וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמת הקנאביס: המרוויחים והמפסידים מהשינוי "המבורך"

לפי הרפורמה, מטופלים ירכשו קנאביס רפואי בבתי מרקחת וכנגד מרשם, זאת בניגוד לרכישה שנעשתה עד היום ישירות מהמגדלים. משרד הבריאות וחברות התרופות שמחים אך מנגד מטופלים זועמים: המחירים גבוהים, מבחר זני הקנאביס מצומצם ורופאים שהוכשרו למתן מרשמים לא עוסקים בזה

עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: דיווח על החלת רפורמת הקנאביס באולפן וואלה! NEWS)

רפורמת הקנאביס עליה הכריז משרד הבריאות לפני כשנתיים יצאה לדרך בשבוע שעבר. לפי הרפורמה, מעתה יוכלו חולים לקבל מרשם דרך הרופא המטפל, ולא דרך היחידה לקנאביס לשימוש רפואי שהנפיקה רישיונות לפרקי זמן קצובים של כמה חודשים עד שנה.

שינוי משמעותי נוסף שהוכנס - ברישיון שהונפק בעבר הייתה מוגדרת כמות הקנאביס אותה הוא יכול לצרוך. כיום, רופאים מטפלים יכולים להעניק לחולים חדשים מרשם לקנאביס שבו יצוין ריכוז החומרים ויסופקו שני חומרים פעילים בלבד. המטופל יוכל להחליט במעמד הרכישה באיזה אופן הוא יצרוך ריכוז זה - בטיפות, בבליעה או בעישון.

חולים ותיקים שקיבלו מרשמים לפני החלת הרפורמה ימשיכו בשיטה הישנה עד לסיום תוקף רישיונם. בנוסף, התכשירים יופקו משמונה זנים של קנאביס בלבד בניגוד למה שהיה מקובל עד כה, כאשר כל חוות גידול פיתחה עשרות זנים לשימוש.

על פניו מדובר בשינוי מבורך - לאורך שנים, מטופלי קנאביס סבלו מביורוקרטיה מסורבלת, תורים ארוכים להוצאת רישיון, מיעוט מגדלים ונקודות חלוקה. זאת בעיקר בשל התייחסותו ההססנית של משרד הבריאות לתחום וקיטלוג הקנאביס כסם מפוקפק. עם החלת הרפורמה והסדרת הנושא, שודרג מעמדו של הצמח והוא הפך לתרופה לגיטימית. אולם, מאז השקת הרפורמה מסתמנים שני צדדים למטבע - המנצחים הגדולים והמפסידים.

עוד בוואלה! NEWS:
די לאנטישמיות: אלפים השתתפו ב"מצעד הכיפות" בברלין
מתחילת השנה: 668 שוהים בלתי חוקיים מאפריקה הורחקו מישראל
חשד: ביטלו דוחות תנועה למאות נהגים - והעבירו אותם לחפים מפשע

המנצחים - חברות התרופות, רשתות הפארם, רוקחים, בתי מרקחת והמדינה

בשלב הראשוני של הפיילוט, החלו להפיץ את תכשירי הקנאביס ב-25 בתי מרקחת בארץ, מתוכם 20 של רשת סופר פארם וחמישה בתי מרקחת פרטיים. ההערכות בשוק הן כי עד סוף השנה הנוכחית יגלגלו חברות התרופות ורשת סופר פארם כמיליארד שקלים רק ממוצרי קנאביס. עוד לפני ייצוא המוצרים לשוק הגלובלי - החלטה שאושרה בממשלה אך הוקפאה לאחרונה לבקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

כשיחל הייצוא, מצב שצפוי להכפיל ואפילו לשלש את רווחי החברות, גם המדינה תגרוף לקופתה מיליוני שקלים, ותזכה גם כן לרווח מהעוגה.

ענת סביון, סמנכ"לית שיווק בחברת התרופות רפא שמייצרת מוצרי אקסיבן - שמן קנאביס שהחל להימכר ברשת סופר פארם - אמרה כי "אנחנו עוקבים אחר הקנאביס הרפואי, מזה שנים. הרפורמה של משרד הבריאות מאד חדשנית וייחודית, ומהרגע שהבנו שקנאביס רפואי הופך להיות מוסדר בסטנדרטים של תרופה, החלטנו שאנחנו יכולים להיכנס לתחום". סביון הוסיפה כי "יש בתחום רווח כלכלי. אנחנו חברה פרטית ולא אוכל לפרט מהם הרווחים שלנו אבל ללא ספק יש בתחום פוטנציאל עסקי וכספי גדול". היא המשיכה וציינה כי בחברה מתכננים להשקיע בכמה מחקרים על קנאביס ולבצע מעקב אחר תופעות לוואי של תכשירים חדשים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מרכז לגידול ומכירת מריחואנה, לאס וגאס, נבאדה, 29 ביוני 2017. AP
חוות גידול קנאביס בנבאדה ארצות הברית/AP

גם חברת 'CANN10' עתידה להתחיל למכור מוצרי קנאביס החל מהשבוע הבא. מוצרי ה-'CANNAREET' אותה היא מייצרת הם שמונה סוגי שמנים, תפרחות וסיגריות מגולגלות. יו"ר החברה יוסי בורנשטיין אמר כי "אנו עדיין לא יודעים היכן נמכור כיוון שרשת סופרפארם אוהבת לעבוד עם חברות מסוימות ובחרה ב'רפא' ו-'BOL', אבל אנחנו מחכים שייגמר הפיילוט וכל 80 בתי המרקחת המאושרים למכור קנאביס יפתחו". הוא הסביר כי "במשרד הבריאות השיקו את הרפורמה כבר עכשיו, אבל למעשה הרבה דברים לא קיבלו אישור עדיין ויש ערפל שלם סביב זה ובעיקר לצרכנים".

בורנשטיין הוסיף כי "המוצרים שלנו עולים 120-150 שקלים לעשרה גרם, ונכון שזה יהיה יקר עבור מי שסובל ממחלות קשות וצורך יותר קנאביס, אבל אין מה לעשות. אם בעבר המגדלים היו מספקים ישירות ללקוחות ומשמשים גם כמפיצים, עכשיו זה יותר ברור - יש את מגדלים, מפיצים ומשווקים, כלומר יותר גורמים שמעורבים בשרשרת וכל אחד רוצה להרוויח כסף".

קנאביס רפואי. אילן, תצפית TPS
80 בתי מרקחת יוכלו למכור מוצרי קנאביס למטופלים/תצפית TPS, אילן

מרוויחים משניים אך שחקנים משמעותיים בתחום הם הרופאים המטפלים והרוקחים. לפי תכנית משרד הבריאות, 150 רופאים יעברו הכשרה למתן מרשמים בקנאביס עד סוף הפיילוט. הקורס הראשון שהסתיים התחיל הכשיר 80 רופאים אך מתוכם בחרו לעסוק בתחום הרבה פחות. לעומת זאת, בענף הרוקחות תחום זה נחשב לשדרוג מעמד, קבלת הכשרה בתחום רפואה נוסף הופכת אטקרטיבית עבורם.

דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים, רוקח וותיק מזה 40 שנה ובעל בית מרקחת פרטי ברמלה סיפר כי "ליוויתי את התהליך מתחילתו והיה לי ברור שהניפוק חייב להיות בבתי מרקחת מכל מיני סיבות - קודם כל מהצד המקצועי, מפני שמדובר בחולים מורכבים שלוקחים גם תרופות אחרות וחייבת להיות עין מקצועית שתדע איך ומה לתת. בנוסף, צריך לקחת בחשבון שליטה ובקרה".

פפו המשיך ואמר כי "הרפורמה חייבה את הרוקחים לעבור קורס הסמכה ובסופו מבחן כתנאי לקבלת קוד עוסק מהיחידה לקנאביס לשימוש רפואי. עד לפני שש שנים הייתי נגד קנאביס והסתכלתי על זה כסם פסול, אבל עם הזמן והצטברות עדויות חיוביות למה שזה עושה למטופלים, שיניתי את דעתי והיום אני חסיד גדול של קנאביס". פפו הוסיף בחיוך כי "לא כל הרוקחים מעוניינים בזה. מטבע הדברים בכל כניסה לתחום חדש יש חשש ולא בגלל אלימות מטופלים, כי אנחנו בעצם מתעסקים עם חומרים נרקוטיים הרבה יותר חזקים ואין מעשה שוד אצלנו, זה חלק מהמקצוע. בכל מקרה, אנחנו לא רוקחים את הקנאביס אלא מוכרים אותו באריזות סגורות ובמכפלות של 10 גרם למטופל".

בצד המפסיד - החולים

הבעיה הגדולה ביותר של החולים היא כלכלית. עד היום, שמונה חוות הגידול שגם הפיצו ללקוחות את התכשירים, גבו סכום אחיד של 370 שקל לאספקה חודשית ללא תלות בכמות. אולם, מעתה מוצרים ימכרו ביחידות של 10 גרם ומחירם ינוע בין 120-150 שקל ליחידה כזה.

כלומר, חולים שצורכים עד 30 גרם בחודש לא ירגישו שינוי בעלויות אבל דווקא החולים הקשים והמורכבים, חולי סרטן שעוברים הקרנות וצורכים 50 וגם 60 גרם בחודש, ישלמו קרוב לאלף שקל בחודש. זה כמעט פי שלושה ממה שהם משלמים היום, זאת מאחר שהקנאביס לא נמצא בסל הבריאות ואינו מסובסד כלל.

יהודית, חרדית ואם לארבעה ילדים מבני ברק שסובלת מסרטן הרחם וחברה בקהילת חלאסרטן לצעירים חולי סרטן של עמותת מרכז טל, מחזיקה ברישיון ל-50 גרם בחודש. יהודית סיפרה כי "אני חיה מקיצבה של 4,000 שקל שמתוכה הייתי משלמת עד היום 370 שקל עבור קנאביס ועכשיו אצטרך לשלם 800 שקל. לא אוכל לעמוד בזה". היא המשיכה והסבירה כי "סרטן זו לא רק מחלה גופנית, היא משפיעה על מצב הרוח, אנחנו סובלים מדיכאון ונמצאים בסכנת חיים מתמדת, זה לא משהו שאפשר לחיות איתו ביום יום. יש לי ארבעה ילדים ואני חייבת לתפקד. ברגע שיעלו את המחיר אני אצטרך לקנות חצי מהחומר, כי זה מה שאני יכולה להרשות לעצמי ומאד קשה לי לחזור לאין אונים הזה שלפני הקנאביס".

יהודית הביעה סבל רב ואמרה כי "אני לא מבינה למה אם רוצים לעשות עבורנו משהו טוב עושים לנו כזה עוול, אנחנו החולים הכי סובלים מהרפורמה הזו". היא הוסיפה נקודה מקוממת נוספת שמתמקדת בצמצום מבחר הזנים לשמונה בלבד, כשידוע שזנים שונים של קנאביס מתאימים למחלות מסוימות ועל כן הטיפול מיטבי יותר. "לא ברור לי למה קיצצו את הזנים לשמונה בלבד. יש זנים שמשפיעים על המחלה שלי מצוין ואחרים הרבה פחות. אם מה שבחרו במשרד הבריאות הוא זן חלש, אני אצטרך לקנות יותר תרופות ואז ההוצאות שלי יגדלו ביותר מאלף שקל".

מרפאת הקנאביס בסנטה קרוז, קליפורניה 29 בדצמבר 2017. AP
מבחר זני הקנאביס צומצם לשמונה בלבד/AP

בשיחה שנערכה עם ליאת, בת 35 מתל אביב החולה בסרטן השד ועברה במהלך השנה האחרונה טיפולי כימותרפיה אגרסיביים וניתוח לכריתה חלקית של השד, עלו טענות דומות לגבי עלויות גבוהות של תכשירים בעקבות הרפורמה. ליאת שמחזיקה ברישיון ל-50 גרם בחודש וחיה מקצבה של פחות מ-3,000 שקל אמרה כי "אני לא מצליחה להבין למה מורפיום שמלא בכימיקלים דוחים עם תופעות לוואי עולה לי 30 שקל, והדבר הטבעי והיחיד שעוזר לי בעולם יגזול לי עכשיו 40% מהקצבה. איך אני אמורה לחיות מזה בכלל? יש פה עוולה גדולה וברור לי שלובי חזק של חברות התרופות עומד מאחורי זה". גם ליאת חברה בקהילת חלאסרטן.

בפיילוט החדש, נמכרים כעת ברשתות הפארם רק שמנים של חברת רפא ואילו חברת BOL שקיבלה אישור למכירת תפרחות וסיגריות מגולגלות לא תספק אותם בזמן הקרוב. ליאת הסבירה כי "לעישון של החומר יש השפעה אחרת ומיטבית יותר מאשר שמן שעובר דרך הקיבה. אני צורכת את שניהם למצבים שונים ולרוב בוחרת בעישון כי הוא מרים את מצב הרוח ומאפשר לי לתפקד. האפקט הרבה יותר מהיר וקצר טווח. לעומת זאת, שמן הוא מאד נקודתי".

היא הוסיפה כי "גם להעביר את ההפצה לבתי המרקחת זה רעיון גרוע. חולים כמוני בזמן הקרנות וטיפולי כימותרפיה לא יכולים ללכת למקומות המוניים כמו סופר פארם כי אין לנו בכלל מערכת חיסונית וזה ממש חממת בקטריות עבורנו. כל הרפורמה הזו רחוקה מאד מלדאוג לחולה, היא אולי דואגת לחברות התרופות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully