וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן על גנץ ונתניהו: מי שלא יתפשר - נתמוך בצד השני

9.11.2019 / 21:26

יו"ר ישראל ביתנו הבהיר בריאיון לחדשות 12 כי ידרוש מיו"ר כחול לבן לתמוך במתווה הנשיא, בעוד שנתניהו יידרש להיפרד מגוש הימין. "הדבר הכי חשוב זה למנוע בחירות נוספות". הוא הצהיר כי לא יתמוך בחוק הבחירה הישירה בכנסת הנוכחית כי הוא "דורש המון עבודה והשלמה"

אתר רשמי

הפלונטר הפוליטי - עדכונים אחרונים:

  • ליברמן על נתניהו וגנץ: "מי שלא יקבל החלטה נכונה - נתמוך בצד השני"
  • על חוק הבחירה הישירה: "אי אפשר לשנות את כללי המשחק תוך כדי תנועה"
  • נתניהו לשרי הליכוד: בנט ושקד לא מצטרפים לליכוד ולא משוריינים בו
  • שקד: "עושה כל מה שיכולה כדי שנקים ממשלת ימין עם ישראל ביתנו"

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן קרא הערב (שבת) לראש הממשלה בנימין נתניהו להיפרד מגוש הימין-חרדים וליו"ר כחול לבן בני גנץ לקבל את מתווה הנבצרות של נשיא המדינה ראובן ריבלין - והצהיר כי מפלגתו תתמוך לא תתמוך במי שיתפשר. ליברמן, שהתראיין בחדשות 12, אמר כי "בין בחירות בסיבוב השלישי לבין הקמת ממשלת אחדות לאומית מפרידות שתי החלטות - החלטה של גנץ לקבל את מתווה הנשיא כולל נבצרות והחלטה של נתניהו להיפרד מגוש החרדים המשיחי שלו".

ליברמן הצהיר כי בכוונתו לפנות לגנץ ונתניהו לבקש פגישה עוד השבוע, ו"מי שלא יידע לקבל החלטה - אנחנו נסיק מסקנות". לדבריו, "כל אחד שלא יידע לקבל החלטה נכונה - אנחנו נתמוך בצד השני".

לאורך הריאיון, ליברמן סירב להצהיר באיזו ממשלה צרה הוא יתמוך, והאם יש אפשרות שיימנע בהצבעה על ממשלת מיעוט עם הרשימה המשותפת, או יתמוך בפועל בהקמת ממשלה עם נתניהו והמפלגות החרדיות. עם זאת, הוא אמר כי "בבחירות דיברנו על ממשלת אחדות ליברלית, לא במקרה".

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו במלון יד השמונה, 22 בספטמבר 2019. רויטרס
"נסיק מסקנות". ליברמן/רויטרס

הוא הוסיף כי "הדבר הכי חשוב מבחינתה של מדינת ישראל למנוע בחירות סיבוב שלישי, ולהקים ממשלת אחדות. מאמין שנתניהו וגנץ הם אחראים ורוצים טובת מדינת ישראל. אני ממליץ לשני הצדדים לקבל החלטה נכונה".

בנוסף לכך, ליברמן אמר כי הוא "תומך נלהב" של ההצעה לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה, אך קודם יש להכניס להצעה שינויים "כי זה לא עבד בעבר". לדבריו, "אי אפשר לשנות את כללי המשחק תוך כדי תנועה. לכן, זה צריך לחכות לכנסת הבאה או לממשלה הבאה. זה חוק שדורש המון עבודה והשלמה, כרגע אין שום סיכוי שנתמוך בחוק בחירה ישירה".

דבריו של ליברמן מגיעים על רקע החלטתו של נתניהו למנות את נפתלי בנט לתפקיד שר הביטחון ולאחד את סיעת הליכוד עם סיעת הימין החדש. המהלך יהפוך את הליכוד לסיעה הגדולה בכנסת - עם 35 כיסאות לעומת 33 של כחול לבן. כמו כן, הוא מסכל את הניסיונות של כחול לבן להקים ממשלת מיעוט של כחול לבן, העבודה-גשר, המחנה הדמוקרטי וישראל ביתנו. כעת, לאחר התאחדות הליכוד והימין החדש לכנסת ה-22, האופציה היחידה של גנץ להקים ממשלת מיעוט תהיה בתמיכה של הרשימה המשותפת. אולם המהלך נתון להתנגדות פנימית בכחול לבן וגם לא זוכה לתמיכה של ליברמן.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ נואם בועידת ישראל ללכידות חברתית, אווניו שדה"ת, 5 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
"מאמין שנתניהו וגנץ הם אחראים ורוצים טובת מדינת ישראל". גנץ/ראובן קסטרו

במהלך סוף השבוע, נתניהו הבהיר לשרים כי אין לסיכום עם בנט כל משמעות מבחינת כניסה עתידית לליכוד, וכי המניע למהלך היה החשש מחבירה של בנט ואיילת שקד לכחול לבן והחיבור נועד רק להפוך את הליכוד לסיעה הגדולה בכנסת. "הם לא מצטרפים לליכוד הם לא חלק מהליכוד ולא משוריינים בליכוד", אמר.

שקד הבהירה הערב "לכל חבריי בימין החדש, בבית היהודי ובליכוד ששואלים על שיתוף הפעולה בין הסיעות, אין מיזוג מפלגות כל מפלגה נשארת עצמאית ואין השלכות על העתיד שכמו שאתם רואים, בפוליטיקה הוא לא ברור והכל אפשרי. אני חוזרת על עמדתי העקבית, הממשלה אותה אני שואפת שנקים היא ממשלת ימין עם ישראל ביתנו, אני עושה את כל מה שאני יכולה על מנת שזה יקרה".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' האשים את ליברמן כי הוא הולך לשבת עם הרשימה המשותפת, אחרי שכינה אותה "גיס חמישי", וזאת "רק כדי לא לשבת עם הציבור הדתי".

הציוץ של סמוטריץ' בטוויטר:

אתמול, גנץ פרסם פוסט בפייסבוק שבו כתב כי משימתו הראשית הייתה ונותרה הקמת ממשלת אחדות רחבה וליברלית. עם זאת, "במקביל, אנו בוחנים חלופות נוספות להקמת ממשלה במידה והמשא ומתן מול הליכוד לא יבשיל". לדברי גנץ, "מטבע הדברים, יש דברים שנעשים בחדרי חדרים ואין באפשרותי להרחיב על כך בשלב זה אך נעשה הכול בכדי להרכיב ממשלה ולמנוע בחירות נוספות יקרות ומיותרות".

בתגובה, הליכוד מסר כי "בני גנץ משתמש בכל תירוץ כדי שלא להקים את הממשלה שאזרחי ישראל רוצים: ממשלת אחדות לאומית. בעוד הליכוד הסכים לוויתורים רבים כדי להקים ממשלה, גנץ עוד לא מוכן לדון במתווה הנשיא. גנץ גורר את ישראל לבחירות מיותרות בזמן שישראל זקוקה לממשלת אחדות חזקה מול איראן שמסכנת את קיומנו".

רה"מ, בנימין נתניהו במהלך כנס העיתונות הנוצרית השנתי במוזיאון ידידי ישראל, ירושלים 3 בנובמבר 2019. עמוס בן גרשום/לע"מ, אתר רשמי
ליברמן קורא לו לנטוש את "גוש החרדים-משיחיים". נתניהו/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/לע"מ

בישראל ביתנו הגיעו להסכמות ראשוניות עם כחול לבן על קצבאות הקשישים והנכים. מדובר בהסכמות הראשונות של כחול לבן, אם כי להסכמה על קווי יסוד אין כל משמעות פרקטית בהרכבת הממשלה. מעבר לקצבאות הקשישים והנכים, הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות בנושאי דת ומדינה, שהיו נושאים מובילים בקמפיין הבחירות של ישראל ביתנו. בין היתר, בסוגיית חוק הגיוס, בכחול לבן טרם השיבו לנציגי ישראל ביתנו האם בכוונתם לקדם בממשלה בראשותם את המתווה שגובש במשרד הביטחון בתקופתו של ליברמן.

(עדכון ראשון: 20:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully