וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט אסר על הפרדה מגדרית במופע בעפולה: "פגיעה בשוויון"

בית המשפט קיבל עתירה שהוגשה על ידי שדולת הנשים נגד הפרדה בין גברים לנשים באירוע בהשתתפות ראש העיר. השופט הורה לעירייה לסכל ניסיונות להפרדה: "כל אחד מבאי האירוע יהיה רשאי לשהות בכל מקום". בעקבות ההחלטה, בוטלה ההופעה. סמוטריץ': "ביהמ"ש כופה ערכיו המעוותים"

פארק עפולה. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
פארק עפולה/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל היום (ראשון) את עתירת שדולת הנשים נגד עיריית עפולה, שבפארק העירוני שלה מתוכנן להתקיים בשבוע הבא מופע מוזיקלי בהפרדה מגדרית המיועד גם לתושבים מיישובים סמוכים. השופט יונתן אברהם אסר על קיום המופע בהפרדה, הורה לסדרני העירייה למנוע ולסכל כל ניסיון לבצע אותה ואמר כי יש לערב את משטרת ישראל במידת הצורך. כמו כן, הוא חייב את העירייה לשלם את הוצאות המשפט של העותרות בסך 5,000 ש"ח. בעקבות החלטת בית המשפט, הזמר מוטי שטיינמץ ביטל את הופעתו, והאירוע בוטל.

הדיון התקיים לאחר שעיריית עפולה ביקשה לסגור את הפארק לתושבים מן החוץ למשך רוב חופשת הקיץ, וחזרה בה רק בלחץ בית המשפט. "האירוע מיועד למשפחות בהפרדה מלאה", נכתב במודעת האירוע, ומתנוססים עליו בגאווה שמות בכירים בעירייה: ראש העיר אבי אלקבץ וסגן ראש העיר צורי כהן. שדולת הנשים פנתה במכתב רשמי לראש העיר והדגישה כי מעורבות העירייה באירוע בהפרדה בין גברים ונשים מנוגדת להחלטת ממשלה בנושא.

בדרישה לבטל את המופע במתכונתו הנוכחית הנדירה נטען כי "הפקת מופע מעין זה בפארק עירוני מרכזי, מרחב ציבורי השייך לכל תושבי העיר, ללא נשים על הבמה ובהפרדה מגדרית, פוגעת בערך השוויון ומפלה נשים". משלא נענתה השדולה על ידי עיריית עפולה, הגישה יחד עם עו"ד חגי קלעי את העתירה המנהלית הדחופה נגד עיריית עפולה ונגד "מרכזים לקהילה ולהתחדשות שכונות בעפולה", על מנת שלא לאפשר את קיום האירוע ביום רביעי הקרוב במתכונת זו.

מודעה פרסומית על אירוע מופרד לגברים ונשים בעפולה. סריקה
המודעה הפרסומית על האירוע בהפרדה/סריקה

בשנת 2014 אומץ כהחלטת ממשלה דוח מקיף על המאבק בהדרת נשים, שקבע כי "משרד ממשלתי או רשות ציבורית אחרת אינם רשאים לארגן אירוע ציבורי שבמהלכו יינקטו צעדים שמטרתם להביא להפרדה בין גברים לנשים". זאת ועוד, בבסיס העתירה עומד העיקרון כי הפרדה על בסיס מין בשטח בבעלות ציבורית עומדת בניגוד להוראות חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ופוגעת פגיעה אסורה בזכות לשוויון ובזכות לכבוד. כמו כן, לטענת שדולת הנשים ההפרדה עומדת בניגוד לפקודת העיריות, בניגוד לחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים ובניגוד לכללי המשפט המנהלי.

בעקבות עתירת שדולת הנשים הגיבה לעיריית עפולה כי העירייה קיבלה את עמדת היועמ"ש, "ולפיכך הורתה להסיר מהפרסומים לאירוע את נושא ההפרדה המגדרית".

שדולת הנשים בירכה על העובדה כי העתירה דחפה את העירייה להביע רצון לפעול ללא הפרדה מגדרית. . לדבריה, זהו "רצון שלא נגלה לעינינו עד לתשובה הרשמית של העירייה לבית המשפט כי עוד באותו הבוקר התקבל במשרדנו מכתב בו הוסבר באריכות למה לעירייה יש זכות לקיים הפרדה מגדרית".

אולם, טענה שדולת הנשים, "מאחר שנוסח ההודעה שהועבר היה עמום מאוד, והשאיר פתח רחב ביותר להפרדה מגדרית, לרבות בדרך של הצבת מחיצות על ידי ההפקה או צד שלישי המעורב באירוע, הצבת שלטים המורים על הפרדה, הפעלת מערכת כריזה בעניין, והכוונת קהל על ידי צדדים שלישיים, שלחו העותרות הערות לנוסח המוצע, על מנת למנוע מצב שבו עמימות הניסוח תביא להפרדה בעצימת עיניים. כיוון שצווים אלה טרם יתווספו והבהרנו כי לא די להסיר את ההפרדה מהפרסומים, אלא לוודא שלא תהייה הכוונה להפרדה, כמו מחיצות ושילוט. לא מחקנו את עתירתנו".

עוד בוואלה!

המרדף המשטרתי הסתיים בהתהפכות רכב: תושבי מנדא נאשמים בהריגה

לכתבה המלאה

"אין למנוע מכל אדם לשהות במקום מסוים"

לבסוף, בהחלטתו קבע השופט אברהם כי הוא "אוסר על ביצוע הפרדה מגדרית על רקע של מין, גזע או כל מגדר אחר במהלך האירוע. כל אחד מבאי האירוע יהיה רשאי לפי שיקול דעתו לשהות בכל מקום באירוע, ונאסר בזאת על מי מהסדרנים או המאבטחים, או כל גורם מארגן אחר באירוע, לבצע פעולה כלשהי של הפרדה על רקע מגדרי".

כמו כן, הוא הורה למאבטחי וסדרני המשיבות למנוע כל ניסיון שנועד לבצע הפרדה מגדרית, לסכל כל ניסיון להציב שלטים המורים על הפרדה או מחסומים או אמצעי כריזה, ולערב את משטרת ישראל הנוכחת במקום בכל מקרה שגורם כלשהוא ינסה לבצע הפרדה כאמור. "אין באמור לעיל כדי למנוע מכל אדם בקהל החפץ מרצונו החופשי לשהות במקום מסוים באזור", הבהיר השופט.

עיריית עפולה, יולי 2012. שלומי גבאי
עיריית עפולה/שלומי גבאי

הוא קבע כי על העירייה להודיע עד מחר בשעה 16:00 למארגני ולמפיקי האירוע ולספק השירותים שהוזכר בפרוטוקול הישיבה וכן לאומן המופיע, את תוכנו של פסק דין זה ואת האיסור לפיו לפעול בשטח האירוע לצורך הפרדה מגדרית. "אני מורה למשטרת ישראל שנציגיה יהיו נוכחים באבטחת האירוע, לסייע לכל מי הפונה אליה בטענה או תלונה כי מתבצעת הפרדה מגדרית, למנוע הפרדה שכזו ולהרחיק ממקום האירוע כל אדם העוסק בהפרדה מגדרית בשעת האירוע", אמר השופט.

בנוגע לתשלום ההוצאות אמר השופט אברהם כי "נוכח העובדה כי עיריית עפולה נתבקשה מבעוד מועד על ידי העותרות לבצע פעולות למניעת ההפרדה המגדרית, ולא טרחה להשיב לעותרות כי תבצע את הפעולות כפי שדורש החוק, הרי שהגשת העתירה הייתה מוצדקת ונעשתה בלית ברירה. על כן זכאיות העותרות להוצאות העתירה. בהתחשב בעובדה כי הדיון שהתקיים היה קצר וכן באגרה ששולמה, אני מחייב את המשיבות לשלם לעותרות הוצאות משפט בסכום כולל של 5,000 שקלים".

מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים בירכה: "עשינו היום עוד צעד משמעותי כדי להבטיח את מעמדן וזכותן של נשים להיות נוכחות ושוות בכל מרחב ציבורי. נשים במרחב הציבורי. לא ייתכן שבמרחב הציבורי ובמימון ציבורי אבא לא יוכל ללכת עם הבת שלו למתנפחים ואימא תופרד בכניסה לפארק ציבורי מהבנים שלה, כפי שהיה אמור להיות באירוע בעפולה". היא הוסיפה: "השבוע התראיינה בגל"צ שרת המשפטים לשעבר ויו"ר הימין המאוחד, איילת שקד, ואמרה שהפרדה אינה הדרה. אלא שהפרדה היא מופע מרכזי מאוד של הדרה. זאת דרך אפקטיבית לחלק משאבים ציבוריים בצורה לא שוויונית, להנציח ולחזק סטריאוטיפים והסללה מגדרית ולדחוק לשוליים השפעה של נשים."

עורכי הדין חגי קלעי, גלי זינגר ומרים זלקינד המייצגים את העותרות מסרו טרם ההחלטה כי "המרחב הציבורי צריך להיות פתוח לכל, ללא הפרדה. אין לקבל את ניסיונה של עיריית עפולה להצהיר על מחויבות לשיוויון ולהתנער מהפרדה על בסיס מין, ובאותה נשימה לקרוץ שתאפשר אכיפה של ההפרדה על ידי גורמים פרטיים".

"פסיקה שמתאימה לט' באב"

יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני מסר בתגובה להחלטה כי "הפסיקה של השופט היא פסיקה מרושעת, שמתאימה לט' באב - יום החורבן, ותגרום להרבה מאד אנשים ובני נוער לא להשתתף באירוע. אני קורא לכל המשתתפים, שלא לפגוע האחד בשני, ומתוך רצון והסכמה כל אחד ישמור על מקומו הוא".

לדברים הצטרף גם איש הימין המאוחד, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'. "מדובר בפסק דין חמור ומקומם שמצטרף לשרשרת של פסיקות שהופכות את בית המשפט למי שמציב את עצמו נגד היהדות והציבור הדתי, ומבקש לכפות עליהם את ערכיו המעוותים ולהעביר אותם חינוך מחדש", אמר. "ביטול האירוע בעפולה הוא גזל כבשת הרש של הציבור הדתי בעיר, שמבקש להנות מעט מהמרחב הציבורי ותקציביו באופן שתואם את ערכיו ואת השקפת עולמו. ספרו לנו עוד על כפיה דתית. הלוואי ויכולתי לצפות מראש הממשלה לצאת להגנתו של הציבור הדתי ולקרוא את היועץ המשפטי לממשלה, שאנשיו מובילים את הכפיה החילונית הפונדמנטליסטית הזו, לסדר. אבל הוא עסוק בלחפש כעת את המנדטים שלהם ואין לו זמן לטפל במצוקותיהם".

סמוטריץ' הוסיף: "אני קורה לכלל המפלגות הדתיות להודיע כעת לראש הממשלה כי יתנו את כניסתם לממשלתו אחרי הבחירות בביצוע תיקוני החקיקה הנדרשים כדי לשים סוף לכפיה החילונית הזו ולאפשר לציבור הדתי לחיות על פי אמונתו".

עיריית עפולה מסרה בתגובה: "מתוך 360 אירועי קיץ, הרשות ביקשה להפיק אירוע לציבור החרדי שיחגוג ויהנה לפי מנהגיו. צר לנו שלא התאפשר. נכבד את החלטת בית המשפט".

(עדכון ראשון: 16:15)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully