וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניעת מזון ומעצר ילדים: הונגריה מתעמרת במבקשי מקלט

דוח של נציבות זכויות האדם של מועצת אירופה מאשים את הממשלה הלאומנית בבודפשט בהפרה שיטתית של זכויות מהגרים. בין היתר, הוגדרו רק שני אזורי מעבר מצומצמים, שאליהם יכולים להיכנס מבקשי המקלט. השלטונות התגוננו: "הפגיעה במבקשי מקלט - בעיה גדולה"

צילום: רויטרס

הונגריה שוללת ממבקשי מקלט מזון ומפרה בשיטתיות את זכויותיהם - כך אמרה היום (שלישי) נציבת זכויות האדם של מועצת אירופה, דונז'ה מיאטוביץ'. לדבריה, המדיניות של ממשלת הימין הלאומנית של ויקטור אורבן "מתדלקת רגשות של שנאת זרים, פחד ושנאה" בקרב האוכלוסייה. היא דחקה בשלטונות לחדול מידית מהמדיניות של החזקת מבקשי מקלט באזורי מעבר.

הממשלה בבודפשט, מנגד, הגנה על התנהלותה ודחתה חלקים מהדוח. אורבן ומפלגתו פידז' מתכתשים לעתים קרובות עם ארגוני זכויות אדם וגופים אחרים על מדיניות הממשלה ביחס למהגרים וזרים. מועצת אירופה מורכבת מ-47 מדינות והיא גוף נפרד מהאיחוד האירופי, שבעצמו פתח בבדיקה פנימית נגד הונגריה בשל הגדרת מבקשי מקלט כעבריינים.

הנציבה אמרה כי היחס של ממשלת הונגריה ביחס להגירה יצר "מצב של משבר" ותיארה זאת כמדיניות לא צודקת. היא אמרה כי העמדה הנוקשה של בודפשט נגד מהגרים "יצרה מערכת חוקית שפוגעת בקבלת מבקשי המקלט ובשילובם של פליטים מוכרים". לדבריה, הזכות לבקש מקלט מוגבלת לשני אזורי מעבר לאורך הגבול עם סרביה, שאליהם "מעט מאוד אנשים מורשים להיכנס".

היא הוסיפה כי מבקשי המקלט, בהם ילדים, נעצרים באופן שרירותי "ללא בסיס חוקי הולם", ולעתים לא מקבלים מזון. היא ציינה את דאגתה מפני דיווחים על שימוש בכוח מוגזם של המשטרה במהלך גירוש של אזרחים זרים.

מהגרים עולים לרכבת בדרכם מהונגריה לגרמניה, ספטמבר 2016. רויטרס
הממשלה מובילה קו תקיף נגד הגירה. פליטים עולים על רכבת בהונגריה, 2016/רויטרס

באופן כללי, בירכה הממשלה על הדוח בן 37 העמודים, אך בהצהרתה חלקה על כמה מהנקודות שעלו בו. היא פרסמה 18 עמודי "הבהרה או מידע נוספים" שבהם טענה כי הונגריה מקיימת את מחויבויותיה לפי החוק הבינלאומי. עוד נטען כי "עמדתה הנחרצת היא שיש להגן על מי שנמלט מרדיפה".

עוד אמרה הממשלה כי "הפגיעה במבקשי מקלט היא בעיה גדולה" ואמרה כי יש לרכז את כל המאמצים לטובת מי שבאמת זקוק להגנה. עם זאת, בנוגע לטענות על מניעת הגישה למזון, השיבה ממשלת הונגריה כי "אין מחויבות לספק שירותי קייטרינג" למי שבקשת המקלט שלו נדחתה.

הדוח, שהתבסס על סדרת מפגשים עם גורמים רשמיים בממשלה, במערכת המשפט, עם פעילי ארגוני זכויות אדם וחברה אזרחית בפברואר השנה, העלה חששות גם לגבי שוויון מגדרי, עצמאות בית המשפט והיחס לארגוני זכויות אדם בהונגריה. על היחס לנשים נכתב בדוח כי חוקים חדשים הנוגעים לתכנון משפלה מתייחסים לנשים "כאל כלי לילדים". "זה עלול לחזק את הסטראוטיפיים המגדריים ואת החפצת הנשים".

עוד באותו נושא

טראמפ קיבל בחום את אורבן: "אדם מכובד, שומר על ארצו בטוחה"

לכתבה המלאה
חיילים הונגרים ופולנים בגבול הונגריה-סרביה, רוזקה, הונגריה, ספטמבר 2016. AP
בדוח נכתב כי השוטרים מפעילים כוח מוגזם. סיור לאורך גבול הונגריה וסרביה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully