וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשההסדרה תהפוך להסלמה: מאחורי הקלעים של ההיערכות למערכה הבאה

25.5.2019 / 7:04

המתח המורגש בגבול דורש מאלוף פיקוד הדרום לתמרן בין מאמצי ההסדרה לבין הכוננות לרגע שבו הקערה תתהפך - ואירוע חריג אחד ידחוף את ישראל למערכה בעזה. עם יותר רקטות בידי חמאס מאשר בימי צוק איתן, צופים בצה"ל שהמבצע הבא "לא ישתווה בשום פרמטר" למה שראינו עד היום

יום הנכבה, אלפים על הגדר: עשרות פצועים בגבל עזה, חמאס מנסה לשמור על הסדר/טוויטר שיאהב

חורף 2008. המצב ברצועת עזה מתוח מאוד וכולל אלפי רקטות המשוגרות לעבר ישראל. חטיבת הצנחנים, בפיקודו של אלוף-משנה הרצי הלוי, מגיעה לאוגדת עזה על מנת לבצע תעסוקה מבצעית, אחרי כמעט עשור שהתמקדה בפעילות ביהודה ושומרון ובזירה הצפונית בלבד.

המודיעין מצביע על "מנהרה מתקתקת" שנחפרה בחסות מבנה ממולכד בצפון הרצועה. על פי המידע המודיעיני, חמאס מתכוון לבצע באמצעות המנהרה פיגוע איכותי. לאחר שהמשימה מוטלת על גדוד סיור הצנחנים, בפיקודו של סגן-אלוף ירון פינקלמן, כיום מפקד אוגדה 98 בדרגת תת-אלוף, המנהרה מושמדת וחיילי גדס"ר צנחנים הורגים שישה מחבלים.

חמאס מצדו מגיב בשיגורי רקטות ומודיע על סיום תקופת הרגיעה עם ישראל. ראש השב"כ יובל דיסקין מבהיר כי חמאס מעוניין לשבור את הכלים כדי לשפר את תנאיו. שר הביטחון אהוד ברק מחליט להקדים את חמאס ולהנחות על פעולת הונאה שסופה היה מושלם: הוא מורה על סגירת מעברי הגבול ולאחר מכן על פתיחתם, זאת במטרה לייצר תחושה בהנהגת הארגון שפניה של ישראל אינם למלחמה.

עוד בוואלה! NEWS:
פעוט בן שלוש נהרג בשריפה בבניין בצפת; 18 נוספים נפגעו
בעקבות הלחץ הציבורי: ח"כ עודה ינאם בהפגנת האופוזיציה
"השומר" של הודו קיבל מנדט עצום לשנות את פני המדינה

אלוף פיקוד דרום הרצי הלוי בגבול רצועת עזה, 27 ביולי 2018. דובר צה"ל
המטרה ברורה - להכין את יחידות פיקוד דרום למלחמה בעומק עזה. אלוף הרצי הלוי/דובר צה"ל
היום המציאות שונה לגמרי. חמאס לא מעוניין לשבור את הכלים, אך נערך להסלמה רחבה

חמאס "בולע את הצפרדע" וחוזר לשגרה, ואז יוצא צה"ל למתקפה רחבה: במטסי התקיפה הראשוניים של חיל האוויר נהרגים יותר ממאה מפעילי הארגון. 90 מהם - שוטרים שעמדו במסדר בדרום רצועת עזה במסגרת טקס סיום הקורס. כך, למעשה, החל מבצע "עופרת יצוקה", שכלל את התמרון היבשתי העמוק ביותר לתוך רצועת עזה בעשור האחרון.

היום המציאות שונה לגמרי. חמאס לא מעוניין לשבור את הכלים, אך נערך להסלמה רחבה. הוא מעוניין להביא להישגים כלכליים על מנת לשפר את המצב ברצועת עזה, ולשם כך הוא מוכן ליטול סיכונים ולשחק באש. בשלב הזה, בעיקר להפריח בלוני טרור ולהצית שטחים. אלוף הלוי, כיום מפקד פיקוד הדרום, מתמרן - תרתי משמע - בין יישום מדיניות הדרג המדיני, כדי למצות את תהליך ההסדרה, לבין המטרה הברורה: להכין את יחידות פיקוד דרום למלחמה בעומק רצועת עזה.

עוד באותו נושא

נערכים להידרדרות: בצה"ל מעריכים כי הסיכויים להסדרה נמוכים

לכתבה המלאה

הסיוט של חמאס

הלוי, שכאמור היה במבצע עופרת יצוקה מפקד חטיבת הצנחנים, קיבל את האחריות על הגזרה הצפונית. בסיוע כוחות הנדסה, גדודי שריון וכן אש מהאוויר, הוא תמרן אל העיירות בית חנון, בית להיא, אזור התוחמת הצפונית ועד לפאתי העיר עזה. שיאו של המבצע, בעיני הצנחנים, כלל התקפה חטיבתית על שכונת אל-עטטרה שנערכה לתמרון צה"ל: פלוגת מחבלי חמאס והג'יאהד האסאלמי נערכו לתמרון היבשתי במתחם הגנתי שכלל עמדות מבוצרות בשילוב מנהרות, בתים ממולכדים ומטענים רבים בשטח. התמרון הביא לקריסת המתחם כבר בלילה הראשון. מחבלים נמלטו אל העיר עזה ומי שנותרו להילחם - נהרגו. תוך 24 שעות המתחם טוהר והתכנית של הצנחנים הוכתרה הצלחה.

היה ברור מאוד מי ניצח זמנית ומי הפסיד. הצנחנים המשיכו ב"טיהור" השטח ואיתרו מצבורי אמצעי לחימה, סליקים, עשרות מנהרות הגנתיות, בתים ממולכדים ומתחמי שיגור רקטות. לאחר שפחתו כמות השיגורים מהאזור לעורף מדינת ישראל, החלו הצנחנים בפשיטות לעומק ובכך הצליחו להרוג למעלה מ-130 מחבלים. 50 מלוחמי הצנחנים וקצינים נפצעו במהלך המבצע, בהם מפקד גדוד 101, סא"ל אבי אהרון בלוט, שבימים אלה מכהן כמזכירו הצבאי של ראש הממשלה. בנוסף לכך, קצין אחד נהרג מירי בשוגג מפגז טנק על בית פלסטיני שבו שהה.

מפקד אוגדה 98 תא"ל ירון פינקלמן כגדס"ר צנחנים במבצע עופרת יצוקה בזמן חיפוש אמצעי לחימה במסגד בשכונת אלעטטרה בצפון רצועת עזה. אמיר בוחבוט, אתר רשמי
פינקלמן כמפקד גדס"ר צנחנים בעת חיפוש אמצעי לחימה במסגד בצפון הרצועה, במהלך מבצע עופרת יצוקה/אתר רשמי, אמיר בוחבוט
פעילות לילית של כוח צנחנים ברצועת עזה. דובר צה"ל
הישיגם מרשימים שקצרו שבחים. פעילות לילית של כוחות הצנחנים במבצע עופרת יצוקה/דובר צה"ל

הישגי חטיבת הצנחנים היו מרשימים מאוד והורעפו שבחים רבים על תפקודו של הלוי, שפעל בקור רוח ויצירתיות, ולאורך עשרה ימי המבצע לא יצא מהשטח הפלסטיני. אחרי ארבע שנים יצא צה"ל למבצע "עמוד ענן" שכלל תקיפות אוויריות בלבד ובקיץ 2014 יצא צה"ל למבצע "צוק איתן" שכלל תמרון קצר מאוד מהגבול.

בחודשים האחרונים המתח מורגש היטב באוויר. לפני כחודשיים התקבלה התרעה מודיעינית על כוונת הג'יהאד האסלאמי לבצע פיגוע על קו הגבול. אוגדת עזה התאמצה לא לספק מטרות לאורך גדר המערכת, והצליחה במשך כחודש, עד שלפני שלושה שבועות ירה צלף פלסטיני לעבר חפ"ק מפקד החטיבה הדרומית ופצע קצין גששים ומש"קית של דובר צה"ל.

פינוי חיילי צה"ל שנפצעו בגבול רצועת עזה ב-3 במאי 2019. אתר רשמי
אוגדת עזה מתאמצת לא לספק מטרות לאורך גדר המערכת. התקרית בגבול הרצועה לפני שלושה שבועות/אתר רשמי

מיד לאחר מכן, דחף אלוף הרצי הלוי לתקיפת עמדת חמאס מאוישת בפעילים, וכך היה. חמאס והג'יהאד האסלאמי הגיבו בשיגור של 700 רקטות במשך יומיים וצה"ל תקף מאות יעדי טרור. בצה"ל טוענים כי ההשוואה המספרית לא נכונה, מאחר שבימי הקרב האחרונים הצבא פגע בצורה ישירה ביכולות צבאיות משמעותיות של הג'יהאד האסלאמי ושל חמאס, בהן מנהרה התקפית שנחפרה לשטח מדינת ישראל, מחסני נשק וייצור אמצעי לחימה, נשק איכותי בבתי פעילים וחמ"לים מאוישים בפעילים. בנוסף לכך, בניינים גבוהים שהוגדרו כסמלים בעזה - נמחקו, ובוצע סיכול ממוקד שממנו נמנעה ישראל בשנים האחרונות. אמנם סיכול ממוקד של חלפן כספים בכיר בארגון, אך בכל זאת מדובר באיתות, ואף יותר מכך, שלפיו ישראל נערכת לחזרה אל הסיוט של הנהגת חמאס - סיכול בכירים.

רצוי לקבוע תאריך

סינוואר, לדברי גורמי מודיעין, קם בבוקר והולך לישון עם מטרה אחת: למנוע מלחמה ולשפר את מצבה הכלכלי של עזה

חמאס ממשיך לשחק באש מאחר שהוא לא מצליח להביא להישגים במסגרת המשא ומתן עם ישראל שמתקיים בתיווך מצרים. אין לו כלים להתמודד עם הייאוש ועם התסכול ברחוב הפלסטיני, וחמור מכך - הוא חושש להתעמת בצורה אגרסיבית מדי עם הסוררים על מנת שלא יתעמתו איתו ישירות בתקופה שבה משטרו גם ככה מתערער. מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, כך ניתן להעריך, קם בבוקר והולך לישון עם מטרה אחת: למנוע מלחמה ולשפר את מצבה הכלכלי של עזה. אך אין זה אומר שהוא לא מתכונן למלחמה.

הג'יהאד האסלאמי מאתגר את חמאס ומנסה למרכז את עצמו בשיח הפלסטיני כשחקן עולה, אך גם למצוא חן בעיני הפטרון האיראני, שכבר שנים מזרים לקופתו מיליוני דולרים מדי שנה. כך, למעשה, הצדדים נעים בין הסדרה למלחמה; בין הרצון הגבוה - גם בפיקוד הדרום - למצות את תהליך ההסדרה עד תום, לבין ניצול של כל יום שעובר כדי להתכונן לרגע שבו הקערה תתהפך, ואירוע חריג אחד ידחוף את ישראל למערכה רחבה.

מכונית של בכיר חמאס חאמד אל-חדרי אחרי שהופצצה ברצועת עזה, 5 במאי 2019. רויטרס
הסיוט של הנהגת חמאס - סיכולים ממוקדים. מכוניתו של חלפן הכספים של הארגון שחוסל בעזה/רויטרס

מערכה רחבה, מבחינת הפלגים הפלסטינים, לא בהכרח תשרת את המטרה הכללית של תושבי עזה מכיוון שהנכונות של מדינות ערב ושל אירופה לשקם את הרצועה איננה כמו בימים שאחרי מבצע צוק איתן. ראשי מדינות וארגונים בינלאומיים מאסו במימון בניינים ומקומות תעסוקה שמושמדים על ידי צה"ל כל כמה שנים בתגובה לשיגורי רקטות ופיגועים. לכן, כשדרישות חמאס לנמל ימי, לאזור תעשייה משותף ולהסרה מדורגת של המצור במעברים נתפסות בצד הישראלי כבלתי ישימות בשלב הזה, אפשר להעריך כי הרמטכ"ל אביב כוכבי ייאלץ לקבוע תאריך למערכה שקודמו בתפקיד גדי איזנקוט הצליח לדחות ביצירתיות, או לכל הפחות להשפיע באופן כללי על העיתוי שבו תפרוץ.

בעת הנוכחית מקדמים מסביב לשעון בצה"ל את הפרויקט ההנדסי נגד המנהרות. עד כה, הספיקו החברות האזרחיות להקים חומה בערך בחצי מהשטח. לפי הערכות גורמי מודיעין, עדיין קיימות מנהרות לאורך השטח שנותר. גם הכנת מרחב האבטחה לאורך הגבול עובר שינויים משמעותיים מאוד, בהובלת אלוף הלוי. השינויים כוללים סוללות עפר, מיגוניות, חומות ואמצעים טכנולוגיים שנועדו לדיוק בגילוי ובזיהוי האיומים.

הפגנה בגבול עזה לציון 71 שנה ליום הנכבה 15 במאי 2019. רויטרס
הלגיטימיות למערכה רחבה משחקת תפקיד משמעותי. ההפגנות בגבול הרצועה/רויטרס

לשינויים ההנדסיים יש נקודת תורפה: האויב מתרגל ומחפש חרך באותה החומה. כבר היו תקופות, למשל בימים שקדמו למבצע צוק איתן בחטיבה הצפונית, שבהם כוחות ההנדסה שינו את תנאי השטח בפרקי זמן קצרים, אלא כדי לבלבל את האויב ולשבש את התכניות שלו. "כשמולך יש את איום הפצמ"רים, ירי צלפים ונ"ט מדויק מאוד בטווח של חמישה קילומטרים, אז שוברים את הראש באוגדת עזה ובפיקוד דרום איך למגן אזורים מסוימים", אמר קצין הנדסה בגבעת חץ שחור השבוע. "אי אפשר למגן את כל האזור ואי אפשר לפגוע בחיים של האנשים. מחפשים איזונים".

הלגיטימיות לפעולה רחבה בעזה משחקת תפקיד משמעותי: בשונה מהימים שקדמו למבצעים עופרת יצוקה ועמוד ענן, כיום העיניים נשואות לעבר הבית הלבן, שאמור לחשוף בקרוב את תכנית השלום בין ישראל לפלסטינים המכונה "עסקת המאה". ישראל תהיה האחרונה לשבש את התכניות האמריקניות, ולכן היא אמורה לדחות מערכה רחבה עד כמה שניתן. מצד שני, אחרי שהתכנית תיחשף לפלסטינים, היא עשויה לשמש סיבה נוספת לכך שהפלגים בעזה ידחפו למערכה כדי להתרחק מהסעיפים הרעים להם בתכנית.

"מה שחיכה במבצעים הקודמים - לא משתווה"

בזמן שחולף, יחידות פיקוד הדרום נערכות תחת עינו הפקוחה של הלוי, כאשר הן משפרות כשירויות ומטמיעות יכולות חדשות שלא היו קיימות במבצע צוק איתן ונקלטו לאחרונה. יכולות אלה צורכות סבלנות רבה ושעות אימון כדי שיוטמעו בפלוגות. פיקוד הדרום מתעקש למקסם כל יום לאימון.

"חמאס הוא ארגון לומד", מסבירים קצינים באוגדה 162. "מה שחיכה לנו בעופרת יצוקה, שהיה התמרון העמוק ביותר ברצועת עזה מאז ההתנתקות, ובמבצע צוק איתן שבו היה תמרון קצר הרבה יותר, לא משתווה בשום פרמטר למה שאנחנו נפגוש במערכה הבאה. זו תהיה מערכה קשה עם הרבה הרס והרוגים בשני הצדדים. אבל לנו ברור לאן יגיע החץ הכחול אם נקבל פקודה".

עשן מיתמר מרצועת עזה אחרי תקיפות צה"ל, 5 במאי 2019. רויטרס
"זו תהיה מערכה קשה עם הרבה הרס והרוגים בשני הצדדים". הפצצות בעזה בסבב ההסלמה האחרון/רויטרס
"למרות שעזה היא תא שטח יחסית קטן לעומת הזירה הצפונית, עדיין אפשר לפעול בה ביצירתיות ולהפתיע את האויב"

מתחת לעזה נחפרו אלפי מנהרות הגנתיות ומסועפות, שמחוברות למבנים ציבוריים ולמתקנים רגישים. הפלגים הפלסטיניים ערוכים לשגר יותר מאלף רקטות ביממה לטווחים שכוללים את חדרה. חמאס, שמתקשה להבריח רקטות ואמצעי לחימה תקניים לשטח הרצועה, עבר לייצור מקומי ופחות איכותי. בצה"ל אישרו שהיום יש לחמאס יותר רקטות מההיקף שהיה לו לפני מבצע צוק איתן.

חמאס מתכנן במסגרת מערכה להוציא לפועל פיגועים בזירה הימית, לשגר כלי טיס בלתי מאוישים ורחפנים בהיקף גדול ולהפעיל מאמץ לחטיפת חיילים. מדובר בסוגיה רגישה גם כך: אחד המוקשים לעיכוב ביישום תהליך ההסדרה היא סוגיית השבויים והנעדרים, בניהולו של בכיר השב"כ ירון בלום. זאת, משום שהדרג המדיני בישראל לא מוכן להתקדם בסוגיות הכבדות עם חמאס ללא החזרת גופות של חיילי צה"ל והאזרחים הישראלים.

מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, במהלך מסע"ת בעזה, 28 באוגוסט 2017. AP
חמאס מוכן לשחק באש כדי לשפר את מצבה הכלכלי של הרצועה. סינוואר/AP

קצינים מאוגדה 162, שנחשפו לתכניות המבצעיות לקראת המערכה הבאה בעזה, אם זו תתפרץ, לא הסכימו להתייחס באופן נקודתי למחשב האופרטיבי, הסכימו להשיב בחיוך: "למרות שרצועת עזה היא תא שטח יחסית קטן לעומת הזירה הצפונית, עדיין אפשר לפעול בה ביצירתיות ולהפתיע את האויב וכך יהיה אם נידרש. יש לנו תכניות מאוד מעניינות שהוצגו לרמטכ"ל וקיבלו את אישורו".

כדי ליצור התאמה בין התכניות המבצעיות לבין הרמה המקצועית בשטח, הגביר מפקד פיקוד הדרום את המעורבות האישית שלו באיכויות והטמיע בחודשים האחרונים את בוחן פד"ם (פיקוד דרום). מדובר בשעות מלחיצות מאוד, שבהן היחידות עוברות שלל תרחישי קיצון ומתווה אימונים ממוקד, אינטנסיבי והכי קרוב למציאות. קצינים מאוגדת 162 מספרים כי המילה "קטלניות" חוזרת כחוט השני בתדריכים ובאימונים.

מפקד פיקוד הדרום הרצי הלוי כמח"ט צנחנים במבצע עופרת יצוקה בשכונת אלעטטרה, צפון רצועת עזה. אמיר בוחבוט, אתר רשמי
הלוי כמח"ט צנחנים בשכונת אלעטטרה שבצפון הרצועה, במהלך מבצע עופרת יצוקה/אתר רשמי, אמיר בוחבוט

בינתיים, בעת כתיבת שורות אלה, מפריחים הפלסטינים זרי בלוני טרור נוספים מרצועת עזה. כמו כן, אין שר ביטחון במשרה מלאה. לא ברור האם ישראל תצליח לדחות עימות רחב לפני פרסום עסקת המאה, ואין בהכרח תכנית מדינית מעשית שתרחיק לפני המערכה או אחריה את האיומים על העורף הישראלי. באותה נשימה, יש לזכור, מבצע צוק איתן עלה למדינת ישראל שמונה מיליארד שקלים, ש-74 ישראלים נהרגו בו ושישראל הרוויחה כמה שנים של שקט יחסי. והנה חזרנו לנקודת ההתחלה.

צעדות השיבה בגבול רצעות עזה, 30 מרץ 2019. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
המתח מורגש באוויר. חיילי צה"ל בגבול עזה/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully