וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת ההפרדה בעפולה: ההופעה תתקיים בהפרדה לפי פשרת בית המשפט

בתגובת לעתירת ש"ס, השופט המליץ כי האמפי פארק יופרד לשלושה אזורים שווים ובמקום יוצב שילוט שיציין כי כל אחד יוכל לשבת היכן שייבחר. "החלטה שפויה שמבהירה לארגונים שחושבים שהם יודעים מה טוב לדתיים וחרדים יותר מאשר הם עצמם", בירך פרקליט ש"ס. שדולת הנשים ערערה

עריכה: רענן פוגל

בית משפט המחוזי בנצרת אישר היום (רביעי) לקיים את ההופעה בהפרדה מגדרית בעפולה, שתתקיים כסדרה לפי החלטת העירייה. במהלך הדיון בעתירת ש"ס נגד ביטול ההופעה המופרדת לקהל החרדי בפארק העירוני בעפולה, השופט עטאף עילבוני הציע כי האמפי פארק יחולק למתחם שוויוני לגברים, נשים וכן אזור מעורב. להצעתו, במקום יהיה שילוט שיציין כי כל אחד יוכל לשבת היכן שייבחר. שדולת הנשים ערערה על החלטת בית המשפט לבג"ץ.

ראש עיריית עפולה אבי אלקבץ שוחח עם יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, והשניים סיכמו כי האירוע יתקיים כפי שתוכנן בהתחלה בהפרדה מלאה ובמחיצה על פי כללי ההלכה. כמו כן, סיכמו כי כפי שתוכנן במתחם המדשאות תתקיים פעילות למתנפחים ולמשפחות בו יוצבו מסכי ענק לצפייה באירוע. י"ור ש"ס וח"כ משה גפני (יהדות התורה) יישאו דברים הערב בעפולה.

השופט כתב בהחלטתו כי "ככל שהעירייה תחליט לקיים את האירוע המתוכנן, רואה בית המשפט להמליץ לקיימו במתכונת ההצעה שניתנה בדיון, באופן שמתחם ההופעה יהיה מתחם ספציפי מוגדר, שלא ימנע כניסה של הציבור הרחב ליתר חלקי הפארק, תוך הצבת מחיצות והפרדה מגדרית במתחם הספציפי של האירוע, כך שכל אחד או אחת מבאי האירוע, יוכל להחליט מרצונו הטוב והחופשי, ללא הכוונה וללא כפייה, לאיזה תת-מתחם הוא מעוניין להשתלב, תוך שמירה על הפרדה".

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הגיש הבוקר לביהמ"ש לעניינים מינהליים בנצרת את עמדתו בעניין הופעה המיועדת לקהל החרדי בפארק העירוני בעפולה. אלי אשכנזי
סערת ההופעה בעפולה. דיון בבית המשפט, היום/אלי אשכנזי

בהמשך לשיחתם של ראש העירייה עם שרהפנים, יצאה עיריית עפולה בהודעה רשמית בו היא מברכת על החלטת בית המשפט. "לאחר דיון אותו קיים ראש העיר אבי אלקבץ וגורמי המקצוע הוחלט כי האירוע יתקיים בהפרדה על פי המלצת השופט. ראש העיר אבי אלקבץ מודה לכל השותפים למאבק וביניהם השר אריה דרעי וח"כ משה ארבל וחוזר על עמדתו כי למגזר החרדי מגיע להנות מאירוע תרבותי על פי אמונתו. אלקבץ הוסיף כי הוא קורא לכולם לנהוג בסובלנות וסבלנות ולהרבות באהבת חינם איש לרעהו", כך העירייה.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) בירך גם הוא על החלטת בית המשפט ואמר כי הוא "שמח שגם בית המשפט מבין את מה שכל ילד יהודי מבין, לציבור החרדי יש תרבות ומסורת של אלפי שנים אני שמח שגם השופט מבין שאין דבר כזה רבע הפרדה, אנו תקווה כי פסק דין זה יעביר מסר למשרדים ולרשויות המקומיות וליועצים משפטיים שמונעים שירותים מנמלית לציבור החרדי בגלל ערכים ואורח חיים שונים כדוגמת רענון נהיגה או שעות נפרדות בספריות בשכונות החרדיות אלו החלטות שרירותיות של פקידים אשר לא מגיעים לבית המשפט".

עו"ד אליעזר רודין ממשרדו של עו"ד ישראל באך המייצגים את ח"כ משה ארבל העותר בתגובה "חבר כנסת הרב משה ארבל אותו משרדנו מייצג עתר לבית המשפט בכדי לומר אמירה ברורה והיא שיש גבול לקיצוניות חילונית ולפטרנליזם על מיעוטים. בית המשפט נתן החלטה שפויה שמבהירה לארגונים שחושבים שהם יודעים מה טוב לדתיים וחרדים יותר מאשר הם עצמם. נורמות של שוייון וזכויות נשים הם חשובות מאין כמותם ביהדות וצריך לשמר אותם, אך נעשה כך שימוש בערכים האלה כדי לנגח ולהטריד מגזר מסויים ולפגוע בזכויותיו".

עוד בוואלה!

"ספגתי איומים על חיי": שפיר התעמתה עם בן גביר בדיון ועדת הבחירות

לכתבה המלאה
מודעה פרסומית על אירוע מופרד לגברים ונשים בעפולה. סריקה
מודעה פרסומית על אירוע מופרד לגברים ונשים בעפולה/סריקה

מוקדם יותר הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי הוא תומך בהחלטת בית המשפט המחוזי בנצרת, שלא לאפשר הפרדה כפויה באירוע. עם זאת, הדגיש היועץ כי ניתן לקיים אירוע בהפרדה - ככל שזו מתארגנת באופן וולנטרי על ידי באי האירוע - אך לא ניתן לכפות הפרדה על ידי העירייה או על ידי המארגנים. הבהרה זו נכתבה גם בפסק הדין המקורי.

עורך הדין המייצג את העותר, ישראל באך, טען כי "ההפרדה היא נושא הלכתי". לדבריו, "אם מונעים זאת, פוגעים בזכויות המיעוט. ההפרדה היא וולונטרית ולא נכפתה על הציבור אליו מיועדת ההופעה. מדובר במתחם סגור מראש עבור מי שקנה כרטיס לאירוע. אי קיום ההופעה המופרת יוביל, לדברי הזמר, לביטול ההופעה". בתגובה הבהיר השופט כי "הזמר לא יכול להכתיב את ההופעה בהפרדה כתנאי".

בנוסף לכך, עורך הדין הציג את עמדת היועמ"ש על נסיבות מיוחדות המאפשרות קיום ההופעה בהפרדה. "יש נוהל של הרשות לפיתוח הגליל שכותב במפורש שתינתן תמיכה כספית לקיום הופעות בהפרדה, המדינה עצמה אישרה זאת", טען. "יש פה פגיעה אנושה בחופש הדת ואותה פגיעה פוגעת בזכות לשוויון. זו תמצית הזכות לשוויון".

פארק עפולה. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
הפארק העירוני בעפולה, בו תיערך ההופעה הערב/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

ראש עיריית עפולה, ציין כי טעה בפעם הקודמת כשהסכים לפשרה. "הציבור החרדי ביקש ממני הופעה אחת בקיץ בתוך האמפי פארק שהוא מתחם סגור בתוך הפארק העירוני", הסביר. "הציבור החרדי הוא חלק מהמרקם העירוני וניתן לאפשר להם קיום אירוע אחד. לא הכרתי את האיסור על הפרדה ובנוסף, בקולות הקוראים של המשרד לפיתוח הנגב והגליל מאפשרים הפרדה".

לדבריו, "יש דרכים בהן ניתן לקיים את האירוע. בדיון יש נשים רבות שקולן לא נשמע, הן מבקשות שנקיים אירוע בהפרדה כדי שיוכלו להגיע להופעה. יש לקיים את האירוע בהפרדה ואם יש ספקות, יש לשמוע את הנשים. רוב חברי מועצת העיר תומכים בקיום האירוע בהפרדה".

"בוחרות בהפרדה כאורח חיים"

בת אל מגור, רכזת הפעילות החרדית במתנ"סים בעפולה אמרה בדיון כי הנשים "בוחרות בהפרדה כאורח חיים, הוא לא נכפה עלינו. לולא ההפרדה אנחנו מודרות מאירועים. לאירוע נרכשו 3,000 כרטיסים ונוכל סוף סןף לשמוע את הזמר הזה. זו הדרך היחידה לקיום האירוע. אנחנו לא חשות מודרות או מבוזות. לא הגברים אומרים לנו איפה לשבת, זו בחירה שלנו".

"אנחנו לא עושות זאת ממקום פחות אלא ממקום מכובד", טענה. "ההפרדה היא אנכית לבמה, באופן שווה. על הדשא יש מקום למשפחות".

(עדכון ראשון: 12:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully