וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט עפולה: בנתיבות ויתרו על מופע בהפרדה - והוסיפו מתחם מעורב

19.8.2019 / 17:14

הופעתו של הזמר אברהם פריד בעיר הייתה אמורה להתקיים בהפרדה, אולם בעירייה החליטו לאמץ את הצעת בית המשפט המחוזי בנצרת לפתוח שלושה מתחמים: לגברים, לנשים, ויציע מעורב למשפחות. מרבית עלות המופע ממומנת על ידי המשרד לפיתוח הפריפריה שבראשו עומד אריה דרעי

לאחר הסערה: הופעת המחלוקת מתקיימת בעפולה בהפרדה מגדרית/צילום: שלומי גבאי

אחרי פרשת המופע בהפרדה בעפולה, בעיריית נתיבות החליטו לקיים מופע זמר חסידי, שאמור היה להתקיים בהפרדה - עם יציע משפחות מעורב. בשבוע הבא אמורה להתקיים בעיר הופעתו של אחד מגדולי הזמר החסידי, אברהם פריד. מי שמממן את מרבית העלות של ההופעה, כ-300,000 שקלים, היא הרשות לפיתוח הנגב תחת המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל שבראשות יו"ר ש"ס, אריה דרעי.

כמו במופע שהתקיים בעפולה, גם ההופעה המדוברת בנתיבות, אליה צפויים להגיע אלפי בני אדם, הייתה אמורה להיות בהפרדה - אולם בשבוע שעבר נערכה ישיבה בעיריית נתיבות ובה הוחלט לאמץ את הצעת הפשרה של בית המשפט המחוזי בנצרת ולהקים שלושה מתחמים: יציע נשים בנפרד, יציע גברים בנפרד ויציע משפחות מעורב. בנתיבות המתינו עם מכירת הכרטיסים למופע, ורק לאחר ההחלטה הם הוציאו את הכרטיסים למכירה. מסתבר כי למעלה מ-300 כרטיסים כבר נמכרו ליציע המשפחות.

החלטת עיריית נתיבות מגיעה ברקע סערת הופעתו של הזמר מוטי שטיינמץ שהתקיימה בשבוע שעבר בפארק העירוני בעפולה. בתחילה אסר בית המשפט בנצרת על הפרדה מגדרית בהופעה, והיועץ המשפטי לממשלה הודיע כי הוא תומך בהחלטתו, שעוררה זעם בקרב גורמים בציבור הדתי ופוליטיקאים בימין. לאחר שש"ס עתרה נגדה, השופט עטאף עילבוני אישר לקיים את ההופעה והציע כי האמפי פארק יחולק למתחם שוויוני לגברים, נשים וכן אזור מעורב. להצעתו, במקום יהיה שילוט שיציין כי כל אחד יוכל לשבת היכן שייבחר. השופט כתב בהחלטתו כי הוא ממליץ לקיים את ההופעה במתכונת זו, "כך שכל אחד או אחת מבאי האירוע, יוכל להחליט מרצונו הטוב והחופשי, ללא הכוונה וללא כפייה, לאיזה תת-מתחם הוא מעוניין להשתלב, תוך שמירה על הפרדה". בהתאם לפסיקה, הוצבה מחיצה בקהל בין מתחם הגברים לבין מתחם הנשים והוקצה אזור נוסף המיועד לקהל המעורב.

הפארק הלאומי בעפולה לקראת הופעתו של הזמר מוטי שטיינמץ 14 באוגוסט 2019. שלומי גבאי
הפארק הלאומי בעפולה, בשבוע שעבר/שלומי גבאי

שדולת הנשים ערערה על ההחלטה לבית המשפט העליון, ובמקביל להופעה התקיים דיון בנושא. השופטים עוזי פוגלמן, יוסי אלרון ואלכס שטיין קיבלו את הערעור - אף שהאירוע כבר היה לקראת סיום. את החלטתם לאסור על ההורדה המגדרית נימקו בכך ש"מקובלת עלינו עמדת המערערות והיועמ"ש שלא הייתה סמכות לבית המשפט היום לתת סעד שמשמעותו ביטול פסק הדין".

משמעות החלטתם של השופטים היא שלשופט עאטף עילבוני לא הייתה סמכות להפוך את ההחלטה הראשונה של השופט יונתן אברהם - שניהם שופטי מחוזי בנצרת. זאת, מאחר שש"ס לא ערערה באופן רשמי - שכן אז הערעור היה מגיע לעליון - אלא הגישה לבית המשפט המחוזי בנצרת עתירה כביכול נגד ההסכמה שנתנה העירייה בבית המשפט לחלק מפסק הדין המקורי.

עוד בוואלה!

פרשת המין בקפריסין: חקירת הפצת הסרטון מתקרבת לסיומה

לכתבה המלאה
הזמר מוטי שטיינמץ לקראת הופעתו בעפולה 14 באוגוסט 2019. שלומי גבאי
הזמר מוטי שטיינמץ בהופעתו בעפולה, בשבוע שעבר/שלומי גבאי

בתוך כך, בעיר חיפה צפוי להתקיים בסוף החודש מופע נוסף של שטיינמץ ושל הזמר מרדכי בן דוד, תחת הכותרת: "קומזיץ של התרוממות וכיסופין אל תוך אווירת הימים הנוראים", שעל מודעותיו נכתב כי הוא "מיועד לגברים". האירוע עתיד להתקיים במרכז הקונגרסים, מתקן בשותפות של חברת גב-ים והחברה הכלכלית לחיפה שהיא תאגיד עירוני בבעלות עיריית חיפה. גורם בכיר בעירייה העריך את תקציב העירייה לאירוע בכ-300-400 אלף שקלים מתקציב המופקד בידי מיכי אלפר, ממלא מקום ראש עיריית חיפה מסיעת "דגל לתושב" המזוהה עם "דגל התורה". אלפר מחזיק בתקציב התרבות התורנית בסך 3.1 מיליון שקלים, שהוצא מתקציב התרבות העירוני והוענק לו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים עם סיעתה של ראש העיר עינת קליש-רותם. חלקה של העירייה במימון האירוע המדובר יבוא מתקציב זה ולא תקציב התרבות אותו מחזיק סגן ראש העיר, דובי חיון ממרצ.

קיום האירוע עורר ביקורת ציבורית, ולאורה בוחנת עיריית חיפה מחדש את חוקיות קיומו של מופע לגברים בלבד בחסות העירייה. בראשית השבוע הבא תקיים העירייה התייעצות משפטית בעניין והחלטה תתקבל אז. בשדולת הנשים והאגודה לזכויות האזרח מזכירים כי "בתי המשפט והיועץ המשפטי לממשלה הדגישו שוב ושוב שהדרת נשים מהמרחב הציבורי או קיום אירועים ציבוריים בהפרדה בין גברים לנשים הם פסולים", אבל במענה לשדולה ששלחה העירייה מתעלמים מכך שמדובר בכלל בהדרת נשים ונתלים כבר בהתבטאות היועץ המשפטי לממשלה כי בכוונתו "להידרש בהקדם, לאמות המידה המשפטיות ולנסיבות המיוחדות הנוגעות לקיום אירועים בהפרדה עבור הציבור החרדי".

מופע נוסף בהפרדה של שטיינמץ, הפעם לצד הזמר חיים ישראל, צפוי להתקיים הערב בנהריה, ואף הוא מעורר סערה. ישראל ביתנו קראה לבטל את האירוע ואיימה לעתור נגדו, בטענה כי מדובר למעשה באירוע פוליטי המהווה תעמולת בחירות. מעיריית נהריה נמסר בתגובה כי מדובר ב"מופע לציבור הדתי אשר פתוח לקהל הרחב ואיננו אירוע פוליטי".

יואב איתיאל השתתף בהכנת הכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully