וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתרו למגע וחילצו: צל"ש לסא"ל מ' שנהרג בחאן יונס וללוחמים נוספים

10.9.2019 / 11:58

הרמטכ"ל אישר הענקת צל"שים ללוחמים שלקחו חלק במבצע המיוחד ובחילוץ הכוח בעזה בנובמבר האחרון. מפקדים ממערך המבצעים המיוחדים הגיעו לביתו של סא"ל מ' ובישרו לאלמנתו על ההחלטה להעניק לו צל"ש. "מקצועיות הלוחמים ונחישותם הובילו לתפקוד ראוי בתנאים קשים ביותר"

צילום: רויטרס וארכיון וואלה!NEWS, עריכה: ניב מעוז

לוחמי אגף המודיעין שלקחו חלק במבצע המיוחד בחאן יונס יקבלו ציונים לשבח (צל"שים) מטעם הרמטכ"ל אביב כוכבי. זאת, על סמך ממצאי התחקירים ועדויות המפקדים והלוחמים שלקחו חלק במבצע ובחילוץ הכוח ב-11 בנובמבר 2018. בין היתר יוענק צל"ש הרמטכ"ל לסגן-אלוף מ', ממערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין, שנהרג במהלך המבצע.

סגן אלוף מ' יקבל ציון לשבח על פעילותו במבצע שבו פעל עם צוותו בשטח אויב, בנחישות, קרו רוח ואומץ, להגנה על חבריו. בהמשך פעל מתוך יוזמה וחתירה למגע, נטל תפקיד קדמי בהשתלטות על האויב ופעל בתושייה לקידום ההשתלטות. אמש הגיעו מפקדים ממערך המבצעים המיוחדים לביתו של סא"ל מ' ובישרו לאלמנתו על החלטת ראש המטה הכללי להעניק לבעלה את צל"ש הרמטכ"ל על פועלו במבצע.

כמו כן, יוענק צל"ש הרמטכ"ל גם למפקד כוח הלוחמים וללוחם בצוות, אף הם ממערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין, על פעילותם במבצע תחת תנאים קשים, בנחישות ובתושייה, בקור רוח ואומץ לב, במהלך ההשתלטות על האויב, לחילוץ הכוח ולהשבתו לשטח ישראל.

מבנה הרוס שהופגז ע"י צה"ל, נובמבר 2018. רויטרס
הרכב שאותר בזירה לאחר המבצע/רויטרס

הציונים לשבח יינתנו לאחר שהרמטכ"ל קיבל את המלצות ועדת הצל"שים שבראשה נשיא בית הדין לערעורים אלוף דורון פיילס, ובה היו חברים ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה אלוף איציק תורג'מן ומפקד אגף התקשוב אלוף ליאור כרמלי. כמו כן, אושרו על ידי הרמטכ"ל ציונים לשבח מטעם ראש אגף המודיעין תמיר היימן. בהתאם לכך, צל"ש ראש אגף המודיעין יוענק לכמה לוחמים בצוות מערך המבצעים המיוחדים על תפקודם יוצא הדופן, תוך הפגנת קור רוח ואומץ לב להגנה על חבריהם ולחילוץ הצוות לשטח הארץ.

בנוסף לכך, מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין הציג את ממצאי ועדת הצל"שים שהתקיימה בחיל האוויר, תחקרה ובחנה את פועלם של אנשי צוות האוויר בעת חילוץ לוחמי מערך המבצעים המיוחדים. הרמטכ"ל קיבל את המלצת מפקד חיל האוויר להענקת ציונים לשבח מטעמם של נורקין ומפקד בסיס תל נוף, תת-אלוף פלג ניאגו, ללוחמי צוות האוויר, ללוחמי 669 ובהם גם צוותי הרפואה שלקחו חלק בחילוץ הכוח לשטח הארץ.

עוד בוואלה!

האויב האמיתי - שחיקת החדות: בתוך מערך המבצעים המיוחדים בצה"ל

לכתבה המלאה
פינוי הפצועים בתקרית בדרום לבית החולים סורוקה - 11/11/18. מערכת וואלה! NEWS
פינוי הפצועים לבית החולים סורוקה שבבאר שבע/מערכת וואלה! NEWS

צל"ש מפקד חיל האוויר יוענק בין היתר לקברניט מסוק החילוץ, רב-סרן ע', לטייס המשנה, סגן אלוף (במיל') נ', ולמכונאי המוטס האחורי, רב-סמל מתקדם ק', על תפקודם במהלך חילוץ כוח הלוחמים תחת אש משטח אויב. בפועלם גילו דבקות במשימה, קור רוח ואומץ לב בתנאי קרב ובחוסר וודאות.

צל"ש מפקד בסיס תל נוף יוענק גם למכונאי המוטס הקדמי, רב-סמל נ', ולצוות לוחמי יחידת החילוץ 669 - מפקד הכוח סגן א', רופא הכוח, רב-סרן (במיל') א', הפרמדיק, רב-סמל ג', והחובש, רב-סמל א', על חלקם בחילוץ הכוח ובפעולות הרפואיות שביצעו, על פעולה מדויקת ומקצועית תוך הפעלת קור רוח ושיקול דעת שתרמה באופן ישיר להצלת חיים באירוע.

כלי רכב שבו הפלסטינים טוענים שכוח צה"ל עשה בו שימוש,נומבבר 2018. -, צילום מסך
הרכב שאותר בזירה לאחר המבצע/צילום מסך, -

"לאחר שהוצגה בפניי עבודת הועדה, ובתוכה גם עדויות הלוחמים, ובעקבות שורה ארוכה של תחקירים מקיפים, מצטיירת תמונה ברורה של חבורת לוחמים אמיצים ונחושים, חדורי משימה ותעוזה שיצאו למבצע חשוב לביטחון ישראל, שבאחת השתנה לכדי אירוע מורכב ומאתגר", אמר הרמטכ"ל. "מקצועיות הלוחמים, נחישותם וקור רוחם, הובילו לקבלת החלטות מושכלת ותפקוד ראוי לציון בתנאים קשים ביותר. אלו חברו לנחישות המחלצים, אנשי צוות האוויר והרפואה, שפעלו בשטח אויב ללא מורא על מנת להביא לשטח ישראל את לוחמינו".

כוכבי הוסיף כי "לצד הציונים לשבח, צה"ל תחקר באופן מעמיק את מהלכי המבצע והפיק ממנו לקחים במספר מישורים, המיושמים הלכה למעשה בפעילות כוחות צה"ל. אשרינו שאלו הם לוחמינו".

הכוח המיוחד שפעל בחאן יונס. מערכת וואלה! NEWS
תמונות הכוח כפי שפורסמו בתקשורת הפלסטינית/מערכת וואלה! NEWS

סגן-אלוף מ' נפל במהלך הפעולה מירי תועה ובנוסף אליו נפצע קצין באורח בינוני. כמו כן, בתקרית נהרגו שבעה מחבלים, בהם גם בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, נור ברכה, מפקד הגדוד המזרחי. הרמטכ"ל כוכבי אמר לפני כחודשיים כי מניתוח השתלשלות האירועים במבצע עולות כמה שגיאות ותקלות שהביאו לחשיפת הכוח, המצביעות על פערים בשיטת הביצוע ובתהליך ההכנות. בהמשך הוחלט לבצע פינוי של הנפגעים באמצעות מסוק יסעור שנחת בתוך השטח האורבני ברצועה.

כחודשיים לאחר התקרית, הזרוע הצבאית של חמאס חשפה פרטים חדשים על שהתרחש במהלכה. במסיבת עיתונאים טען חמאס כי מטרת פעולת צה"ל בחאן יונס הייתה התקנת רשת ריגול וחשף כי השיג שליטה על "ציוד טכני שחושף סודות רבים של האויב". לדברי חמאס, הכוח הישראלי ניצל את הערפילים והשטחים המתים בגבול הרצועה, ונכנס לעזה בשני כלי רכב עם מסמכים מזויפים וזייף חברות בארגון צדקה. אחד החיילים נכנס בשלב מוקדם יותר לרצועת עזה, תחת כיסוי של ארגון בינלאומי הפועל באזור.

חמאס חושף - תיעוד ערב המבצע בחאן יונס בו נהרג סא"ל מ'. אתר רשמי
תיעוד שהפיץ חמאס מפעילות הכוח בחאן יונס/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully