וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקד: נתמוך ביוזמת דרעי לבחירה ישירה. הליכוד: רה"מ לא מקדם את החוק

5.11.2019 / 11:52

הח"כית מהימין החדש חיזקה את הצעתו של יו"ר ש"ס והדגישה כי "הכנסת הזאת לא תתפזר, אזרחי ישראל יבחרו במי שהם רוצים וככה חוסכים את הבחירות המתישות האלה". הליכוד: "נתניהו לא מקדם את חוק הבחירה הישירה, אלא ממשלת אחדות רחבה". גנץ: "אחדות היא לא בלוק"

צילום: חדשות 12, עריכה: אסף דרורי

ח"כ איילת שקד אמרה היום (שלישי) כי תתמוך ביוזמת יו"ר ש"ס אריה דרעי לבחירה ישירה לראשות הממשלה בין בנימין נתניהו לבני גנץ. בוועידת ישראל ללכידות חברתית של הליגה נגד השמצה סיפרה שקד כי "בימים האחרונים התחלנו לשמוע הצעה של 'בואו נלך להורדת ידיים', זוג או פרט, ראש בראש, כמו שקרה בעבר - בחירה ישירה". שקד הדגישה כי "הכנסת הזאת לא תתפזר, ויהיו שני פתקים: האחד בנימין נתניהו, השני בני גנץ ויבחרו אזרחי ישראל מי הם רוצים שיהיה נוח להם".

אמירתה של שקד מגיעה ברקע ההצעה של דרעי לנתניהו שעלתה בישיבת ראשי הקואליציה, לפיה יחוקק חוק מהיר לבחירה ישירה לראשות הממשלה כך שלא ייערכו בחירות חדשות לכנסת, אלא רק בחירות לראשות הממשלה. "אני תומכת ביוזמה וגם דיברנו בינינו והחלו בכנסת אפילו לנסח את החוק", ציינה שקד. "צריך לשבת שוב כל ראשי המפלגות ולראות שכולם רוצים את זה".

מטעם הליכוד נמסר כי "נתניהו לא מקדם את חוק הבחירה הישירה, אלא את הקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה - הממשלה היחידה שאפשר להקים ושמדינת ישראל זקוקה לה בעת הזאת". יצוין כי בתגובת הליכוד נמסר כי נתניהו אינו מקדם את היוזמה, אך לא נאמר אם הוא תומך או מתנגד אליה.

אילת שקד וניצן הורוביץ בועידת ישראל ללכידות חברתית, אווניו שדה"ת, 5 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
תומכת ביוזמה שהציע דרעי בישיבת ראשי הקואליציה. שקד, היום/ראובן קסטרו

עוד הוסיפה שקד כי "במצב הנוכחי, אחרי שתי מערכות בחירות, בא אריה דרעי בעצם ואומר: אין צורך לפזר שוב את הכנסת וללכת לבחירות של שלושה חודשים אפשר לעשות הליך בזק של חודש. עם אותו ספר בוחרים שקיים ולעשות תיקון חקיקה שאומר: במצב שיש שתי מערכות בחירות ולא מצליחים להקים ממשלה, מבצעים בחירה ישירה בין המועמדים משתי המפלגות הגדולות ביותר וככה חוסכים את הבחירות המתישות האלה. ניתן לעשות זאת בחודש ובלי יום חופש כדי לחסוך עלויות".

לדבריה, "ההערכה היא שברגע שתהיה הכרעה, נניח שנתניהו ינצח, גנץ יבין שהוא (נתניהו) צריך להיות ראשון ברוטציה, או עמיר פרץ יבין שהוא צריך לשבת עם נתניהו כי אין מה לעשות, העם בחר אותו. אז יהיה אפשר להקים ממשלה".

במקביל, גורמים בכחול לבן אמרו כי לא התקבלה אליהם כל פניה מדרעי בנושא. למהלך יש היתכנות פוליטית נמוכה, שכן מדובר בשינוי חוק יסוד שבשבילו נדרשת תמיכה של 61 ח"כים. בנוסף לכך, בסיטואציה הפוליטית הנוכחית יש סיכוי גדול שבכחול לבן ובמפלגות המרכז-שמאל יתנגדו באופן מוחלט למהלך.

עוד בוואלה!

ליברמן: "הדיווחים על פשרות בנושא דת ומדינה - בליל של שטויות"

לכתבה המלאה
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, הקריה ת"א, 27 באוקטובר 2019. אלעד מלכה
"ככה חוסכים את הבחירות המתישות האלה". נתניהו וגנץ/אלעד מלכה

ברקע המגעים להקמת ממשלת אחדות, יו"ר כחול לבן בני גנץ טען הבוקר כי "אחדות היא לא בלוק שבו כולם חושבים כאיש אחד ופועלים למען איש אחד". בוועידת ישראל ללכידות חברתית של הליגה נגד השמצה הוסיף גנץ כי "אחדות מתקיימת כשכל הצדדים מניחים את האינטרסים האישיים בצד, ופועלים ביחד למען עתיד המדינה, למען עתיד כולנו".

"בבחירות האחרונות בחרו רוב אזרחי ישראל באחדות, בשעה שיש מי שעסוקים באינטרסים האישיים והמשפטיים שלהם", תקף גנץ את נתניהו. אני עושה הכול - מעל וגם מתחת לפני השטח על מנת לממש את הבחירה הזאת ולמנוע עוד מערכת בחירות שתשרת את הפילוג. בחירות שישרתו פילוג ויביאו עלינו עוד גל עכור של שנאה".

המאמצים להרכבת הממשלה נמשכים

ברקע המבוי הסתום במגעים להרכבת ממשלה, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר הבוקר כי הפרסומים לפיהם מפלגתו מתכננת פשרות בנושאי דת ומדינה הם "בליל של שטויות" מטעם עיתונאים בכלי תקשורת שונים. "אין לדיווחים האלו שום אחיזה במציאות ושום בסיס והם באחריותם של הכותבים והפרשנים בלבד", הבהיר ליברמן.

זאת לאחר שאתמול דווח לראשונה בוואלה! NEWS כי שקד נפגשה בכנסת עם ליברמן. ככל הנראה, שקד ניסתה לבחון עם ליברמן האם יש היתכנות לישיבה שלו בממשלה עם החרדים במידה ויתפשרו בסוגיות דת ומדינה. ליברמן צפוי בימים הקרובים לערוך סבב התייעצויות עם אנשי מפלגתו בכנסת, ברשויות המקומיות ועוד על מנת לקבל החלטה סופית סביב הפלונטר הפוליטי.

בימים האחרונים שקד משוחחת עם חלק מראשי המפלגות החרדיות בניסיון לבחון אפשרות שלהם להתגמש בנושאי דת ומדינה, בהם בסוגיית הגיוס. בין היתר שקד שוחחה גם עם השר לשעבר אריאל אטיאס מש"ס ועם סגן השר יעקב ליצמן מיהדות התורה. עם זאת, יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני הצהיר אתמול כי הוא "מודיע קבל עם ועדה - לא תהיה שום פשרה בנושאים הדתיים והעקרוניים לנו. לא בהתחכמות ולא בשום דרך אחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully