וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"בליץ" בתום מושב הכנסת: הסוף לפקסים, פטור ממס לנתניהו וחוק ההמלצות 2

19.7.2018 / 7:20

עם סיום מושב הקיץ פתחו חברי הכנסת במרתון חקיקה שנמשך 48 שעות ברציפות. לצד חוק הלאום ו"חוק שוברים שתיקה" אושרו גם הגבלות לעתירות פלסטינים לבג"ץ והארכת משך מאסר שניתן להמיר בעבודות שירות

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ליר שפיגלר

חוק הלאום שאושר הלילה (חמישי) במליאת הכנסת הוא רק אחד מתוך עשרות חוקים שאושרו במליאת הכנסת בשבוע האחרון. רגע לפני שהכנסת יצאה לפגרה, ובצל החשש מכך שמושב החורף שייפתח בעוד כחודשיים לא ימלא את ימיו, הקואליציה ביקשה לנקות שולחן ולאשר חוקים רבים שהונחו על שולחן הכנסת בשנים האחרונות.

המליאה דנה מאז יום שני במשך יותר מ-40 שעות בהצעות חוק ומרביתם נכנסו לספר החוקים של מדינת ישראל - אלו העיקריים שבהם.

חוק ההמלצות 2

המליאה אישרה את החוק שיזם יו"ר הקואליציה דוד אמסלם שאוסר על המשטרה והפרקליטות להכריז מהי העילה לסגירת תיק חקירה - אם מחוסר אשמה או מחוסר ראיות - וגם לא להודיע זאת ביוזמתן לחשוד או למתלונן נגדו. החוק שספג ביקורת מהאופוזיציה מאפשר לחשוד ולמתלונן לפנות באופן יזום למשטרה כדי לברר את העילה לסגירת התיק.

עבירות מין או עבירות אלימות הוחרגו מהחוק, ובמקרים אלו המשטרה תודיע לחשוד ולמתלונן על העילה באופן אוטומטי. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "ההסדר המשפטי הקיים פוגע במאות אלפי מקרים של אזרחים שלא נמצאו ראיות לאישומם ובכל זאת הם נושאים על גבם כתם בלתי מוצדק של רישום פלילי".

לא מחכים יותר על הקו

מליאת הכנסת אישרה גם את החוק שיזם ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) לפיו החברות במשק הישראלי יחויבו להעניק מענה טלפוני אנושי תוך שש דקות מאז החלה השיחה במערכת אוטומטית לניתוב שיחות. מדובר בהצעה שנועדה לשים סוף לתופעת ההמתנה הטלפונית הארוכה של הצרכנים בישראל, והיא תכנס לתוקף בתוך תשעה חודשים.

לפי החוק, במקרים של טיפול בתקלה, בירור חשבון או סיום התקשרות, יחויבו החברות להעניק מענה בתוך שש דקות. בחוק נקבע כי הצרכן לא יופנה לשירות להשארת הודעה, אלא אם כן יבחר בכך. החוק יחול על כל החברות, כולל בנקים, חברות סלולר ותקשורת וחברות ביטוח.

עוד באותו נושא

חוק הלאום מגיע לאישור סופי בכנסת: "הופכים לאזרחים סוג ב'"

לכתבה המלאה

הסוף לפקסים?

המליאה אישרה את החוק שיזמו הח"כים שרן השכל ודוד ביטן (הליכוד) שיחייב כל גוף ממשלתי כולל קופות חולים לקבל פניות ומסמכים בדואר אלקטרוני. בחוק נקבע כי גופים ציבוריים הנותנים שירות ציבורי יחויבו לפרסם באתר האינטרנט שלהם את עיקרי סוגי השירותים הניתנים בהם, פריסתם הגיאוגרפית ודרכי ההתקשרות עמם (פרסום אמצעי הקשר הדיגיטלי שאפשר לפנות באמצעותו) - ודרכי התקשרות עם העובד או היחידה הנותנים שירות לציבור.

המשמעות היא שכל גוף ממשלתי, כולל קופות החולים, ישימו סוף לשימוש בפקס - ויחויבו לקבל מסמכים בדואר האלקטרוני. מי שיעדיף להמשיך לשלוח פקס יוכל לעשות זאת, לצד האפשרות לשלוח מייל.

חוק שוברים שתיקה

המליאה אישרה את החוק שנועד למנוע פעילות במוסד חינוך של גורמים חיצוניים הפועלים נגד צה"ל. בקואליציה העניקו לו את הכינוי "חוק שוברים שתיקה", על שם הארגון המפרסם עדויות חיילים משירותם בשטחים, והוא נועד לקבוע כי בחוק חינוך ממלכתי תתווסף המטרה של חינוך לשירות משמעותי בצה"ל או לשירות לאומי-אזרחי.

בנוסף החוק מסמיך את שר החינוך לקבוע כללים לשם מניעת פעילות במוסד חינוך של אדם או של גוף חיצוני שאינו חלק ממערכת החינוך, שפעילותו עומדת בסתירה חמורה ומשמעותית למטרות החינוך הממלכתי, וכן כללים לשם מניעת פעילות במוסד חינוך של גורם חיצוני הפועל באופן יזום לנקיטת הליכים משפטיים מחוץ לישראל נגד חיילי צה"ל בשל פעולה שביצעו במסגרת תפקידם. ככל שתקנות כאלה יובאו על ידי השר, ייתכן ותיאסר כניסת ארגונים רבים, בהם שוברים שתיקה, לבתי הספר.

רפורמת אי ההפללה בקנאביס

שנה וחצי מאז הוכרז על רפורמת אי ההפללה למעשני הקנאביס, המליאה אישרה את הצעת החוק שיזם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן שקובעת כי החזקת קנאביס במרחב הציבורי לצריכה עצמית עד 15 גרם, גם אם המשתמש לא מודה, תגרור קנס של אלף שקלים על עבירה ראשונה וקנס של 2,000 שקלים על עבירה שנייה.

אדם שהחזיק או השתמש בקנאביס לצריכה עצמית בפעם השלישית, אם נמצא מתאים לכך, יופנה להליך סגירת תיק בהסדר מותנה. אדם שהחזיק או השתמש בקנאביס בפעם הרביעית יופנה להליך פלילי. עד כה הליך פלילי הופעל נגד אזרחים גם בפעם הראשונה. החוק יחול כהוראת שעה למשך שלוש שנים בלבד.

פטור ממס לראש הממשלה

לפי הצעת חוק של ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) שאושרה במליאה, ראש הממשלה בנימין נתניהו יזכה לפטור ממס על השימוש ברכב השרד הממוגן, במעון הרשמי ברחוב בלפור בירושלים, ועל תשלומים שהמדינה משלמת למחיית משפחתו ולהוצאות בווילה הפרטית בקיסריה.

נתניהו צפוי לחסוך תשלומי מס חודשיים של כ-8,000 שקל - 3,000 בגין השימוש ברכב הממוגן ו-5,000 בגין שאר ההוצאות - המסתכמים בכ-96 אלף שקל בשנה. החוק נכנס לתוקף רטרואקטיבית מתחילת 2018 אך לא יחול על ראשי ממשלה לשעבר.

ראש הממשלה ושר הביטחון לא יכריזו על יציאה למלחמה לבדם

המליאה ביטלה את החוק שיאפשר לראש הממשלה להכריז על יציאה למלחמה בהתייעצות עם שר הביטחון בלבד. מי שהוביל את המאמצים לתיקון החוק הוא יו"ר סיעת יש עתיד ח"כ עפר שלח, אולם גם עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט השפיעה על ההחלטה לתקן אותו.

נתניהו אמר השבוע בישיבת הסיעה כי מדובר ב"אחד החוקים החשובים" מבחינתו. החוק המקורי נועד להסמיך את הקבינט לקבל החלטה על פתיחה במלחמה. עד היום, הממשלה לבדה הוסמכה בחוק להכריז על מלחמה יזומה.

החוק שימנע מבג"ץ לדון בעתירות פלסטינים

המליאה אישרה את הצעת החוק שתעביר סמכויות הנוגעות ליהודה ושומרון מבג"ץ לבית המשפט המנהלי בירושלים, ההחלטות אליהן מתייחס החוק הן חופש מידע, תכנון ובנייה, כניסה ויציאה מישראל, וצווי הגבלה ופיקוח באזור.

אחת ההשפעות המרכזיות של החוק שהובילה שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) היא למנוע מבג"ץ לדון בעתירות של פלסטינים. באופוזיציה טענו כי מטרת החוק להגביל את כוחו של בית המשפט העליון וכי מדובר במהלך של סיפוח הגדה המערבית.

הארכת תקופת המאסר שניתן יהיה להמיר בעבודות שירות

מליאת הכנסת אישרה את החוק של ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) שקובעת בהוראת שעה למשך שנתיים כי משך המאסר שבית משפט רשאי להמירו בעבודות שירות יהיה תשעה חודשי מאסר במקום שישה חודשים כפי שקבוע היום בחוק. טיבי הסביר כי "הרציונל הוא להקטין את הצפיפות הקיימת בבתי הסוהר".

תשלום לחברי ועדת קלפי בבחירות לרשויות המקומיות

ערב הבחירות לרשויות המקומיות, ח"כ דוד ביטן (הליכוד) הוביל הצעת חוק שאושרה בשלוש קריאות במליאה לפיה, חברי ועדות הקלפי בבחירות לרשויות המקומיות יקבלו שכר מאוצר המדינה, בדומה לחברי ועדות הקלפי בבחירות לכנסת. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי הדרישה לתשלום נובעת מכך שאי התשלום "מקשה על הסיעות לגייס חברים לוועדות הקלפי, בוודאי כאלה שיתמסרו לעבודתם במשך כל יום הבחירות".

נשים בהריון לא יעמדו בתור בקבלת שירות ציבורי

המליאה אישרה השבוע את התיקון לחוק שיווי זכויות האישה שיזם ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) שקובע שאישה בהריון לא תצטרך לעמוד בתור בקבלת שירות ציבורי. לפי החוק, במקום שבו ניתן שירות ציבורי לפי תור, נותן השירות יספק את השירות לאישה בהיריון ללא המתנה בתור. "שירות ציבורי" מוגדר לעניין זה כשירות שניתן בידי אדם לציבור או לחלק מסוים ממנו, בידי רשות ציבורית. לפי החוק, נותן השירות יהיה רשאי לדרוש הצגת מסמך רפואי להוכחת ההיריון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully