וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: "נתניהו לא מעוניין באמת להקים ממשלה, אנו בוחנים חלופות"

8.11.2019 / 15:06

שבועיים מקבלת המנדט מהנשיא, יו"ר כחול לבן האשים את ראש הממשלה בכך שהוא מוביל לבחירות שלישיות ולא מוכן להקים ממשלת אחדות. "מי שלא מוכן לוותר על הבלוק או לדון לעומק בקווי יסוד - לא מעוניין להקים ממשלה". הליכוד: "גנץ גורר את ישראל לבחירות מיותרות"

צילום: חדשות 12, עריכה: אסף דרורי

הפלונטר הפוליטי - עדכונים אחרונים:

  • יו"ר כחול לבן: "בוחנים חלופות נוספות להקמת ממשלה"
  • גנץ על נתניהו: "מי שלא מוכן לוותר על הבלוק - לא מעוניין להקים ממשלה"
  • הליכוד: "גנץ עוד לא מוכן לדון במתווה הנשיא, גורר את ישראל לבחירות מיותרות"
  • כחול לבן וישראל ביתנו הגיעו להסכמות ראשוניות על קצבאות הקשישים והנכים

ברקע המבוי הסתום הפוליטי, יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ כתב היום (שישי) בפוסט שפרסם בפייסבוק כי משימתו הראשית הייתה ונותרה הקמת ממשלת אחדות רחבה וליברלית. עם זאת, "במקביל, אנו בוחנים חלופות נוספות להקמת ממשלה במידה והמשא ומתן מול הליכוד לא יבשיל". לדברי גנץ, "מטבע הדברים, יש דברים שנעשים בחדרי חדרים ואין באפשרותי להרחיב על כך בשלב זה אך נעשה הכול בכדי להרכיב ממשלה ולמנוע בחירות נוספות יקרות ומיותרות".

בתגובה, הליכוד מסר כי "בני גנץ משתמש בכל תירוץ כדי שלא להקים את הממשלה שאזרחי ישראל רוצים: ממשלת אחדות לאומית. בעוד הליכוד הסכים לוויתורים רבים כדי להקים ממשלה, גנץ עוד לא מוכן לדון במתווה הנשיא. גנץ גורר את ישראל לבחירות מיותרות בזמן שישראל זקוקה לממשלת אחדות חזקה מול איראן שמסכנת את קיומנו".

הפוסט של גנץ נכתב כשבועיים אחרי שקיבל את המנדט להרכבת הממשלה מנשיא המדינה ראובן ריבלין. לגבי הליכוד, ציין גנץ כי הצוותים של שתי המפלגות נפגשו כמה פעמים, ואף כי הוא בעצמו נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואולם "לצערי הרב אני חושש שבליכוד לא מעוניינים להגיע להסכם אמיתי כפי שמתחייב מתוצאות הבחירות".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ נואם בועידת ישראל ללכידות חברתית, אווניו שדה"ת, 5 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
"בוחנים חלופות נוספות". גנץ/ראובן קסטרו

גנץ טען כי "מי שלא מוכן לוותר על הבלוק המסנדל והמחשק, ולא מוכן לדון לעומק בקווי יסוד של הממשלה העתידית - לא מעוניין באמת להקים ממשלה. כנראה שיו"ר הליכוד נתניהו, החליט לגרור את ישראל למערכת בחירות בפעם השלישית. זה אסון למדינה ואיני מבין איך נתניהו, שמבין את ההשלכות החמורות של מהלך כזה, מסוגל לעשות זאת. בכל מקרה, בשבילי ישראל לפני הכל ואני מתחייב שאעשה הכל כדי למנוע זאת".

דבריו של גנץ מגיעים אחרי שמפלגתו הגיעה להסכמות ראשוניות על קצבאות הקשישים והנכים עם ישראל ביתנו. ההסכמות הושגו בפגישת צוותי המו"מ של שתי המפלגות במטרה להתקדם בגיבוש עקרונות ממשלת האחדות הלאומית הליברלית הרחבה.

בימים האחרונים החלו בכחול לבן להאיץ את המגעים עם מפלגת העבודה וישראל ביתנו בניסיון לייצר הסכמות על קווי יסוד של הממשלה. מוקדם יותר השבוע התקיימה פגישה שניה של צוותי המו"מ של כחול לבן והעבודה-גשר, וגם שם נמסר כי הייתה התקדמות בקווי היסוד של הממשלה העתידית, בדגש על הנושאים הכלכליים-חברתיים, אך ללא הסכמות מלאות.

עוד בוואלה!

כשהמיאוס גובר האחדות מתרחקת: הקמפיין של נתניהו מקרב ממשלת מיעוט

לכתבה המלאה
רה"מ, בנימין נתניהו במהלך כנס העיתונות הנוצרית השנתי במוזיאון ידידי ישראל, ירושלים 3 בנובמבר 2019. עמוס בן גרשום/לע"מ, אתר רשמי
גנץ טוען ש"בליכוד לא מעוניינים להגיע להסכם אמיתי". נתניהו/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/לע"מ

ההסכמות עם ישראל ביתנו על קווי היסוד החברתיים הן ההסכמות הראשונות של כחול לבן, אם כי להסכמה על קווי יסוד אין כל משמעות פרקטית בהרכבת הממשלה. לגנץ נותרו פחות משבועיים לנסות להרכיב ממשלה עד שיצטרך להחזיר את המנדט לנשיא ריבלין.

לאור הקיפאון במגעים מול הליכוד על הקמת ממשלת אחדות, בכחול לבן מנסים להתקדם מול מפלגות המרכז-שמאל, אך בשלב זה האופציה של הקמת ממשלת מיעוט עדיין שנויה במחלוקת בתוך כחול לבן וגם לא מקובלת על ידי ליברמן.

מעבר לקצבאות הקשישים והנכים, הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות בנושאי דת ומדינה, שהיו נושאים מובילים בקמפיין הבחירות של ישראל ביתנו. בין היתר, בסוגיית חוק הגיוס, בכחול לבן טרם השיבו לנציגי ישראל ביתנו האם בכוונתם לקדם בממשלה בראשותם את המתווה שגובש במשרד הביטחון בתקופתו של יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן.

גנץ כתב בפוסט כי בפגישותיו עם ישראל ביתנו, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי, "התקדמנו בלא מעט סוגיות". על ההסכמות שהושגו עם ישראל ביתנו אמר כי "זהו חלק מתפיסת עולמנו של אחריות כלכלית לצד שינוי סדרי העדיפויות. גם עם מפלגת העבודה חלה התקדמות".

(עדכון ראשון: 14:07)

פגישת צוותי מו"מ כחול לבן וישראל ביתנו בכפר המכביה, 7 בנובמבר 2019. אלעד מלכה
פגישת צוותי המו"מ של כחול לבן וישראל ביתנו, אתמול/אלעד מלכה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully