וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדמוקרטים עטו על ביידן, וטראמפ יכול לחכך את ידיו בהנאה

28.6.2019 / 22:20

למרות נקודת הזינוק הטובה של הפייבוריט הדמוקרטי, התשישות והפה הגדול שלו עלולים להראות לו את הדרך למטה. ביידן הוא עדיין השועל הוותיק ביותר בשדה, אך הפריימריז צפופים והסכסוך עם האגף השמאלי של המפלגה ממשיכים לשחק לטובתו של הנשיא בלבד

רויטרס

קמפייני הבחירות לנשיאות ארצות הברית דומים לטיפוס הרים מפרך, כשרבים נוטשים את האתגר באמצע הדרך, ובמקרים רבים הראשון להגיע לפסגה הוא לא מי שהעזו לחשוב עליו בתחילת המסלול. כפי שהיה ב-2016, אז הוא היה עוד סגן נשיא בשלהי הקדנציה, ג'ו ביידן הוכתר כפייבוריט הדמוקרטי עוד לפני שבכלל הכריז על ריצתו. לפני שלוש שנים הוא ויתר על ההזדמנות לנסות ולרשת את ברק אובמה בשל מותו של בנו, אולם לקראת סוף כהונתו הראשונה של דונלד טראמפ הוא החליט לחזור למרכז הבמה.

הסקרים, שכולם חוששים להסתמך עליהם, הראו ועדיין מראים כי ביידן יכול לגבור על טראמפ ולהפוך כמה מדינות מפתח שעברו לרפובליקנים ב-2016 - בהן פנסילבניה ומישיגן - ההכרחיות לכל ניצחון של הדמוקרטים. גם הסקרים של ביידן על סיכוייו לזכות במועמדות המפלגה הדמוקרטית היו לצדו, ומה יכולה להיות נקודת זינוק טובה יותר?

כאן טמונה הבעיה של המועמדים הפייברוטים. במרוץ כל כך ארוך, יש להם רק לאן לרדת. מאז ניצחונו ההיסטורי של טראמפ ב-2016 התקשו הדמוקרטים לגבש חזון מאוחד ולהימנע מהסכסוכים הפנימיים בין האגף השמאלי הסוציאליסטי ההולך ומתחזק לבין הממסד המפלגתי המיינסטרימי יותר. במקום זאת, 21 אישים שונים הציעו את עצמם כטובים ביותר להתמודד מול טראמפ בנובמבר 2020. כשהשורות כל כך צפופות, מי שרוצה להתבלט צריך להשתחל ולמרפק את דרכו לצמרת.

עוד בנושא המרוץ הדמוקרטי בוואלה! NEWS:
איראן, הגירה - וכמעט אף מילה על טראמפ: העימות הדמוקרטי הראשון
"לפחות הייתה אדיבות": סערת ההפרדה הגזעית של ביידן
צפון קוריאה "מברכת" את ביידן: "טיפש אימבציל עם IQ נמוך"

ג'ו ביידן וקמלה האריס בעימות של המפלגה הדמוקרטית - 28/6. רויטרס
המנצחת הגדולה בעימות. האריס לצד סנדרס וביידן/רויטרס

וזה לא שביידן לא מוסיף שמן למדורה בעצמו. האיש והפה הגדול, שהקריירה הפוליטית הארוכה שלו הייתה רצופה פליטות פה ואינטראקציות שנויות במחלוקת עם נשים - חלקן טענו שמדובר בהטרדות של ממש - לא מפסיק למעוד. הוא זגזג בנוגע לעמדותיו סביב סוגיית ההפלות, שתהיה מרכזית מאוד בבחירות הקרובות לאור קידום חוקים מגבילים על ידי הרפובליקנים; הוא העתיק חלקים מנאומו על משבר האקלים; והסעיר את הרוחות כשהזכיר שעבד יחד עם סנאטורים שתמכו בהפרדה הגזעית בשנות ה-70.

כל זה התנקז לשני ערבי עימותים עמוסים במיוחד, שבהם התחלקו 20 מועמדים דמוקרטים לשתי קבוצות. בהקבצה של ביידן בלטו הסנאטור העצמאי והסוציאליסטי ברני סנדרס, שעשה חיים קשים להילרי קלינטון ב-2016 ותרם רבות להקצנה השמאלית של המפלגה, והסנאטורית קמלה האריס. בעוד שסנדרס לא הפתיע במיוחד או חרג מהאג'נדה המוכרת שלו, התומכת בביטוח בריאות אוניברסלי, האריס הייתה ככל הנראה המנצחת הגדולה ביותר בערב השני, ובכלל.

היא עשתה זאת על חשבונו של ביידן, כשהזכירה את התבטאותו בנוגע לאותם סנאטורים גזעניים ואת התנגדותו באותה התקופה לתכנית שנועדה לשלב ילדים שחורים בבתי ספר לבנים. האריס, סנאטורית שחורה מקליפורניה, הכניסה את ביידן לעמדת מגננה וקרעה עוד נדבך משכבת החסינות של סגן הנשיא לשעבר, שלעתים לא היה חד בדבריו ונראה עייף.

עוד באותו נושא

מתקפה נגד ביידן בעימות הדמוקרטי: "שיתפת פעולה עם גזענים"

לכתבה המלאה
העימות הראשון של המתמודדים בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית במיאמי, 26 ביוני 2019. רויטרס
וורן נהנתה מזירה נוחה. העימות הדמוקרטי הראשון/רויטרס
התשישות שעלתה מביידן, בן 76 - יהיה הנשיא המבוגר ביותר אי-פעם אם ייבחר - רק צפויה לחזק את אלו בתוך המפלגה הקוראים לחילופי דורות

התשישות שעלתה מביידן, בן 76 - יהיה הנשיא המבוגר ביותר אי-פעם אם ייבחר - רק צפויה לחזק את אלו בתוך המפלגה הקוראים לחילופי דורות. כשחבר בית הנבחרים הצעיר אריק סוואלוול בן ה-38, שזוכה לתמיכה אפסית לפי הסקרים, קרא לביידן "להעביר את הלפיד", השיב סגן הנשיא לשעבר כי הוא "עדיין אוחז בלפיד". הוא עורר צחוק בקהל, אבל הפער הבין-דורי והבין-גזעי בתוך המפלגה הדמוקרטית היה נגלה לעיני כל במהלך העימות בן היומיים במיאמי.

ועדיין, שלושת המועמדים המובילים לראשות המפלגה הם בעשור השמיני לחייהם - סנדרס, בן 77, ביידן ואליזבת' וורן, בת 70, הסנאטורית הפרוגרסיבית שנהנתה מזירה נוחה יותר בערב הראשון של העימות וחיזקה את מעמדה. הכוכבים הצעירים של המפלגה, בטו אורורק, לשעבר חבר בית הנבחרים מטקסס, ופיט בוטיג'ג', ראש העיר ההומו של סאות' בנד שבאינדיאנה, לא הרשימו וממילא שיעורי התמיכה בסקרים לא היו לצדם. הם יוכלו להיות ציוות ראוי לאחד המועמדים המבוגרים בתור סגניהם, אבל זה עניין שיוכרע רק בתום הפריימריז הדמוקרטיים בקיץ הבא.

זהו רק העימות הראשון, וביידן הוא עדיין השועל הוותיק ביותר בשדה ובאמתחתו כוח משיכה של קהלים שנדדו מהדמוקרטים בבחירות האחרונות לאור מועמדותה הבעייתית של הילרי קלינטון. אבל כפי שהעבר מלמד, מועמדי המפלגות בארצות הברית, ואף הנשיאים בסופו של דבר, היו בחלק מהמקרים אנדרדוגים גמורים בעת יריית הפתיחה.

הילרי קלינטון, 5 במרץ 2019. רויטרס
הייתה המועמדת הבטוחה. קלינטון/רויטרס

קלינטון הייתה המועמדת הבטוחה ב-2008, עד שסנאטור צעיר עשה את הלא ייאמן והיה לנשיא השחור הראשון אי-פעם. ג'ב בוש ומרקו רוביו היו אמורים להוביל את הרפובליקנים ב-2016, עד שהגיע טראמפ ושינה את כללי המשחק. זה יכול לעודד את האריס, אם כי היותה אישה, שחורה, מקטין מאוד את סיכוייה הכלל-ארציים. אם צריך לקחת דבר אחד העימות הדמוקרטי, יהיה זה מרכזיותה של סוגיית הגזע גם בארצות הברית של 2019.

סליפי ג'ו

מי שקפץ על הריבים המשפחתיים הללו כמוצא שלל רב היה, שלא במפתיע, טראמפ. אין ספק שהוא לא רוצה לראות את ביידן מולו בנובמבר הבא. לכל מועמד אחר הוא יוכל להדביק תוויות של סוציאליסטים מסוכנים ושל אנטישמים מסוכנים, אך ביידן בהרבה מובנים לא כל כך רחוק ממנו. על כן הוא נהנה לראות את הופעתו הצולעת של "סליפי (ישנוני) ג'ו", כפי שהוא מכנה אותו, בזמן שהוא מכתת את רגליו בין מנהיגי העולם בפסגת G20.

ככל שיתקדם הקמפיין, יבהירו הדמוקרטים מה הם יעשו שונה במדיניות החוץ בהשוואה לטראמפ. הנשיא הבטיח רבות, אבל הוא תקוע בכל החזיתות. הוא אכן ביטל את הסכם הגרעין עם איראן, אבל זה נעשה בניגוד לעמדתן של בעלות בריתה של ארצות הברית באירופה וקירב את הצדדים לעימות. קוריאה הצפונית לא עשתה צעד ממשי לקראת פירוק תכנית הגרעין שלה, בוונצואלה נותר ניקולס מדורו בשלטון וספק אם תכנית השלום הכלכלית שהציג חתנו ג'ארד קושנר תסתיים ב"עסקת המאה".

ג'ו ביידן וקמלה האריס בעימות של המפלגה הדמוקרטית - 28/6. רויטרס
לא כל כך רחוק מטראמפ בהרבה מובנים. ביידן/רויטרס

אחד השיקולים שמנעו ממנו לתקוף צבאית את איראן בשבוע שעבר, לפי גורמים שונים בארצות הברית, היה החשש שמלחמה תקשה עליו מאוד להיבחר מחדש. הן דמוקרטים והן רפובליקנים לא ששים אלי קרב נוסף במזרח התיכון הפרוע, וטראמפ חידד את אזהרותיו כשאמר שבכל מקרה, לא יישלחו חיילים אל תוך שטחה של איראן. אם יצלח את הזמן שנותר עד לבחירות מבלי שייקלע בעל כורחו לעימות מדמם, סיכוייו לשמור על הכס יישארו גבוהים.

הנשיא הרפובליקני, שהצליח לאלף כמעט לחלוטין את המפלגה שלו למרות היותו אאוטסיידר בתחילת דרכו הפוליטית לפני חמש שנים, נהנה מהיתרון שיש לכל נשיא מכהן. האחרון שלא המשיך לכהונה שנייה היה ג'ורג' בוש האב, ולצדו של טראמפ עומדת כלכלה חסונה על אף מלחמת הסחר עם סין שפוגעת במחוזות בחירה שתמכו בו בבחירות האחרונות. הדמוקרטים קיוו שחקירת התובע המיוחד רוברט מולר תוליד חומר מפליל שיפיל את הנשיא, ועל אף חומרת מעשיו של טראמפ שעולה מרוח הדברים, לא נמצאו ראיות שהוכיחו קשר פלילי בין קמפיין טראמפ למוסקבה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בבית הלבן 25 ביוני 2019. AP
תקוע בכל החזיתות. טראמפ/AP

כמו כן, מולר הותיר פתוחה את סוגיית שיבוש החקירה, כשאמר שהוא לא מזכה ולא מאשים - הוא אינו יכול לעשות זאת, לפי החוק, בכל מקרה -את נשיא ארצות הברית. עדותו בחודש הבא בפני הקונגרס, אם אכן תצא לפועל, לא צפויה לשכנע את תומכיו של טראמפ שהוא עבר על החוק. התובע המיוחד אמר בקולו כי הוא לא חושב שיש צורך בעדות, הואיל והדוח משמש לו אחת. מולר לא צפוי לחרוג מהקו שהתווה בדוח, וכל ניסיון של הדמוקרטים במצב עניינים שכזה לקדם הליך הדחה נגד טראמפ ישחק לטובתו. בהרכב הקונגרס הנוכחי ועם המידע הקיים על מעלליו של טראמפ, חמורים ככל שיהיו, זה חסר סיכוי.

ככל שהדמוקרטים ימשיכו לריב בינם לבין עצמם ולהשליך רפש אחד על השני, טראמפ יחכך את ידיו בהנאה וישתמש בבוץ הזה לטובתו. נכון להיום, ואף שיש עוד זמן רב עד לבחירות, הקדנציה השנייה שלו נמצאת בהישג יד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully