וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן, הגירה - וכמעט אף מילה על טראמפ: העימות הדמוקרטי הראשון

27.6.2019 / 7:28

10 מהמועמדים הרבים לנשיאות התייצבו לעימות שהתקיים במיאמי, החל מהסנאטורית הבכירה אליזבת וורן ועד למועמדים מוכרים פחות שאחד מהם לא זוהה על ידי המאבטחים. א'ורורק הפתיע את הצופים כשדיבר ספרדית שוטפת, נושא ביטוחי הבריאות עורר ויכוח על הבמה. הנשיא צייץ: "משעמם"

רויטרס

העימות הראשון בין המתמודדים הרבים לנשיאות ארצות הברית בבחירות 2020 מטעם המפלגה הדמוקרטית התקיים הלילה (חמישי) במיאמי בהשתתפות עשרה מהם, בראשם הסנאטורית אליזבת וורן. המרוץ הצפוף כולל למעלה מ-20 מועמדים, כאשר עשרה נוספים ישתתפו בעימות שני שיתקיים ביום חמישי הבא, בהם סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן והסנאטור ברני סנדרס.

בין עשרת המשתתפים בעימות, ששודר ברשת NBC, היו שלושה סנאטורים, ראש עיר, ומספר חברי קונגרס בעבר או בהווה. מלבד וורן, הסנאטורית ממסצ'וסטס, השתתפו בין היתר חבר הקונגרס לשעבר מטקסס בטו או'רורק, הסנאטור קורי בוקר מניו ג'רזי, הסנאטורית ממינסוטה איימי קלובשר, מזכיר השיכון והפיתוח לשעבר ג'וליאן קסטרו, ראש עיריית ניו יורק ביל דה בלאזיו וחבר הקונגרס לשעבר ממרילנד ג'ון דילייני.

עבור לא מעטים מהם, העימותים מהווים הזדמנות משמעותית על מנת להתבלט במרוץ ולבדל את עצמם מיריביהם - כאשר לא כולם נהנים מפרופיל ציבורי גבוה ברמה הארצית. המחשה מפתיעה לכך התקבלה כאשר אחד ממאבטחי האירוע לא זיהה את המועמד ג'ון היקנלופר, מושל קולורדו לשעבר, וטעה לחשוב שהוא אחד העיתונאים המסקרים את העימות. מאוחר יותר הוא צייץ בבדיחות בטוויטר, בתגובה לאירוע וכעקיצה לנשיא הנוכחי: "בפעם הקודמת, בחרנו את המועמד הכי מפורסם. בואו ננסה משהו חדש".

לקריאה נוספת:
מועמד דמוקרטי: נתניהו מתרחק מהשלום, יש לחזור להסכם הגרעין
"לפחות הייתה אדיבות": סערת ההפרדה הגזעית של ביידן
סנדרס: "אני 100% פרו-ישראלי, אבל ממשלת נתניהו גזענית"

העימות הראשון של המתמודדים בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית במיאמי, 26 ביוני 2019. רויטרס
הרוב תומכים בהסכם הגרעין. עשרת המועמדים בעימות על הבמה/רויטרס

וורן, הבכירה מבין המתמודדים בעימות, קיבלה את השאלה הראשונה, שעסקה בסדר היום הכלכלי שלה וכיצד ההצעות שלה עשויות להשפיע על הכלכלה. "למי הכלכלה הזאת עובדת באמת? היא עובדת היטב לשכבה דקה יותר ויותר בפסגה", אמרה וורן. היא הוסיפה כי הכלכלה עובדת היטב עבור "חברות נפט ענקיות" ועבור אלו שמעוניינים להשקיע בבתי כלא פרטיים, אבל לא עבור אמריקנים הנאבקים בהשלכות שינויי האקלים.

זמן מה לאחר מכן, רגע בולט נרשם כאשר או'רורק דיבר לפתע בספרדית שוטפת בתשובה לשאלה הראשונה שקיבל. או'רורק אמר כי "על הכלכלה לעבוד עבור כולם" וכי כרגע זה אינו קורה, ובשלב זה אמר בספרדית כי "עלינו לכלול את כולם" בכלכלה הלאומית. בהמשך הוא האשים את ממשל טראמפ בסיוע לתאגידים גדולים ועשירים על פני אזרחים אמריקנים רגילים. הוא דיבר בספרדית עוד כמה פעמים לאורך הערב.

הוויכוח המשמעותי הראשון על הבמה נגע לנושא ביטוחי הבריאות. וורן אמרה כי היא תומכת ב"ביטוח בריאות לכל", התכנית שהציע יריבה למרוץ סנדרס. היא ודה-בלאזיו היו היחידים שהרימו את ידיהם בתשובה לשאלה מי מהם יתמוך בביטול הביטוחים הפרטיים על מנת ליצור ביטוח בריאות ממשלתי. או'רורק אמר כי הוא מעדיף תכנית מתונה יותר, משום שהוא סבור שאנשים השמחים עם הביטוח הנוכחי שלהם יוכלו להמשיך להנות ממנו. הוא הוסיף כי אינו מעוניין בביטוח הביטוח הפרטי בכלל, בעוד דה-בלאזיו התפרץ לדבריו, והשניים התווכחו על הבמה.

עוד באותו נושא

מיליארדרים פנו למועמדים בארה"ב: "רוצים לשלם מס גבוה יותר"

לכתבה המלאה

הגירה ואחזקת נשק

המתמודדים בעימות התייחסו גם למדיניות ההגירה של ממשל טראמפ, ברקע פרסום תמונתם של מהגר ובתו שטבעו במסעם מאל סלבדור - וטלטלו את ארצות הברית. המתמודד קסטרו אמר כי התמונה "שוברת לב" ו"צריכה לעצבן את כולנו". גם הוא תקף את או'רורק על כך שלא תמך לחלוטין בדה-קרימינליזציה של חציית הגבול לארצות הברית ממקסיקו.

מדובר בנושא משמעותי על סדר היום של המתמודדים: אתמול ביקרה וורן במתקן מעצר למהגרים קטינים בפלורידה, ברקע הויכוח הציבורי בארצות הברית על מדיניות ההגירה של ממשל טראמפ, המפרידה בין ילדי מהגרים והוריהם. כמותה צפויים לעשות גם כמעט כל שאר המתמודדים בעימות בימים הקרובים.

העימות הראשון של המתמודדים בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית במיאמי, 26 ביוני 2019. רויטרס
"על הכלכלה לעבוד עבור כולם". הזדמנות להתבלט במרוץ לנשיאות/רויטרס

הסנאטור קורי בוקר היה היחיד מבין המתמודדים שסבור כי הסכם הגרעין עם איראן היה "טעות", והיה היחיד שלא הרים את ידו כשהמתמודדים נשאלו אם הם תמכו בעסקה. כשהתבקש להציג את עמדתו, אמר בוקר שכנשיא הוא "יפעל כמיטב יכולתו כדי להגן על בטחון המדינה".

נושא נוסף שנדון בהרחבה בעימות היה ההגבלות על אחזקת נשק, כאשר רבים מהמתמודדים דיברו באופן אישי על הצורך להיאבק במקרי הירי ההמוני בארצות הברית. העימות התקיים כ-80 ק"מ מבית הספר בפארקלנד, שם נרצחו 17 בני אדם בשנה שעברה. גם המאבק בשינויי האקלים התגלו כנושא שמאחד את מרבית המתמודדים.

מי ששמו לא עלה רבות במפתיע במהלך העימות היה הנשיא המכהן דונלד טראמפ. מנגד, הנשיא האמריקני שעושה את דרכו לוועידת ה-G-20 ביפן צייץ את המילה "משעמם", כפי הנראה בהתייחס לעימות. כשלים טכניים הפריעו לעימות בפתח השעה השנייה שלו, והובילו את מארגני האירוע לההכריז על הפסקת פרסומות.

(עדכון ראשון: 04:59)

העימות הראשון של המתמודדים בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית במיאמי, 26 ביוני 2019. רויטרס
תקלות טכניות וויכוחים על הבמה. במת העימות במיאמי, הערב/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully