וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערכים להידרדרות: בצה"ל מעריכים כי הסיכויים להסדרה נמוכים

22.5.2019 / 6:32

בניגוד לדרג המדיני, להערכת צה"ל הסיכויים להסלמה בעזה גבוהים יותר. הסיבה: חמאס מעוניין לעצור את ההפגנות, אך חושש מביקורת ומהג'יהאד האסלאמי שמנסה להפר את השקט בפיגועים. המוקשים בתהליך ההסדרה - השבויים והנעדרים, הקמת הנמל הימי ואזור התעשייה המשותף

צילום: אמיר בוחבוט, עריכה: תומר לוי

בעוד שהדרג המדיני נחוש למצות את תהליך ההסדרה עם חמאס בתיווך מצרים, בצה"ל מעריכים כי הסיכויים להסלמה גדולים יותר. בשבוע האחרון התרחשו כמה אירועים שעליהם בחר צה"ל להבליג, הכוללים בלוני הטרור שהופרחו מרצועת עזה והציתו שטחים חקלאיים ובלון טרור שנחת בבסיס צה"ל באזור הדרום ונוטרל על ידי חבלן משטרתי.

ההפגנות השבועיות בגבול רצועת עזה לא פסקו, אך האלימות פחתה. לפי ההערכות בצה"ל, חמאס היה מעוניין לעצור את ההפגנות בגבול. עם זאת, הוא חושש מהביקורת נגדו, וכן מהג'יאהד האסלאמי שנושף בעורפו, ומנסה להפר את השקט היחסי באמצעות פיגועים.

עוד בוואלה! NEWS:
מניעת מזון ומעצר ילדים: הונגריה מתעמרת במבקשי מקלט
אחרי שנים: משוריינים הוכנסו לרשות הפלסטינית באישור ישראל
ההרוג הרביעי: סרגיי בן ה-33 נהרג באסון קריסת המנוף ביבנה

הפגנה בגבול עזה לציון 71 שנה ליום הנכבה 15 במאי 2019. רויטרס
לפי ההערכות, חמאס מעוניין לעצור את ההפגנות - אך חושש מביקורת. הפגנה בגבול עזה/רויטרס

חלק מתהליך ההסדרה עם חמאס מיושם בשטח הלכה למעשה: כספים הועברו, הדלק במימון קטאר עובר מדי יום דרך מעבר כרם שלום והגדלת מרחב הדיג ל-15 מייל מחופי רצועת עזה אושרה אחרי דיונים ארוכים במערכת הביטחון. אולם, עדיין קיימים קשיים במימון הבינלאומי למשרות ברצועת עזה ולהקמת אזור תעשייה משותף. הקמת נמל ימי כלל לא על הפרק, בעיקר בגלל מורכבות ביטחונית וחשש מהתעצמות צבאית של חמאס ושל שאר הפלגים, שמתקשים להבריח רקטות וטילים תקניים דרך המנהרות מתחת לציר פילדלפי.

סוגיית השבויים והנעדרים בהובלתו של ירון בלום, בכיר השב"כ לשעבר, תחת מדיניות ברורה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מהווה מוקש גדול מאוד עבור ההתקדמות בהסדרה עם חמאס. לכן, המצב הכלכלי המחמיר ברצועת עזה והחשש של הנהגת חמאס שביקורת ציבורית תטלטל את יציבות המשטר ותפגע במשילותו, במיוחד כשהרשות הפלסטינית מאיימת בסנקציות נוספות, עשויים לדחוף את הזרוע הצבאית לעימות עם ישראל.

עוד באותו נושא

"למניעת הידרדרות הומניטרית": מרחב הדיג ברצועת עזה הוגדל

לכתבה המלאה
טנקים על גבול עזה, 6 במאי 2019. רויטרס
בפיקוד הדרום עסוקים בהגברת המוכנות. טנקים בגבול עזה/רויטרס

בתוך כך, בפיקוד הדרום עסוקים מאז כניסתו של הרמטכ"ל אביב כוכבי בשינוי התכניות האופרטיביות, הגברת מוכנות היחידות שעשויות לקחת חלק בעימות רחב ובהכנות הנדסיות באוגדת עזה ובאזור הלחימה הצפוי. כמו כן, בחודשים האחרונים הוטמעו בצה"ל תהליכים ויכולות חדשים במסגרת ההיערכות להידרדרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully