וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביקורת מבית תגביר את הטרור: סינוואר לא מחכה לעסקת המאה

23.4.2019 / 6:23

מנהיג חמאס, המשווע להישגים כדי להנמיך את גובה הלהבות בעזה, מאותת לישראל באמצעות הפגנות, הפרחת בלונים וניסיונות שיגור רקטות. ככל שיתקרבו מועדי הרכבת הממשלה ופרסום תכנית השלום, צפויים הפלסטינים להגביר את הטרור, ובצה"ל ממשיכים לשמור על דריכות מחשש להידרדרות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

השקט היחסי בדרום הוא זמני לחלוטין, וגבול רצועת עזה ממשיך להיות הנפיץ ביותר מבין גבולות המדינה. ישראל העבירה באמצעות מצרים מסרים מאיימים, לפיהם התגובה בימי הבחירות תהיה קשה וכואבת הרבה יותר מאשר בתקופות אחרות. צבירת סדר הכוחות של טנקים, ארטילריה וחי"ר לאורך הגבול נועדה לתת תוקף לאיומים אלה. לפי שיטת המקלות, בירושלים גם החליטו להניח על שולחן המשא ומתן בתיווך מצרים את ה"גזרים" הבאים: הגדלה דרמטית של מרחב הדיג, כספי סיוע מקטאר, פתיחת המעברים מחדש והתחייבות להתקדמות בהסדרה אחרי הרכבת הממשלה.

מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, שמשווע להישגים אזרחיים כדי להסיר מעליו את עננת "הלוזר" שנכנע לתכתיבים חיצוניים ושהישגיו חלקיים בלבד, החליט להיענות למתווך המצרי, להנמיך את גובה הלהבות ולמנוע מהטרור הפלסטיני להשפיע על הבוחר הישראלי. סינוואר לא יכול לחכות יותר מדי זמן, במיוחד כשהרחוב בעזה ובשאר הערים הפלסטיניות מבעבע, כשמתפתחת ביקורת ישירה נגדו מבית. הג'יהאד האסלאמי נושף בעורפו והשיח הופך לאלים ולקיצוני ככל שמתקרב מועד הכרזת "עסקת המאה" על ידי הממשל האמריקני, שאמורה לכפות על ישראל והפלסטינים הסכם שלום.

לקריאה נוספת בנושא
מתקרבים ל"עסקת המאה": התכנית של טראמפ תפורסם בתחילת יוני
ראש הממשלה הפלסטיני הנכנס: תכנית השלום של טראמפ "נולדה מתה"
בכיר פלסטיני: אבו מאזן מוכן לפגוש את נתניהו ללא תנאים מוקדמים

מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, מאי 2018. AP
לא יכול לחכות יותר מדי זמן. סינוואר/AP

במערכת הביטחון מעריכים כי סינוואר לא יחכה לחשיפת עסקת המאה, ולכן עבר למדיניות האיתותים: הפרחות בלוני תבערה בשבוע החולף, הפגנה אלימה ביום שישי האחרון שבה השתתפו 6,500 פלסטינים, מתוכם נפצעו 37 מאש צה"ל, שני ניסיונות שיגור רקטות לעבר שטח ישראל שזוהו על ידי מערכות האיכון של צה"ל, וירי לעבר כוח צה"ל בגבול שגרר תקיפת שתי עמדות ריקות של חמאס באמצעות כלי טיס וטנק.

סינוואר לא יישב הרבה זמן בחיבוק ידיים והוא צפוי להגביר את קצב הטרור ככל שראש הממשלה בנימין נתניהו יתקרב להרכבת הממשלה, במטרה להשפיע על הקבינט המדיני-ביטחוני. מנהיג חמאס בעזה לא יחכה עד לחשיפת תכנית השלום בחודש יוני הקרוב, וידרוש הישגים שעמם יוכל להרחיק את הביקורת מתוך חמאס, בדגש על בכירי חמאס בחו"ל. ובעיקר - את הביקורת מהרחוב הפלסטיני שסובל מבעיות מים חמורות, חשמל שלא עולה על שמונה שעות ביום, אחוזי אבטלה שמתקרבים ל-45% וירידה חדה בתמיכת ארגוני הסיוע הבינלאומיים.

עוד באותו נושא

אבו מאזן על "עסקת המאה" של טראמפ: נתניהו לא מאמין בשלום

לכתבה המלאה
אינפו - קסאם. אתר רשמי
ניסיון של חמאס להרתיע את ישראל. משאית הנושאות רקטות לטווח בינוני, ביום השנה לחיסול המהנדס פאדי אל-באטש/אתר רשמי

לכן, הרמטכ"ל אביב כוכבי עסוק מאז שנכנס לתפקיד בשימור רמת דריכות גבוהה בפיקוד הדרום, מכיוון שבכל רגע נתון יכולים חמאס או הג'יהאד האסלאמי לבצע פעולה שתוביל לימי קרב, ומשם ניתן יהיה להיגרר אף למערכה. במסגרת מאזן האימה בדרום, הארגון השולט ברצועה פרסם תמונה שבה נראית משאית ברצועת עזה הנושאת שתי רקטות לטווח בינוני, עם ראש נפץ קרבי כבד במיוחד. מדובר בניסיון להרתיע את ישראל מפעולות שבהן היא עשויה לנקוט בעתיד.

הפרסום הגיע בדיוק ביום שבו ציינו בכלי התקשורת בעזה את יום השנה לחיסולו של המהנדס הפלסטיני פאדי אל-באטש, שלפי פרסומים זרים חוסל על ידי המוסד במלזיה, אחת מהמדינות שבהן יש השפעה רבה לאחים המוסלמים. אל-באטש עסק בפיתוח כלי טיס לא מאוישים ומערכות נשק נוספות שחמאס מתאמץ לייצר במסגרת ההיערכות למערכה נגד ישראל בעתיד.

שלושה פיגועים וראש ממשלה פלסטיני חדש

בזמן שהעיניים נשואות לגבול הרצועה, המציאות ברחבי יהודה ושומרון לא הופכת לטובה יותר. למרות מדיניות הבידול הישראלית בין עזה ליהודה ושומרון, מתקיימים לא מעט תהליכים שליליים שמעידים על ההידרדרות: אמנם קיים רצון במערכת הביטחון להשאיר את יהודה ושומרון כזירה משנית, אך לא מתבצעים צעדים חדשים בין ממשלת ישראל לבין הרשות הפלסטינית כדי לחזק את האמון ולהרגיע את השטח. שלושת פיגועי הסכינים בשבוע האחרון על ידי מחבלים בודדים הם איתות למצב הביטחוני.

בחירתו של מוחמד אשתייה לראשות ממשלת הרשות הפלסטינית מהווה רוח גבית למדיניות שמוביל אבו מאזן נגד ישראל וחמאס. המסרים השליליים שבוקעים מהמוקטעה ברמאללה הם רק עטיפה למציאות שברירית, שיכולה להתנפץ עם ההודעה על תכנית השלום, ואף עוד לפני כן אם יתרחש בשטח אירוע שמסוגל לסחוף את ההמונים.

אבו מאזן עם פמלייתו בדרך לכינוס הליגה הערבית בקהיר, מצרים 21 באפריל 2019. רויטרס
חושש מהבאות ונערך להסכם שלילי עבור הפלסטינים. אבו מאזן בקהיר/רויטרס

ברקע, מצרים מנסה לתווך בין חמאס לרשות הפלסטינית עוד לפני ההודעה האמריקנית. לכן, אבו מאזן הגיע השבוע לקהיר כדי להיפגש עם נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי. מטרת המצרים היא לא רק לאחד עמדות בין חמאס לרשות הפלסטינית, אלא להחזיר לעצמה את ההשפעה ביהודה ושומרון.

בעוד א-סיסי מחייך בפני המצלמות, אבו מאזן מתח ביקורת על מדיניותם של נתניהו ושל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, והצטייר כמי חושש מפני הבאות ונערך בזירה המדינית להסכם שלילי עבור הפלסטינים. דבר אחד בטוח: הטרור הפלסטיני לא בהכרח יחכה לחשיפת עסקת המאה ביוני, והוא עשוי להתפרץ הרבה לפני כן אם לא יינקטו צעדים מרגיעים ובוני אמון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully