וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לפחות הייתה אדיבות": סערת ההפרדה הגזעית של ביידן

20.6.2019 / 14:28

סגן הנשיא לשעבר והמועמד הדמוקרטי המוביל ציין את העובדה שהצליח לעבוד עם סנאטורים גזעניים בעבר כדוגמה לחוסר היכולת לשתף פעולה כיום. יריביו למרוץ התקוממו וקראו לו להתנצל, אך הוא בשלו: "אין בי טיפת גזענות". ראש עיריית ניו יורק: "חלף זמנו"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

סגן נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ו ביידן עורר תגובות סוערות מצדם של חלק מיריביו למרוץ על הנהגת המפלגה הדמוקרטית בעקבות שבחים שחילק לתומכי חוקי ההפרדה שעמם עבד בסנאט בשנות ה-70. הביקורת חושפת את המתיחות הגזעית והבין-דורית המבעבעת במפלגה, שמציגה את הרכב המועמדים המגוון ביותר בהיסטוריה שלה. ביידן, בן 76, מוביל בסקרים המוקדמים במרוץ לתפקיד המועמד שצפוי להתמודד מול הנשיא המכהן דונלד טראמפ בנובמבר בשנה הבאה.

באירוע לאיסוף תרומות ביום שלישי בניו יורק, אמר ביידן כי המנהיגים במדינה איבדו את היכולת לעבוד יחד וציין שני סנאטורים מהדרום - ג'יימס אסטלנד ממיסיסיפי והרמן טלמדג' מג'ורג'יה, שניהם דמוקרטים - שהיו בעלי עמדות גזעניות. אסטלנד תיאר את השחורים כ"נחותים" והוא פעל נגד ביטול חוקי ההפרדה בדרום. הוא וביידן שירתו באותה ועדה בסנאט.

"לפחות הייתה קצת אדיבות, עשינו דברים, לא הסכמנו על הרבה דברים, עשינו דברים, סיימנו את זה", אמר ביידן, על פי תמלול דבריו שאותו הפיץ הקמפיין שלו. "אבל היום, אתה מסתכל על הצד השני ואתה האויב, לא האופוזיציה. האויב, אנחנו כבר לא מדברים אחד עם השני".

מטעם הקמפיין של ביידן נמסר כי הוא לא הביע תמיכה בעמדותיהם של תומכי הפרדה הגזעית, אלא השתמש בהם כדוגמה לאנשים שעמם הוא לא הסכים. אניטה דאן, יועצת בכירה של ביידן, אמרה לרשת MSNBC כי כל מי ששירת עמו יודע שהוא "מחויב לשוויון ולזכויות אזרח במדינה הזו".

לקריאה נוספת:
מועמד דמוקרטי: נתניהו מתרחק מהשלום, יש לחזור להסכם הגרעין
ראש עיריית ניו יורק מצטרף לפריימריז הדמוקרטיים, ושם את טראמפ על הכוונת
ינסה שוב את מזלו: סנדרס יתמודד בבחירות לנשיאות ב-2020

סגן נשיא ארה"ב לשעבר ג'ו ביידן באירוע קמפיין בניו יורק, 18 ביוני 2019. AP
ג'ו ביידן באירוע קמפיין בניו יורק/AP

יריביו למרוץ הדמוקרטי לא הסתירו את התנגדותם לדבריו. "בכנות, אני מאוכזב שהוא לא פרסם התנצלות מיידית על הכאב שמילותיו גרמו לאמריקנים רבים. הוא צריך", אמר הסנאטור השחור קורי בוקר, אחד המועמדים בפריימריז של המפלגה לקראת הבחירות ב-2020. בוקר גינה את ביידן על שהשתמש במילה "ילד" - מונח גזעני המתאר בזלזול אנשים שחורים - אחרי שזה התלוצץ: "הוא (אסטלנד) מעולם לא קרא לי ילד, הוא תמיד קרא לי בני". הסנאטור אמר כי אין זה ראוי לצחוק על זה. "לא כך אנחנו רוצים להפוך את אמריקה לבטוחה יותר ולמכלילה יותר עבור אנשים שחורים, עבור כולם", אמר בוקר.

ביידן סירב להתנצל. "על מה? קורי צריך להתנצל. הוא יודע טוב יותר. אין בי טיפת גזענות. הייתי מעורב בזכויות אזרח במשך כל הקריירה שלי", אמר סגן הנשיא, שכיהן שמונה שנים בממשלו של ברק אובמה. באירוע לאיסוף תרומות בפוטומק, מרילנד, אמר כי מנהיג זכויות האזרח מרטין לותר קינג היה "גיבור" אישי שלו והשראה לקריירה הפוליטית שלו.

עוד באותו נושא

ביידן הוא ההימור הבטוח מול טראמפ, אך הוא עשוי לסיים כמו קלינטון

לכתבה המלאה

ראש עיריית ניו יורק נגד ביידן

ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאזיו, הצטרף גם הוא לביקורת על ביידן. "חלף הזמן להתנצלויות או להתפתחות מצדו של ג'ו ביידן", כתב בטוויטר. "הוא מראה שוב ושוב שהוא אינו עולה בקנה אחד עם הערכים של המפלגה הדמוקרטית כיום". הוא פרסם תמונה שלו עם אשתו השחורה ושל שני ילדיהם.

ג'ון דלייני, חבר קונגרס לשעבר המתמודד גם הוא על ראשות המפלגה, הביע ביקורת יותר מאופקת. "הזכרה של תומך הפרדה גזעית היא לא הדרך הטובה ביותר להביע את הנקודה שעלינו לעבוד יחד והיא חסרת רגישות", מסר. "עלינו ללמוד מההיסטוריה, אבל עלינו להיות אגרסיביים יותר בפירוק המבנה הגזעני שקיים היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully