וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו נגד ליברמן: "מתואם עם גנץ והמשותפת, מצפה שיתנגד לממשלת מיעוט"

10.11.2019 / 12:52

רה"מ הגיב לאולטימטום של ליברמן וקרא לו להתחייב להתנגד לממשלת מיעוט. עם זאת, הוא צפוי להיפגש עם דרעי ולדון איתו במתווה של יו"ר ישראל ביתנו. ברקע הדברים, ליברמן פנה ללשכות נתניהו וגנץ על מנת להיפגש עמם. הממשלה אישרה את מינוי בנט לשר הביטחון. גלנט התנגד

עריכה: טל רזניק

המגעים להקמת הממשלה - עדכונים אחרונים

  • הממשלה אישרה את מינוי נפתלי בנט לשר הביטחון; גלנט התנגד
  • מוקדם יותר התפטר שר החקלאות, אורי אריאל, מתפקידו
  • בעקבות דרישות ליברמן, נתניהו ודרעי ידונו על המתווה לאחדות
  • גורמים בליכוד העריכו: הליכוד לא ייפרד מהגוש הימין-חרדים
  • נתניהו תקף את ליברמן: "מתואם עם גנץ והמשותפת"
  • ליברמן הודיע: יזמתי פגישות עם נתניהו, גנץ וריבלין

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף הבוקר (ראשון) בישיבת הממשלה את אביגדור ליברמן, בעקבות האולטימטום שהציב לו האחרון. "נראה שליברמן מתואם לפרטי פרטים עם הרשימה המשותפת וכחול לבן ולכן האולטימטום שהוא מציב לשני הצדדים כביכול הוא אולטימטום לליכוד בלבד ולא לכחול לבן. לליכוד הוא אומר בצורה ברורה - לא אתן לכם להקים ממשלה צרה בתמיכת ש"ס, יהדות התורה וימינה, ואם תנסו להקים אותה אצביע נגדכם - אבל לכחול לבן הוא לא אומר את זה. לנו הוא אומר פרקו את בלוק הימין, להם הוא לא אומר פרקו את הבלוק עם המשותפת", אמר נתניהו.

"אני ודאי מוכן להיפגש עם ליברמן השבוע ומצפה ממנו לשמוע התחייבות ברורה שהוא יתנגד להקמת ממשלת מיעוט. אפשר וצריך להקים ממשלת אחדות רחבה כפי שהציע הנשיא עוד לא מאוחר לעשות זאת", הוסיף נתניהו.

היום ייפגש נתניהו אחרי ישיבת הממשלה עם יו"ר שס אריה דרעי כדי לדון במתווה שהציג ליברמן להקמת ממשלת אחדות. ליברמן דורש שנתניהו ייפרד מגוש הימין-חרדים אך גורמים בליכוד העריכו הבוקר כי נתניהו לא יסכים לדרישה זו. קודם לפגישה עם דרעי נתניהו קיים הבוקר שיחות עם השרים יריב לוין וזאב אלקין. ליברמן פנה ללשכות של נתניהו וגנץ כדי לתאם פגישות, ובאופן חריג פנה גם לנשיא המדינה ראובן ריבלין וקבע להיפגש גם איתו בהמשך השבוע.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 10 בנובמבר 2019. צילום מסך
"ליברמן מציב אולטימטום לליכוד בלבד". נתניהו בישיבת הממשלה, היום/צילום מסך

אתמול בחדשות 12 קרא ליברמן לנתניהו להיפרד מגוש הימין-חרדים ולגנץ לקבל את מתווה הנבצרות של נשיא המדינה ראובן ריבלין - והצהיר כי מפלגתו תתמוך במי שיתפשר. ליברמן, שהתראיין בחדשות 12, אמר כי "בין בחירות בסיבוב השלישי לבין הקמת ממשלת אחדות לאומית מפרידות שתי החלטות - החלטה של גנץ לקבל את מתווה הנשיא כולל נבצרות והחלטה של נתניהו להיפרד מגוש החרדים המשיחי שלו".

הדברים באים ברקע כינוס ישיבת הממשלה היום, לראשונה מאז הודיע שר החקלאות אורי אריאל על התפטרותו ולאחר שפורסם דבר החלטתו של נתניהו למנות את ח"כ נפתלי בנט (הימין החדש) לתפקיד שר הביטחון ולאחד את סיעת הליכוד עם סיעת הימין החדש. המינוי אושר במהלך ישיבת הממשלה, לאחר שנתניהו חתם על מכתב התפטרות מתפקיד שר הביטחון.

השר יואב גלנט הצביע נגד ההחלטה."ישראל נמצאת בתקופה ביטחונית מורכבת ורגישה. המינוי הזה אינו משרת את בטחון המדינה ולכן אצביע נגדו. אמשיך לעשות כמיטב יכולתי, כדי לסייע בידי ראש הממשלה והמערכת הבטחונית כדי לשמור על בטחון ישראל".

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, דחה בפתח ישיבת הממשלה את האפשרות שהגוש יפורק. "לא רואה שאף אחד הולך לשום מקום. אני בבלוק", אמר בפתח ישיבת הממשלה. בנוגע להתגמשויות בענייני דת ומדינה, אמר ליצמן כי "אליי ראש הממשלה לא היה מעז לפנות".

פתיחת מושב הכנסת 15 באוקטובר 2018. ראובן קסטרו
שבים לשתף פעולה בממשלה. בנט ונתניהו/ראובן קסטרו

שר החינוך רפי פרץ תקף אף הוא את ליברמן בפתח ישיבת הממשלה, ואמר כי "ליברמן עם ההצעות שלו מאוד חורה לי. בהצעה הזו הוא שוב ושוב מדיר ציבור אוהב ומסור למדינת ישראל, אומר שהוא לא חלק מאחדות". לדבריו, "אם מדברים על אחדות אין מושג כזה בלי הדתיים והציונות הדתית. הבנים שלנו משרתים בכל מקום ואנחנו נמצאים בכל מקום ומגוחך ככה להתייחס לזה". הוא הוסיף: "אני חוזר למתווה הנשיא, לא לזגזג כל הזמן על גבול ללכת עם המפלגות הערביות. מתווה הנשיא זה המתווה שצריך ללכת עליו". על התפטרות אריאל אמר שר החינוך כי הוא "אדם נפלא שעשה עבודה נפלאה כשר וכמוביל האיחוד הלאומי בהתיישבות. הרבה מילים טובות יש לי". גם הוא בירך על מינוי בנט, ואמר כי הוא "שמח שנפתלי נמצא שם. הוא יעשה את העבודה טוב".

גם שרת התרבות מירי רגב בירכה את בנט לרגל המינוי. "יש הרבה מאוד אתגרים מורכבים ורגישים. הביטחון בידיים טובות. בסופו של יום מי שמקבל את ההחלטות הביטחוניות הוא ראש הממשלה נתניהו לאחר התייעצות עם הקבינט והצמרת הביטחונית ושר הביטחון שעכשיו התמנה, שכבר מכיר את עבודת הקבינט והצבא וצבר ניסיון. מאמינה שייכנס לתפקידו בצורה טובה", אמרה רגב. על ליברמן אמרה כי היא "מקווה שהוא יתעשת ויבין שהממשלה הטובה ביותר היא ממשלת אחדות רחבה של גוש הימין יחד עם כחול לבן ואיתו". עם זאת, היא הבהירה כי "אם לא יהיה מנוס נשב באופוזיציה ונראה כמה זמן תחזיק אותה מפלגה שליברמן תומך בה ביחד עם הערבים".

רוה"מ בנימין נתניהו והשר אריה דרעי במליאה, כנסת ישראל. מאי 2015. רויטרס
ידונו על המתווה של ליברמן. נתניהו ודרעי/רויטרס

גם שר האנרגיה יובל שטייניץ קרא בפתח ישיבת הממשלה להקמת ממשלת אחדות. "בעוד איראן מתקדמת בשבועות האחרונים צעד צעד בתחום הגרעיני - אנחנו בישראל מתמהמהים בהקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה ויציבה שמסוגלת לקבל החלטות". שטייניץ הוסיף כי "אני פונה לכל הגורמים לשים את כל החרמות בצד ולהקים ממשלת אחדות רחבה, לא צרה, על פי מתווה הנשיא כדי שנוכל לטפל כמו שצריך באיום האיראני ואתגרים אחרים".

גם שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס תקף את ליברמן, והאשים אותו כי במשך שנה שלמה הוא "לא מאפשר להקים ממשלות בישראל ומחזיק את מדינת ישראל כבת ערובה". הוא טען כי "אין מצביע אחד של ישראל ביתנו, שהעלה על דעתו שליברמן יהיה חלק מממשלת מיעוט עם הסיעה הערבית המשותפת ולצערנו לשם מכוון ליברמן ברגעים אלו ממש".

בתוך כך, הותקף ליברמן גם משמאל. ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת): הבהיר כי "‏אין תסריט בו תתמוך המשותפת בממשלה בה חבר ליברמן, מגדולי הגזענים שהיו כאן, מי שמכנה את האזרחים הערבים אויבים ואת היהודים הדמוקרטים גיס חמישי". הוא הוסיף כי "ליברמן הוא זה שהחל בהסתה נגד חד"ש והמשותפת בכנותו אותנו 'טרוריסטים', והיה זה שביקש לפסול אותי מהתמודדות לכנסת".

המינוי של בנט מגיע לאחר שנתניהו הציע לו בשבוע שעבר להתמנות לתפקיד שר התפוצות או הרווחה בנוסף לחברותו בקבינט המדיני-ביטחוני. בוואלה! NEWS נחשף כי נתניהו הציע לו גם שריון בודד בליכוד, אך בנט סרב להצעות אלה. בנט דחה גם את הצעת השיריון משתי סיבות: ההצעה כללה שיריון שלו בלבד, ללא שקד או מי מאנשי המפלגה ובנוסף כי השיריון הוא לא מיידי אלא עתידי, בתנאי שיתקיימו בחירות. יחסיו של בנט עם נתניהו נחשבים קרובים מאוד מאז הבחירות האחרונות. בנט נפגש לעתים תכופות עם ראש הממשלה, ואף פרסם עליו פוסטים חיוביים ברשתות החברתיות.

אביגדור ליברמן ביום השבעת הכנסת , אוקטובר 2019. ראובן קסטרו
קבע פגישה עם נשיא המדינה. ליברמן/ראובן קסטרו

בנט קיבל כעת הצעה מנתניהו לתפקיד שר הביטחון בדיוק שנה אחרי שנתניהו סירב לאולטימטום שהציב אחרי התפטרות שר הביטחון הקודם אביגדור ליברמן. בנובמבר 2018 נתניהו סירב לדרישתו של בנט להתמנות לתיק הביטחון, אך הנסיבות הפוליטיות והחשש שבנט ושקד יחברו לכחול לבן להקמת ממשלת מיעוט שינו את עמדתו. יצוין כי נתניהו גם פיטר את בנט ושקד רק לפני חצי שנה אחרי בחירות אפריל, ומינה במקומם את רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ' כשרים.

החבירה של הימין החדש למפלגתו של נתניהו צפויה להפוך את הליכוד לסיעה הגדולה בכנסת - עם 35 כיסאות לעומת 33 של כחול לבן. כמו כן, הוא מסכל את הניסיונות של כחול לבן להקים ממשלת מיעוט של כחול לבן, העבודה-גשר, המחנה הדמוקרטי וישראל ביתנו. לאחר התאחדות הליכוד והימין החדש לכנסת ה-22, האופציה היחידה של גנץ להקים ממשלת מיעוט תהיה בתמיכה של הרשימה המשותפת. אולם המהלך נתון להתנגדות פנימית בכחול לבן וגם לא זוכה לתמיכה של ליברמן.

במהלך סוף השבוע, נתניהו הבהיר לשרים כי אין לסיכום עם בנט כל משמעות מבחינת כניסה עתידית לליכוד, וכי המניע למהלך היה החשש מחבירה של בנט ואיילת שקד לכחול לבן והחיבור נועד רק להפוך את הליכוד לסיעה הגדולה בכנסת. "הם לא מצטרפים לליכוד, הם לא חלק מהליכוד ולא משוריינים בליכוד", אמר.

(עדכון ראשון: 11:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully