וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לשרי הליכוד: "בנט ושקד לא מצטרפים לליכוד ולא משוריינים בו"

ראש הממשלה הבהיר לשרים ממפלגתו כי הסיכום עם בנט על איחוד הסיעות תקף רק לכנסת ה-22, וזאת כדי להפוך את המפלגה לגדולה ביותר בכנסת ולמנוע חבירה לכחול לבן. שקד: "כל מפלגה נשארת עצמאית, עושה ככל יכולתי כדי שליברמן יצטרף לממשלת ימין"

אתר רשמי

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח במהלך סוף השבוע עם שרים בליכוד והבהיר להם כי למינוי נפתלי בנט לתפקיד שר הביטחון ואיחוד הסיעות עם הימין החדש אין כל משמעות מבחינת כניסה עתידית לליכוד אלא תקף רק לכנסת ה-22. נתניהו אמר לשרים כי המניע למהלך היה החשש מחבירה של בנט ואיילת שקד לכחול לבן והחיבור נועד רק להפוך את הליכוד לסיעה הגדולה בכנסת. "הם לא מצטרפים לליכוד הם לא חלק מהליכוד ולא משוריינים בליכוד", אמר.

בנט ונתניהו סיכמו אתמול (שישי) כי בנוסף למינויו לתיק הביטחון, שיובא מחר לאישור הממשלה, הליכוד והימין החדש יקימו באופן מיידי סיעה משותפת שתפעל במהלך כל הכנסת הנוכחית; אך הם לא סיכמו על המשך החיבור במידה שיהיו בחירות. שקד הבהירה הערב "לכל חברי בימין החדש, בבית היהודי ובליכוד ששואלים על שיתוף הפעולה בין הסיעות, אין מיזוג מפלגות כל מפלגה נשארת עצמאית ואין השלכות על העתיד שכמו שאתם רואים, בפוליטיקה הוא לא ברור והכל אפשרי. אני חוזרת על עמדתי העקבית, הממשלה אותה אני שואפת שנקים היא ממשלת ימין עם ישראל ביתנו, אני עושה את כל מה שאני יכולה על מנת שזה יקרה".

בכירים בליכוד אמרו לוואלה! NEWS ש"אין שום סיכוי" שיסכימו למיזוג של הימין החדש לתוך הליכוד, כפי שכולנו התמזגה לתוך הליכוד לפני חצי שנה לפני פיזור הכנסת ה-21, או אפילו לריצה משותפת כפי שהיה בין הליכוד וישראל ביתנו בבחירות 2013.

פתיחת מושב הכנסת 15 באוקטובר 2018. ראובן קסטרו
לא סיכמו על המשך החיבור במידה שיהיו בחירות. בנט עם נתניהו/ראובן קסטרו

במאי האחרון, לפני פיזור הכנסת, נתניהו הצליח לאשר את איחוד הסיעות עם כולנו במזכירות המפלגה וויתר על המרכז, אך בנסיבות הקיימות, בכירי הליכוד צפויים להיות הרבה פחות נדיבים כלפי בנט ושקד מאשר לכחלון, שגדל בליכוד ולא נחשב למי שמאיים על ההנהגה. במידה שנתניהו ירצה בכלל לפעול בכיוון של שריון או ריצה משותפת, הוא יצטרך לקבל את אישור מוסדות הליכוד ורוב מיוחד במרכז המפלגה.

בראש מזכירות הליכוד עומד ישראל כץ, ובראש מרכז הליכוד שבראשו עומד חיים כץ, מקורבו של גדעון סער, לא יסייעו לפתוח לבנט ושקד את הדלת. "לא בטוח שבמצב הנוכחי זה קרב שכדאי לו בכלל לצאת אליו", אמר אחד מהבכירים.

במהלך השיחות עם בנט, נתניהו הציע לו ולשקד לקבל שני תיקים קטנים בממשלה או לחלופין את תיק הביטחון. שקד הסכימה יחד עם בנט לקבל את תיק הביטחון ולוותר על תיק זוטר עבורה לשם כך. שקד מצדה הוסיפה הערב כי "לאחר התייעצות שלנו הסכמנו שלעת הזו עבור המדינה נכון שיהיה שר ביטחון במשרה מלאה, על אחת כמה וכמה נפתלי בנט. משרד הביטחון תמיד ובתקופה הזו בפרט הוא משרד חשוב מאין כמותו, וניתן לעבוד בו ולעשות דברים משמעותיים גם בתקופת מעבר. לצערי הרב, יש סיכוי לא מבוטל שנגרר בפעם השלישית לבחירות ולכן זו יכולה להיות תקופה ארוכה".

עוד אמרה שקד כי "בנט ואני לא נכנסנו לפוליטיקה כדי לחמם כיסאות אלא כדי להשפיע על המדינה ולשנות מה שצריך לשנות. התפקידים הם האמצעי. בקדנציה הקודמת אני לקחתי את משרד המשפטים ובנט את החינוך כי חשבנו שכך נכון ושאני אוכל לעשות שינויים במשרד בצורה הטובה ביותר. כעת בהחלטה משותפת הגענו למסקנה שתפקיד שר הביטחון חשוב יותר מכל התפקידים האחרים. אין לזה קשר לתפקידים בממשלת הקבע אם תקום כזו".

עוד בוואלה!

נתניהו במכירת חיסול, אך מינוי בנט עלול להיתקל בצו מניעה

לכתבה המלאה
אילת שקד וניצן הורוביץ בועידת ישראל ללכידות חברתית, אווניו שדה"ת, 5 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
בכירי הליכוד צפויים להיות הרבה פחות נדיבים כלפיהם מאשר כלפי כחלון. שקד/ראובן קסטרו

האיחוד לסיעה משותפת יהפוך את הליכוד לסיעה הגדולה בכנסת - עם 35 כיסאות לעומת 33 של כחול לבן. המהלך של נתניהו ובנט מסכל את הניסיונות של כחול לבן להקים ממשלת מיעוט של כחול לבן, העבודה-גשר, המחנה הדמוקרטי וישראל ביתנו. בכחול לבן קיוו לשכנע את הימין החדש לחבור לקואליציה שכזו שהייתה מביאה אותם ל-55 ח"כים ומשאירה את גוש הימין-חרדים עם 52 בלבד ומאפשרת להקים ממשלת מיעוט ללא תמיכת הרשימה המשותפת. כעת, לאחר התאחדות הליכוד והימין החדש לכנסת ה-22, האופציה היחידה של גנץ להקים ממשלת מיעוט תהיה בתמיכה של הרשימה המשותפת. אולם המהלך נתון להתנגדות פנימית בכחול לבן וגם לא זוכה לתמיכה של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בשלב זה.

בליכוד מסרו כי "בנט הסכים שבמידה ותוקם ממשלה חדשה כגון, ממשלת אחדות רחבה או ממשלה צרה, ימונה אדם אחר לתפקיד שר הביטחון. השניים גם סיכמו שמפלגות הליכוד והימין החדש יקימו באופן מידי סיעה משותפת בכנסת ה-22 (לפי המודל של הליכוד-ישראל ביתנו בכנסת ה-19) ומתחייבים לפעול ביחד כסיעה משותפת לאורך כהונת הכנסת הנוכחית".

בכחול לבן טענו אתמול כי המהלך נעשה מתוך "אינטרס פוליטי צר ואישי, ולא מתוך הסתכלות על טובת מערכת הביטחון ומדינת ישראל". בהודעה מטעם המפלגה נמסר כי "במקום לקדם את הממשלה שהעם בחר ורוצה נתניהו ממשיך לבצר את בלוק החסינות ולהתבצר בו. מינוי 'חניך תורן' לתפקיד שר הביטחון הוא מעשה לא ראוי למערכת הכי רגישה במדינה ולמדינת ישראל".

גם חברי הכנסת יאיר לפיד ועפר שלח תקפו את נתניהו, ואמרו כי הוא "שם את האינטרס האישי הצר לפני המדינה" ו"ממשיך לשעבד כל תפקיד וכל שיקול לתעלולי החסינות שלו" בהתאמה. הערב, הח"כ ושר הביטחון לשעבר משה יעלון הוסיף כי "גם את תפקיד שר הביטחון, התפקיד הרגיש והמורכב כל כך, נתניהו מוכר בלי בעיה למתרפס התורן, בתמורה לעוד כמה ימי חסד, במרוץ ההימלטות שלו מספסל הנאשמים. נתניהו דואג רק לנתניהו. הוא המכשול לממשלת אחדות".

ח"כ יוגב: "על מפלגות הציונות הדתית להתאחד"

אחרי איחוד סיעות הליכוד לימין החדש, בבית היהודי עולה במקביל שוב הקריאה לאחד בין כל המפלגות בציונות הדתית, קרי האיחוד הלאומי והבית היהודי. ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) כתב הערב בטוויטר כי האיחוד בערב שבת בין שתי הסיעות "מחדדת את המסר העולה מתוצאות הבחירות: על כל מפלגות הציונות הדתית להתאחד תחת קורת גג אחת". לדבריו, איחוד כזה צריך להיעשות תחת הכותרת "מפלגה ציונית- דתית - חברתית".

מוטי יוגב במסיבת עיתונאים של הבית היהודי להצגת מועמדותה של יפעת ארליך, בית סוקולוב, 13 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
עולות מחדש הקריאות לאיחוד האיחוד הלאומי והבית היהודי. יוגב/ראובן קסטרו

הקריאה של יוגב דומה לקריאות נוספות שנשמעו בהנהגה הפוליטית הדתית בחודשים האחרונים. גם יו"ר איחוד הלאומי השר בצלאל סמוטריץ' קרא לאחד את שתי המפלגות למפלגה אחת, והתחייב בשיחות סגורות כי אם הדבר ייעשה בתקופה הקרובה, הוא לא יתמודד על ההנהגה ברשימה כזו ויאפשר לשר החינוך הרב רפי פרץ להישאר במקום הראשון.

עם זאת, עו"ד איתמר בן גביר מראשי עוצמה יהודית תקף את בנט ושקד, ואמר כי המיזוג בין שתי הסיעות מוכיח את מה שאמר לאורך שנים, "שמקומו של נפתלי בנט בליכוד והריצה שלו ושל שקד בציונות הדתית זה אקזיט". לדבריו, "זה לא נאמר כהקנטה אלא כעובדה. בהרבה מאוד מובנים, בנט מתאים מאוד לאידאולוגיה של הליכוד". בן גביר טען כי "נכון יהיה לעשות פריימריז בציונות הדתית ובכל מחנה הימין כדי להגיע להחלטות את מי הציבור רוצה לראות ואיזה קו יוביל את הציונות הדתית בשנים הקרובות".

(עדכון ראשון: 18:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully