וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו במכירת חיסול, אך מינוי בנט עלול להיתקל בצו מניעה

9.11.2019 / 13:39

למרות שחוק היסוד קבע מכסה של 19, בממשלה מכהנים כיום 21 שרים ועם כניסתו של בנט למשרד הביטחון יגדל מספרם. כדי לעמוד במגבלה חייב רה"מ לבקש משלושה שרים מהליכוד להתפטר. איש חוץ מנתניהו ובנט בצמרת הליכוד לא יתאבל על כך שהמינוי יבוטל עקב עתירה שתתקבל בבג"ץ

אתר רשמי

שתי מכוניות יש לו, לבנימין נתניהו - אחת כראש הממשלה ושנייה כשר הביטחון. המכונית הביטחונית עומדת להילקח ממנו בעוד כשבועיים, כשהיועץ המשפטי לממשלה יודיע על הגשת כתב אישום נגדו. כל כתב אישום, בכל תיק, אפילו יהיה הסעיף מרמה והפרת אמונים "בלבד". על שאלת כשירותו להמשיך ולכהן בראשות הממשלה תחת אישום יתנהל מאבק משפטי, אך אין ספק שמהתיקים הנוספים שבידיו עליו להיפרד. רגע לפני שהמעקל עם הגרר מופיע, מוכר נתניהו את הביטחון.

זאת עסקה טובה מבחינתו, אמן הדיל דונלד טראמפ היה גאה בו, וגם נפתלי בנט זכאי לחוש סיפוק. הוא קנה מכונית משומשת, לפירוק, בזיל-הזול, שולם ביום חול. לשבועיים, לחודשיים, לא משנה, כמו בעלה הרביעי או השישי של ליז טיילור. העיקר התואר. ג'ק טייטל. מעתה ולעולמי עולמים יוכל לשאת תחת חזהו, בראיונות טלוויזיה, את השורה "שר הביטחון לשעבר".

רה"מ, בנימין נתניהו במהלך כנס העיתונות הנוצרית השנתי במוזיאון ידידי ישראל, ירושלים 3 בנובמבר 2019. עמוס בן גרשום/לע"מ, אתר רשמי
מוכר את הביטחון רגע לפני שהמעקל עם הגרר מופיע. נתניהו/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/לע"מ

העסקה המוצלחת לשני צדדיה היא עסקה רעה לישראל, חלק ממכירת החיסול בניצוחו של נתניהו. כאילו ישב נתניהו וחשב, איך אוכל להתעלות על מינוי אמיר אוחנה לשר המשפטים; מי בלתי-מתאים כמו אוחנה לתפקיד חשוב עוד יותר, המשפיע בענייני מלחמה ושלום, חיים ומוות, ומחזיק במפתח השני למנעול יום הדין.

התוצאה החיובית היחידה משדרוג בנט היא עוגמת הנפש אצל דיירי בלפור. בימים שחונים אלה, גם זה משהו, אבל למענו לא ראוי למשכן את ביטחון המדינה.

עוד בוואלה!

כחול לבן על מינוי בנט: אינטרס פוליטי צר ואישי של נתניהו

לכתבה המלאה
נפתלי בנט בכנס ג'רוזלם פוסט, מלון דניאל הרצליה, 11 בספטמבר 2019. מארק ישראל סלם, אתר רשמי
התוצאה החיובית היחידה משדרוגו היא עוגמת הנפש אצל דיירי בלפור. בנט/אתר רשמי, מארק ישראל סלם

אז נתניהו ובנט יתקבלו בטקסי יציאה וכניסה ברחבת משרד הביטחון והמטכ"ל, בנט יתיישב בקומה ה-14 כמצביא מבצעים וגיחות ודיוני שטחים, יתאחד עם ידידו עופר וינטר הממתין לו כמזכיר צבאי (עד קיץ 2020, כשיעבור לפקד על אוגדה 98), ויתחיל לתרץ את המשך המדיניות בעזה - זאת הרופסת בפיו - בתקופת הביניים ובהיותו רק קול אחד בקבינט.

השפעתו המעשית של בנט תהיה אפסית. מינויי האלופים סוכמו. התוכניות הרב-שנתיות לבניין הכוח הצבאי נמצאות בתפר שבין "גדעון" של גדי איזנקוט ל"תנופה" של אביב כוכבי. גם לנתניהו הגיג פרטי, 2030, וכסף אין. שר האוצר חשוב בנסיבות כאלה לביטחון יותר ממי שמחזיק בתיק הביטחון, אם אינו גם ראש הממשלה. השוני המהותי יהיה רק בלוח הזמנים של כוכבי, הקבוע כבר עד סוף השנה ושעתה ייאלץ להשתנות, כי יידרשו הצגות כפולות לאישורי הדרג המדיני.

השאננות עשויה לטפוח

לפנים, בהגיעו כקצין בן-יומו עם וינטר למגלן, היה לבנט מגדלור פיקודי - טל רוסו. האלוף במילואים, סגנו של אבי גבאי בכנסת הקצרצרה הקודמת, נערץ על בנט עד שלגלג על היומרות התעמולתיות של הימין החדש. עכשיו ייאלץ בנט להחליט אם להתפייס או לחפש מומחה ביטחוני אחר.

הליכוד, שהשמיץ כל כך את ציפי לבני על מסעותיה בין מסגרות מפלגתיות, מאמץ בחום את איילת שקד שהקימה, פירקה וערקה הרבה יותר. שקד ויתרה על האחריות הכבדה לתיק התפוצות כדי שבנט ייהנה מתיק ההפצצות. על כך נאמר, נפתלי איילת שלוחה.

חשבונם של בנתניהו נערך בלי המחוקק, כלומר בהנחה שלא יהיה מי שיטרח לעתור לבג"ץ ושאם תבוא בפני העליון עתירה היא תידחה. אם כך, זאת שאננות העשויה לטפוח בפרצופם של השניים; איש חוץ מהם בצמרת הליכוד לא יתאבל על כך. יש חלופות שונות לתקיפת המינוי. באחת מהן בחרו בשבת עורכי הדין שחר בן מאיר ויצחק אבירם, שהודיעו ליועץ המישפטי לממשלה, למזכיר הממשלה וליועץ המשפטי של הכנסת כי אם הממשלה תאשר את מינוי בנט, יעתרו לבג"ץ נגדו, בנימוק של היעדר סמכות חוקתית לצרף לממשלת המעבר חבר חדש שיחזיק בתיק הביטחון במקום ראש הממשלה. לטענתם, החוק מתיר רק מילוי מקום בידי אחד השרים הנוכחיים.

אילת שקד וניצן הורוביץ בועידת ישראל ללכידות חברתית, אווניו שדה"ת, 5 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
הקימה, פירקה וערקה הרבה יותר מלבני. שקד/ראובן קסטרו

בממשלה מכהנים כיום 21 שרים. חוק יסוד הממשלה קבע מכסה של 19, עם פטור ארעי לתקופת כהונתה של הממשלה שקיבלה ב-2015 את אמון הכנסת ה-20. לכאורה, זאת עדיין הממשלה שחלפה בכנסת ה-21 ועוברת זה כמעט חודשיים בכנסת ה-22; אבל מלשון נימוקיה של הנשיאה הקודמת מרים נאור לדחיית עתירה נגד ניפוח מספר השרים לפני ארבע שנים וחצי עולה שכוונת השופטים הייתה בעליל רק לתקופת כהונתה של אותה כנסת.

אמנם שלא כבנוסח הקודם של החוק מותר לצרף שרים לממשלת מעבר וגם לפטרם ממנה, כפי שנתניהו עשה לבנט ולשקד, אך לא המחוקק ולא העליון התכוונו לכך שהצירוף החורג מהמכסה ייערך שתי כנסות אחרי הקמת הממשלה. אם מוסיפים לכך את העובדה שכרגע ח"כ אחר, בני גנץ, עוסק בהנחיית הנשיא במאמצי הרכבת הממשלה, יש כאן זלזול ברור בחוק ותשתית סבירה לעתירה, לדיון שיפוטי רציני ולצו מניעה.

שירות למנהיג

כדי לעמוד במגבלת ה-19 ולצרף את בנט, חייב נתניהו לבקש משלושה שרים ושרות מהליכוד להתפטר מהממשלה. הם/הן בוודאי ישמחו לעשות שירות זה למנהיגם שאין לו תחליף, בעוד שחבריהם שואפי הקידום יתנדבו לוותר על האפשרות לכהן כממלאי-מקום שר הביטחון עם התפטרות נתניהו מתפקיד זה.

חבל רק שבהקדימו את הבלתי נמנע דילג ראש הממשלה היוצא ושר הביטחון האנוס לצאת על מועמד נאמן, זמין ומתרפס אף יותר מבנט, ומי שרישומו על ביטחון ישראל בשנים האחרונות עז פי כמה, ויעיד ניר חפץ - יאיר נתניהו. אם הכול עובר, אין שפל שאליו לא מוכנים הממשלה והחשוד בפלילים שבראשה לרדת, אז למה לא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully