וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברים שהפכו לאויבים: קרב המוחות שעשוי להכריע האם ישראל תלך שוב לבחירות

10.11.2019 / 19:31

מאחורי הקלעים של הפלונטר הפוליטי, מנהלים ליברמן ודרעי קרב שיכריע האם תוקם בישראל ממשלה חדשה. מבלוק ה-55 ועד לבחירה הישירה - הם אחראים לרוב המהלכים שבהם חזינו לאחרונה, בניסיון לגרום לצד השני למצמץ ראשון. בינתיים בציונות הדתית - שקד צריכה לחשב מסלול מחדש

עריכה: טל רזניק

לצד הקרב בין נתניהו לגנץ על ראשות הממשלה, מאחורי הקלעים מתנהל קרב מוחות פוליטי סוער בין שני חברים קרובים לשעבר: אריה דרעי ואביגדור ליברמן, והשאלה מי ימצמץ ראשון צפויה להכריע גם האם אנחנו לקראת בחירות שלישיות או שתוקם בישראל ממשלה חדשה. ליברמן ודרעי, עד לא מזמן חברים טובים, אחראים כמעט לכל מה שחזינו בו בשבועות האחרונים, מאז הידרדרה המדינה לפלונטר הפוליטי הנוכחי.

ימים בודדים אחרי שפורסמו תוצאות הבחירות האחרונות, הגיע דרעי ללשכת נתניהו. הוא הציג לראש הממשלה את יוזמת בלוק ה-55. "יש לו מטרה", הסביר אז גורם בסביבתו. "לנפץ או להחליש את הווטו של ליברמן, לפיו הוא לא יישב עם החרדים והדתיים בממשלה".

אביגדור ליברמן ואריה דרעי במליאת הכנסת פתיחת מושב הכנסת 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
אחראים כמעט לכל מה שחזינו בו בשבועות האחרונים. ליברמן ודרעי/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

נתניהו קפץ עליו כמוצא שלל רב. רגע לפני שהחלה הפגישה הראשונה של ראשי בלוק הימין, ראשי המפלגות החרדיות והדתיות נכנסו בזה אחר זה לחדרו של נתניהו, חתמו על מסמך ההתחייבות, ולבנט ולשקד שבאו דקות בודדות אחריהם לא נותרה כל ברירה וצירפו למסמך את חתימתם.

מאז, הכול עובד כמו שעון. נתניהו דואג מידי שבוע לתחזק את הגוש, הוא קרא לראשי המפלגות לפגישות לעתים תכופות, מינה הבוקר את בנט לשר הביטחון מחשש שיילך לממשלה עם גנץ ועורך עם חלקם שיחות אישיות. הכול נועד למטרה אחת: הישארותו בתפקיד. נתניהו הבין שהגוש הוא הדבר היחיד שיאפשר לו להתמודד מול גנץ, לפיד וליברמן. "הם לא יצליחו להרכיב ממשלה אם הגוש לא יתפרק", הוא אמר באחד המפגשים עם ראשי הבלוק. "חייבים לדאוג שיימשך כך".

עוד בוואלה!

הממשלה אישרה את מינויו של בנט לשר ביטחון; גלנט התנגד

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך נאומו בטקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין, בהר הרצל, ירושלים 10 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
קפץ על יוזמת בלוק הימין כמוצא שלל רב. נתניהו/ראובן קסטרו
גורם בסביבת דרעי: "יש לו מטרה. לנפץ או להחליש את הווטו של ליברמן, לפיו הוא לא יישב עם החרדים והדתיים בממשלה"

ליברמן לא ידע איך להתמודד מול היוזמה שנולדה בבית מדרשו של דרעי. הוא נשאר גבוה על העץ, דרש שנתניהו ייפרד מ"בלוק החרדים המשיחי" כדי שיהיה ניתן להקים את ממשלת האחדות לה ייחל. הדרישה נפלה בינתיים על אוזניים ערלות. משחק המוחות בין דרעי לליברמן נמשך, ועלה שלב בפגישת ראשי הבלוק בשבוע שעבר.

דרעי העלה אז את יוזמת הבחירה הישירה, כחלופה לבחירות כלליות. נתניהו לא התלהב, אבל ביום שישי האחרון כשהיוזמה הייתה כבר חצי מתחת לאדמה, נתניהו אישר לו לקדם את המהלך. איך יוזמה לבחירה ישירה תפתור את הפלונטר הפוליטי בה לאף אחד מהמועמדים אין רוב להרכיב ממשלה? לאף אחד לא הייתה תשובה אבל המטרה הייתה להפעיל לחץ על ליברמן.

השקת תכנית הדיור של מפלגת ימינה במעמד ראשי הרשימה, רמת אלקנה 21 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
כל מהלכי נתניהו נועדו למטרה אחת - הישארותו בתפקיד. שר הביטחון הנכנס בנט/ראובן קסטרו

הפעם, האחרון לא קנה את הספין, ולא רק זו בלבד, אלא גם קבר אותו. "אי אפשר לשנות את כללי המשחק תוך כדי תנועה", אמר ליברמן לערוץ 12. "אני תומך בבחירה ישירה אבל זה יחכה לכנסת הבאה כי צריך לעשות בחוק הזה המון שינויים".

נתניהו פגש היום את דרעי, פגישה שלישית בשבוע האחרון. לפי גורם פוליטי, "הם מדברים המון, אריה מכיר את ליברמן טוב יותר מכל אחד ונתניהו מתייעץ איתו איך לאט לאט יהיה אפשר להוריד את איווט מהעץ. הרי הוא לא רוצה בחירות נוספות, אז מה כן?". אתמול, לראשונה זה תקופה ארוכה, ליברמן שידר כאילו אינו יודע לאן פניו מועדות. האם זה המצמוץ הראשון שדרעי ציפה לראות? ימים יגידו.

צומת הדרכים של שקד

המינוי של נפתלי בנט לתפקיד שר הביטחון הוא אחד ההישגים המשמעותיים שהוא יוכל להתפאר בהם, אם כהונתו תימשך יותר מחודש. בנט שספג לא מעט כישלונות בשנה האחרונה, חישב אחרי הבחירות האחרונות מסלול מחדש והיה ממוקד בדרכו אל התיק היוקרתי. משעשע לחשוב שזהו אותו תיק שדרש לקבל לפני שנה, סורב ובעקבותיו פרש יחד עם איילת שקד מהבית היהודי והקים את הימין החדש.

מי שנותרה מאחור, וצריכה כעת לחשב מסלול מחדש היא שקד. אחרי שהשיגה תוצאה לא מחמיאה במיוחד בבחירות למרות שהוצבה במקום הראשון בימינה, שקד נאלצה לפנות את הבמה לבנט. הוא נפגש עם נתניהו לעתים תכופות, פרסם עבורו מסרים אוהדים סביב חקירותיו במשטרה אבל בד בבד דאג לפזר רמזים על משא ומתן כביכול עם כחול לבן. זה עבד.

אילת שקד וניצן הורוביץ בועידת ישראל ללכידות חברתית, אווניו שדה"ת, 5 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
צריכה לחשב מסלול מחדש. שקד/ראובן קסטרו

לשקד נותרו כעת שתי ברירות - לחזור לבית היהודי, אם יאפשרו את חזרתה למקום הראשון, או להתפקד לליכוד ולצאת לחופשה שתימשך כשלוש שנים עד שתוכל להתמודד במפלגה שמקורבי היו"ר הנוכחי שלה חוסמים את דרכה בכל דרך.

ולא רק שקד עומדת בפני צומת דרכים. הבחירות האחרונות חידדו יותר מכל את הצורך באיחוד של כל המפלגות הדתיות. אחרי איחוד של שתי המפלגות, נדרש יהיה לצרף באיחוד טכני נוסף גם את עוצמה יהודית. אם מישהו ישאיר מקום למאבקי אגו וכוח ואיחוד כזה לא ייצא לפועל, זו תהיה סוף דרכה של הציונות הדתית בפוליטיקה הישראלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully