וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במהלך ההופעה בעפולה: העליון ביטל את ההחלטה לאשר את קיומה

הפארק העירוני בעיר אירח את הופעתו של הזמר מוטי שטיינמץ, לאחר שבית המשפט המחוזי אישר לקיים אותה בהפרדה מגדרית, אך העליון הפך את החלטתו. דרעי: "אל תכתיבו לנו". גפני: "זו מלחמה על השם ואנחנו לא נרפה". במהלך האירוע החלה מהומה בקהל לאחר שרון קובי הגיע למקום

לאחר הסערה: הופעת המחלוקת מתקיימת בעפולה בהפרדה מגדרית/צילום: שלומי גבאי

הופעת המחלוקת בעפולה - עדכונים אחרונים:

  • ההופעה התקיימה אחרי שאושרה הפרדה בקהל לגברים, נשים ומתחם מעורב
  • במקביל, בג"ץ קיבל את ערעור שדולת הנשים והחליט לאסור על הפרדה מגדרית
  • דרעי: "מי שכפה עלינו את מושגיו - הפסיד"; אבידר: "שמחת מוקדם יותר"
  • רון קובי הגיע למקום והותקף, במקום התפתחה מהומה

הופעתו של הזמר מוטי שטיינמץ התקיימה אמש (רביעי) בפארק העירוני בעפולה, אחרי החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת לאשר אותה חרף ההפרדה המגדרית והסערה שהגיעה בעקבותיה. עם זאת, שדולת הנשים הגישה ערעור לבית המשפט העליון נגד החלטת בית המשפט המחוזי. השופטים עוזי פוגלמן, יוסי אלרון ואלכס שטיין קיבלו את הערעור - אף שהאירוע כבר היה לקראת סיום. את החלטתם לאסור על ההורדה המגדרית נימקו בכך ש"מקובלת עלינו עמדת המערערות והיועמ"ש שלא הייתה סמכות לבית המשפט היום לתת סעד שמשמעותו ביטול פסק הדין".

משמעות החלטתם של השופטים היא שלשופט עאטף עילבוני לא הייתה סמכות להפוך את ההחלטה הראשונה של השופט יונתן אברהם - שניהם שופטי מחוזי בנצרת. זאת, מאחר שש"ס לא ערערו באופן רשמי - שכן אז הערעור היה מגיע לעליון - אלא הגישו לבית המשפט המחוזי בנצרת עתירה כביכול נגד ההסכמה שנתנה העירייה בבית המשפט לחלק מפסק הדין המקורי.

מנכ"לית שדולת הנשים, מיכל גרא מרגליות, אמרה לאחר ההחלטה: "בית המשפט העליון אמר באופן חד וברור שהפסיקה שניתנה הבוקר לא היתה בסמכות, והיא בטלה. נמשיך לשמור על המרחב הציבורי פתוח לכולם". השדולה, שהגישה את העתירה נגד ההפרדה ואת הערעור שהתקבל, יוצגה על ידי עורכי הדין חגי קלעי, מרים זלקינד וגלי זינגר.

שר הפנים, אריה דרעי במהלך הופעתו של הזמר החרדי מוטי שטיינמץ בעפולה 14 באוגוסט 2019. שלומי גבאי
"עם ישראל הרוויח". דרעי עם ראש עיריית עפולה, אמש/שלומי גבאי

באירוע המרכזי על הבמה השתתפו גם שר הפנים אריה דרעי וראש עיריית עפולה אבי אלקבץ, שבירכו על ההופעה. בהתאם לפסיקה שהתקבלה בבית המשפט המחוזי, הוצבה מחיצה בקהל בין מתחם הגברים לבין מתחם הנשים והוקצה אזור נוסף המיועד לקהל המעורב.

בקהל החלה מהומה לאחר שראש עיריית טבריה רון קובי הגיע למקום. חלק מהנוכחים תקפו אותו וצעקו לעברו קריאות גנאי, בהן: "צא כבר מהחיים שלנו". לבסוף הוצא קובי מהמתחם על ידי אנשי המשטרה בעת שההמונים מקיפים אותו. בתגובה להגעתו של קובי נמסר מהמשטרה כי "נבחר ציבור אשר נכנס למתחם מתוך כוונה ליצר פרובוקציה הורחק על ידי שוטרי משטרת ישראל, שנערכו במקום מבעוד מועד, וזאת לאחר שהופעתו במקום הביאה לתגובות מקהל הציבור ועלה חשש להידרדרות לאלימות ולפגיעה בשלום הציבור".

תקרית נוספת אירעה כששני זוגות של גברים ונשים הגיעו מהרצליה ומעפולה, לאחר ששמעו שיהיה מתחם מעורב. הם הוקפו בקהל רב וספגו קללות מצד הנוכחים על כך שהם ישבו זה לצד זה, גברים עם נשים. בתגובה אמר אחד מהם, אבי מהרצליה: "באתי לשמוע מוזיקה חסידית, לא מבין מה רוצים מאיתנו".

ראש עיריית טבריה, במהלך מהומה שפרצה בעת הגעתו להופעה של הזמר החרדי מוטי שטיינמץ בפארק בעפולה 14 באוגוסט 2019. אתר רשמי
עורר מהומה. קובי בקהל ההופעה, אמש/אתר רשמי

שר הפנים אריה דרעי אמר בדבריו על הבמה כי "עם ישראל הרוויח, עם ישראל ניצח עם השכל הישר. מי שניסה לכפות עלינו ואת המושגים שלו הפסיד היום, ואני מברך את החלטת השופט האמיץ". הוא הוסיף: "אנשים קנו כרטיסים לבוא לאירוע כפי שההלכה קובעת, אני שואל את האנשים שבאו לכאן, האם מישהו שהגיעו לכאן - כפו עליו לבוא?".

עוד אמר השר דרעי כי "הקרן החדשה ממנת את שדולת הנשים שמייצגות את עצמם והם החליטו לתושבי עפולה. מאיפה הפטרונות הזאת, מאיפה ההתנשאות הזאת?". לדבריו, כמו נשות הכותל, "המטרה היא פרובוקציה ולגרום לסכסוכים בעם ישראל".

"שאלתי את עצמי, הרי כל כך הרבה אירועים יש בארץ ישראל, גם לציבור החרדי, ולמה זכתה עפולה לעלות לחדשות בימים האחרונים?", המשיך דרעי. "כדי שעם ישראל יקיר ויוקיר את ראש עיריית עפולה אלקבץ וביושר בא ואומר את האמת - אני מארגן בקיץ 360 הופעות גדולות בעפולה לכל הציבורים. ואירוע אחד לציבור החרדי לא מגיע לו? תארו לכם שהיינו באים להופעה בבית יהושע ונגיד שאנחנו רוצים הפרדה. אנחנו לא מכתיבים לכם - אל תכתיבו לנו. אני שמח שרוב הציבור בישראל, כולל הרבה חילונים, תמכו בנו והבינו את המאבק".

הזמר מוטי שטיינמץ לקראת הופעתו בעפולה 14 באוגוסט 2019. שלומי גבאי
"הרגשתי שמחה עצומה". הזמר מוטי שטיינמץ/שלומי גבאי
הפארק הלאומי בעפולה במהלך הופעתו של הזמר מוטי שטיינמץ 14 באוגוסט 2019. שלומי גבאי
הקהל בהופעה בעפולה, אתמול/שלומי גבאי

שטיינמץ אמר לפני ההופעה כי הוא היה בדרך לעיר בכל מקרה. "התוכנית שלי הייתה לעלות על הבמה ולהכריז שמאוד רציתי לשמח פה את הקהל ולרגש אותם, אבל היות ובית המשפט לא מאפשר לנו, נעשה פה אירוע של קבלת עול מלכות שמיים ונלך הביתה", אמר.

שטיינמץ נשאל מה הרגיש כשבית המשפט אישר את ההופעה והשיב: "הרגשתי שמחה עצומה. אני שמח בשביל כל תושבי עפולה והאזור, בשביל הילד העפולאי שיש לו את אירוע יחיד שהוא יכול ליהנות ממנו. אני כמובן שמחתי כי אני בטוח שזה ישליך על כל האירועים שאנחנו עושים כל השנה, זה לא אירוע בודד".

הוא הודה "לקב"ה ששלח את שליחיו הנאמנים ואת השופט הנכבד, שהתייחס לצעקה מכל הארץ ושעלתה ובקעה על האפליה הזאת, והחליט להיעתר ולבדוק שוב את כל העניין והחליט את מה שהחליט ואני ממש ממש מודה לו". בנוגע לעתירה לעליון, הופתע שטיינמץ לשמוע על קיומו של הדיון הנוסף, ואמר: "הכל מאיתו יתברך. נעשה פה אירוע קבלת עול מלכות שמיים ונלך הביתה".

צופים במהלך הופעתו של הזמר מוטי שטיינמץ בפארק הלאומי בעפולה 14 באוגוסט 2019. אלי אשכנזי
ספגו קללות. זוגות הגברים והנשים שישבו בקהל/אלי אשכנזי
צופים במהלך הופעתו של הזמר מוטי שטיינמץ בפארק הלאומי בעפולה 14 באוגוסט 2019. אלי אשכנזי
"באתי לשמוע מוזיקה חסידית". הזוגות שספגו קללות בקהל/אלי אשכנזי

ראש עיריית עפולה נאם גם הוא על הבמה. "אני ראש עיר של כולם וגאה להיות גם ראש עיר של הציבור החרדי", אמר אלקבץ. "בהחלטה מושכלת הגיע היום השופט להחלטה החכמה הזאת. אני היום מתבייש להגיד שעשינו רק אירוע אחד לציבור החרדי, מגיע להם יותר. אנחנו דורשים שלא תהיה כפייה חילונית. תודה רבה לשר דרעי היקר על כל פעילותו".

תחילה בית המשפט בנצרת אסר על הפרדה מגדרית בהופעה, והיועץ המשפטי לממשלה הודיע כי הוא תומך בהחלטתו, שעוררה זעם בקרב גורמים בציבור הדתי ופוליטיקאים בימין. לאחר שש"ס עתרה נגדה, השופט עטאף עילבוני הציע כי האמפי פארק יחולק למתחם שוויוני לגברים, נשים וכן אזור מעורב. להצעתו, במקום יהיה שילוט שיציין כי כל אחד יוכל לשבת היכן שייבחר. השופט כתב בהחלטתו כי הוא ממליץ לקיים את ההופעה במתכונת זו, "כך שכל אחד או אחת מבאי האירוע, יוכל להחליט מרצונו הטוב והחופשי, ללא הכוונה וללא כפייה, לאיזה תת-מתחם הוא מעוניין להשתלב, תוך שמירה על הפרדה".

"אריה דרעי שמח מוקדם יותר"

במחנה הדמוקרטי אמרו על פסיקת העליון כי "בית המשפט העליון הוא חומה בצורה ששומרת על חזון מגילת העצמאות: מדינת מופת של שוויון ללא הבדלי דת גזע ומין. זהי בדיוק הסיבה שהכאניסטים והסמוטרי'צים נאבקים בו - הוא החומה שמפרידה בנינו לבין החזון המשיחי שלהם, חזון שנתניהו מוכן להגשים בתמורה לעסקת השוחד - מדינת הלכה תמורת הימלטות מאימת הדין. יש שופטים בירושלים".

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) אמר אחרי החלטת המחוזי מוקדם יותר היום כי דרעי "הפך היום לבנימין זאב הרצל של מדינת ההלכה". עם זאת, אחרי החלטת העליון מסר: "אריה דרעי שמח מוקדם מדי. בית המשפט העליון פסל את ההחלטה הקודמת שאיפשרה לקיים מופע בהפרדה מגדרית מלאה. הבעיה היא עם ראשי העיר שמבוהלים מאריה דרעי ופועלים בניגוד לטובת התושבים שלהם".

יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני אמר כי "זה היה צפוי. דווקא ההחלטה של השופט שאפשר לקיים את האירוע הייתה ההפתעה". לדבריו, "כל האמירות שבית המשפט דואג לזכויות המיעוט - הכל שקר. כשזה מגיע לנושאים של הציבור החרדי או הדתי זה מזכיר את הסיפור של רבי יונתן אייבשיץ עם החתול והעכבר. הם לא רואים לנגד עיניהם, לא זכויות מיעוט ולא דמוקרטיה. זה מלחמה על השם ועל משיחו ואנחנו לא נרפה, לא נוותר ונמשיך בעזרת השם את המאבק בכל הכוח".

הפארק הלאומי בעפולה לקראת הופעתו של הזמר מוטי שטיינמץ 14 באוגוסט 2019. שלומי גבאי
המחיצה שהוצבה בפארק העירוני בעפולה, אתמול/שלומי גבאי

בש"ס הגיבו כי "צר לנו ששופטי בג"ץ בחרו בפלפולים משפטיים לא רלוונטיים על פני השכל הישר וההיגיון. אנו נמשיך להיאבק כדי לשנות את ההחלטה הזו ולאפשר לכל ציבור במדינת ישראל את הזכות לחיות על פי אמונתו ואורחות חייו ללא כפייה".

ח"כ אופיר כץ (הליכוד) מסר בתגובה להחלטה: "נכחתי באירוע בעפולה, אירוע מקסים בו נכחו המוני הציבור החרדי מהאזור וכולם נהנו מאירוע המכבד את מנהגיהם. אך בדקות האחרונות התפרסמה הפסיקה של בג"ץ, וכולנו קבלנו הוכחה נוספת מדוע פסקת ההתגברות כל כך נחוצה למדינת ישראל".

שר המשפטים אמיר אוחנה אמר מוקדם יותר כי "היה אפשר להתנהל יותר בחכמה סביב ההפרדה באירוע בעפולה: מטרתנו היא לבנות גשרים בין חלקי החברה, לא לקטב ולפלג. אין הצדקה להדיר את הציבור החרדי, שנוהג לקיים אירועים בהפרדה, מהמרחב הציבורי".

מודעה פרסומית על אירוע מופרד לגברים ונשים בעפולה. סריקה
ההזמנה להופעה/סריקה

מנכ"לית שדולת הנשים מיכל גרא-מרגליות אמרה לוואלה! NEWS כי "בית המשפט העליון אמר באופן חד וברור שהפסיקה שהתירה את האירוע בהפרדה בעפולה ניתנה בחוסר סמכות והיא בטלה. פסק הדין הקיים מתחילת השבוע, שקובע שאמצעים חיצוניים להסדיר הפרדה מגדרית, סדרנים ושילוט - אסורים, אנחנו נמשיך להשאיר את המרחב הציבורי פתוח ונתנגד להפרדה מגדרית במרחבים ציבוריים, ובוודאי במימון ציבורי".

(עדכון ראשון: 19:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully