וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא איש ציבור": צו הרחקה ניתן לפעיל ברק כהן מאבנר נתניהו

4.8.2019 / 14:53

בית משפט השלום בתל אביב הוציא צו נגד הפעיל ברק כהן שתיעד את עצמו ניגש אל בנו של ראש הממשלה במסעדה בתל אביב. עורך דינו של נתניהו השיב לטענות נגד ראש הממשלה: "מה לזה ולאבנר? הוא ילד". נתניהו על דוכן העדים: "שונא את העובדה שאני מאובטח, לא בחרתי בדרך פוליטית"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: רענן פוגל וניר חן

בית משפט השלום בתל אביב הוציא היום (ראשון) צו שאוסר על הפעיל החברתי ברק כהן להטריד את אבנר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, או להתקרב אליו למרחק של פחות מ-150 מטרים. כמו כן, נאסר על כהן ליצור איתו קשר או לפנות אלי ובכל צורה עד ל-3 בפברואר 2020. זאת, לאחר שלפני כשבוע וחצי תיעד עצמו כהן ניגש לנתניהו הבן שישב במסעדה ברחוב אבן גבירול בתל אביב, וקרא לעברו קריאות שונות.

בבקשה שהגיש נתניהו ביקש מבית המשפט לאסור על כהן "להטריד אותו, לאיים עליו, לבלוש אחריו, לצעוק לעברו או להתגודד סביבו ולפגוע בפרטיותו בכל דרך", וכן להימצא במרחק של פחות מ-200 מטר ממנו. לטענתו הצו הכרחי לשם "הגנה על פרטיותו, שלומו וביטחונו" של נתניהו.

נתניהו עלה לדוכן העדים, וביקש לומר לפני תחילת החקירה הנגדית של כהן: "אני שונא את העובדה שאני מאובטח". לדבריו, "נמצאים פה איתי ארבעה מאבטחים שאני מכיר אישית, ויודע שהם לטובתי, אבל אני לא רוצה להיות במקום הזה. אני בן של ההורים שלי. פשוט נולדתי. ואני בן משפחה. לא ניתנה לי במסגרת המשפחתית שלי... אין לי סיבה באמת לבוא ולהלבין את פניהם של ההורים שלי. אני מאובטח לא בהחלטתי, ונמצא בסיטואציה הזו לא בהחלטתי".

דיון אבנר נתניהו נגד ברק כהן, השלום ת"א, 4 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
"שונא את העובדה שאני מאובטח". אבנר נתניהו מגיע לדיון בבית המשפט, היום/ראובן קסטרו

במהלך חקירתו הנגדית אמר נתניהו לכהן: "אין לי בעיה עם הטענות שלך כלפי המשפחה שלי. אני קם איתם כל יום ואני חי עם זה. אבא שלי בחר בדרך פוליטית והוא זכאי לביקורת. אנשים שגדלתי איתם מגיל אפס אומרים לו אותן בפנים. ואח שלי גם בחר דרך פוליטית, אז הביקורת שהוא מקבל, גם ממך, הן גם לגיטימיות. אני לא בחרתי בדרך פוליטית".

בנוסף לכך, אבנר נתניהו התייחס לברכה שנשא בפני אביו באירוע שהתקיים בחודש שעבר, לציון שבירת השיא של אורך כהונתו בראשות הממשלה, ואמר: "פעם אחת באירוע לכבוד אבא שלי אמרתי לו כמה אני מעריך אותו, כמו אלפי ישראלים אחרים. אז בוא תטריד מיליון וחצי ישראלים. אני לא אבחר בחיים פוליטיים. לא אעשה את זה לעצמי".

עו"ד יוסי כהן, המייצג את נתניהו, אמר בשלב הסיכומים: "בעיניי חברי (ברק כהן) אינו עבריין. הוא אדם שמנסה להגיע לציבור, לגעת אולי ברגשות של הציבור, בצורה מאוד מסוימת. ובדרך הוא עושה דברים שבעיני הם לא נאותים ולא חוקיים. הוא פוגע באנשים חפים מפשע שאין להם שום עניין באג'נדה הפוליטית שלו. בריונות, קריאות גנאי, ניסיון להעליב בן אדם שיושב עם חברה שלו ואוכל ארוחת ערב - זו לא הדרך".

דיון אבנר נתניהו נגד ברק כהן, השלום ת"א, 4 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
תיעד את עצמו ניגש לנתניהו וקורא לעברו קריאות. ברק כהן בבית המשפט, היום/ראובן קסטרו

השופט השיב: "ההתלבטות שלי היא האם זה לא מחיר שהדמוקרטיה יכולה לשאת? ברור לגמרי שהדרישה היא שמר אבנר נתניהו ישלם את המחיר בשביל החברה הדמוקרטית. אבל השאלה אם בנקודת האיזון שבין חופש הביטוי והמחאה הפוליטית, לבין הזכות החשובה לא פחות של אדם שלא יטרידו אותו, האם אי אפשר למצוא את נקודת האיזון יותר קרוב לאיפה שברק כהן מנסה לשים אותה? אפשר לטעון תיאורטית שככל שאדם קרוב יותר לזירה הפוליטית, הוא צריך להיות נכון יותר לשלם את המחיר, לטובת חופש הביטוי הפוליטי".

יוסי כהן ענה בתגובה: "בפרשת העיתונאי יגאל סרנה נקבע שהדם של נבחרי ציבור אינו הפקר. גם לאיש ציבור יש זכות לשבת במסעדה בערב בלי שיצעקו לו 'אביך גנב' או 'אחיך זנאי'. ופה לא מדובר באיש ציבור".

השופט הציע להגיע לצו בהסכמה לפיו ברק לא יפנה יותר לאבנר נתניהו. יוסי כהן ביקש שיהיה גם אלמנט של מרחק שברק חייב לשמור ממנו. בית המשפט יצא להפסקה כדי לתת לצדדים אפשרות להתייעץ בינם לבין עצמם, ולאחריה הודיע יוסי כהן, כי הם מבקשים בכל זאת החלטה מנומקת של בית המשפט.

דיון אבנר נתניהו נגד ברק כהן, השלום ת"א, 4 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
הדיון בבית המשפט בראשות השופט אמיתי יריב, היום/ראובן קסטרו

בטרם הדיון ניסה עורך דינו של נתניהו ביקש לפתור את נתניהו הבן מהתייצבות לדיון, לטענתו משום שהקהל הרב עלול לסכן אותו. השופט יריב סירב בתוקף לבקשה והורה לנתניהו להתייצב מיד, שאם לא כן לא יחל את הדיון.

משהתעכב בהגעתו, השופט נזף בעו"ד יוסי כהן וניסה להבין מדוע אבנר נתניהו טרם התייצב. "למה הלקוח של אדוני לא היה כאן בשעה 10:00? השעה היא 10:52 ואומרים לי שזה עניין של 20-30 דקות עד שסידורי האבטחה יאשרו. תסביר לי למה שאני לא אמחק את הבקשה ואורה לכם להגיש אותה שוב כשתהיו מוכנים להתייצב?".

לדברי השופט, לפני הדיון אמרו לו אנשי משמר בתי המשפט כי לא נעשו הפעולות המקדימות שדרושות להגעת אישיות מאובטחת. "ההבנה שלי באבטחה היא מאוד מצומצמת", אמר השופט יריב. "אבל להבנתי כדי שאישיות מאובטחת תהיה פה בעשר, צריכים לקרות כל מיני דברים שלא קרו".

יוסי כהן בדיון אבנר נתניהו נגד ברק כהן, השלום ת"א, 4 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
"הוא לא איש ציבור". עורך דינו של נתניהו, יוסי כהן/ראובן קסטרו

עורך דינו של נתניהו נשאל על ידי השופט כיצד הוא מגיב לטענתו של ברק כהן, לפיה העובדה שאבנר נתניהו זוכה לאבטחה ולנהג על חשבון המדינה, הופכת אותו לאיש ציבור ולכן ניתן להפגין מולו. עו"ד כהן השיב כי "איש פוליטי או איש ציבור הוא מי שעוסק בעשייה ציבורית. אדם שבגלל שהוא בן של ראש ממשלה יש לו אבטחה, זה לא הופך אותו לאיש ציבור. ומעבר לטענה הזו אין פה שום טענה. בקוראינו את התגובה - הכול טענות כנגד ראש הממשלה. מה לזה ולאבנר נתניהו? הוא ילד". השופט אמר כי " לפי פרסומים זרים הוא בן 24, זה לא ממש ילד", ובתגובה הבהיר כהן: "התכוונתי בן של, צאצא. הוא לא איש ציבור".

עו"ד כהן שאל את ברק כהן: "אתה עבריין מורשע, נכון?". בתגובה, השיב הפעיל: "כמו שרה נתניהו". כשנשאל במה הורשע, השיב ברק כהן "בהעלבת שרת משטר", אך השופט אמר: "אני לא מכיר עבירה כזו".

"זה דיון משפטי, לא קרקס"

בתחילת הדיון התברר כי האולם צר מלהכיל את הקהל שהגיע למקום, והשופט עמית יריב קבע כי לעיתונאים תינתן קדימות על פני אזרחים שהגיעו לתמוך בכהן. "לדאבון הלב, האולם קטן והקהל גדול", קבע השופט. "יש להכריע מי יזכה ליהנות מן הדיון ומי יאלץ להמתין עד שיתפרסמו קורותיו מעל גלי האתר, בציוצים או בסטטוסים. אני סבור שעקרון פומביות הדיון מצדיק העדפת נוכחותם של אנשי תקשורת - אשר תפקידם להביא את דבר הדיון וקורותיו לקהל הרחב".

בסופו של דבר נמצא פתרון - והדיון הועבר לאולם גדול יותר. עם המעבר לאולם החדש, הזהיר השופט את קהל כי "קודם כל זה דיון משפטי, לא מופע, לא הצגה ולא קרקס. מי שיפריע או ידבר מחוץ לתורו, מתוקך סמכותי אני אוציא אותו מהאולם. לא תהיה התרעה נוספת".

הסרטון של כהן ניגש לנתניהו:

צילום: עמוד הפייסבוק של ברק כהן

כהן תיעד את האירוע ופרסם אותו ברשתות החברתיות, כחלק מיוזמה שאותה הוא מכנה "באים לנתניהו". בעקבות האירוע הגיש אבנר נתניהו לפני שבוע תלונה במשטרה נגד כהן, בגין איומים והטרדה. כהן זומן לחקירה בתחנת לב תל אביב, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "לידיעת הקורא ביבי חלש. שוחד, מרמה והפרת אמונים הן עבירות פליליות חמורות. להפגין נגד מי שמבצע אותן זאת אזרחות ראויה. אפס קטן ופחדן".

(עדכון ראשון: 10:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully