וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו עונה לנכד של רבין: ניצלת את האזכרה הממלכתית להשתלחות פוליטית

ראש הממשלה אמר בישיבה בכנסת לציון 24 שנים לרצח רבין שיש מי שניצל את הטקס בהר הרצל ל"השתלחות פוליטית מבישה". בהמשך החלו מתקפות הדדיות בינו לבין יו"ר כחול לבן. נתניהו שב לדוכן ואמר: "איימו לרצוח אותי - לא שמעתי גינוי". גנץ: "הביקורת אינה אלימה"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: אסף דרורי

טקס לזכרו של רבין בכנסת - עדכונים אחרונים

  • נתניהו ענה לנכדו של רבין: ניצל את האזכרה הממלכתית להשתלחות פוליטית
  • נכדו של רבין לנתניהו בטקס בהר הרצל: אם דבק בכם רבב - זוזו הצידה
  • גנץ לראש הממשלה: לא תוכל להוביל ממשלה אם יוגש נגדך כתב אישום
  • נתניהו: לא שמעתי אותך מגנה מישהו שכתב שהוא בא לרצוח אותי

ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב היום (ראשון) לדברי נכדו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, שלטענתו ניצל את האזכרה הממלכתית בהר הרצל ל"השתלחות פוליטית בוטה ומבישה". דבריו מגיעים אחרי שיונתן בן ארצי אמר בטקס לזכר סבו וסבתו, יצחק ולאה רבין, כי על פוליטיקאים שדבק בהם רבב "לזוז הצידה".

באזכרה הממלכתית, שנערכה בחלקה גדולי האומה, אמר בן ארצי כי הוא "פונה לראש הממשלה היוצא ולאנשי המפלגות כולם - מדינת ישראל קורסת, אין ממשלה ואין תקציב. אין מפכ"ל למשטרה, אזרחי ישראל סובלים - הביטו סביב, כאן קבורים מנהיגי המדינה. זה הזמן לקחת אחריות אישית וללכת בדרכם".

נתניהו, שהגיב לדברים בישיבה מיוחדת בכנסת לציון 24 שנים לרצח רבין, אמר כי "העצרת לזכר רבין הפכה למפגן פוליטי של כחול לבן". על האזכרה הממלכתית הוא אמר כי "רבים פנו אליי בימים האחרונים שלא אגיע לאזכרה ממלכתית לאחר מה שהתרחש בשנה שעברה, אמרתי להם שאגיע כי ראש הממשלה רבין היה ראש הממשלה של כולנו. זו אזכרה ממלכתית לראש ממשלה שהירצחו הוא נחלת הכלל, אבל זה לא עזר. אחרי העצרת הפוליטית - הגיעה האזכרה הפוליטית".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך נאומו במסגרת ישיבת מיוחדת בכנסת לזכרו של יצחק רבין 10 בנובמבר 2019. אתר רשמי
"אחרי העצרת הפוליטית - הגיעה האזכרה הפוליטית". נתניהו בכנסת, היום/אתר רשמי

נתניהו ציטט דברים שאמר שר המשפטים לשעבר טומי לפיד, שהעיד על כך שהוא גינה את האלימות פער אחר פעם. "חשבתי שאין לי מה להוסיף על הדברים האלה עד שהגעתי היום למה שהייתה אמורה להיות אזכרה ממלכתית. לצערי, גם השנה היו מי שהחליטו לנצל את האזכרה להשתלחות פוליטית בוטה ומבישה, שפוגעת יותר מכל בזכרו של יצחק רבין".

לטענתו, "בדמוקרטיה אסור בניהול הויכוח לחצות את הקו המפריד בין פולמוס לבין אלימות, ואסור גם לשייך ציבור שלם את המעשים של קומץ סהרורי וקיצוני, אבל אחרי הרצח היו מי שהתגייסו להדביק למחצית מהעם אחריות גורפת לפעולה הנפשעת וזה דבר מקומם מאין כמוהו".

לדבריו, "הרצח של רבין הוא פשע בלתי נסלח. הרצח השפל החזיר אותנו בבת אחת לצמתים של גלות וחורבן. ההתנקשות הנפשעת משחזרת מעשי קנאות בעבר". הוא הוסיף כי "כולנו חייבים לסלק מרקמת הדמוקרטיה שלנו גידולים ממאירים שמצדיקים הסתה אלימה. הדברים האלה לצערנו נמשכים גם בימים אלה וכמעט שאיש אין פוצה פה ואיש אינו מגנה".

עוד בוואלה!

נכדו של רבין קרא לפוליטיקאים בטקס האזכרה: "אם דבק בכם רבב, זוזו הצידה"

לכתבה המלאה
יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך טקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין, בהר הרצל, ירושלים 10 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
גנץ באזכרה לזכר רבין, היום/ראובן קסטרו

נתניהו הכחיש שקרא לרבין "בוגד" ואמר כי "שקר שלא מפוצצים אותו הופך לאמת. אמרתי 'לא, הוא לא בוגד, הוא טועה'. יש לנו עסק עם יריבים פוליטיים, לא אויבים. בכל מהלך הוויכוח הזה, לא פקפקתי לרגע אחד בטוהר כוונותיו של רבין. הוא ביקש לפעול לפי אמונתו לטובת המדינה וכך עשיתי גם אני. פעלתי מתוך אמונה בצדקת דרכי".

בנוגע למצב הפוליטי הנוכחי, אמר נתניהו כי "יש מחלוקות בעם, אבל אפשר וצריך למצוא את המכנה המשותף לאחדות ואחראיות לאומית. רבין היה אחד הצירים החשובים בממשלות האחדות הלאומית בשנות ה-80, ואני יודע שהקמת ממשלת אחדות איננה משימה קלה. היא דורשת התפשרות, אבל לאור האתגרים המיוחדים שניצבים בפני ישראל - אחדות היא הכפלת כוח. אף אחד לא עוסק פה ספינים. חלק מחבריי באופוזיציה, יודעים מה מתרחש סביבנו".

יונתן בן ארצי, נכדו של יצחק רבין במהלך נאומו בטקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין, בהר הרצל, ירושלים 10 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
בן ארצי באזכרה בהר הרצל/ראובן קסטרו

בתגובה לדבריו של נתניהו, צייץ בן ארצי בטוויטר: "מהבוקר נתניהו מנסה ליצור מצג כאילו יש קשר בין המצוקה המשפטית שלו לרצח רבין. אדוני ראש הממשלה היוצא, ריד מיי ליפס: את סבא שלי, ראש הממשלה יצחק רבין, רצח יגאל עמיר, ולא חצי עם. שלושה כתבי אישום מוגשים נגדך, ולא כנגד חצי עם. אל תערבב".

במהלך הדיון פרצה סערה והחלו מתקפות הדדיות בין נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ. גנץ, שנאם אחרי נתניהו, אמר כי "גם לך, אדוני, צריך להיות לך חלק בממשלת האחדות, אבל לא תוכל להוביל ממשלה אם יוגש נגדך כתב אישום".

גנץ ביקש לנצל את פנייתו של נתניהו ואמר: "אני נואם על אחדות ופיוס בכל אחת מההזדמנויות, גם בכיכר המלאה בעשרות אלפי אנשים. ובכל זאת, מבקש לומר לך - מאות שעות ישבנו סביב השולחן, מאות החלטות שהשפיעו על חיי אדם וביטחונם של אזרחי ישראל - לקחנו ביחד. מעולם לא חשבתי שהחלטות כאלה ביטחוניות יגיעו לקדמת הבמה. במקום ששיקולי ביטחון יכתיבו את המציאות הפוליטית - השיקולים האישים מכתיבים את העשייה הביטחונית".

"אנו נמצאים בתקופה מלאת אתגרים, ועם האתגרים מגיע שוב הצורך לשנות את סדרי העדיפויות, אבל מדינת ישראל משותקת", המשיך גנץ. "היא משותקת כי הוחלט להקדים את הבחירות לכנסת ה-21 מסיבות אישיות, ורגע אחרי השבעתה לגרור אותנו לסיבוב נוסף. ישראל לא משותקת בגלל פלונטר פוליטי, אלא בגלל תהליך משפטי".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יו"ר כחול לבן, בני גנץ, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ויולי אדלשטיין  במהלך טקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין, בהר הרצל, ירושלים 10 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
גנץ, אדלשטיין, ריבלין ונתניהו באזכרה לזכר רבין/ראובן קסטרו

הוא קרא ללכת בדרכו של רבין, שאמר כי "העם לא משרת אותנו, אנחנו משרתים את העם". לדבריו, על 120 חברי הכנסת "לשים את האינטרסים של המדינה לפני אינטרסים אישיים של כל אחד ואחת מאיתנו".

גנץ הוסיף כי "השיתוק שבו אנו נמצאים הוא כר פורה להעמקת השסעים והמחלוקות, שמוקרן לא בקרב מתנגדי השלטון, אלא גם מרבים מתומכיו. האווירה דומה והסכנה המרחפת לחברה הישראלית היא הגדולה ביותר מאז טרום הרצח. חלק מנבחרי הציבור מובילים מסעות דה-לגטימציה שתוצאותיהן פירוד החברה הישראלית. רוב הציבור הישראלי מאס באווירה העכורה הזו. אנשים רוצים לקום בבוקר עם אתגרי יומם ולא להיות עסוקים עם אתגרי ממשלתם".

יו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ, שנאם אף הוא בישיבה, אמר לנתניהו: "הגיעה השעה לשקול יציאה מהבית. אין טעם להמשיך להחזיק במצב של חוסר ודאות את נאמניך ואת העם כולו. אתה נאחז בשררה בכל כוחך, והעם והמדינה משלמים מחיר יקר. ואני פונה אליך: אל תאחז בקרנות המזבח. אל תהפוך את בלפור למצדה פוליטית".

עמיר פרץ בעצרת לזכר ראש הממשלה יצחק רבין, 2 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
עמיר פרץ באזכרה הממלכתית לזכר רבין/ראובן קסטרו

אחרי דבריהם של גנץ ופרץ, נתניהו שב לדוכן המליאה ואמר: "לא זכור לי שבמעמד הזה, ביקשתי את זכות התגובה. חושב שמה שקורה כאן היום עבר את גבול הטעם הטוב של הממלכתיות. מה ששמענו כאן לצערי וקודם לכן בהר הרצל, זו פריצת הממלכתיות והפיכת יום זיכרון. ישיבת זיכרון הפכה לישיבה פוליטית בוטה וחסרת מעצורים".

נתניהו הוסיף: "אני מודה לחבריי כאן גנץ ופרץ שכל כך דואגים לעתידי ולמצבי, תודה לכם מעומק ליבי. אמרתי ששורש הדמוקרטיה זה הוויכוח. הבטחת חופש הויכוח זה לא דבר טכני, זה לא דבר קטן אלא דבר גדול ולפני שפוגעים, מגבילים את הוויכוח - צריך להיזהר מאד. אבל לא שמעתי אותך מגנה מישהו שכתב שהוא בא לרצוח אותי ואת בני משפחתי. לא שמעתי מילה אחת של גינוי, והדבר הנכון גם לגביי, וגם לגביי גבי אשכנזי או בני גנץ אם מישהו אמר דבר כזה, אבל לא שומע את זה".

במהלך הדיון הסוער, גנץ שב לדוכן אף הוא אחרי דברי נתניהו, ואמר כי "הביקורת אינה אלימה, היא מכבדת, אבל גם דורשת אחריות. למה שאמרתי - התכוונתי, ואני חוזר על מה שאמרתי בעצרת גם פה: לא חושב שרצח רבין כואב לצד אחד ולצד אחר לא, לו הייתה למידה אמיתית מנסיבות הרצח, ההכרה הייתה הכרה יתירה".

הליכוד: "נאומו של גנץ מוכיח שהוא לא רוצה ממשלת אחדות"

הליכוד מסר אחרי הישיבה כי "נאומו המשתלח של גנץ מוכיח שהוא רוצה ממשלת מיעוט בתמיכת המפלגות הערביות, ולא ממשלת אחדות". גם שר החוץ ישראל כץ תקף את גנץ על נאומו במליאה. "ניצול טקס זכרון להשתלחויות אישיות ובוטות הוא מעשה פסול ומביש שראוי לכל גינוי", אמר השר כץ.

הישיבה נפתחה בדקת דומייה לזכרו של רבין, ולאחריה נאם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שאמר כי "חלומות השלום כפי שנהגו בהסכמי אוסלו הם חלומות באספמיא. אני יודע היטב שבקרב הנוכחים כאן יש כאלו שחושבים בדיוק, אבל בדיוק להיפך".

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין במהלך נאומו בטקס הרמת הכוסית והצילום המסורתי של ראשי הרשימות בכנסת, 3 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
אדלשטיין/ראובן קסטרו

לדבריו, "אבל לא זה היום לעורר את הוויכוח; זה היום לוודא שמתחת לרגלינו עדיין יש קרקע משותפת - שעליה אפשר לנהל את הוויכוח כי דמוקרטיה יכולה לשרוד כל מחלוקת. דמוקרטיה נבנית ממחלוקות. הן נשמת אפה גם כשהן קשות ונוקבות עד התהום. אבל דמוקרטיה לא יכולה לשרוד אם הקרקע המשותפת של המתווכחים נשמטת מתחת לרגליים".

עוד הוסיף אדלשטיין ברומזו על המצב הפוליטי המורכב בישראל כי "ביום הזיכרון לרצח יצחק רבין אנחנו לא צריכים לשאוף לאחדות שאין בה מחלוקות. אנחנו צריכים לשאוף לאחדות - שמאפשרת את המחלוקות".

אבי בניהו: "ראיתי את יגאל עמיר יורה ביצחק רבין"

באירוע זיכרון נוסף, "נזכור בשירים" בקיבוץ גן שמואל שבמועצה אזורית מנשה, נאם גנץ ואמר כי "באנו כולנו לכאן היום, לזכור את יצחק ואת הרצח הפוליטי הנפשע. אבל נדמה שלא פחות מכך - כולנו באנו לכאן בגלל מה שיצחק רבין, סימל עבורנו: הרעות, המנהיגות והתקווה לחיים טובים יותר".

יו"ר כחול לבן כינה את רבין "מנהיג חברתי שראה בחוסן של החברה הישראלית את סלע קיומה", ואז אמר כי "ברוח זו ובצניעות - אני מתחייב: אעשה הכל כדי למנוע בחירות בפעם השלישית. אני מאמין בכך שממשלת אחדות ליברלית ורחבה שתשרת את כל חלקי העם ותרפא את הפצעים היא צו השעה. פעולותינו במרחב המדינתי על כלל היבטיו תהווה זכרון פעיל של מורשתו של יצחק שדרכו תהיה לדרכינו".

בני גנץ באירוע "נזכור בשירים" לציון 24 שנים לרצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין בקיבוץ גן שמואל במועצה אזורית מנשה - ה-10  לנובמבר 2019. שלומי גבאי
גנץ באירוע "נזכור בשירים" בקיבוץ גן שמואל, הערב/שלומי גבאי

איש התקשורת ויועצו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, אבי בניהו, נאם גם הוא בטקס, ואמר: "באתי לכאן היום גם לומר לכל הסהרוריים, למשיחים, למחוללי הקונספירציות למשכתבים ההיסטוריה למינהם - אני ראיתי את יגאל עמיר במרחק של 15 מטר ממני, מרים את ידו, לוחץ על ההדק, יורה ביצחק רבין". ואז הוסיף, "אין אמת אחרת ואסור לאפשר לשכתב את ההיסטוריה".

(עדכון ראשון: 17:20)

אבי בניהו באירוע "נזכור בשירים" לציון 24 שנים לרצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין בקיבוץ גן שמואל במועצה אזורית מנשה - ה-10  לנובמבר 2019. שלומי גבאי
"אין אמת אחרת ואסור לאפשר לשכתב את ההיסטוריה". בניהו בטקס בקיבוץ גן שמואל, הערב/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully