים. "יום הזיכרון לרצח רבין פוגש כל אחד מאיתנו במקום אחר", אמר בן ארצי, שייצג את המשפחה. "בעת הזו, אני חוזר 42 שנים אחורה אל תקופה וימים אחרים. אחרי כהונה ראשונה מלאת הצלחות, ומבצע אנטבה, לפניו עומדת הזדמנות לקבל את אמון העם והמשיך את מפעל חייו. צל הוטל על חייו, המנהיג הוא רק בן אדם".

יונתן בן ארצי, נכדו של יצחק רבין במהלך נאומו בטקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין, בהר הרצל, ירושלים 10 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
"זה הזמן לקחת אחריות אישית וללכת בדרכם". נכדו של רבין, יונתן בן ארצי/ראובן קסטרו

"על אף שהאמין שהוא האדם המתאים לעמוד בראש הוא החליט לקחת אחריות אישית ולפנות את המקום. שנים לאחר מכן, הרחות להוטות, העם שסוע בין ליכוד לעבודה, ומתוך עמדה זו, החליטו פרס ורבין לקחת אחריות", הוסיף בן ארצי. "מאווירה של שנאה וקיטוב לאחדות אמיתית ויציבה. זו היתה הממשלה היחידה בתולדות ישראל שמילאה את ימיה. הם שמו את טובת עם ישראל, לפני טובתם האישית". נכדו של רבין הוסיף כי הוא היה "סבא שאוהב, מפגין אהבה. סבא שהוא מנהיג אבל קודם כל בן אדם".

בנאומו בטקס אמר נשיא המדינה ריבלין כי "התדהמה שבה הודיע נציג ממשלת ישראל על הירצחו של ראש הממשלה שלנו, שבה ופוקדת אותנו מדי שנה. השנאה והאלימות, רק הן עלולות להרוס את החברה. לרגע אחד, היינו שותפים לצער הרב וליגון הקודר. הרגע חלף".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך טקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין, בהר הרצל, ירושלים 10 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
נתניהו בטקס האזכרה, היום/ראובן קסטרו

הנשיא המשיך ואמר כי "המעשה הנתעב נעשה ברקע הסכמי אוסלו. מחנה הימין הרגיש כי אצבע מאשימה מונפת אל עבר כל אחד ממתנגדי אוסלו. החרדה מרצח פוליטי נוסף, והתקווה שאותו רצח לא היה מתרחש, אינה מנת חלקו של מחנה כזה או אחר. זו חרדה המשותפת לכולנו. אל תאמינו לדברי ההבל של קולות שוליים, הזויים ומטורפים. אל תאמינו לאלה המדברים על פוסט-אמת, עובדות אלטרנטיביות, ותאוריות חלופיות. אל תתפתו להאמין שהקולות הללו, הם הקולות המייצגים".

"אני שואל האם ומתי נהיה בשלים לזכור אחרת, יחד, לא רק את חייו של יצחק אלא גם את מותו", הוסיף ריבלין. "הזיכרון הקולקטיבי הזה משחק תפקיד חשוב מאין כמותו בחיי האומה. ישנו ציבור גדול שלא ידע את יצחק ומבקשים להתחבר לדמותו של האיש דרך האמנות והתרבות. מה המסר ששומעים היום הילדים והילדות שלנו? פעם אחת בשנה ילדה בחיפה תשמע את אותו מסר ששומע ילד בבני ברק. האמת היא שמה שמופרך הוא שאנחנו מרימים ידיים מראש".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יו"ר כחול לבן, בני גנץ, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ויולי אדלשטיין  במהלך טקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין, בהר הרצל, ירושלים 10 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
גנץ, אדלשטיין, ריבלין ונתניהו/ראובן קסטרו

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בטקס כי "כולנו, ואני מדגיש כולנו, צריכים לחוש תודה ליצחק רבין על פועלו כמצביא וכמנהיג".

"לפני חצי יובל שנים, קרע ויכוח נוקב את החברה הישראלית", אמר נתניהו. "רבין רצה לכונן הסכם שלום עם שכנינו הפלסטינים, אבל הפלסטינים לא רצו לקדם הסכם שלום. לצערנו לא היה אחרת, התקווה שהפלסטינים יציבו סכר באלימות לא התממשה. רבין פעל לפי מצפונו, אני יודע את זה, הכרתי אותו, חיבבתי אותו. כיבדתי אותו, כי ידעתי שהוא פעל לפי מצפונו. גם אני, כמנהיג האופוזיציה, פעלתי לפי צו מצפוני".

עוד אמר ראש הממשלה כי "מה שלא היה לגיטימי הוא לכנות את יצחק רבין 'בוגד' או 'רוצח', זה לא היה לגיטימי בעליל. אני שומע את הטענה הכוזבת לפיה כשחבר קנאים מהמחנה שהתנגד לאוסלו ולרבין, עמדתי בצד שתקתי, לא הגבתי, אפילו עודדתי. שמעתי הדברים גם פה בצורה מפורשת ומרומזת כמעט בכל אזכרה. אבל שקר שחוזרים עליו פעמים רבות אינו הופך לאמת. אני אמרתי שרבין הוא אינו בוגד - הוא טועה, אבל לא בוגד. בהפגנה בכיכר ציון אמרתי 'לא עם הקריאות האלה'".

טקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין, בהר הרצל, ירושלים 10 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
ריבלין וגנץ בהר הרצל, היום/ראובן קסטרו
טקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין, בהר הרצל, ירושלים 10 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
יובל רבין ונועה רוטמן בטקס האזכרה, היום/ראובן קסטרו

מוקדם יותר פרסם הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי את פקודת היום המיוחדת לציון יום הזיכרון לרצח ראש הממשלה לשעבר, יצחק רבין. "יש רגעים היסטוריים הנצרבים בתודעה הלאומית, בזיכרון הקולקטיבי של העם; חלקם רגעי שיא, המסבים לאזרחי המדינה תחושת גאווה ושייכות, חלקם רגעי טלטלה ושפל. כזה היה ערב הארבעה בנובמבר", פתח הרמטכ"ל את דבריו.

"כשבמהדורות החדשות הדהדה הבשורה המרה על רצח ראש הממשלה יצחק רבין זיכרונו לברכה, נדמה היה כי שלוש היריות פגעו בכל בית בישראל", המשיך כוכבי. "הן חצו מחלוקות חברתיות, השתיקו ויכוחים סוערים והותירו את העם כולו בתדהמה ובזעזוע. גם היום, בחלוף 24 שנים, עלינו להמשיך ולהעמיק במשמעותו של הרצח כתזכורת למחיר הכואב של השנאה, ההסתה והפילוג שבתוכנו, ולטפח כבוד הדדי, סובלנות, וריבוי דעות לצד אחדות המטרה".

טקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין, בהר הרצל, ירושלים 10 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
יובל רבין עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בהר הרצל, היום/ראובן קסטרו

הרמטכ"ל כוכבי פנה במכתבו המיוחד לכלל חיילי צה"ל, והפציר בהם לכבד את העומדים מסביבם מתוך הבנה כי לצה"ל מטרה משותפת - שמירה על ביטחון מדינת ישראל. "לצה"ל יש ייעוד וייחוד וכדי לעמוד במשימותיו ולנצח, חובה עליו לשמר ולטפח את עקרון הממלכתיות. עלינו להוקיע התנהגות שאינה מכבדת את הזולת, להותיר את המחלוקות החברתיות מחוץ ליחידה, לכבד זה את זה ולפעול יחד מתוך דבקות במטרה וחתירה לניצחון".

רחל רבין בטקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין, בהר הרצל, ירושלים 10 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
רחל רבין בטקס האזכרה הממלכתי, היום/ראובן קסטרו
טקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין, בהר הרצל, ירושלים 10 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
דליה רבין ויונתן בן ארצי בטקס, היום/ראובן קסטרו
טקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין, בהר הרצל, ירושלים 10 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
פרץ, הרצוג וגנץ/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully