וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסערה הבאה: דרישה לבטל מופע לגברים בלבד בחסות עיריית חיפה

12.8.2019 / 15:02

בעוד שבועיים תתקיים בעיר הופעתו של מוטי שטיינמץ וגורם בכיר בעירייה העריך את העלות ביותר מ-300 אלף שקל מתוך תקציב מ"מ ראשת העיר המזוהה עם דגל התורה. "למה לבטל? האירוע פונה לקהל שזה הצורך שלו", אמר. שדולת הנשים: הדרת נשים מהמרחב הציבורי מנוגדת לחוק

עריכה: תומר לוי

מוטי שטיינמץ, הזמר שאמור היה להופיע באירוע המופרד בעפולה, צפוי בעוד שבועיים להשתתף בהופעה בחיפה תחת הכותרת: "קומזיץ של התרוממות וכיסופין אל תוך אווירת הימים הנוראים". האירוע עתיד להתקיים במרכז הקונגרסים, מתקן בשותפות של חברת גב-ים והחברה הכלכלית לחיפה שהיא תאגיד עירוני בבעלות עיריית חיפה. יש מודעות המפנות לפרטים נוספים במגזין התרבות של העירייה, יש מחיר מסובסד לתושבי העיר, 35 שקלים במקום 60 שקלים לציבור הרחב, יש לוגו של האגף לתרבות יהודית במשרד החינוך, יש לוגו של העירייה ויש אזהרה: "האירוע מיועד לגברים".

בעירייה לא מתנערים מהחסות. גורם בכיר בעירייה העריך את תקציב העירייה לאירוע בכ-300-400 אלף שקלים מתקציב המופקד בידי מיכי אלפר, ממלא מקום ראש עיריית חיפה מסיעת "דגל לתושב" המזוהה עם "דגל התורה". אלפר מחזיק בתקציב התרבות התורנית בסך 3.1 מיליון שקלים, שהוצא מתקציב התרבות העירוני והוענק לו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים עם סיעתה של ראש העיר עינת קליש-רותם. חלקה של העירייה במימון האירוע המדובר יבוא מתקציב זה ולא תקציב התרבות אותו מחזיק סגן ראש העיר, דובי חיון ממרצ.

הזמר החרדי מוטי שטיינמץ. עיבוד תמונה
בעירייה לא מתנערים מהחסות. פרסומת לקראת הופעתו של שטיינמץ בחיפה/עיבוד תמונה

"לא אני יזמתי את זה, לא אני עומד מאחורי זה, אני לא אחראי על זה ולא אני דוגל בגישה הזו", אמר לוואלה! NEWS סגן ראש העיר חיון. "תפנו למי שאחראי על התרבות החרדית שזה מיכי אלפר. אני מתנגד לדברים האלה". מצד שני הוסיף כי "יש חרדים בציבור, אני מסכים שמגיעים גם להם אירועים. הם קיבלו את ליטרת הבשר שלהם ואין לי את הזכות ואת היכולת לקחת אותה כי זה שלהם. יאמר לזכותה של עינת קליש-רותם שמה שהיא הבטיחה בהסכמים היא עמדה בו. ומצד שני אני אומר שלא ינסו לפגוע בכבשת הרש שלי של היהדות הפלורליסטית, כי זה מה שקורה, ראה את ההתנגדות לאירועי קבלת שבת בים שכולן לא עולות שליש ממה שהולך לעלות להם האירוע הזה".

אלפר ציין שהשתתפות העירייה תהיה נמוכה הרבה יותר, נמנע מלמסור תקציב מדויק אבל התעקש שאפילו לא 100 אלף שקלים. גם זה לא בדיוק כסף קטן אבל לטענתו איש לא פנה אליו מהמחלקה המשפטית בעקבות הפסיקה בבית המשפט המחוזי בנצרת והוא בכלל לא מתרגש מהמהומה שהתרגשה על עפולה. "אני חושב שבית המשפט נתן פסיקה שלא מבוססת על החוק הישראלי אבל בכל מקרה כאן מדובר במשהו שונה", אמר. "זה לא אירוע לגברים ונשים שיש בו הפרדה. מדובר באירוע לגברים בלבד".

עוד בוואלה!

הסערה בעפולה: "לא ייתכן שבארץ הקודש חרדים לא ייהנו מתרבות"

לכתבה המלאה
הרב דב "דובי" חיון שנעצר הבוקר על ידי המשטרה בחשד כי הוא עורך חופות, 19 ביולי 2018. באדיבות: התנועה המסורתית בישראל, מערכת וואלה! NEWS
מתנגד. חיון/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות: התנועה המסורתית בישראל

אלפר הבהיר כי הוא נחוש לקיים את האירוע. "למה לבטל? אני לא רואה שיש בעיה. זה אירוע שפונה לקהל יעד שזו הדרישה שלו וזה הצורך שלו. אם בית משפט לא יבטל אותו הוא יתקיים". לדבריו, "כל השנים היו אירועים כאלה, גם בתקופת יונה יהב. גם בתיאטרון חיפה. גם עם מוטי שטיינמץ". עוד הוסיף כי "מתקיימים גם הרבה אירועים לנשים בלבד", אבל התקשה למסור איזה אירוע לנשים מתקרב להפקה של שטיינמץ, לה הוא מעריך כי יגיעו כ-2,000 גברים.

בתוך כך, סגן ראש העיר חיון ממתין להתערבות בית המשפט. "הלוואי והחוק יאמר להם שאסור. אני מחכה".

"העירייה נותנת יד ליחס מפלה ומשפיל"

"קיום אירוע לגברים בלבד במימון העיריה ובחסותה הוא אפליה הנוגדת את החוק והדרת נשים", אמרה עו"ד מרים זלקינד, מקדמת מדיניות וחקיקה בשדולת הנשים, שפנתה בדחיפות בעניין לראשת העיר חיפה ולמשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר. "אתמול ניתן פסק דין של בית המשפט המחוזי בעפולה האוסר הפרדה מגדרית במרחב הציבורי ואנו מצפות כי גם עיריית חיפה תפנים את המסר החשוב הזה ותדאג לפתוח את האירוע לכל הציבור בשוויון מלא", אמרה.

"הדרת נשים מהמרחב הציבורי והפלייתן בקבלת שירות ציבורי הן פעולות אסורות, המנוגדות לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, עומדות בניגוד גמור לעיקרון השוויון וכן מהוות הפרה של חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים משנת 2000", נכתב במכתב ששיגרה היום שדולת הנשים לראשת העיר חיפה ולזילבר. השדולה ציינה את החלטתו של השופט שאסר על הפרדה בין נשים לגברים המופע מוזיקלי שתוכנן בפארק בעפולה בנימוק כי הדבר מנוגד לחוק וקבע כי "כל אחד מבאי האירוע יהיה רשאי לפי שיקול דעתו לשהות בכל מקום באירוע". לטענת השדולה מופע לגברים בלבד - מהווה גם כן עבירה על החוק מאותם נימוקים.

עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, ציין כי "בתי המשפט והיועץ המשפטי לממשלה הדגישו שוב ושוב שהדרת נשים מהמרחב הציבורי או קיום אירועים ציבוריים בהפרדה בין גברים לנשים הם פסולים. מקומם שעיריית חיפה תומכת בקיום אירוע לגברים בלבד. בכך היא מתנערת ממחויבות לזכות לשוויון ונותנת יד ליחס מפלה ומשפיל כלפי נשים. אני קורא לעירייה לחזור בה מכך ולאסור על קיום האירוע מבלי שיהיה צורך לפנות בעניין לבית המשפט".

מטעמה של ראשת העיר לא נתקבלה תגובה.

(עדכון ראשון: 13:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully